دانستنی های مواد شیمیایی

پودر آلومینیوم در صنایع مختلف

بررسی کاربردهای پودری آلومینیوم در صنایع مختلف

پودر آلومینیوم در صنایع مختلف کاربرد دارد. اسپری کردن آلومینیوم مذاب با سرعت بالا برای تولید پودر متراکم، یکی از روشهای محبوب برای تولید پودر آلومینیوم است. بر اساس نوع گاز اتمیزه کننده (نازلهای پودر کننده) مورد استفاده برای ترکیدن آلومینیوم مذاب، می توان دو نوع پودر آلومینیوم را تشکیل داد. روش دیگر پردازش پودر آلومینیوم، هم زدن مغناطیسی خشک و چکش کاری است. چنین روشهایی پودرهای مختلفی تولید می کنند. روش اول برای تولید پودر دانه ‌ای و روش دوم برای تولید پودر پوسته‌ دار و مسطح استفاده می ‌شود. بازار جهانی پودر آلومینیوم به دلیل افزایش تقاضا برای تولید آجر در صنعت ساختمان، رشد قابل توجهی را تجربه می کند. پودر آلومینیوم همچنین یک عنصر اصلی در تولید سلولهای خورشیدی است که باعث رشد بازار جهانی می شود.

پودر آلومینیوم در صنایع

در ساخت قطعات و اجزای متخلخل می توان از انواع مختلف پودر آلومینیوم استفاده کرد. پودر آلومینیوم به طور سنتی به رزینها اضافه می شود تا به کاربردهای دمای بالا مانند شکل دهی خلاء کمک کند. معمولاً با رزین اپوکسی و پلی اورتان مخلوط می شود. پودر آلومینیوم همچنین با رزینها برای ایجاد جلوه فلز ریخته گری سرد استفاده می شود. این پودر با رزین مخلوط و پس از خشک شدن، صاف یا سمباده می ‌شود و روکش آلومینیومی ایجاد می کند. این پودرها در نهایت یک سطح  فلزی را به رزین می دهند. پودر آلومینیوم دارای اندازه متوسط ​​ذرات 45 میکرون یا (D50) است که در صنایع از اندازه قابل توجهی برخوردار می باشد. پودر آلومینیوم در صنایع،  یک محصول مصرفی است.

تکه های نقره ای و کوچک آلومینیوم

مزایای پودر آلومینیوم

یکی از مزایای پودر آلومینیوم مقاوم بودن آن در برابر عناصر است. پودر آلومینیوم خوشبختانه مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و فشار دارد. همچنین می تواند در برابر دماهای شدید، خوردگی و اشعه ماوراء بنفش مقاومت کند. یکی دیگر از مزایای پودر آلومینیوم سبک بودن آن است. هنگامی که این پودر فشرده و متخلخل شد، می تواند قطعات و اجزای سبکی را تولید کند. پودر آلومینیوم نیز بهداشتی است. به همین دلیل پودر آلومینیوم در صنایع غذایی بسیار کاربرد دارد. از آنجایی که پودر آلومینیوم ارزان است، به راحتی به دست می آید، به سرعت واکنش نشان می دهد و به راحتی می سوزد، می توان از آن به عنوان سوخت جامد برای ایجاد نیروی رانش زیاد استفاده کرد.

معایب پودر آلومینیوم

در مورد معایب پودر آلومینیوم می توان گفت که این پودر به ویژه در طول پردازش می تواند ظریف باشد. با وجود اینکه پودر آلومینیوم در دمای اتاق باقی می ماند، می تواند به سرعت با اکسیژن واکنش نشان دهد. هنگامی که با اکسیژن واکنش نشان داد، پودر آلومینیوم می تواند بسوزد و باعث آتش سوزی شود. برهمکنش آن با آب، اسیدها یا قلیاها می تواند هیدروژن بسیار قابل اشتعال تولید کند. همچنین باید در بسته بندی رسانا و زمینی نگهداری شود. پودر آلومینیوم می تواند با آب واکنش دهد و هیدروژن تولید کند. وجود هیدروژن می تواند خطر آتش سوزی یا حوادث انفجاری را در سیستمهای حذف گرد و غبار مرطوب ایجاد کند. آتش سوزی هیدروژن یا حادثه انفجار می تواند منجر به خسارت مالی و تلفات در کارخانه ها شود.

ریختن پودر آلومینیوم از یک شیشه به درون ظرفی شیشه ای

آلومینیوم به عنوان فراوان ترین فلز در پوسته زمین، مدتهاست که در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرد. اما آلومینیوم را می توان برای تشکیل پودر خاکستری بسیار ریز اتمیزه کرد. به عنوان مثال پودر آلومینیوم یکی از پرمصرف ترین سوختها در آتش بازی است وبا توجه به اندازه ذرات و وجود ناخالصیها می تواند جلوه های بصری مختلفی به آتش بازی بدهد.

پودر آلومینیوم در صنایع آرایشی

یکی از کاربردهای اصلی پودر آلومینیوم در صنایع آرایشی می باشد. به دلیل اندازه ذرات آن در محصولات آرایشی که به صورت موضعی روی پوست، مو و ناخن استفاده می شود و بسیار مفید است. دارای رنگ سفید می باشد که بر این اساس سایه روشن یا رنگ سفید را به محصول می بخشد.

پودر آلومینیوم در صنایع غذایی

بیش از یک قرن است که پودر آلومینیوم در صنایع غذایی تحت عنوان افزودنیها استفاده می شود. در بسیاری از کشورها می توان از قوام دهنده ها، افزایش دهنده ها، تثبیت کننده ها، مواد ضد انباشتگی، رنگها و غیره در مواد غذایی استفاده کرد. این پودرهمچنین در مواد غذایی در حالت طبیعی خود یافت می شود.

پودر آلومینیوم در رزین

پودر آلومینیوم در صنایع به محض آماده شدن ترکیب سخت کننده رزین برای پردازش اضافه می شود. به تدریج باید مقدار را افزایش دهید تا زمانی که قوام مورد نظر حاصل شود.

انواع پودر آلومینیوم

پودر آلومینیوم اتمیزه شده، پودر فلیک آلومینیوم، خمیر آلومینیوم و گرانول آلومینیوم، چهار نوع اصلی پودر آلومینیوم است و پودر آلومینیوم اتمیزه شده در چهار گروه درشت، ریز، فوق العاده ریز و گرد و غبار تقسیم می شود. این ذرات بسیار کوچکتر از ذرات پودر ورقه ورقه آلومینیوم و به شکل دانه ای یا کروی هستند. پودر فلیک آلومینیوم از قطعات فلس دار در ذرات کوچک و مسطح تشکیل می شود. پودر آلومینیوم بخش مهمی از سوخت جامد است که برای تامین انرژی موشکها و راکتها استفاده می شود.

سه کاسه سفید کوچک حاوی انواع پودرهای آلومینیوم

سوالات متداول پودر آلومینیوم در صنایع

1- کاربرد پودر آلومینیوم در سوخت چیست؟

پودر آلومینیوم در صنایع شیمیایی نیز کاربرد دارد و از مواد معدنی طبیعی به دست می آید. پودر آلومینیوم همچنین می تواند در واکنشهای شیمیایی با انرژی بالا از جمله موشک و مواد منفجره استفاده شود.

2- آیا پودر آلومینیوم در تشخیص اثر انگشت نقشی دارد؟

پودر آلومینیوم در صنایع در اشکال مختلف ذرات تولید می شود. بیشتر برای جستجوی اثر انگشت پنهان روی سطوح صاف و غیر متخلخل در صحنه های جرم استفاده می شود. وزارت کشور بریتانیا می گوید پودر آلومینیوم بهترین پودر برای تشخیص اثر انگشت روی شیشه است.

3- چه چیزی با پودر آلومینیوم واکنش نشان می دهد؟

پودر آلومینیوم در صنایع مختلف با آب واکنش می دهد و هیدروژن گازی قابل اشتعال و گرما تولید می کند. پودر آلومینیوم، یک عامل کاهنده است. هنگامی که با اکسیدهای فلزی مخلوط می شود، یک واکنش گرمازا تولید می کند.

4- خواص فیزیکی پودر آلومینیوم چیست؟

رنگ پودر آلومینیوم در صنایع از خاکستری تیره تا نقره ای متالیک متفاوت است و می تواند شکلها و اندازه های مختلفی به خود بگیرد. پودر آلومینیوم یکی از عناصر اصلی مورد استفاده در سرامیکهای مهندسی است.

5- آیا پودر آلومینیوم سمی است؟

قرار گیری در معرض پودر آلومینیوم معمولاً مضر نیست، اما قرار گیری در معرض سطهای بالا می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد. تنفس در مقادیر زیاد پودر آلومینیوم می تواند باعث مشکلات ریوی و تماس مکرر با پوست می تواند باعث تحریک شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *