دانستنی های مواد شیمیایی

منتول در دخانیات

کاربرد، مزایا و معایب منتول در دخانیات

منتول (Menthol) یک ترکیب آلی مصنوعی و دست ساخت می باشد که معمولا حاوی عطر و طعم نعناع است. از این رو، استعمال منتول فوایدی به همراه دارد. منتول در دخانیات با هدف کاستن از آلرژی و عوارض دخانیات و از جمله حساسیتهای سینوسی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول علاوه بر آنکه منجر به بهبود عطر و طعم محصول می گردد، در کاهش التهابات سینوسی در اثر استفاده از دخانیات نیز تاثیر گذار می باشد. امروزه از منتول در دخانیات و خصوصاً در سیگار به عنوان پر استفاده ترین دخانیات استفاده می شود. البته که وجود آن واکنشهایی را نیز به دنبال دارد. در ادامه با کاربرد منتول و مزایا و معایب آن در دخانیات آشنا می شویم.

اهمیت منتول در دخانیات

با توجه به اینکه منتول در دخانیات دارای خواص ضد تحریکی است، به منظور تسکین سوزش و خارش گلو در اثر استعمال دود مورد استفاده قرار می گیرد. اما از آنجایی که این محصول معطر می باشد، گاهی هدف از استفاده کردن این محصول خوش عطر کردن دخانیات مورد نظر می باشد. مصرف این محصول با مزایا و معایبی همراه می‌ باشد؛ اگر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید، اطلاعات مفیدی در این خصوص کسب خواهید کرد.

بلورهای شیشه ای و بی رنگ منتول

مزایای و معایب منتول در دخانیات

منتول در دخانیات دارای خواص ضد عفونی کننده می باشد. بنابراین وقتی این محصول دود می کند و دود آن در فضا پخش می‌ شود، این عمل می‌ تواند منجر به ضدعفونی شدن فضا شود. همین خاصیت را برای قسمتهای داخلی مجاری تنفسی نیز دارد. به همین علت است که استنشاق آن می تواند از تحریکهای ناشی از دود دخانیات جلوگیری به عمل آورد. پس می توان با استنشاق این محصول شاهد بهبود سرفه بود. این محصول حتی می‌ تواند سرفه های قبلی را درمان کند. از طرفی منجر به سهولت تنفس می شود. اما این امر به معنای مفید بودن استنشاق منتول نیست، بلکه حضور آن تا حدودی گمراه کننده است؛ یعنی سرفه ناشی از سیگار را سرکوب می کند و این امر می تواند در اعتیاد بیشتر به دخانیات تاثیر داشته باشد.

وجود منتول در دخانیات در ظاهر مفید است، اما در باطن و طبق مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، می تواند عواقب ناخوشایندی را به همراه داشته باشد. در واقع منتول در دخانیات منجر به اعتیاد بیشتر و سخت شدن ترک اعتیاد می گردد. اما، باید در نظر داشت که منتول به طور جداگانه مضرات خاصی ندارد و در حالت کلی می‌ تواند مفید واقع شود.

نحوه تولید منتول و انواع آن

منتول در دخانیات با توجه به کیفیت و نوع آن می تواند به شکلهای گوناگونی مانند کریستالی یا مومی شکل باشد. در حالت کلی منتول در دمای اتاق دارای شکلی جامد است و در کل این محصول در دو نوع طبیعی و مصنوعی قابل دسته بندی است. نوع طبیعی این محصول رایج تر و باکیفیت تر می باشد. منتول طبیعی در حقیقت محصولی است که منشاء طبیعی دارد، یعنی برای تولید آن از گیاهان و مواد اولیه کاملا طبیعی استفاده شده است. در این صورت مستقیما از گیاهان کاربردی در این زمینه استفاده می شود و یا روغن به دست آمده از گیاهان برای تولید منتول مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان نمونه منتول نعناع محصولی است که از گیاه نعنا و یا روغن نعناع فلفلی به دست می آید.

چکاندن منتول با قطره چکان داخل شیشه قهوه ای در کنار گیاهان نعنا

برای تولید منتول طبیعی از روش تقطیر استفاده می گردد. با این روش تقریبا تمامی ناخالصیها از بین می روند و یکی از خالص ترین منتولهای طبیعی تولید می شود. محلولی که حاصل می شود در مرحله بعد به حالت انجماد و کریستالی در می آید تا از این طریق بر ماندگاری آن افزوده شود و نگهداری آن نیز آسان گردد.

کاربردهای منتول

اگرچه بحث ما پیرامون منتول در دخانیات می باشد، اما منتول به عنوان یک محصول به دست آمده از مواد اولیه طبیعی دارای خواص و در نتیجه کاربردهای بیشتری است. جالب است بدانید امروزه از این محصول در صنایع مهم مانند صنایع تولید مواد آرایشی، بهداشتی و داروسازی نیز استفاده می گردد. از طرفی از این محصول به دلیل عطر خوبی که دارد، در برخی خوراکیها از جمله نوشیدنیها و تنقلات و مواد غذایی مشابه استفاده می شود. با توجه به خواص ضد خارش و ضد التهاب این محصول، از آن برای تولید کرمها و لوسیونها با هدف درمان مشکلات پوستی نیز استفاده می گردد. منتول در تولید خمیردندان نیز کارایی دارد. از این محصول نه تنها با هدف تولید محصولی معطر بلکه با هدف تولید نوعی باکیفیت تر از خمیردندانها بسیار استفاده می گردد، چرا که منتول خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد.

ریختن لوسیون حاوی منتول روی دست

شاید بپرسید نکات ایمنی در خصوص منتول در دخانیات کدامند؟ در واقع محصولات حاوی منتول اشتعال زا می باشند و باید در شرایط مناسب و به دور از حرارت نگهداری شوند. در صورت تماس با پوست، تحریکات پوستی و معایب بعد از آن ممکن است برای مصرف کننده رخ دهند. می توانید منتول با کیفیت را با قیمت مناسب از شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات خریداری کنید. کیمیا تجارت تات در تلاش است تا همواره انواع مواد شیمیایی را با قیمت و کیفیت عالی به مشتریان خود عرضه کند.

سوالات متداول منتول در دخانیات

1- آیا مصرف منتول همیشه خطرناک است؟

با توجه به اینکه منتول محصولی طبیعی و گیاهی می باشد، مصرف آن قطعا فوایدی به همراه دارد. در صورتی که این محصول در دخانیات مورد استفاده قرار بگیرند، این مزایا می‌ توانند زمینه‌ ساز برخی خطرات و از جمله اعتیاد بیشتر به مواد مخدر شوند.

2- چرا سیگارهای منتول دار خطرناک تر هستند؟

زیرا مصرف منتول باعث غفلت شما از تاثیرات منفی دخانیات می گردد و در نتیجه شرایط ترک را برای شما سخت تر می سازد. در واقع منتول شرایط بهتری را برای وابستگی بیشتر به دخانیات فراهم می کند.

3- آیا منتول دارای مصارف خوراکی نیز می باشد؟

منتول در حالت کلی ماده ای گیاهی و بی خطر است که دارای مصارف خوراکی نیز می باشد. به همین دلیل از این محصول در تولید خوراکیها در صنایع گوناگون نیز استفاده می شود.

4- عوامل تهدید کننده کیفیت منتول کدامند؟

عدم داشتن بسته بندی مناسب و قرار گرفتن در معرض مستقیم حرارت می توانند کیفیت و ماهیت این محصول را تغییر دهند.

5- اثرات درمانی منتول بیشتر در چه زمینه ای است؟

علاوه بر تاثیرات این محصول در کم کردن و خاموش کردن علائم آلرژی و سرماخوردگی، در زمینه درمان مشکلات مفصلی و بیماریهای استخوان نیز تاثیر گذار است. از طرفی، این محصول می‌ تواند در درمان مشکلات پوستی و تنفسی نیز تاثیرگذار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *