دانستنی های مواد شیمیایی

آمینو اسید در صنعت کشاورزی

اهمیت کود آمینو اسید در صنعت کشاورزی و برای گیاهان

آمینو اسیدها مواد آلی هستند که از نیتروژن، اکسیژن، هیدروژن و کربن تشکیل می شوند. این مواد دارای زنجیره های جانبی آلی هستند و بلوکهای سازنده پروتئینها را تشکیل می دهند. آمینو اسیدها از موادی هستند که در هر موجود زنده ای وجود دارد و باعث انرژی بخشیدن به آن موجود می شوند. اسیدهای آمینه که به عنوان نوعی فعال کننده عمل می کنند، برای گیاهان نیز استفاده می شوند. آمینو اسید در کشاورزی هنگامی که با کود یا محلولهای مایع استفاده شود، فعالیت گیاه را افزایش می دهد و گیاهان را سرزنده و بوته ای می کند. از آنجایی که سطح انرژی اسیدهای آمینه مصرفی گیاهان افزایش می یابد، مقدار کلروفیل و سپس سرعت فتوسنتز گیاه افزایش می یابد.

اهمیت و کاربرد آمینو اسید در کشاورزی

افزایش فعالیت در گیاه نه تنها بر ظاهر آن بلکه بر محصولی که می دهد نیز تاثیر می گذارد. گیاهانی که با آمینو اسیدها تیمار شده اند، محصولات باکیفیت تر و پربارتر تولید می کنند. از آنجایی که متابولیسم گیاه نیز به دلیل افزایش انرژی تسریع می شود، انتقال مواد مغذی که ریشه به گیاه منتقل می کند سریع تر و با شدت بیشتری انجام می شود. گیاهانی که تغذیه بهتری دارند زنده می شوند و محصولات پربار می دهند. کود آمینو اسید در کشاورزی این توسعه را در گیاهان فراهم می کند. با کودهای آمینو اسیدی، گیاهان می توانند از انرژی ای که در فعال سازی خود استفاده می کنند محافظت کنند و انرژی بیشتری را برای سایر فرآیندها ذخیره نمایند. فعالیتهای حیاتی آنها بدون اتلاف انرژی به توسعه گیاه کمک می کند.

زمین کشاورزی با گیاهانی سبز و برگهای ریز

تغذیه گیاهی با آمینو اسید

اگرچه کودهای آمینه اسید به تغذیه و تحریک بهتر گیاه کمک می کنند، اما نباید فراموش کرد که نمی توان از آنها به عنوان یک منبع غذایی مستقل استفاده کرد. اگر گیاه را از مواد مغذی و سایر موارد نگهداری در هنگام استفاده از کود آمینو اسید محروم کنید، نتایج بدی به دست می آورید. اگر آمینو اسید در کشاورزی با فسفر و روی تغذیه شود و اگربه قسمتهای ریشه، کلسیم دهند، بخشهای سبز گیاه قوی تر می شود. علاوه بر افزایش انرژی در گیاهان با مصرف کودهای آمینو اسید، مشاهده می شود که بافتهای گیاهی نیز بهبود می یابند. سلولهایی که حاوی انرژی بیشتری هستند، سخت تر کار می کنند و به گیاه مزیت مورد نیاز خود را می دهند.

دانستنیهای کود آمینو اسید

کود آمینو اسید در کشاورزی یک محلول اسید آمینه با منشا گیاهی حاوی نیتروژن با ماده آلی بالا اسید هیومیک فولویک است. محلول بودن به گیاهان اجازه می دهد تا راحت تر به کود برسند و به سلولها اجازه می دهد اسیدهای آمینه را سریع تر جذب کنند. بنابراین، وجود اسید آمینه در هر سلول، کارایی سلولها را افزایش می دهد. در حالی که به عملکرد سلولها کمک می کند، به تقویت غشای سلولی نیز کمک می کند. به این ترتیب گیاهان می توانند در مورد مواد مغذی گزینش بیشتری داشته باشند.

پودر کود آمینو اسید کرم رنگ و دو برگ سبز داخل کاسه سفید

کود اسید آمینه یک محصول برای کشاورزی است که باید برای تسریع رشد گیاه، بهبود کیفیت محصول و افزایش عملکرد استفاده شود. این کود منجر به افزایش مقاومت گیاه به تنش می شود که در اثر بلایای طبیعی اجتناب ناپذیر مانند رطوبت کم، دمای بالا، یخبندان و سیل آسیب می بیند. با افزایش تولید کلروفیل، سرعت فتوسنتز نیز افزایش می یابد و گیاه به طور موثرتری تغذیه می شود. این به گیاهان کمک می کند تا با تقویت منافذی به نام روزنه، که تعادل و جذب مواد مغذی گیاهان را فراهم می کند، تبادل گاز را بیشتر کنترل کنند. بنابراین، گیاه نفس می کشد و جذب مواد مغذی را کارآمدتر می کند. آمینو اسید همچنین تعادل هورمونی و محرکها را در گیاهان تنظیم می کند. این کود که هورمونهای رشد و نمو را فعال می کند، رشد سالم گیاهان را تضمین می کند. همچنین باعث افزایش باروری و لقاح گرده می شود. بر تشکیل میوه تاثیر می گذارد.

مزایای کودهای آمینو اسید

آمینو اسیدها به لطف ترکیبات طبیعی موجود در آنها سنتز می شوند. کود آمینو اسیدی که به گیاهان می دهند، نیازهای هیدروژن، اکسیژن، کربن و نیتروژن گیاه را تامین می کند. این ترکیبات که برای رشد موجودات زنده ضروری هستند، رشد سالم و سریع گیاه را تضمین می کنند. بسیاری می دانند که کودهای آمینو اسید در کشاورزی یکی از نیازهای اساسی برای عملکرد گیاه هستند. حمایت از گیاه با کودهای آمینو اسیدی، به ویژه در طی فرآیندهای حیاتی که گیاه در حین رشد طی می کند، به احیا و هیجان گیاه کمک می کند. گیاهانی که اسیدهای آمینه را به سلولهای خود حمل می کنند، به لطف روزنه های خود، رشد خود را سریع تر ادامه می دهند و عوامل محیطی نیز موثر هستند.

کوددهی به گیاهان با کود آمینو اسید

این ماده که به طور مستقیم یا غیرمستقیم تمام فعالیتهای گیاهان را کنترل و تحت تاثیر قرار می دهد، به شما این امکان را می دهد که با افزایش تولید انرژی در سلولهای گیاهی گیاهان سالم تری به دست آورید. این کود را می توان هم از خاک و هم از روی برگ استفاده کرد. اگر قرار است کودهای آمینه اسیدی به خاک اضافه شود باید هر 21 روز یکبار و اگر از روی برگ استفاده می شود هر 7 روز یکبار اضافه شود. جهت استعلام قیمت و خرید کود آمینو اسید می توانید از طریق شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات اقدام کرده و خرید کود با کیفیت و ایمن همراه با قیمت مناسب را تجربه کنید.

معایب آمینو اسید در کشاورزی

چهار نوع کود آمینو اسید وجود دارد که به ترتیب عبارتند از کودهای حیوانی، سویا، مخمری و منفرد. کودی که از اسیدهای آمینه حیوانی تهیه می شود یکی از فعال ترین اسیدهای آمینه است. با این حال، فعال کردن این گیاه می تواند برای گیاه خسته کننده و دردسرساز باشد. علاوه بر این، سلولهای گیاهی ممکن است سریعتر پیر شوند و عمر گیاه را کوتاه کنند. برای پرهیز از این موارد نباید از مقدار توصیه شده تجاوز کرد و باید هوشیار بود. آمینو اسیدها مشتق شده از سویا حاوی سطوح بالایی از کلر هستند. ترکیبات مبتنی بر سویا که بیشترین استفاده از اسیدهای آمینه در فعالیتهای کشاورزی را دارند، در صورت عدم استفاده آگاهانه می توانند به گیاه آسیب برسانند. اگر فکر می کنید که گیاه به دلیل کلر زیاد آسیب می بیند، می توانید کودهایی را نیز با میزان کلر کاهش یافته ترجیح دهید.

آبدهی به گیاهان تازه کاشته شده

اسیدهای آمینه مبتنی بر سویا، که از موفق ترین کودها هستند، به طور مداوم بیشترکاربرد دارند. منبع اصلی اسیدهای آمینه مشتق شده از مخمر، مخمر نانوایی است. آنها به دلیل طبیعی بودن بسیار مفید هستند، اما به موازات این، قیمت آنها از بقیه بالاتر است. کودهایی که از اسیدهای آمینه مجزا نشات می ‌گیرند، بر اساس هر ترکیبی که گیاه نیاز دارد، تهیه می ‌شود. آمینو اسیدهای مورد نیاز موجود زنده با هم ترکیب می شود و مخلوطی تشکیل می دهد و روی گیاه اعمال می شود. بنابراین، مواد مغذی مورد نیاز گیاه به سلولهای آن می رسد.

سوالات متداول آمینو اسید در صنعت کشاورزی

1- اسید آمینه چیست؟

آمینو اسید ترکیبات آلی در ساختار پروتئین هستند. تمام گیاهان وابسته به پروتئین هستند.

2- اسیدهای آمینه چگونه به فتوسنتز کمک می کنند؟

آمینو اسیدها باعث بهبود تولید کلروفیل می شوند که منجر به کیفیت فتوسنتز می گردد.

3- آیا اسیدهای آمینه اهمیت بیشتری از نیتروژن دارند؟

نیتروژن چیزی است که کشاورزان برای سبز نگه داشتن گیاهان از آن استفاده می کنند. با این حال، افزودن اسیدهای آمینه نتایج بهتری به همراه خواهد داشت.

4- چگونه بفهمیم به آمینو اسید نیاز دارد؟

تشخیص اینکه خاک چه موقع به آمینو اسید نیاز دارد سخت است. با این همه، کیفیت پایین خاک را می توان با تجزیه و تحلیل سلامت گیاه تعیین کرد.

5- آیا می توان از آمینو اسید برای گلها  استفاده کرد؟

سلامت خاک و ریشه قوی در گلها دو دلیل اصلی برای افزودن اسیدهای آمینه به خاک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *