دانستنی های مواد شیمیایی

سولفات پتاسیم در داروسازی

اهمیت و کاربرد سولفات پتاسیم در داروسازی

سولفات پتاسیم یک ماده شیمیایی چند کاره است که در حوزه های مختلف کشاورزی، صنایع شیمیایی، تولید مواد غذایی و نوشیدنیها، تحقیقات آزمایشگاهی و … کاربرد دارد. سولفات پتاسیم در داروسازی نیز برای تولید چندین داروی مهم از جمله داروهای ملین به کار می رود. ما در این مقاله به کاربرد سولفات پتاسیم در داروسازی، داروهای حاوی سولفات پتاسیم و مهمترین استفاده های این ماده معدنی در صنایع مختلف می پردازیم.

سولفات پتاسیم چیست؟

سولفات پتاسیم یکی از مواد شیمیایی غیر ارگانیک (معدنی) است که بیشتر در صنایع کشاورزی برای تامین عناصر سولفور و پتاسیم گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد. فرمول شیمیایی این ماده به صورت  K2SO4 است. از لحاظ فیزیکی سولفات پتاسیم ماده ای معدنی به شکل جامد پودری یا کریستالی، به رنگ سفید و بدون بو می باشد. K2SO4 را می توان در آب حل نمود اما در الکل و استون انحلال پذیر نیست. مزه این ماده تلخ و شور است. سولفات پتاسیم دارای چگالی 2.66 g/cm3، نقطه ذوب 1,069°C و تقطه جوش  1,689 °C است.

پودر سفید سولفات پتاسیم

نقش سولفات پتاسیم در فرمولاسیون داروها

K از مهمترین الکترولیتهای موجود در بدن انسان است. پتاسیم در ایجاد پیامهای عصبی، انقباضات ماهیچه ای، ضربان قلب، تنظیم آب و تنظیم pH بدن نقش اساسی دارد. به همین دلیل سولفات پتاسیم در داروسازی برای تولید داروهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به مهمترین نقشهای سولفات پتاسیم در داروسازی می پردازیم.

کاربرد سولفات پتاسیم در داروسازی برای خالی کردن روده

یکی از خواص پزشکی سولفات پتاسیم توانایی ملین (مسهلی) آن است. به همین دلیل سولفات پتاسیم در داروسازی برای تولید داروهای پاک کننده روده مورد استفاده قرار می گیرد. پاک کننده های روده را قبل از آزمایش کولونوسکوپی به بیمار می دهند. با تخلیه کامل دستگاه گوارش توسط این دارو پزشک می تواند ضایعاتی مانند پولیپ روده، سرطان و یا زخم روده را شناسایی کند.

کاربرد سولفات پتاسیم در داروسازی برای تولید پتاسیم آلوم

از سولفات پتاسیم در داروسازی برای تولید پتاسیم آلوم نیز استفاده می کنند. اسم کامل این ماده آلومینیوم پتاسیم سولفات است. این ترکیب دارویی استفاده های مختلفی دارد که مهمترین آنها خاصیت قابض کنندگی آن است. به همین دلیل برای کنترل خونریزی داخلی استفاده می شود. این ماده همچنین در تولید واکسنها و دهانشویه ها به کار برده می شود.

قطعه های گرانولی کوچک سفید رنگ سولفات پتاسیم داخل ظرف شیشه ای

استفاده از سولفات پتاسیم در داروسازی برای تولید داروهای ضد استرس

سولفات پتاسیم در داروسازی برای ساخت طیفی از داروهای ضد استرس مورد توجه قرار گرفته است. این داروها ضمن کاهش تنش و استرس فرد موجب افزایش سطح انرژی بدن نیز می شوند. برخی از این داروها به صورت مکمل تولید می گردند و حاوی انواع ویتامین به خصوص ویتامینهای گروه B هستند.

کاربردهای خاص سولفات پتاسیم

سولفات پتاسیم در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی، دارویی، مکملهای غذایی و شیمیایی استفاده می شود. در زیر تعدادی از کاربردهای خاص سولفات پتاسیم آورده شده است:

سولفات پتاسیم در کشاورزی

پتاسیم برای گیاهان جزء عناصر غذایی ماکرو محسوب می شود که باید به مقدار زیاد از خاک جذب گردد. امروزه یکی از مهمترین منابع تامین این عنصر برای محصولات کشاورزی استفاده از کودهای حاوی سولفات پتاسیم می باشد. تنظیم واکنشهای آنزیمی، تولید پروتئین، ساخت نشاسته و انواع قندها به همراه تنظیم جریان آب در سلولها و برگها از جمله نقشهای پتاسیم در گیاهان است.

دانه های سفید رنگ سولفات پتاسیم بر روی خاک در کنار گیاهی کوچک

کاربرد سولفات پتاسیم در داروسازی برای تولید مکملهای دارویی

سولفات پتاسیم در داروسازی برای تولید انواع مکملهای دارویی به کار می رود. کمبود پتاسیم بدن باعث ایجاد علائمی مانند خستگی، ضعف، سفتی و درد عضلانی، تپش غیر عادی قلب و سایر مشکلات سلامتی می شود. استفاده از مکملهای دارویی حاوی سولفات پتاسیم می تواند این علائم را برطرف نماید. در پزشکی کمبود پتاسیم با اصطلاح هیپوکالمی معرفی می گردد که می تواند بسیار خطرناک باشد.

سولفات پتاسیم در صنایع غذایی و نوشیدنیها

در صنایع غذایی و تولید انواع نوشیدنیها سولفات پتاسیم برای چندین منظور استفاده می شود. برای مثال در غذاهای کنسروی به عنوان یک عامل نگهدارنده به کار می رود. به علاوه از این ماده برای تنظیم Ph و غلظت نوشیدنیها و همچنین افزایش غنای تغذیه ای (منبع پتاسیم) مواد غذایی و نوشیدنی استفاده می شود.

سولفات پتاسیم در صنایع شیمیایی

به جرات می توان گفت که پتاسیم سولفات در صنایع شیمیایی یک ترکیب همه کاره محسوب می شود. این ماده نقش مهمی در فرمولاسیون محصولاتی از جمله تنظیم کننده های pH (pH regulators)، مواد تصفیه کننده آب، محصولاتی که در فرآیند رنگ آمیزی (نساجی) به کار می روند، مواد شیمیایی که در تولید کاغذ استفاده می شوند و … دارد.

یک لیوان آب در کنار سه عدد فیلتر تصفیه آب

ملاحظات ایمنی سولفات پتاسیم در داروسازی

ملاحظات ایمنی سولفات پتاسیم در داروسازی شامل چندین تداخل دارویی است که برای این ترکیب ثبت شده است. پتاسیم سولفات اگر همزمان با داروهای حاوی آمونیوم کلرید مصرف شود می تواند موجب هایپرکالمیک (افزایش بیش از حد پتاسیم خون) گردد. همچنین داروهایی مانند آموباربیتال (نوعی آرام بخش) و آموکساپین (ضد افسردگی) می توانند تاثیرات دارویی سولفات پتاسیم را به شدت کاهش دهند. بنابراین نباید به صورت همزمان با این داروها استفاده گردد. همچنین داروی سولفات پتاسیم خوراکی در مواردی چون ایلئوس (انسداد روده) و افرادی که روده آنها سوراخ شده است منع مصرف دارد.

سوالات متداول سولفات پتاسیم در داروسازی

1- چه گریدی از سولفات پتاسیم در داروسازی استفاده می گردد؟

با توجه به کاربردهای زیاد سولفات پتاسیم این ماده در درصدهای مختلفی به بازار عرضه می گردد. خلوص بالای 99 درصد سولفات پتاسیم در علوم دارویی و همچنین صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

2- آیا سولفات پتاسیم برای انسان بی خطر است؟

سولفات پتاسیم در دوزهای پایین ماده ای کاملا ایمن برای انسان محسوب می گردد. به همین دلیل استفاده از سولفات پتاسیم در داروها توسط سازمان غذا و دارو ایمن شناخته شده است.

3- آیا سولفات پتاسیم نوعی نمک است؟

بله، سولفات پتاسیم یکی از نمکهای پتاسیم (K) می باشد. بنابراین مانند بسیاری از نمکهای این عنصر می تواند به صورت کریستالهای جامد شفاف و بی رنگ درآید.

4- سولفات پتاسیم چگونه تولید می گردد؟

سولفات پتاسیم غالبا با واکنش دادن پتاسیم هیدروکسید با اسید سولفوریک تولید می شود. البته این ماده به صورت طبیعی در محیط زیست در سنگهای معدنی وجود دارد و می توان آن را استخراج نمود.

5- سولفات پتاسیم یک ماده اسیدی است یا بازی؟

از لحاظ شیمیایی سولفات پتاسیم یک ماده کاملا خنثی است.همان طور که گفتیم این ماده از واکنش یک باز قوی (KOH) و اسید قوی (H2SO4) به دست می آید. ماده های شیمیایی حاصل این نوع واکنشها خنثی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *