دانستنی های مواد شیمیایی

آمونیوم پرسولفات در صنایع

بررسی کاربردهای آمونیوم پرسولفات در صنایع گوناگون

بدون شک، انواع ترکیبات شیمیایی، نقش مهمی در توسعه تولیدات بسیاری از صنایع دارند. آمونیوم پرسولفات یکی از ترکیبات شیمیایی پرکاربرد در صنایع تلقی می شود. آمونیوم پرسولفات در صنایع مختلف، به عنوان یک ماده اکسید کننده، مورد استفاده می باشد. عمده ترین صنایعی که از این ترکیب شیمیایی استفاده می کنند، کارخانه های تولید کننده انواع محصولات بهداشتی و شوینده ها هستند. در نظر داشته باشید در برخی دیگر از صنایع نیز به صورت محدود، آمونیوم پرسولفات مورد مصرف است. در ادامه این مقاله با این ترکیب شیمیایی، کاربردها و مزایا و معایب استفاده از آن بیشتر آشنا خواهیم شد

معرفی آمونیوم پرسولفات

آمونیوم پرسولفات را با عنوان آمونیوم دی پروکسی سولفات نیز می شناسند که با فرمول شیمیایی (NH4)2S2O8 ، در واقع یک ترکیب معدنی بلورین است. از لحاظ ظاهری، این ماده به صورت کریستالی (نمکی) در رنگهای زرد، بی رنگ و سفید به شکل پودر مانند یا گرانولی یافت می شود. انحلال پذیری بالا در آب و قابلیت اکسید کنندگی و خورندگی از ویژگی بارز آمونیوم پرسولفات است. دمای ذوب و جوش آن نیز به ترتیب، 120 و 1388 درجه سانتیگراد است و درجه خلوص آمونیوم پرسولفات در حدود 98 درصد می باشد. شایان ذکر است، نحوه تولید آزمایشگاهی آمونیوم پرسولفات از طریق فرآیندهای الکترولیتی، بین سولفات آمونیوم و اسید سولفوریک می باشد.

پودر و گرانول آمونیوم پرسولفات

اهمیت و کاربرد آمونیوم پرسولفات در صنایع

همان طور که گفتیم، آمونیوم پرسولفات در صنایع گوناگون کاربردهای متنوعی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم. آمونیوم پرسولفات به عنوان یکی از مواد اولیه های مهم در تولید محصولات شوینده چون صابون و سفید کننده ها می باشد. در صنایع نفتی نیز از آمونیوم پرسولفات استفاده می شود که به عنوان یک ماده مذاب فلزی در فرآیند استخراج نفت کاربرد دارد. صنایع پلیمری نیز از آمونیوم پرسولفات به عنوان شروع کننده پلیمر مولکولی و ایجاد تثبیت و تعادل (کاهش دهنده) در واکنشها، استفاده می کنند. در صنایع کشاورزی، آمونیوم پرسولفات یکی از ترکیبات کودهای شیمیایی است. شایان ذکر است، این ماده در تولید حشره کش، قارچ کش و سموم کشاورزی نیز مورد استفاده می باشد.

گرانولهای سفید آمونیوم پرسولفات

آمونیوم پرسولفات به عنوان ماده لایه بردار با خاصیت ضد التهابی که برای پوست دارد در تولید محصولات آرایشی کاربرد دارد. در کاغذ سازی و رنگ سازی نیز از آمونیوم پرسولفات، به عنوان تثبیت کننده مواد چوبی استفاده می شود. صنایع غذایی از جمله دیگر صنایع است که از این ترکیب، به عنوان تعادل کننده اسیدیته مواد غذایی و از طرفی به عنوان یک امولسیون (تثبیت و غلظت کننده مواد غذایی) استفاده می شود. در تولید پودرهای مخمر نیز از این ترکیب که نقش اکسیداسیون کننده بالایی دارد، استفاده می گردد. صنایع پلاستیک سازی، چرم سازی، داروسازی، پتروشیمی، نساجی و چسب سازی نیز از دیگر صنایعی هستند که به نوعی در تولیدات خود از آمونیوم پرسولفات استفاده می کنند. برای خرید آمونیوم پرسولفات با واحد فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات در ارتباط باشید.

مزایا و معایب استفاده از آمونیوم پرسولفات

استفاده از آمونیوم پرسولفات در صنایع مزایای زیادی دارد. به طور کلی، بسیاری از تولیدات کارخانه های مختلف که پیش تر به آنها پرداختیم، به این ماده شیمیایی متکی هستند. خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد این ترکیب چون انحلال پذیری بالا در آب، تجزیه در دما بالا 120 درجه سانتیگراد، خاصیت جذب رطوبت، خاصیت اکسید کنندگی، تنظیم کنندهpH  مواد و خاصیت امولسیونی، باعث می شود، مزایای بی شماری در استفاده صنایع برای آمونیوم پرسولفات ذکر شود.

گرانولهای سفید آمونیوم پر سولفات روی سطح سیاه

بدون شک در کنار فواید زیادی که انواع ترکیبات شیمیایی دارند، می توانند معایب محدودی نیز داشته باشند. آمونیوم پرسولفات نیز از جمله ترکیبات شیمیایی است که معایبی در استفاده دارد. یکی از مهمترین معایب استفاده از آمونیوم پرسولفات، آزاد کردن مواد سمی چون اکسید گوگرد و بخار آمونیاک در صورت قرارگیری در مجاورت حرارت مستقیم است. از لحاظ زیست محیطی نیز معایبی برای آمونیوم پرسولفات وجود دارد. این ماده جزء مواد اولیه کودهای کشاورزی است که در تولیدشان از خلوص معین استفاده می شود. در صورت ترکیب آمونیوم پرسولفات با خلوص بالا در خاکهای کشاورزی و آبهای زیر زمینی، می تواند خطرات محیط زیستی به دنبال داشته باشد. ایجاد آلودگی هوا از طریق تولید کارخانه ای این ترکیب نیز می تواند از دیگر معایب آمونیوم پرسولفات باشد. آمونیوم پرسولفات را اغلب به عنوان یکی از آلاینده های خطرناک در شهرهای صنعتی می توان دانست.

سوالات متداول آمونیوم پرسولفات در صنایع

1- آمونیوم پرسولفات در صنایع با ویژگی انحلال در آب شناخته می شود. آیا این ترکیب قابلیت انحلال با حلالهای دیگر نیز دارد؟

بله، این ترکیب علاوه بر آب، در ترکیب با متانول نیز انحلال پذیری بالایی دارد. دقت داشته باشید، میزان انحلال پذیری آمونیوم پرسولفات در حلالهایی که درجه حرارت بالا دارند، بیشتر خواهد بود.

2- آیا خوردن آمونیوم پرسولفات، می تواند عوارض خطرناکی برای انسان داشته باشد؟

بله، آمونیوم پرسولفات یک ماده نسبتا خطرناک می باشد که در صورت خورده شدن، می تواند موجب خونریزی معده و التهاب شدید در مری شود. در صورت خورده شدن این ماده، مواد اسیدی چون آب پرتقال و آب لیمو مصرف شود و سریعا به مراکز درمانی مراجعه گردد.

3- شرایط نگهداری آمونیوم پرسولفات باید به چه شکلی صورت گیرد؟

این ترکیب شیمیایی باید در محیطی با دما 20 تا 27 درجه سانتیگراد نگهداری گردد. همچنین محیط باید دارای تصفیه هوا مناسب باشد و هیچگونه مواد شیمیایی دیگر چون مواد گوگردی و فسفریکی در آن محل نگهداری نشود.

4- امکان انفجار آمونیوم پرسولفات در صورت قرارگیری در شرایط خاص وجود دارد؟

بله، این ماده اگر در دما بالا و در مجاورت برخی از مواد شیمیایی باشد به سرعت وارد واکنش می شود و انفجار می تواند رخ دهد. شایان ذکر است، آمونیوم پرسولفات به شدت گرما گیر است از این جهت، قابلیت انفجاری آن بالا می باشد.

5- آیا آمونیوم پرسولفات خاصیت تمیز کنندگی و به نوعی ضد میکروبی دارد؟

بله، این ماده خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی بالایی دارد. از طرفی این ماده با ویژگی قلیایی و اکسید کنندگی خود نیز می تواند خاصیت تمیز کنندگی بالایی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *