دانستنی های مواد شیمیایی

منتول در محصولات آرایشی

اهمیت و کاربرد و مزایای منتول در محصولات ارایشی و بهداشتی

منتول در محصولات آرایشی یک ترکیب خاص از مونوترپنوئیدها است که هم به صورت مصنوعی و هم طبیعی وجود دارد. خرید منتول در لوازم آرایشی امروزه بسیاراست. نوع طبیعی این ماده از روغن نعناع ذرت، نعناع فلفلی و سایر نعناعها بوجود می آید. این ماده خواص بی حس کننده ای دارد و می تواند به صورت موضعی قسمتی از بدن را کمی بی حس کنند و تقریبا خاصیت ضد تحریکی دارد. در ادامه به بررسی اهمیت، کاربرد، مزایا و معایب این ترکیب در محصولات آرایشی خواهیم پرداخت.

اهمیت منتول در محصولات آرایشی چیست؟

منتول یکی از مواد بسیار پر کاربرد در مواد و محصولات آرایشی، دارویی و مواد معطر و انواع چاشنی است. این ماده هیچ گونه رنگی ندارد و در دمای اتاق آن را جامد می بینیم. اگر دمای اتاق زیاد شود، منتول جامد تبدیل به مایع می شود. این ماده به شکل کریستالهای بی رنگ و مومی است که به هیچ عنوان در آب حل نمی شود. اما در موادی همچون اسید استیک گلاسیال، اتر، الکل و کلروفرم به راحتی حل می شود و تشکیل یک ماده جدید می دهد.

کریستالهای بی رنگ منتول در دستان شخصی

برای به دست آوردن منتول در آرایشی، نعناع را بخار می کنند و عرقی که به دست می آید وارد مرحله تولید می شود. با این کار روغن، آب و کنداکس آن از یک دیگر جدا می شوند. سپس روغن نعناع خام را در طی فرایند فیلتراسیون در خلا آن را پالایش می کنند تا آب و ناخالصیها جدا شوند. بعد از آن روغن نعناع را منجمد می کنند که در این روش با خشک شدن بلورها، منتول کریستال به وجود می آید. در کل منتول باعث می شود که مصرف کنده آن احساس خنکی و سرما نماید.

کاربرد منتول در آرایشی و دارویی

منتول در آرایشی به عنوان ضد عفونی کننده، خوشبو کننده هوا در دستگاه های بخور، کرمهای اصلاحی مو، ژلهای خنک کننده، شامپوهای ضد شوره، پمادهای ویکس، کرم و ژل تسکین درد، رفع اسپاسم عضلات و غیره به کار می رود. علاوه بر آن در داروها هم به عنوان رفع گرفتگی بینی، پیشگیری از سرماخوردگی و تسکین سرفه کاربرد دارد. حتی برای افرادی که خارشهای پوستی دارند و یا به دلیل قرارگیری در معرض آفتاب پوستشان سوخته است، کرم منتول بسیار مفید است. کرمهایی که در ترکیبات خود منتول دارند می توانند خنکی ایجاد کنند.

کرم سفید رنگ حاوی منتول

همچنین باعث می شوند تا عروق خونی منبسط شوند و سردردهای گوناگون را رفع می کنند. منتول حتی در محصولات آرایشی که برای حالت دادن موها هم کاربرد دارد. درمان آفتاب سوختگی، درمان عفونتهای باکتریایی و ویروسی از جمله مهمترین کاربردهای این ماده هستند، چرا که خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد. شما در خمیر دندانها، انواع آدامسهای نعنایی، آبنبات و حتی براق کننده لب شاهد منتول خواهید بود.

مزایای منتول در محصولات آرایشی

منتول در محصولات آرایشی و دارویی اثرات بسیار خوبی دارد که قطعاً نمی توان آنها را نادیده گرفت. زمانی که فردی منتول را استشمام می کند، دردهای مجاری هوایی او کاهش می یابد. حتی محققان به این نتیجه رسیدند که این ماده می تواند در کاهش لکه های پوستی موثر باشد. در واقع منتولهایی که در کرمهای پوستی وجود دارند، جوشهای سر سفید و سر سیاه را از بین می برند. علاوه بر آن می توانند از پیری زودرس پوست هم جلوگیری کنند. این ماده همچنین خاصیت مرطوب کنندگی بسیار خوبی دارد و باعث حفظ طراوت و شادابی پوست می شود.

انواع کرمهای آرایشی و بهداشتی دارای منتول

منتول در آرایشی برای محصولات مراقبتی مو هم مزایای زیادی دارد. کریستالهای این ماده می توانند سمومی که توسط غدد چربی پوست و مو تولید می شود را کنترل کنند. در این صورت شوره مو هم کاهش می یابد. این ماده تمام آلودگیها و سموم اضافی موها را از بین می برد و باعث می شود تا موهای شما درخشان تر به نظر برسد. در ضمن این ماده مانند یک سرم محافظتی هم عمل می کند و از موهای شما در مقابل حرارت و غیره محافظت می کند.

خرید منتول برای محصولات آرایشی

افرادی که می خواهند خرید منتول را به صورت مستقیم انجام دهند، باید این کار را حتما از مراکز معتبر و با سابقه انجام دهند. امروزه شرکتهای معتبر بسیار خوبی در سطح کشور وجود دارند که می توانند این ماده را به صورت درجه یک و بسیار با کیفیت عرضه کنند. شما می توانید برای خرید منتول با درجه خلوص 99 درصدی از طریق شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات اقدام نمایید و سفارش خود را ثبت نمایید. قیمت منتول هم مانند تمام محصولات شیمیایی دیگر به دلیل نوسانات دلار، دستخوش تغییرات است. چنانچه در مورد قیمت، کیفیت، بسته بندی و غیره سوالی داشته باشید، می توانید از کارشناسان فروش ما در شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات راهنمایی دریافت کنید.

سوالات متداول منتول در محصولات ارایشی

1- فرایند اثرگذاری منتول به چه صورت است؟

منتول در آرایشی و دارویی باعث می شود تا پایانه نورونهای حسی سرما تحریک شوند. استعمال پوستی ای ماده سبب منبسط شدن رگها، احساس سرما و همچنین از بین رفتن دردها می شود.

2- آیا استفاده بیش از حد از منتول می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد؟

خوردن بیش از 10 گرم منتول ممکن است باعث ایجاد راش و بثورات پوستی، کهیر، خارش، قرمزی و سوزش، اشکال در تنفس، تورم دهان، لب، صورت، گلو و غیره شود؛ یعنی ایجاد مسمومیت می کند.

3- از منتول بیشتر در تولید چه محصولاتی استفاده می شود؟

این ماده برای تولید محصولات خوشبو کننده دهان، نوشیدنیها، کرم و لوسیونهای ضد خارش، قرصهای جویدنی، پمادهای ضد احتقان، کرمهای ضد آفتاب، لوسیونهای کاهش درد و غیره استفاده می شود.

4- از منتول برای درمان کدام بیماریها استفاده می شود؟

منتولهای دارویی برای درمان روماتیسم، آرتریت، پیچ خوردگی و غیره کاربرد دارد. همچنین چون این ماده خاصیت خنک کنندگی دارد، از بین برنده التهابات پوستی و دردها هم است.

5- آیا منتول در دخانیات برای انسان مضر است؟

بله. کشیدن هر نوع سیگاری که در آن ماده منتول وجود دارد می تواند سبب ایجاد بیماریهای جدی و حتی مرگ شود. این ماده می تواند مجاری هوایی بینی را بی حس و وابستگی به نیکوتین ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *