دانستنی های مواد شیمیایی

گلوکونات سدیم در آبکاری

بررسی اهمیت و کاربرد گلوکونات سدیم در آبکاری

گلوکونات سدیم در آبکاری تثبیت کننده محلول است و دارای فرمول شیمیایی NaC6H11O7 می باشد. این ماده به عنوان یکی از مواد شیمیایی پر مصرف دارای تولید داخلی در کشور می باشد. همچنین گلوکونات سدیم در میان محصولات وارداتی نیز موجود است و در بازار انواع برندهای داخلی و خارجی این محصول به فروش می رسد. گلوکونات سدیم در آبکاری ضروری است و  صنایعی که  حمام آبکاری دارند به این ماده نیاز خواهند داشت. در ادامه به اهمیت و کاربرد این ترکیب در صنعت خصوصاً آبکاری می پردازیم.

کاربرد گلوکونات سدیم در آبکاری چیست؟

گلوکونات سدیم در صنایع گوناگونی کاربرد دارد و یکی از آنها  آبکاری است. این ماده از نظر فیزیکی و شیمیایی برای محیط زیست خطرناک نیست و به همین دلیل در مشاغل مختلف قابل استفاده است. استفاده از گلوکونات سدیم در آبکاری به دلیل اثرات مثبتی که در واکنشهای شیمیایی صنعتی دارد مرسوم شده است. ویژگیهای شیمیایی متفاوتی که این ماده دارد  آن را برای صنایع  متفاوتی کاربردی کرده است.

پودر سفید رنگ گلوکونات داخل ظرف

علاوه بر کاربرد گلوکونات سدیم در آبکاری که عامل جداکننده ناخالصیها است، در صنایع  مختلفی مانند سیمان، مواد غذایی و یا در رنگرزی و تصفیه آب با کارکردهای متفاوتی استفاده می شود. سدیم گلوکونات با فلزها اتصال محکمی برقرار می کند و به همین دلیل برای مراکز مربوط به آبکاری خریداری می گردد. در برخی از صنایع مانند تولید کاغذ از گلوکونات سدیم برای شلاته کردن یونهای فلزی استفاده می شود که روند سفید شدن کاغذ با مشکل روبرو نشود. از ویژگی اتصال گلوکونات سدیم به فلزها برای محافظت در برابر خوردگی سطوح نیز استفاده می شود.

مزیت گلوکونات سدیم نسبت به مواد مشابه در صنعت

از دلایل بکارگیری گلوکونات سدیم در آبکاری مزیتها و برتریهای این ماده نسبت به مواد شیمیایی دیگر است. مطالعه های بسیار زیادی بر روی مواد شیمیایی انجام شده تا تاثیر و ویژگیهای مختلف آنها در شرایط گوناگون بدست بیاید. گلوکونات سدیم یکی از مواد مهم در صنعت است. از مهمترین مزیتهای گلوکونات سدیم می توان به کلات سازی قوی آن اشاره نمود. در واقع این ماده با یونهای فلزی کمپلکسهای پایداری ایجاد می کند و این ویژگی در صنایع مختلفی ماند آبکاری کارایی فراوانی دارد. زمانی که از گلوکونات سدیم در آبکاری استفاده می شود نگرانی بابت آلایندگی این ماده وجود ندارد، زیرا با سرعت بسیار زیادی در محیط تجزیه می گردد.

پودر سفید گلوکونات سدیم داخل قاشق فلزی

گلوکونات سدیم در دمای زیاد نیز در برابر اکسید شدن و کاهش مقاوم است. این ماده در pHهای مختلفی کاربرد دارد، بنابراین در شرایط مختلف صنعتی مورد توجه قرار می گیرد. یکی از ویژگیهای مهم گلوکونات سدیم جذب کردن رطوبت است و به همین دلیل صنایع از آن به عنوان  نگهدارنده رطوبت استفاده می کنند. این محصول در بخشهای مختلف تولید در کارخانه با کاراییهای متفاوتی قابل استفاده است. گلوکونات سدیم  با دو گرید صنعتی و خوراکی در بازار موجود است که هر کدام ویژگیهای لازم برای استفاده در واکنشهای مربوط را دارند.

برای تهیه این ماده باید با توجه به نیاز کارخانه، از گرید مخصوص و به اندازه لازم خرید انجام شود. شرکتهای داخلی و خارجی بسیار زیادی این محصول را وارد بازار نموده اند که باید در زمان خرید به کیفیت و درجه خلوص آنها توجه کنید. برای خرید گلوکونات سدیم می توانید با کارشناسان فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات در تماس مستقیم باشید. کارشناسان ما ضمن استعلام قیمت روز، بهترین کالای موجود را بطور ایمن برای شما ارسال می کنند.

معایب گلوکونات سدیم در حین کار چیست؟

گلوکونات سدیم در آبکاری مورد توجه قرار گرفته است و این ماده در صورتی اثر مناسبی خواهد داشت که  اصل و با خلوص بالا باشد. علاوه بر اثرات مثبتی که در واکنشهای شیمیایی دارد به صورت مجزا کار کردن با این ماده خطراتی به همراه دارد. گلوکونات سدیم در آبکاری و یا در هر صنعت دیگری که استفاده شود در مواجه با پوست با خطر همراه است. در هنگام کار کردن با این ماده باید مراقبتهای ایمنی رعایت گردد. این ماده سمی نیست ولی با این وجود برای پوست و چشمها خطر آفرین است. مهمترین کار بعد از تماس با بدن و پوست شستشو با آب است.

پودر گلوکونات سدیم در ظرف شیشه ای

اگر گلوکونات سدیم بلعیده شود باید سریعا شستشوی معده انجام شود و با وجود اینکه این ماده خورنده و سمی نیست ولی در مواجهه با آن باید ایمنی کاملاً رعایت گردد. در زمان خرید این محصول برند و کیفیت را در نظر داشته باشید؛ زیرا در واکنش تاثیر گذار خواهد بود.

سوالات متداول گلوکونات سدیم در آبکاری

1- گلوکونات سدیم چگونه تولید می شود؟

این ماده از طریق تخمیر هوازی قند گلوکز تولید می گردد. مراحل تولید به این صورت است که گلوکز در حضور کاتالیزور به اسید گلوکونیک تبدیل می شود و سپس در حضورسدیم به این محصول تبدیل می گردد.

2- مهمترین خصوصیت گلوکونات سدیم چیست و در مقایسه با چه موادی بهتر است؟

گلوکونات سدیم در آبکاری و یا در هر صنعتی با ویژگی کلات کردن شناسایی می شود. این خصوصیت بیشتر در محلول قلیایی  ایجاد می شود. در واقع این محصول فلزهایی مانند آهن، آلومینیوم، کلسیم و… را در خود شلاته می کند. در مقایسه با ای د تا  و ان  تی آ این ماده  عملکرد بسیار بهتری دارد.

3- در چه دمایی گلوکونات سدیم قابل نگهداری است؟

گلوکونات سدیم  مقاومت زیادی در برابر دما دارد و دمای بالا را تحمل می کند، ولی به صورت استاندارد  باید در دمای 5- 30 درجه نگهداری شود. بسته بندیهای مختلف با حجمهای متفاوتی از این ماده وجود دارد و با توجه به نیاز توسط مصرف کنندگان خریداری می گردد.  محیط نگهداری باید خشک و خنک باشد و از نور خورشید دور باشد.

4- گلوکونات سدیم به چه شکلهایی تولید و در بازار وجود دارد؟

این ماده به دو شکل در بازار موجود است. گلوکونات سدیمی که به صورت جامد وجود دارد و نوع دیگر که به صورت مایع تولید می گردد. در هر صنعتی با توجه به نیاز از انواع این محصولات  استفاده می شود.

5- انحلال پذیری گلوکونات سدیم چگونه است؟

گلوکونات سدیم  به شکل پودر کریستال سفید و یا متمایل به زرد است  که در آب به خوبی حل می شود این ماده در الکل  به صورت جزیی و در اتر کاملا انحلال ناپذیراست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *