دانستنی های مواد شیمیایی

کاربرد الکل در عطر و اسپری

انواعی از عطرها

از عطر،  ادکلن و اسپری به عنوان یک ماده خوشبو کننده بدن استفاده می ‌شود. عطرها و ادکلنها را از ماده های مختلفی همچون الکل و سایر ترکیبات تولید می کنند. همه ما می دانیم که الکل در عطر و ادکلن نقش بسیار مهمی دارد. در هر عطر و ادکلن میزان مشخص از الکل استفاده می ‌شود. به عبارت دیگر ترکیبات دناتوره و میزان دناتوره موجود در عطر و ادکلنها بسیار متفاوت تر است. در این خوشبو کننده های بدن از الکل دناتوره یا Denatured alcohol استفاده می‌ شود. نام دیگر الکل دناتوره الکل عطر سازی می ‌باشد.

ناگفته نماند که الکلهای صنعتی برای بدن و پوست بسیار مضر هستند و آسیب جدی را می توانند به پوست وارد سازند. به همین دلیل از الکلهای صنعتی در خوشبو کننده های بدن استفاده نمی‌ شود. لازم به ذکر است که عطر و ادکلنها تنها از یک ماده ساخته نمی ‌شوند. یکی از اصلی ترین ماده های سازنده عطر و ادکلن و اسپری عصاره روغنی می‌ باشد که شامل یک اسانس می‌ باشد.

شیشه عطر در کنار گلهای رز قرمز

الکل دناتوره موجود در عطر و ادکلن

الکل مورد استفاده در عطر و ادکلن باعث ماندگاری بیشتر بوی آنها می شود. دناتوره یا الکل عطرسازی که در تمامی خوشبو کننده ها استفاده می شود هیچ آسیبی به پوست و بدن نمی رساند. الکل دناتوره با استفاده از ترکیب شدن با بعضی مواد شیمیایی خاصیت خوراکی ماهیت خود را ازدست می‌ دهد. یکی از مهمترین ویژگیهای دناتوره در عطرسازی این است که این ماده باعث ترکیب شدن مواد عطر و ادکلن می شود.

همچنین الکل دناتوره باعث می شود تا ساختار خوشبو کننده ها با یکدیگر مخلوط و یکدست شوند. الکل دناتوره مورد استفاده در عطرها و ادکلنها هیچ گونه اسانس و بویی ندارد. استفاده از دناتوره در خوشبو کننده ها باعث ماندگاری بیشتر بوی آنها می شود. همچنین این ماده باعث می شود تا بوی عطر و ادکلنها به سرعت پخش شود. اصلی ترین و مهمترین نقش این ماده در خوشبو کننده ‌ها ترکیب و یکدست سازی مواد با یکدیگر می باشد.

قطره چکان حاوی الکل در عطرسازی

کاربردهای الکل در صنعت عطر و ادکلن

الکل دناتوره باعث رقیق تر سازی و افزایش افشانندگی در عطر و ادکلنها می شود. به عبارت دیگر الکل مورد استفاده در خوشبو کننده ‌ها باعث می‌ شود تا عطرها حالت جامد بودن خود را از دست بدهند. همچنین باعث رقیق‌ تر و مایع شدن عطر و ادکلنها می شود. یکی دیگر از مهمترین ویژگیها و کاربردهای الکل دناتوره در عطر و ادکلن، خاصیت خنک کنندگی آن است. به عبارت دیگر خوشبو کننده ها با تبخیرشدن باعث خنکی پوست می شوند.

لازم به ذکر است که میزان الکل دناتوره موجود در عطر و ادکلنهای مخصوص فصول گرم بسیار بیشتر از ادکلنهای سایر فصول می باشد. نتهای عطر و ادکلنها با یکدیگر بسیار متفاوت بوده و نتهای آغازین و پایانی خوشبو کننده ها بر روی پوست باقی می مانند. از ویژگیهای دناتوره در عطر و ادکلن میتوان به رقیق کنندگی خوشبو کننده ‌ها، ماندگاری بیشتر آنها و پخش شدن بوی آنها اشاره کرد.

استفاده از الکل در ساخت عطر با کمک قطره چکان

میزان دناتوره موجود در عطر و ادکلن

همانطور که پیشتر گفتیم الکل دناتوره یکی از مهمترین و اصلی ترین ماده‌ هایی است که در عطر و ادکلن استفاده می شود. با این حال لازم به ذکر است که در خوشبو کننده ها باید از میزان دقیق و مشخصی از این ماده شیمیایی استفاده شود. چرا که استفاده بیش از حد از این ماده شیمیایی در عطر، ادکلن و اسپری ها باعث کاهش ماندگاری در آنها می‌ شود. بطور معمول میزان استفاده از الکل دناتوره در انواع خوشبو کننده ها در پشت قوطی یا شیشه آنها هک می شود. الکلهای پرکاربرد در عطرها و ادکلنها دارای درصد خلوص بیشتری هستند. روغنهای فوزل (استرها، الکلهای غلیظ، آلدهیدها و غیره) از جمله مواد شیمیایی هستند که به دناتوره موجود در عطر و ادکلنها افزوده می شود.

شیشه های حاوی اسانس در عطرسازی با گیاهان طبیعی

همانطور که گفتیم الکلی که در صنعت عطرسازی استفاده می ‌شود الکل دناتوره می‌ باشد اما یکی دیگر از هم خانواده های عطر دناتوره اتانول می‌ باشد. خوشبو کننده ها از سه ماده اسانس و مواد افزودنی و ماده حامل تشکیل شده است. از دیگر ماده هایی که باعث ماندگار تر شدن بوی عطر و ادکلن می شود دیپرو پیلن گلیکول، دی اتیل فتالات و ایزو پروپیل مرستیت می ‌باشند. لازم به ذکر است که از این مواد شیمیایی در عطر و ادکلنها باید درصد بسیار کمی استفاده شود زیرا برای بدن می توانند مضر باشند.

سوالات متداول الکل در عطر و اسپری

1- چه چیزی باعث تثبیت و ماندگاری بوی عطر و ادکلن می شود؟

در عطر و ادکلنها از مواد تثبیت کننده استفاده می شود. دو نوع مواد تثبیت کننده وجود دارد. مواد تثبیت کننده طبیعی رزینوئیدها شامل بنزوئین، استوراکس، اولیبانوم و … هستند. مواد تثبیت کننده حیوانی نیز شامل مشک، کهربا و … می باشند.

2- دلیل استفاده از گلیسیرین در عطرها چیست؟

گلیسیرین باعث می شود تا خوشبو کننده ها ماندگاری بیشتر بر روی پوست شما داشته باشند. همچنین گلیسیرین موجود در عطر و ادکلنها باعث مرطوب شدن پوست می گردد. پس در نتیجه گلیسیرین موجود در خوشبو کننده ها باعث معطر و مرطوب شدن پوست می‌ شود.

3- الکل دناتوره موجود در عطرها چند درصد است؟

به طور کلی حدود 70 یا 80 درصد الکل دناتوره در ترکیبات عطر خالص وجود دارد. در عطر و ادکلنها از دناتوره استفاده می کنند. چرا که این نوع الکل مسموم کننده نیست. برای تشخیص میزان دقیق دناتوره موجود در خوشبو کننده ها بایستی 70 درصد از میزان عطر و ادکلن را مورد بررسی قرار دهند.

4- آیا خوشبو کننده هایی وجود دارند که حاوی الکل دناتوره نباشد؟

بله، عطرهای روغنی عطرهایی هستند که در آنها از هیچگونه الکلی استفاده نشده است. در این نوع عطرها از روغن جهت کنسانتره کردن عطر استفاده می‌ کنند. از روغن بادام شیرین، جوانه گندم یا کنجد برای تهیه عطرهای روغنی استفاده می‌ شود.

5- آیا نوع ظرف استفاده برای عطر مهم است؟

ظروف مورد استفاده برای عطر بایستی شیشه ای باشند. همچنین این ظروف شیشه ای باید از ضخامت بیشتری برخوردار باشند. در غیر این صورت امکان تغییر بو در عطر، ادکلن و اسپری ها وجود دارد.

6 دیدگاه برای “کاربرد الکل در عطر و اسپری

  1. محمد نادری گفت:

    چقدر جاااااب بودددد.

    1. مواد شیمیایی کیمیا تجارت تات گفت:

      با سلام
      ممنون از نظر شما
      بله دقیقا الکل و میزان الکل یکی از موضوعاتی هست که همواره دغدغه مصرف کنندگان عطر و اسپری می باشد

  2. پریسا غفاری گفت:

    بسیاررررر عالی

    1. مواد شیمیایی کیمیا تجارت تات گفت:

      سلام
      ممنون از نظر انرژی بخش شما

  3. کیمیا کاردان گفت:

    سپاس از اینکه راجع به مهمترین مسایل روزمره به خصوص خرید عطر مطلب گذاشتین

    1. مواد شیمیایی کیمیا تجارت تات گفت:

      با سلام
      ممنون قدردانی شما
      امیدواریم که کمک کننده بوده باشد این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *