دانستنی های مواد شیمیایی

ضد کف سیلیکونی در صنایع

بررسی کاربردها و ویژگیهای ضد کف سیلیکونی در صنایع

از ضد کف سیلیکونی در صنایع مختلف به منظور جلوگیری از ایجاد کف استفاده می شود. این آنتی فومها در دسته مواد شیمیایی قرار دارند که با کاهش سطح مایع، از ایجاد حباب جلوگیری می کنند. هر ضد کفی که تولید می شود یک سری خواص منحصر به فرد دارد که در طیف گسترده ای از صنایع از آن استفاده می کنند. در واقع زمانی که کف کردن نامطلوب است مانند فرآوری شیمیایی، کاغذ سازی، مواد غذایی و مواد آشامیدنی از این محصول استفاده می شود.

ضد کف سیلیکونی چیست؟

ضد کف سیلیکونی در صنایع با نامهای دیگری از قبیل آنتی فوم، کف زدا و یا دیفومر شناخته می شود. این افزودنی شیمیایی مانع ایجاد کف در مایعات و نیز سبب ایجاد بی ثباتی روی کف می گردد. همین عامل باعث از بین بردن حبابهای ریز و درشت می شود. در صنایع مختلف وجود کف در فرآیندها مشکل ساز است. برای مثال با وجود کف مشکلاتی از قبیل نقص در پوششهای سطح، پر شدن بیش از حد ظروف یا جلوگیری از پر شدن کامل ظروف به وجود می آید. در نتیجه هر صنعتی به یک ضد کف سیلیکونی مناسب نیاز دارد.

فرو بردن دست در حجمی از کف

مشخصات فیزیکی و شیمیایی ضد کف سیلیکونی

ضد کف سیلیکونی دارای یک سری مشخصات فیزیکی و شیمیایی خاص هستند که باعث شده تا در محدوده وسیعی در نفت و گاز، برنامه های نظامی و صنعتی و … استفاده شود. از مهم ترین مشخصات ضد کف سیلیکونی تضعیف نوسان، ارتعاش مضر و کاهش گشتاور است. از این ماده برای کنترل دما و جریان و کنترل فشار استفاده می شود. ضد کف سیلیکونی با ویسکوزیته بالا به منظور استفاده در ابزار و اندازه گیریهایی است نیاز به مقاومت بالا در برابر ارتعاش، صدا و دامنه حرکت است. استفاده از این ضدکف باعث می شود تا عمر مفید تجهیزات افزایش پیدا کند. چون این ضد کف آب گریز است و از ورود رطوبت به مساحت سنج جلوگیری می کند در نتیجه از آسیب به قطعات حساس جلوگیری می کند.

ویژگیهای اصلی ضد کف سیلیکونی در صنایع

دلیل عمده استفاده از ضد کف سیلیکونی در صنایعُ ویژگیهای مثبت و با اهمیت این ماده شیمیایی است. در واقع ویسکوزیته کم و امکان پخش سریع این ماده روی سطوح کف یکی از ویژگیهای اصلی آن است که به سطح مایع و هوا بستگی دارد و باعث بی ثباتی در لایه های کف می شود. استفاده از ضد کف سیلیکونی در صنایع موجب ترکیدن حبابهای هوا و از بین رفتن سطح کف می شود. این ماده شیمیایی اثربخشی و کارایی مناسبی دارد و بعلاوه دارای پایداری شیمیایی مناسبی است. همچنین به دلیل غیر سمی بودن با محیط زیست سازگاری دارد و دارای محدوده دمایی گسترده است. اکسیداسیون این ماده با مقاومت بالایی همراه است و همچنین در فشارهای بالا پایداری مناسبی دارد. این فرآورده شیمیایی دارای قدرت دی الکتریک بالا  و قابلیت انحلال مناسب است.

دست زدن به کف در چند رنگ

کاربرد ضد کف سیلیکونی در صنایع

ضد کف سیلیکونی در صنایع نقش مهم و تاثیرگذاری دارد. افزودن این ماده به فرآورده های مختلف باعث افزایش تولید و بهره وری می شود. چرا که وجود کف در صنایع در بازدهی تولید اثر منفی و نزولی ایجاد می کند. از ضد کف سیلیکونی در فرآیندهای مختلف مانند تولید مواد شیمیایی، فرآوری مواد غذایی، تولید چسب، تخمیر، صنعت نساجی، فیلتراسیون، پر کردن ظروف محصول، تقطیر و رفلاکس، رقیق سازی، رنگ و رزین و … استفاده می شود. عدم استفاده از ضد کف باعث کاهش بازدهی تجهیزات و هزینه های بالا می شود. در نتیجه کنترل کف در اغلب صنایع یک اقدام مهم است. ضد کف با توجه به ترکیبات سیلیکونی که دارد در صنایع مهمی از قبیل حفاری چاههای روغن، کارخانه های تولید رنگ صنعتی و نساجی، سیمان کاری دیواره های چاه نفت، کارخانه های تولید چوب و کاغذ و … به کار گرفته می شود.

استفاده ار ضد کف سیلیکونی در کارگاه های صنعتی

از دیگر کاربردهای این محصول می توان به نقش مهم آن در صنعت نفت و گاز، صنایع دارویی، صنایع چرم سازی، افزودنی بتن و ساختمان، پتروشیمی، سموم کشاورزی، صنایع شوینده و پاک کننده، محافظت از محصولات زراعی، تولید رزینهای امولسیونی، واحدهای تصفیه پساب، تولید قطعات خودرو و لوازم جانبی، ساخت پالپ و … اشاره کرد. آنتی کف سیلیکونی در صنعت نفت و گاز به منظور جداسازی و نفت و گاز، هیدراته و تمیز شدن گاز، گل حفاری، تقطیر نفت، پردازش آسفالت، تقطیر نفت، تاخیر کک سازی، تانک مخزن سوپاپ، تقطیر خلاء، فرایند ترک خوردن و استخراج بنزن، تولوئن و زایلن استفاده می شود.

مزایای استفاده از ضد کف در صنایع

از مهم ترین مزایای استفاده از ضد کف سیلیکونی در صنایع می توان به بهبود کارایی سیستمها، کاهش دادن مصرف انرژی، عدم ایجاد خوردگی و فراریت، کیفیت عالی، بدون خطر بودن، افزایش راندمان و از بین برنده کف و … اشاره کرد.

نکات مهم در خصوص ضد کف سیلیکونی در صنایع

برای حفظ ایمنی ضد کف سیلیکونی در صنایع باید شرایط نگهداری مناسب باشد. دمای 5 تا 25 درجه سانتیگراد بهترین دما برای نگهداری این ماده است. ممکن است این ماده با برخی فرآیندهای شیمیایی ناسازگار باشد که قبل از ترکیب حتما باید از دستورالعملهای آن مطلع شوید. این ماده به حرارت و دمای بالا حساس است و تمام کیفیت خود را در دمای بالا از دست می دهد. بسته بندی ضد کف سیلیکونی در صنایع به صورت گالن و بشکه های 20، 50 و 220 لیتری است.

سوالات متداول ضد کف سیلیکونی در صنایع

1- روش نگهداری ضد کف سیلیکونی در صنایع چگونه است؟

ضد کف سیلیکونی در صنایع مختلف باید در محیط خشک و به دور از رطوبت نگهداری شود. دمای اتاق برای نگهداری از این ماده مناسب است. به هیچ وجه نباید این ماده در معرض دمای بالا نگهداری شود. اگر شرایط نگهداری و دما مناسب باشد این ماده بهترین بازدهی را خواهد داشت و برای یک سال کیفیت ابتدایی خود را حفظ خواهد کرد.

2- در چه محدوده از pH ضد کف سیلیکونی کار می کند؟

ضد کف سیلیکونی در صنایع سازگاری بالایی در محدوده pH خنثی، قلیایی و اسیدی دارد. مدلهای مختلفی از این ضد ترکیب برای محدوده های مختلفی طراحی می شوند که به راحتی می توان مورد مناسب را تهیه کرد.

3- چند مدل ضد کف سیلیکونی در صنایع وجود دارد؟

ضد کف سیلیکونی در صنایع در دو مدل مایع و پودری وجود دارد. صنایع مختلف با توجه به نوع کاربری خود ضد کف مناسب را تهیه می کنند. به طور کلی مدلهای پودری این ماده بیشتر به مواد جامدی همچون مواد شوینده، گچ و … اضافه می شود.

4- مهمترین معایب ضد کف سیلیکونی کدامند؟

ضد کف سیلیکونی در صنایع با مزایا و معایب متعددی همراه است. از معایب این محصول قیمت بالای آن نسبت به سایر ضد کفها است. همچنین ضد کف سیلیکونی در دماهای بسیار سرد کارایی چندانی ندارد.

5- چه فاکتورهایی روی انتخاب ضد کف سیلیکونی موثر هستند؟

برای انتخاب ضد کف سیلیکونی در صنایع باید به این فاکتورهای مهم توجه کنید: شناخت عملکرد آنتی فومهای سیلیکونی، نحوه سازگاری با انواع مواد شیمیایی، بررسی میزان تحمل ضد کف با شرایط فرایند شما. کارشناسان شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات می توانند شما را در جهت انتخاب بهترین ضد کف سیلیکونی با مناسب ترین قیمت در بازار راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *