دانستنی های مواد شیمیایی

فرق فنول و فنیل

ساختار مولکولی فنول و فنیل

فنول و فنیل نام های IUPAC برای دو نوع ترکیب شیمیایی متفاوت هستند. فنول یک مولکول و ترکیب آروماتیک (ساده ترین الکل آروماتیک یا معطر) است که از یک حلقه بنزن به جای گروه هیدروکسیل تشکیل شده است. در حالی که فنیل نامی است که به یک گروه عاملی داده می شود و از یک حلقه بنزن بدون اتم هیدروژن تشکیل شده است. گروه فنیل را می توان به عنوان یک گروه عاملی یک مولکول به یک نقطه خالی از یک مولکول متصل کرد، البته در صورت داشتن پتانسیل ساختاری. تفاوت اصلی بین فنول و فنیل این است که فنول از یک اتم اکسیژن تشکیل شده است در حالی که فنیل اتم اکسیژن ندارد. اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرق فنول و فنیل را دارید، می توانید تا انتها با ما همراه باشید.

فنول چیست؟

فنول ساده ترین الکل آروماتیک یا معطر با فرمول مولکولی C6H5OH است. جرم مولی فنول حدود 94.11 گرم بر مول می باشد. مولکول های فنول به دلیل وجود حلقه بنزن در ساختار خود آروماتیک یا معطر هستند. حلقه بنزن در ساختار فنول به یک گروه هیدروکسیل (-OH) متصل می شود. به عبارت دیگر، یک مولکول فنول دارای یک گروه فنیل است که به یک گروه هیدروکسیل متصل می باشد.

دو ساختار مولکولی از فنول در کنار یکدیگر

در دما و فشار اتاق، فنول یک جامد کریستالی شفاف می باشد که بوی شیرینی دارد. این ترکیب یک ترکیب فرار است. نقطه ذوب فنول حدود 40 درجه سانتیگراد و نقطه جوش آن حدود 181 درجه سانتیگراد می باشد. این ترکیب شیمیایی به دلیل توانایی بالای خود در ایجاد پیوند هیدروژنی با مولکول های آب با آب قابل اختلاط است. توجه داشته باشید که فنول یک ترکیب سمی است؛ این ماده و بخارات آن برای چشم و پوست خورنده هستند. با این حال، فنول در صنایع مختلف ماده ای بسیار مهم و مفید محسوب می شود. به عنوان مثال، این ترکیب آروماتیک پیش ساز تولید پلاستیک می باشد. فنول همچنین معمولاً به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده استفاده می شود.

فنیل چیست؟

فنیل یک ساختار شیمیایی است که دارای یک حلقه بنزن بدون اتم هیدروژن است. از آنجایی که یک اتم هیدروژن در ساختار این ترکیب وجود ندارد، یک نقطه خالی برای دیگر اتم ها یا مولکول ها برای اتصال به گروه فنیل وجود دارد. فرمول شیمیایی فنیل C6H5 است. گروه فنیل یک ساختار حلقوی با هندسه مسطح می باشد. در این ترکیب، پنج اتم کربن به صورت جداگانه به پنج اتم هیدروژن متصل می شوند. اتم کربن ششم یا اتم کربن باقیمانده، اتمی است که هیچ اتم هیدروژنی به آن متصل نیست.

گروه فنیل در مقایسه با گروه آلکیل آلیفاتیک مربوطه پایدارتر است. این موضوع به دلیل تثبیت حلقه آروماتیک از طریق جابجایی الکترون های پای می باشد. گروه فنیل به تنهایی ناپایدار است زیرا اتم کربن ششم در آن به دلیل عدم وجود اتم هیدروژن برای اشتراک الکترون دارای پیکربندی الکترونی ناقص می باشد. این مسئله باعث می شود گروه فنیل بسیار واکنش پذیر باشد. این ترکیب یک الکترون می خواهد که الکترون منفرد خود را به اشتراک بگذارد و پایدار شود. بنابراین، گروه فنیل با یک اتم غنی از الکترون (الکترون دهنده) یا گروهی از اتم ها واکنش نشان می دهد.

ساختار مولکولی فنیل

فرق شیمیایی فنول و فنیل در چیست؟

در اینجا فرق شیمیایی فنول و فنیل را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار می دهیم که با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد، درک این تفاوت ها برای شما آسان تر خواهد بود.

فرق فنول و فنیل از نظر تعریف

فنول: فنول ساده ترین الکل آروماتیک با فرمول مولکولی C6H5OH است.

فنیل: فنیل یک ساختار شیمیایی دارای یک حلقه بنزن می باشد که یک اتم هیدروژن از آن جدا شده است.

فرق فنول و فنیل از نظر پایداری

فنول: فنول یک ترکیب پایدار است.

فنیل: گروه فنیل به تنهایی ناپایدار است و ماده ای بسیار واکنش پذیر محسوب می شود.

فرق فنول و فنیل از نظر فرمول مولکولی

فنول: فرمول مولکولی فنول C6H5OH است.

فنیل: فرمول مولکولی فنیل C6H5 است.

فرق فنول و فنیل از نظر واکنش پذیری

فنول: فنول واکنش پذیری کمتری دارد زیرا ساختار آن پایدار است.

فنیل: گروه فنیل بسیار واکنش پذیر است و به دنبال یک اتم یا گروهی از اتم ها برای اشتراک الکترون منفرد خود با یک ماده الکترون دهنده است.

سوالات متداول در مورد فرق فنول و فنیل

1- آیا می توان گفت فنول همان فنیلی است که به یک گروه هیدروکسیل متصل می باشد؟

بله- این موضوع هم از ساختار و هم از فرمول مولکولی این دو ترکیب مشخص است. فرمول مولکولی فنول C6H5OH است در حالی که فنیل با فرمول C6H5 مشخص می شود.

2- آیا فنول و فنیل هر دو ترکیبی آروماتیک هستند؟

در حالت کلی ترکیباتی که در ساختار خود دارای حلقه بنزن باشند آروماتیک هستند. پس فنول و فنیل هر دو به دلیل دارا بودن حلقه بنزن در ساختار خود، معطر یا آروماتیک می باشند.

3- آیا فنیل علاوه بر گروه هیدروکسیل می تواند به گروه های دیگری نیز متصل شود؟

هر چند که فنیل با اتصال به گروه هیدروکسیل تولید فنول می کند اما این گروه عاملی به انواع ساختارهای الکترون دهنده دیگر نیز متصل می شود و ساختارهای متفاوتی با کاربردهای مختلف تولید می کند.

4- آیا می توان ترکیبات شیمیایی فنول و فنیل را در یک آزمایشگاه شیمی یافت؟

فنول ماده ای پایدار است و در هر آزمایشگاه شیمی این ماده در گریدهای مختلف یافت می شود اما فنیل به دلیل عدم پایداری قابلیت جداسازی و نگهداری مجزا ندارد و فورا وارد واکنش می شود.

5- آیا فنیل نیز همچون فنول نوعی الکل محسوب می شود؟

خیر- الکل ها دارای گروه عاملی هیدروکسیل (-OH) در ساختار خود هستند در حالی که فنیل خود یک گروه عاملی محسوب می شود که گروه عاملی هیدروکسیل را ندارد.

6- فنول را از کجا خریداری کنیم؟

فنول تولید هند در بشکه های 225 کیلوگرمی و با خلوص 99 درصد آماده تحویل به مشتریان می باشد. شرکت کیمیا تجارت تات آمادگی دارد ضمن دریافت سفارش مشتریان برای این محصول، سایر محصولات مورد نیاز را نیز با بهترین قیمت و کیفیت تأمین کند و در اسرع وقت به‌ وسیله سیستم حمل و نقل مطمئن به شهرهای مختلف ارسال نماید. برای اطلاع از قیمت و خرید این محصول با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید.

4 دیدگاه برای “فرق فنول و فنیل

  1. ایرج حسینی گفت:

    بیان این مطلب بسیار مفید بود و باعث شناخت بهتر این دو شد. سپاس بابت اشتراک گذاری این مطلب

    1. مواد شیمیایی کیمیا تجارت تات گفت:

      با سلام ممنونیم از قدردانی شما همراه گرامی

  2. جلیل رنج پور گفت:

    سلام،قطعه ای را میخوام بسازم که بوی فنل داردوشفاف زرد شیشه ای است،هنگام ماشین کاری بوم پنبه دارد،ترکیب را نمیدانم،لطفا راهنمایی کنید،؟0922…8167

    1. مواد شیمیایی کیمیا تجارت تات گفت:

      با سلام و احترام
      ابتدا تشکر از شما که مشکل خود را با شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات مطرح نمودید.
      بله حتما با شما تماس خواهیم گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *