دانستنی های مواد شیمیایی

تفاوت کربنات سدیم سبک و سنگین

بررسی مهمترین تفواتهای پودر کربنات سدیم سبک و سنگین

تفاوت کربنات سدیم سبک و سنگین بسیار است و این دو فقط در فرمول شیمیایی به یکدیگر شباهت دارند. به طور کلی کربنات سدیم که با نام سودا کلسینه نیز معروف است در اثر گرم کردن هیدراتها به وجود می آید. این ماده در اثر گرم شدن هیدروژن سدیم نیز به وجود می آید. کربنات سدیمها به صورت پودرهای سفید در بازار موجود می باشند که این پودرها خلوص بالایی دارند. کلسیم کربناتها در دمای بالا تجزیه می شوند در نتیجه نمی توان نقطه جوشی برای آنها در نظر گرفت. کلسیم کربناتها به راحتی در آب حل می شوند و در صورت افزایش دمای آب حلالیت آنها نیز افزایش می یابد.

تفاوتهای کربنات سدیم سبک و سنگین

تفاوت کربنات سدیم سبک و سنگین در کاربرد آنها در صنعت می باشد. این ماده کاربرد زیادی در صنعت دارد و در صنایع مختلف از آن استفاده می شود. یکی از نامهای معروف این ماده صنعتی (سودا اش) است. کربنات سدیم دو نوع است و به صورت کربنات سدیم سبک و کربنات سدیم سنگین در بازار موجود می باشد. تفاوت کربنات سدیم سبک و سنگین شامل موارد زیادی می باشد. تفاوت اصلی این دو کربنات در چگالی و اندازه ذرات آنها می باشد.

دو کاسه شیشه ای حاوی پودرهای سفید کربنات سدیم سبک و سنگین
در مرحله اول کربنات سدیم سبک به دست می آید و بعضی از این کربناتها به کربنات سدیم سنگین تبدیل می شوند. کربنات سدیم سبک کمتر از 0.5 درصد از کلرید سدیم را شامل می شود. کربنات سدیم سنگین با آبرسانی کربنات سدیم سبک به مونوهیدرات تبدیل می شود و بعد از دهیدراته شدن آن حجم، اندازه و تراکم کریستال افزایش پیدا می کند. بیشترین کاربرد کربنات سدیم سنگین در ساخت شیشه است و از کربنات سدیم سبک زمانی استفاده می شود که ماده شیمیایی در محلول لازم باشد. دانه ‌های کربنات سدیم سبک ریزتر و ظریف‌ تر از کربنات سدیم سنگین می باشد و مهمترین شباهت آنها از نظر ترکیبات شیمیایی می باشد که هیچ گونه تفاوتی با هم ندارند. در صنعت برای ساخت و تهیه مواد شوینده از کربنات سدیم سبک استفاده می شود.

کربنات سدیم سبک چیست؟

کربنات سدیم سبک تقریبا در محدوده  150-90 میکرو متر قرار دارد. چگالی کربنات سدیم سبک تقریبا 0.77 گرم می باشد که حدود نصف چگالی کربنات سدیم سنگین است. موقع اندازه گیری از لحاظ وزنی کربنات سبک با کربنات سنگین برابر است و این مسئله هنگامی رخ می دهد که این ترکیبها از لحاظ حجمی متفاوت باشند. اندازه کوچک و ریز دانه های کربنات سبک پودری یک دست، یکنواخت و نرمی را به وجود می آورد در نتیجه تفاوت ظاهری آن با کربنات سنگین به راحتی قابل مشاهده است. این پودر بدون بو است و یک ترکیب پایدار و غیر قابل اشتعال می باشد. منبع اصلی سدیم کربنات سنگ ترون می باشد ولی دو منبع نمک و کربنات کلسیم توسط فرآیند سودا، سنگ معدن کربنات سدیم و کربنات هیدروژن برای تولید کربنات سدیم وجود دارد.

کوهی از پودر سفید کربنات سدیم سبک روی سطح قرمز

کربنات سدیم سنگین چیست؟

کربنات سدیم سنگین تقریبا در محدوده ی 250 تا 500 میکرومتر قرار دارد. از کربنات سدیم سنگین در صنعت شیشه سازی استفاده می شود. کربنات سدیم سنگین، کلسیم، منیزیم و بقیه یونهایی که باعث سختی آب می شوند را حذف می کند در نتیجه باعث نرم شدن آب می‌ شود. آب نرم فواید زیادی دارد به طور کلی آب نرم باعث می شود ضایعات صابون کاهش یابد و عمر لوله ها زیاد شود در نتیجه از زنگ‌ زدگی آنها نیز جلوگیری می کند.
سدیم کربنات سنگین به‌ عنوان یک سیلیس به کار می رود و نقطه ذوب مواد را کاهش می دهد. کربنات سدیم سنگین در آجرپزی یک عامل مرطوب‌ کننده به شمار می آید؛ زیرا باعث کاهش مقدار آب لازم برای اکسترود کردن خاک رس می‌ شود. کربنات سدیم سنگین برای کارهای مختلفی قابل‌ استفاده می باشد. برای تولید صابون، شیشه و خیلی از مواد شیمیایی از این کربنات استفاده می‌ شود و همچنین کربنات سدیم سنگین تنظیم‌ کننده pH نیز به شمار می رود.

مقداری پودر سفید کربنات سدیم سنگین داخل قاشق فلزی و کاسه ای شیشه ای

کاربردهای کربنات سدیم سبک و سنگین

تفاوت کربنات سدیم سبک و سنگین در کاربرد آنها نیز می باشد. از کربنات سدیم سنگین در صنایع شیمیایی و دارویی مثل تولید شیشه، مواد شوینده، کاغذ، تصفیه آب نمک، حذف سختی آب، تنظیم کردن pH آب، گوگرد زدایی  فاضلابها و تصفیه کردن زغال سنگ استفاده می شود.

از کربنات سدیم سبک برای نرم کنندگی آب، اصلاح  کردن pH مواد شیمیایی استخر و الکترولیت استفاده می شود. بزرگترین مشتری این کربناتها در جهان تولید کننده شوینده ها هستند. کربنات سدیم سبک خاصیت پاک کنندگی دارد و در ترکیبات شوینده مورد استفاده قرار می گیرد. این کربناتها به علت قابلیت امولسیونی که دارند می توانند لکه های روغنی و آلودگی را از روی پارچه از بین ببرند. از کربنات سدیم سبک برای از بین بردن سختی موقت یا دائمی آب استفاده می شود. در پروسه تصفیه آب کربنات سدیم سبک می توان فاکتورهای سخت کننده آب را جداسازی کند و آنها را از آب خارج کند. خرید هر دو نوع کربنات سدیم سبک و کربنات سدیم سنگین از طریق شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات ممکن می باشد. جهت استعلام قیمت روز و خرید انواع مواد شیمیایی با کارشناسان فروش کیمیا تجارت تات در تماس باشید.

سوالات متداول تفاوت کربنات سدیم سبک و سنگین

1- نقطه ذوب کلسیم کربنات چقدر است؟

کلسیم کربناتها نقطه ذوب حدود 851 درجه سانتی گراد دارند و در دمای بالا به صورت کامل تجزیه می شوند. برای این ماده نقطه جوشی نمی توان در نظر گرفت زیرا در دمای بالا تجزیه می شود.

2- کربنات سدیم چه نوع ترکیبی است؟

کربنات سدیم سبک و سنگین هر دو یک ترکیب قلیایی سنگین می باشند. این ماده تقریبا 4 درصد از پوسته زمینه را تشکیل می دهد. این ماده یکی از ترکیبات پر کاربرد در صنعت می باشد.

3- فرمول شیمیایی کلسیم کربنات چیست؟

فرمول شیمیایی این ماده Na2CO3 می باشد. این فرمول برای کربنات سدیم سبک و سنگین یکسان می باشد. کربنات کلسیم خالص از سنگ مرمر تهیه می شود.

4- فرم هیدراته سدیم کربنات چیست؟

فرم هیدراته این ماده دکا هیدرات کربنات سدیم، هپتاهیدرات کربنات سدیم و مونوهیدرات کربنات سدیم می باشد. این فرمها با گرم شدن هیدراتها تشکیل می شوند.

5- ضریب شکست سدیم کربنات چقدر است و مشخصات ظاهری آن چیست ؟

ضریب شکست این ماده بدون در نظر گرفتن آب 1.495 می باشد. مشخصات ظاهری این ماده شامل بی بو، طعم خاکستری، رنگهای (خاکستری ، کرم، سفید) و جامدی سخت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *