دانستنی های مواد شیمیایی

کربنات سدیم سنگین در شیشه

اهمیت و کاربرد کربنات سدیم سنگین در صنعت شیشه

کربنات سدیم سنگین در صنعت شیشه سازی کاربردهای بسیار زیاد و مهمی دارد که مهمترین و اصلی ترین کاربرد این ماده در واقع می باشد. استفاده از کربنات سدیم سنگین در صنعت شیشه سازی، باعث کاهش یافتن دما در هنگام ساخت شیشه و بهینه سازی مصرف انرژی می شود. این محصول با داشتن خاصیت قلیایی، می تواند باعث بهتر شکل گرفتن شیشه شود. در این مقاله می خواهیم کاربرد سدیم سنگین در شیشه و سایر کاربردهای آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

معرفی کربنات سدیم سنگین

کربنات سدیم سنگین، نوعی ماده شیمیایی معدنی می ‌باشد که در صنعت شیشه سازی و … کاربردهای زیادی دارد. فرمول شیمیایی این ماده Na2Co3 می‌ باشد و جرم مولی آن 106 گرم بر مول است. همچنین این ماده شیمیایی دارای ترکیب بازی قوی می‌ باشد. در واقع اصولاً کربنات سدیم در 2 نوع سبک و سنگین وجود دارد. شکل ظاهری این ماده شیمیایی معدنی به صورت پودر سفید رنگ می ‌باشد. نام تجاری این ماده شیمیایی، جوش شیرین می ‌باشد.

پودری سفید کربنات سدیم سنگین داخل یک پیمانه و روی سطح نارنجی رنگ

از نامهای دیگر این ماده شیمیایی می توان به نمک سدیم کربنیک اسید و سودا اشاره کرد. این ماده شیمیایی سنگین، از ترینا استخراج می ‌شود. لازم به ذکر است که کربنات سدیم فقط در آب حل می‌ شود و انحلال پذیر بودن آن در آب باعث می‌ شود که هیدروکسید سدیم و کربنیک اسید تولید شود. البته ناگفته نماند که میزان حلالیت سدیم کربنات در دمای 20 درجه سانتی گراد حدود 125 گرم بر لیتر می‌ باشد.

اهمیت و کاربرد کربنات سدیم سنگین در شیشه

فرآیند تولید شیشه با کربنات سدیم به طوری است که این ماده شیمیایی را حرارت می دهند و سپس آن را با کلسیم کربنات و ماسه ترکیب می‌ کنند. بعد از سرد کردن این مواد شیمیایی، شیشه آماده است. همانطور که می دانید کربنات سدیم سنگین اهمیت و کاربرد بسیار زیادی در صنایع دارد. یکی از اصلی ترین و مهم ترین کاربردهای کربنات سدیم سنگین، در صنعت تولید شیشه می‌ باشد. بطوریکه این ماده شیمیایی معدنی باعث می‌ شود که در هنگام تولید شیشه، دما کاهش یابد. همچنین باعث می ‌شود که میزان مصرف انرژی کاهش یابد.

مقداری پودر سفید کربنات سدیم سنگین در بشقابی شیشه ای

سدیم کربنات به دلیل قلیایی بودن، باعث می ‌شود که شیشه به راحتی شکل بگیرد و در شکل دلخواه تولید شود. سدیم کربنات سنگین در حین تولید شیشه باعث کاهش دمای ذوب می ‌شود. از این ماده شیمیایی در تولید انواع سرامیکها و ظروف شیشه ای استفاده می شود. همچنین در شیشه های سیلیس سودا آهک از این ماده شیمیایی استفاده می‌ کنند. لازم به ذکر است که شیشه هایی که با فرم اصلی کربنات سدیم سنگین تولید شده‌اند در آینه ها، بطریهای نوشیدنی و ظروف غذا مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین در ساخت و تولید بطریهای نوشیدنی، شیشه خودروهای چند لایه، لوازم نگهدارنده غذا و لوازم آرایش از شیشه‌ هایی که با فرم سنگین سدیم کربنات تولید می شود، استفاده می ‌کنند. لازم به ذکر است که در صنعت تولید درب و پنجره و ظروف آزمایشگاه، از این نوع شیشه ها استفاده می کنند.

مزایا و معایب سدیم سنگین در صنعت شیشه سازی

همانطور که گفتیم کربنات سدیم در صنعت شیشه سازی از مزایا و کاربردهای بسیار زیادی برخوردار است. این ماده شیمیایی در صنعت شیشه سازی باعث می ‌شود تا شیشه به راحتی شکل بگیرد. پس بنابراین وجود کربنات سدیم سنگین در تولید شیشه، ضروری است. این ماده شیمیایی معدنی، معایب و عوارضی هم دارد که در این قسمت از مقاله می خواهیم به این موضوع اشاره کنیم. یکی از شایع ترین و اصلی ترین عوارض سدیم کربنات سنگین، آسیب رساندن به چشمها می ‌باشد. به طوری که اگر این ماده شیمیایی با چشم تماس داشته باشد باعث سوزش شدید و اشک در چشمها می شود. پس بنابراین بهتر است حین استفاده از این ماده شیمیایی از عینک مخصوص استفاده کنید.

مایع بی رنگ و تکه های ماده ای جامد و سفید داخل لوله آزمایش

از دیگر عوارض کربنات سدیم سنگین می توان به مضر بودن برای پوست اشاره کرد. پس بنابراین برای جلوگیری از این عوارض بهتر است حین استفاده از این ماده از دستکش استفاده کنید. ناگفته نماند که این ماده شیمیایی معدنی نوعی ماده خورنده می ‌باشد. پس بنابراین حین استفاده از آن باید دقت لازم را داشت. از دیگر معایب این ماده شیمیایی می توان به واکنش سریع آن با رطوبت اشاره کرد. اگر سدیم کربنات سنگین در شرایط خوب نگهداری نشود، باعث آلودگی آب می‌ شود. همچنین اگر به صورت محلولی غلیظ در محیط رها کنیم باعث نابودی میکروارگانیسمهای محیط می‌ شود. لازم به ذکر است که حین استفاده از این ماده شیمیایی باید دقت کرد که این ماده وارد دستگاه تنفسی نشود. زیرا آسیبهای بسیار جدی و خطرناکی به دستگاه تنفسی وارد می‌ کند.

سوالات متداول کربنات سدیم سنگین در شیشه

1- برای جلوگیری از ورود سدیم سنگین به دستگاه تنفسی در صنعت شیشه سازی چکار کنیم؟

همانطور که می دانید کربنات سدیم سنگین به دستگاه تنفسی آسیب جدی وارد می کند. برای جلوگیری از این آسیب باید هنگام استفاده از آن، در زیر هود، کار خود را انجام بدهید تا با نفس کشیدن، این ماده وارد دستگاه تنفسی نشود.

2- سدیم سنگین چگونه تولید می ‌شود؟

کربنات سدیم سنگین با انجام 2 فرآیند تولید می‌ شود. یکی از روشهای تولید این ماده انجام فرآیند هیدراتاسیون بر روی سدیم کربنات سبک می ‌باشد. همچنین این ماده شیمیایی توسط فرآیند سلوی نیز تولید می‌ شود.

3- آیا سدیم سنگین باعث آسیب رساندن به محیط زیست می ‌شود؟

میزان آسیبی که کربنات سدیم سنگین به محیط زیست و اکوسیستم می رساند به شرایط محیط بستگی دارد. بطوریکه اگر میزان غلظت این ماده کمتر باشد آسیب جدی به محیط زیست نمی ‌رساند. اما اگر میزان غلظت این ماده بیشتر باشد آسیبهای جدی به همراه دارد.

4- سدیم سنگین را باید در چه شرایطی نگهداری کرد؟

بهترین مکان برای نگهداری از کربنات سدیم سنگین، جای خشک و خنک می‌ باشد. همچنین این ماده شیمیایی باید در ظرفهای در پلمپ، و دور از اسیدها نگهداری شود. ناگفته نماند که این ماده شیمیایی را باید در انبارهای دارای تهویه نگهداری کرد. شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات خرید کربنات سدیم سنگین با کیفیت و ایمن را برای شما فراهم ساخته است.

5- آیا از سدیم سنگین در تولید مواد شوینده استفاده می کنند؟

بله، کربنات سدیم سنگین به دلیل داشتن خاصیت پاک کنندگی و میکروب زدایی در تولید انواع مواد شوینده و صابونها و … مورد استفاده قرار می گیرد. برای تنظیم تولید pH خمیر دندان هم از این ماده شیمیایی استفاده می‌ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *