دانستنی های مواد شیمیایی

وایتکس و عوارض آن

وایتکس و عوارض آن

در دنیای امروز استفاده از مواد شوینده نظیر وایتکس بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. به طور کلی می توان گفت با در نظر گرفتن اهمیت بهداشت و پاکیزگی، افراد از مواد تمیز کننده متفاوتی برای انواع لباس، پارچه، سطوح، شیرآلات و … استفاده می کنند. در نتیجه شرکتهای تولید کننده این محصولات می کوشند تا با تولید موادی مناسب و مطلوب در صدد رفع نیاز اقشار جامعه برآیند. از این رو متنوع ترین مواد شوینده با حجمهای متفاوت در بسته بندیهای مختلف در مغازه ها و فروشگاه ها موجود می باشند. به همین ترتیب خریداران می توانند با توجه به نوع نیاز خود مطلوب ترین و بهترین شوینده را انتخاب نمایند و آن را از فروشگاه های سطح شهر تهیه کنند.

انواع مواد شوینده کدام اند؟

وایتکس از جمله مواد شوینده ای به شمار می رود که برای نابودی آلودگی ها و کثیفی ها مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی مواد شوینده به دو دسته تقسیم می شوند: 1) مواد شوینده پودری و 2) مواد شوینده مایع. این در حالی است که تحقیقات و بررسیها نشان می دهند تمیز کننده های پودری به مراتب می توانند تاثیرات بیشتری داشته باشند. انواع صابونها، سفیدکننده ها، لکه برها، شامپوها، نرم کننده ها، مایعهای لباسشویی و قرصهای ظرفشویی از مواد شوینده ای محسوب می شوند که امروزه بسیار پرکاربرد هستند. این دسته از اقلام در شرکتهای متعددی در داخل و خارج از ایران تولید می شوند. در نتیجه برندهای گوناگونی از این محصولات روانه بازار می گردند. از این رو افراد بایستی با بررسی آنها و با در نظر گرفتن مزایا و معایب هر یک، بهترین و عالی ترین گزینه را برای مصرف خود برگزینند.

انواع مواد شوینده پر کاربرد

وایتکس پر مصرف ترین ماده شوینده

امروزه وایتکس به عنوان پر مصرف ترین و پر استفاده ترین ماده شوینده جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. وایتکس یک نوع مایع سفیدکننده می باشد که در موارد بسیاری می توان از آن کمک گرفت. به طور کلی استفاده از مایع سفیدکننده برای نابودی آلودگی های عمیق مورد توجه قرار می گیرد. این در حالی است که این محصول یکی از خطرناکترین مایعاتی است که در زندگی مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته یکی از عوارض وایتکسها آزاد سازی گاز کلر و بد بو بود که با پیشرفت علم و تکنولوژی، بشر توانست این مشکل را رفع نماید. از این رو این محصول با رایحه های متنوع و خوش بویی تولید و به بازار عرضه می گردد. در نتیجه افراد در هنگام استفاده از آن اذیت نخواهند شد.

اهمیت وایتکس و کاربردهای آن در زندگی

از برجسته ترین کاربردهای وایتکس، شست و شوی سرامیک، کاشی و سنگ سرویسهای بهداشتی و آشپزخانه می باشد. چرا که این سطوح از مکانهایی می باشند که احتمال ایجاد آلودگی و کثیفی بیشتری دارند. پس باید برای تمیز کردن آنها از مواد شوینده قوی کمک گرفت. از دیگر مزایای وایتکس می توان به حذف لکه از روی لباسها و پارچه های سفید اشاره نمود. به طوری که پس از استفاده می توان لباس را کاملا تمیز، سفید و بدون لکه تحویل گرفت. همچنین این محلول قابلیت نابودی هر گونه قارچ، میکروب و باکتری را نیز دارا می باشد. در نتیجه برای ضد عفونی کردن محل مورد نظر گزینه بسیار مناسبی می باشد. حذف بوی بد و نامطبوع نیز از دیگر کاربردهای این محصول به شمار می رود.

استفاده از وایتکس چه ضرر و زیانی را در پی دارد؟

با توجه به این موضوع که کاربرد وایتکس در زندگی روزمره افراد بسیار زیاد است، برخی اوقات استفاده مداوم از آن می تواند سلامتی فرد را به خطر بیندازد. برخورد این مایع ضدعفونی کننده با چشم بسیار خطرناک است و می تواند منجر به آسیبهای جبران ناپذیری گردد. همچنین در هنگام باز کردن درب محصول، کلر آن می تواند مستقیم وارد دستگاه تنفسی افراد شود و مشکلاتی را به وجود آورد. از دیگر زیانهایی که در استفاده طولانی مدت از این مایع برای افراد به وجود می آید، می توان به مشکلات پوستی اشاره نمود. اگزما، خشکی پوست، خارش و … از جمله بیشترین مواردی است که برای استفاده کنندگان به وجود می آید. آسیب به خانمهای باردار، کودکان و محیط زیست از دیگر عوارض وایتکس محسوب می شوند.

اگزما و خارش پوست از عوارض استفاده از وایتکس

مهمترین نکات در هنگام استفاده از مواد شوینده

با توجه به خطرناک بودن وایتکس و عوارض ناشی از آن، افراد بایستی در هنگام استفاده به چند نکته مهم توجه نمایند. استفاده از دستکش می تواند از ایجاد مشکلات و بیماریهای پوستی جلوگیری کند. از این رو افراد بایستی دستکشهای با کیفیت و مناسبی را که مخصوص این کار هستند، تهیه نمایند و در مواقع نیاز استفاده کنند. همچنین استفاده از ماسک می تواند از ورود گاز کلر به درون ریه استفاده کنندگان جلوگیری کند. در صورت عدم استفاده از ماسکهای مخصوص در طولانی مدت افراد دچار سرطان ریه خواهند شد. در صورتی که این مایع خطرناک به صورت مستقیم با چشم برخورد کرد، بایستی افراد قبل از مراجعه به پزشک چشم را با آب زیاد کاملا بشویند. این ماده نباید در دسترس کودکان قرار گیرد. چرا که ممکن است خطرات بسیار وحشتناکی برای آنها به وجود بیاید.

هر آن چه در زمان خرید مواد شوینده باید به آن توجه نمود!

به طور کلی در هنگام خرید مواد شوینده نظیر وایتکس یا آب ژاول بایستی به برخی نکات توجه نمود. با توجه به تنوع مواد شوینده موجود در بازار و برندهای متفاوت این محصولات افراد بایستی با بررسی دقیق آنها بتوانند با کیفیت ترین نوع را خریداری کنند. همچنین از آن جایی که تنوع مایعهای ضدعفونی که تولید می شوند، بسیار زیاد می باشند افراد باید با در نظر گرفتن نیاز و نوع مصرف خود محصولی مناسب را تهیه نمایند. همچنین این محصولات در حجمهای مختلفی بسته بندی و روانه بازار می گردند. پس افراد باید در هنگام خرید به این نکته نیز توجه ویژه ای نمایند تا بتوانند با توجه به میزان مصرف خود از این محصولات خریداری کنند. در این صورت می توانند یک خرید آگاهانه، منطقی و به صرفه را انجام دهند. کارشناسان واحد فروش شرکت کیمیا تجارت تات در این زمینه می توانند کمکهای مفید و سودمندی را در جهت خرید مواد شوینده از جمله وایتکس یا آب ژاول ارائه دهند.

استفاده از ماده شوینده وایتکس با دستکش مخصوص

سوالات متداول وایتکس و عوارض آن

1- آیا وایتکسهایی که بدون بو هستند، به دستگاه تنفسی آسیب می رسانند؟

بله. برخی از شرکتها و کارخانه های تولید مواد شوینده می کوشند تا بوی بد و تند این محصول را از بین ببرند، که تا به امروز در این زمینه موفق هم بوده اند. این در حالی است که از مضرات این محلول خطرناک کم نمی شود.

2- کودکانی که وایتکس را به اشتباه می خورند، چه علامتهایی دارند؟

عوارض کودکی که از این محلول بخورد، سرگیجه و تهوع می باشد. در این صورت بایستی فرد یک لیوان شیر بنوشد و در کمترین زمان ممکن به پزشک متخصص مراجعه کند. در غیر این صورت ممکن است حتی به کما برود.

3-  آیا استفاده از وایتکس برای شست و شوی ظروف مصرفی روزانه بلامانع است؟

یکی از خطرناک ترین کارها استفاده از این محلول برای شست و شوی ظرفها می باشد. شما تنها مجاز هستید برای تمیز کردن و شست و شوی ظروف دکوری و آن دسته از ظرفهایی که از آنها استفاده نمی کنید از وایتکس استفاده نمایید.

4- اثرات مخرب وایتکس بر محیط زیست چیست؟

این محلول با توجه به دارا بودن کلر، پس از استفاده وارد چرخه محیط زیست می شود. همچنین می تواند به صورت مستقیم به آبهای زیر زمینی نفوذ کند و منجر به مرگ گونه های گیاهی، آبزیان و موجودات زیر رودخانه ها شود.

5- چگونه می توان عوارض ناشی از استفاده وایتکس را کاهش داد؟

می توان با مخلوط کردن این محلول با آب، آن را رقیق کرد و غلظت آن را کاهش داد. همچنین بایستی در هنگام استفاده از آن، با باز کردن در و پنجره ها از جمع شدن گاز کلر در محیط جلوگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *