دانستنی های مواد شیمیایی

همه چیز درباره مواد اولیه دارویی

مواد اولیه دارویی پودری که در یک کپسول خوراکی قرار دارند.

مواد اولیه دارویی و صنایع داروسازی شاخه ای از اقتصاد می باشد که زنجیره ای از طراحی، تولید و توزیع را تشکیل می دهد. پیشرفت تکنولوژی، نوآوری در تحقیق، توسعه و تقاضای روزافزون به مواد اولیه دارویی در سال های اخیر علت پیشروی این صنعت در بازار اقتصادی است. صنایع داروسازی و مواد اولیه دارویی از لحاظ کیفیت و الزامات قانونی دارای محدودیت های بسیار زیادی می باشند. از این رو نسبت به دیگر صنایع دارای عملکردهای متفاوت خواهند بود. صنعت داروسازی در تمامی مراحل تولید، نگهداری و توزیع به دقت و مراقبت بالایی نیاز دارد. تهیه مواد اولیه دارویی باکیفیت از مهمترین و اساسی ترین مراحل محسوب می شود. در ادامه با انواع مواد اولیه دارویی بیشتر آشنا خواهیم شد.

در این مطلب موضوعات زیر را مطالعه خواهید کرد:

داروسازان در حال استفاده از انواع مواد اولیه دارویی در ظروف آزمایشگاهی

انواع مواد اولیه دارویی

به طور کلی به محصولاتی که دارای ماده یا مخلوطی از مواد اولیه دارویی باشند، دارو گفته می شود. انواع مواد اولیه دارویی به نحوی مورد استفاده قرار می گیرند که تاثیر قابل توجهی در درمان بیماری و رفع مشکلات جسمی و روانی داشته باشند. می توان گقت که مواد اولیه معدنی، گیاهی، جانوری، مصنوعی و نیمه مصنوعی منشا اصلی داروها را تشکیل می دهند. این مواد به طور کلی به دو گروه مواد اولیه دارویی فعال و غیر فعال طبقه بندی می شوند.

هیدروکلریک اسید و سود سوزآور یا هیدروکسید سدیم را به عنوان محبوب ترین مواد اولیه دارویی می شناسند. این مواد شیمیایی اغلب برای تولید داروهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این دو ماده اولیه دارویی به عنوان تنظیم کننده pH، کاتالیزور واکنش های شیمیایی و کاهش دهنده ها مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد اولیه دارویی برای تولید مواد شیمیایی دیگر از جمله اسکوربیک اسید، پارا آمینوبنزوئیک اسید و سالیسیلیک اسید نیز بکار می روند.

اتصال دهنده های دارویی

اتصال دهنده ها یکی از انواع مواد اولیه دارویی هستند که دارای خاصیت چسبندگی می باشند و برای برقراری اتصال و یکپارچگی مواد تشکیل دهنده داروها مورد استفاده قرار می گیرند. به منظور فشرده سازی قرص ها و افزایش انسجام مواد دارویی اتصال دهنده ها کاربرد دارند. اتصال دهنده به صورت مواد خشک و محلول وجود دارد اما نوع محلول آن عملکرد موثرتری خواهد داشت. به طور کلی می توان گفت اتصال دهنده ها شامل موارد زیر هستند:

  • چسب طبیعی
  • پلیمر مصنوعی و نیمه مصنوعی
  • قندها

اتصال دهنده ها به عنوان مواد اولیه دارویی شامل ژلاتین، پلیمرها، گوار، پکتین، آمیلوم، ساکروز، شربت ذرت، گیره، آلژینات سدیم و آلومینیوم منیزیم سیلیکات هستند.

تجزیه کننده های دارویی

تاثیر زیستی داروها به جذب مناسب آن ها وابسته می باشد و برای اینکه دارو به راحتی جذب شود باید در مایعات موجود در دستگاه گوارش حل شود که این کار توسط تجزیه کننده های دارویی صورت می پذیرد. به طور کلی می توان گفت حلالیت هر دارو به موارد زیر بستگی دارد.

  • سرعت تجزیه
  • انحلال آن

استفاده از مواد اولیه دارویی تجزیه کننده در لوله های آزمایشگاهی مختلف

به منظور افزایش سرعت اثربخشی داروها به ویژه قرص ها به تجزیه کننده ها نیاز خواهیم داشت. تجزیه کننده ها باعث می شوند تا قرص مصرفی در دستگاه گوارش تخریب شده و به دانه های ریز تبدیل شود. هرچه مواد تجزیه شده ریزتر باشند، سرعت انحلال آن افزایش خواهد یافت. مواد اولیه دارویی تجزیه کننده که در تولید قرص ها مورد استفاده قرار می گیرند شامل ژلاتین، آلژینات سدیم، آمیلوم، گوار، آلژنیک اسید، نشاسته و متیل سلولز هستند.

پر کننده های دارویی

پر کننده های دارویی از دیگر مواد اولیه دارویی هستند که آنها را به عنوان مواد اولیه دارویی غیر فعال می شناسند. این ترکیبات برای افزایش حجم داروها کاربرد دارند. افزایش حجم دارو در برخی مواقع فشرده سازی و یا تولید آن ها را آسان می سازد. مواد اولیه دارویی پر کننده شامل ساکاروم لاکتیک، آمیلوم، کلسیم فسفاز و کلسی کربن هستند. نکته مهم اینکه برخی از پر کننده ها به عنوان اتصال دهنده نیز کاربرد دارند و به طور همزمان به عنوان پرکننده و اتصال دهنده مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد اولیه دارویی اغلب دارای اندازه های بزرگ و کروی شکل هستند. این مواد اولیه شامل کلسیم سولفات، آمیلوم، میکرو کریستالین سلولز، کلسیم کربنات، مانیتول، ساکارز، دسکتروز و سوربیتول هستند.

روان کننده های دارویی

روان کننده ها از مواد اولیه دارویی هستند که اصطکاک بین دیواره شربت و لبه قرص را با دارو تا حد زیادی کاهش می دهند. این نوع از مواد اولیه باعث آسان سازی فشرده سازی و بیرون کشیدن دارو می شوند و از چسبیدن دارو به بسته بندی آن جلوگیری خواهند کرد. روان کننده ها با توجه به انحلال در آب به دو گروه محلول در آب و نامحلول در آب طبقه بندی می شوند. انتخاب روان کننده ها به نوع دارو، خواص شیمیایی و فیزیکی آن بستگی دارد. از مهمترین روان کننده ها می توان به منیزیم استئارت، تالک، موم، پارافین و بوریک اسید اشاره کرد.

مواد اولیه دارویی رنگ ها

به منظور پنهان سازی رنگ های دارویی نامطلوب در صنعت داروسازی از رنگ ها به عنوان مواد اولیه دارویی استفاده می شود. همچنین استفاده از رنگ ها باعث می شود تا محصول به راحتی شناسایی شود و ظاهر جذابی پیدا کند. این نوع از مواد اولیه دارویی تاثیر درمانی ندارند و قادر به افزایش پایداری دارو نیستند. البته لازم به ذکر است که رنگ آمیزی نامناسب و نادرست تاثیر قابل توجهی بر روی کیفیت محصول خواهد داشت.

کپسول های خوراکی و مواد اولیه دارویی رنگی در ظروف در دار شیشه ای آزمایشگاهی

نکته مهم در رابطه با این مواد اولیه این است که در صنعت داروسازی باید مطابق با قانون از آن ها استفاده کرد. اکثر رنگ ها در آب حل می شوند اما برخی از آن ها نیز نامحلول هستند. رنگ های نامحلول خطر تعامل احتمالی با مواد فعال و دیگر مواد افزودنی دارو را تا حد زیادی کاهش می دهد. از مهمترین رنگ های صنعت داروسازی می توان به اریتروسین، آلورا قرمز و تارتازین اشاره نمود.

سوالات متداول مواد اولیه دارویی

1- مواد اولیه دارویی فعال چه نقشی دارند؟

یکی از انواع مواد اولیه دارویی، مواد فعال هستند که موظف به انجام عملکرد داروست. در میزان و نوع استفاده از این مواد باید دقت کرد؛ زیرا در تاثیر دارو نقش کلیدی را ایفا می کند.

2- مواد اولیه دارویی غیرفعال چه نقشی دارند؟

مواد اولیه دارویی غیرفعال با اهداف مختلف در داروها مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد اغلب برای مطلوب سازی داروها کاربرد دارند.

3- مواد اولیه دارویی غیرفعال چه ویژگی هایی دارند؟

مواد اولیه دارویی غیرفعال خواص ضد الکترواستاتیک و مرطوب کننده دارند. از این رو به عنوان ترکیبات نرم کننده و روان کننده نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

4- نقش مواد اولیه دارویی پوشش دهنده چیست؟

یکی از مهمترین مواد اولیه دارویی عوامل پوشش دهنده هستند که عملکرد آن ها بهبود طعم و بوی ناخوشایند داروها می باشد.

5- عملکرد طعم دهنده به عنوان ماده اولیه دارویی چیست؟

به منظور طعم دهی به دارو و بهبود طعم داروها از مواد طعم دهنده به عنوان ماده اولیه دارویی استفاده می شود. استفاده از آن استفاده دارو را برای بیمار قابل قبول تر می سازد. شما می توانید برای تهیه انواع مواد اولیه دارویی با کارشناسان فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات تماس حاصل نمائید.

2 دیدگاه برای “همه چیز درباره مواد اولیه دارویی

  1. صباغیان گفت:

    باسلام مواد تشکیل دهنده حجم قرصها و یا پودر کپسولها غالباً از مواد معدنی، شیمیایی و … هستند که مسلماً ضررهایی به همراه دارند.
    آیا نمی توان از مواد طبیعی خوراکی برای این منظور استفاده کرد مانند پودر نخودچی. یا مخلوط آب و عسل به عنوان اتصال دهنده ها و …

    1. مواد شیمیایی کیمیا تجارت تات گفت:

      با سلام و احترام خدمت شما
      قطعا راه حلی وجود خواهد داشت که شرکتهای داروسازی و داروسازان محترم میتوانند از آن بهره ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *