دانستنی های مواد شیمیایی

پنج کاربرد هاردنر تتا

آشنایی با پنج کاربرد مهم هاردنر تتا

هاردنر تتا (تری اتیلن تترامین) یک ماده شیمیایی است که به شکل یک مایع روغنی و متراکم مایل به زرد وجود دارد. دارای فرمول مولکولی C6H18N4 است. تری اتیلن تترامین (TETA) از چهار اتیلن آمین تشکیل می شود. هاردنر تتا یک مایع روغنی است که بویی شبیه آمونیاک دارد .ترکیب آلی به طور طبیعی تا زمانی که تحت اکسیداسیون هوا قرار نگیرد، بی رنگ است که اثر زردی دارد. صنایع مختلف از آسفالت تا تولید نساجی از ترکیب خورنده به دلیل خواص اتصال و کیلیت آن استفاده می کنند. پزشکان همچنین از TETA برای درمان بیماری ویلسون استفاده می کنند. در این مقاله سعی داریم تا به بررسی کاربرد هاردنر تتا در پنج حوزه بپردازیم و از مزایا و معایب آن صحبت کنیم.

کاربرد هاردنر تتا در پزشکی

پزشکان ممکن است تری اتیلن تترآمین یا هاردنر تتا را به عنوان خط اول درمان برای بیماران مبتلا به بیماری ویلسون تجویز کنند. این وضعیت شامل تجمع غیرطبیعی مس در بدن و منجر به علائم و نارسایی چند عضوی می شود. هاردنر تتا کلات می گردد یا به مس متصل می شود و فلز را از طریق کلیه ها به خارج از بدن منتقل می کند. پزشکان همچنین از TETA در بیمارانی که به درمان سنتی پنسیلامین پاسخ یا حساسیت نشان نمی دهند، استفاده می کنند.

کاربرد هاردنر تتا در مواد شیمیایی قیر

عوامل ضد لکه چسبندگی بین سنگدانه و قیر را بهبود می بخشند. این عوامل یا امولسیفایرها از اسیدهای چرب و اتیلن آمینها برای تولید آمید آمین یا ایمیدازولین تولید می شوند. از این امولسیفایرها برای تهیه امولسیون قیر در آب به کار می رود. مواد چسبنده در مقادیر 0.5 تا 1.5 درصد نسبت به قیربا توجه به نوع قیر و نوع عملکرد استفاده می شود. عامل چسبندگی قبل از اختلاط در سنگدانه با قیر داغ مخلوط می شود. برخی از مزایای استفاده از کاربرد هاردنر تتا عبارتند از: اختلاط موثرتر و کاربرد آسان تر مخلوط قیر، جلوگیری از کنده شدن لایه قیر بالا از پایین (به ویژه هنگامی که شبنم، غبار، رگبار باران وجود دارد یا در صورت مرطوب بودن سنگها، اثرات یخ زدگی و ذوب شدن در فصل مشترک مجموعه تا حد زیادی برطرف می شود.)

ریختن مایعی غلیظ و مشکی روی ظرف شیشه ای

کاربرد هاردنر تتا به عنوان بازدارنده خوردگی

از هاردنر تتا به عنوان بازدارنده های خوردگی در عملیات تولید نفت، در بازیافت روغن ثانویه و در عوامل ضد تورم استفاده می شود. مزایای کاربرد هاردنر نسبت به آمینهای چرب عبارتند از: پایداری حرارتی بیشتر و عملکرد بهتر به عنوان یک بازدارنده خوردگی. همچنین محلولهای آبی پلی اتیلن آمینها را می توان به عنوان عوامل ضد تورم در گل حفاری استفاده کرد. به دلیل فعالیت سطحی که در اتیلن آمینهای بالاتر قابل توجه است، ذرات رس آمینها را جذب می کنند و بنابراین به راحتی آب را جذب نمی کنند. پراکندگیهای رسی در هنگام استفاده از آمینها تورم کمتری نشان می دهند. کاهش ویسکوزیته گل حفاری، پمپاژ گل را آسان تر می کند و شیل و خاک رس را در اطراف گمانه تثبیت می کند.

مواد پخت اپوکسی

کاربرد هاردنر تتا به عنوان عوامل پخت اپوکسی گسترده است. این ماده را می توان به عنوان یک آمین خالص یا به شکل اصلاحی استفاده کرد. آمینها می ‌توانند با رزینهای اپوکسی واکنش دهند که توسط فنلها، اسیدها و الکلهای خاص تسریع می ‌شوند، به ‌گونه ‌ای که ساختاری سه ‌بعدی، متقاطع و غیر قابل ذوب ایجاد می‌ شود. رزین خشک یا سخت می شود. این در کاربردهای پوشش سطح ضروری است. درمان باید در دمای پایین محیط، تا 5 درجه سانتیگراد و مقدار کمی حلال یا بدون حلال انجام شود.

کاربرد هاردنر تتا بعنوان مواد پخت در اپوکسی

سیستمهای پخت اپوکسی برای انواع پوششهای سطحی محافظ با کیفیت بالا (پرایمر)، سیستمهای جامد یا بدون حلال بالا، مهندسی عمران (کف ‌پوشها، دوغابها، ملا‌تها، قالبهای سیمانی، غشاها)، قالب‌ گیری و چسبها، درزگیرها، ترکیبات پرکننده، لمینتها، سیستمهای ضد آب و سیستمهای عایق ریخته‌ گری است. برای کاربردهای عملی، تعداد زیادی از مواد پخت اپوکسی یا سخت‌ کننده‌ های مبتنی بر آمینهای مختلف به صورت تجاری در دسترس هستند. این بخش بازار مقادیر نسبتا زیادی از همولوگهای بالاتر اتیلن آمینها را مصرف می کند.

روغن، سوخت و مواد افزودنی روغن

یک حوزه کاربرد هاردنر تتا در تولید روغن و افزودنیهای سوخت است. مواد پراکنده کمتر خاکستر در روغن موتور، تشکیل لجن و رسوب را کاهش می دهد و محصولات اسیدی احتراق را خنثی می کند. افزودنیهای سوخت رسوبات موجود در سیستم سوخت را حذف می کنند. هاردنر تتا به عنوان پراکنده کننده در روغنهای روان کننده عمل می کند و پس از سوختن هیچ خاکستری باقی نمی گذارد. این پراکنده کننده کمتر خاکستر بخش عمده ای از کل بسته افزودنی را تشکیل می دهد. این بیشتر شامل مواد شوینده حاوی فلز، بهبود دهنده های شاخص ویسکوزیته، عوامل ضد سایش، آنتی اکسیدانها و بازدارنده های خوردگی است.

ریختن روغن طلایی رنگ حاوی هاردنر تتا

با تغییر انواع و مقادیر افزودنیهای مختلف و روغن پایه، خواص روغنهای روان کننده برای موتورهای بنزینی و دیزلی را می توان با الزامات استاندارد تطبیق داد. عملکرد اصلی پراکنده کننده های کمتر خاکستر این است که لجن – مواد رزینی تشکیل شده از اجزای بنزین/روغن نیمه اکسید شده – را در روغن روان نگه می دارند. بنابراین رسوب در نقاط داغ تا حد زیادی جلوگیری می شود و شروع سرد موتور تسهیل می شود.

سوالات متداول کاربرد هاردنر تتا

1- آیا هاردنر تتا به فرآوری مواد معدنی کمک می کند؟

بله، آمیدوآمینهای حاصل از اسیدهای چرب و اتیلن آمینها را می توان برای فرآوری مواد معدنی مانند نیکل و خاک رس استفاده کرد.

2- فرمول مولکولی هاردنر تتا چیست؟

هاردنر تتا دارای فرمول مولکولی C6H18N4  است.

3- خواص هاردنر تتا چیست؟

هاردنر تتا واکنش پذیری معمولی آمینها را نشان می دهد (مشابه اتیلن دی آمین و دی اتیلن تریامین). نقطه ذوب برای محصول فنی (تا -35 درجه سانتیگراد) کمتر از ماده خالص است .

4- بازارهای هاردنر تتا چیست؟

کاربرد هاردنر تتا در بازارهای گوناگون می باشد که عبارتند از: هوافضا، دریایی و خودرو، ساخت و ساز و مسکن، لوازم الکترونیکی مصرفی، پاک کننده و نگهدارنده صنعتی، معدن و راهسازی. برای خرید هادنر تتا میتوانید از طریق شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات اقدام کنید. کارشناسان مجرب کیمیا تجارت تات علاوه بر استعلام قیمت روز هاردنر تتا این محصول را با ایمن ترین حمل و نقل برای شما ارسال خواهند کرد.

5- دیگر برنامه های کاربردی هاردنر تتا چیست؟

دیگر کاربردهای هاردنر تتا عبارتند از: مواد شیمیایی پالایش نفت، عوامل اندازه گیری سطح، میکروکپسول، مواد شیمیایی ضد عفونی کننده، آبکاری الکترولس، بازدارنده های شعله، عوامل اندازه گیری الیاف شیشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *