دانستنی های مواد شیمیایی

واتراستاپ هیدروفیلی در صنعت ساختمان

کاربرد واتراستاپ هیدروفیلی زرد رنگ در صنعت ساختمان

هیدروفیل به معنای آبدوست است. واتراستاپ هیدروفیلی، یکی از عناصر سازه بتنی است که به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به سازه، استفاده می شود. این عنصر، بعد از جذب رطوبت اطراف، متورم می شود. واتراستاپ باید به درستی انتخاب و نصب شود تا انبساط، انقباض و سایر حرکات طولی و عرضی را در خود، جای دهد. واتراستاپهای هیدروفیلی از یک ماده لاستیکی مصنوعی از جنس لاستیک کلروپرن و یک پلیمر آبدوست تشکیل می شوند. در ادامه با کاربردها و اهمیت واتراستاپ هیدروفیلی در صنعت ساختمان آشنا خواهید شد.

مواد لاستیکی کلروپرن بطور گسترده در بسیاری از کاربردهای صنعتی استفاده می شوند و به دلیل دوام طولانی مدت خود مورد توجه قرار می گیرند. پلیمرهای هیدروفیل برای ایجاد انبساط ایمن و کنترل شونده لاستیک کلروپرن پس از تماس با آب انتخاب می شوند. تمام واتراستاپهای هیدروفیلی، با یک پوشش تاخیری منحصر به فرد عرضه می شوند. این پوشش همچنین به بتن اجازه می دهد تا قبل از جذب آب توسط واتراستاپ، استحکام اولیه را ایجاد کند و از هرگونه انبساط در اثر تماس با بتن تازه جلوگیری کند.

نوار واتراستاپ هیدروفیلی قرمز رنگ بر روی زمین فروشگاه

علاوه بر این، پوشش تاخیری به واتراستاپهای هیدروفیلی، اجازه می دهد تا برای مدت کوتاهی در معرض شرایط نامطلوب محیط، مانند سیل، باران و برف قرار گیرد. این امر، نیاز به کندن و تعویض بخشهای واتراستاپ را به دلیل تورم زودرس ناشی از شرایط پیش ‌بینی ‌نشده را، از بین می‌برد. توصیه می شود که برای نصب این عنصر برنامه ریزی شود تا از قرارگیری در معرض آب و هوا جلوگیری شود و در صورت امکان از شرایط مرطوب محافظت شود. این پوشش تاخیری منحصر به فرد با هیچ ماده آبدوست دیگری قابل مقایسه نیست.

کاربرد واتراستاپ هیدروفیلی در صنعت ساختمان

کاربرد واتراستاپ هیدروفیلی در صنعت ساختمان به منظور آب بندی درزهای بتنی است. استفاده از واتراستاپها، روشی مقرون به صرفه برای مهار و جذب آب است. به منظور استفاده از واتراستاپ هیدروفیلی، برای بهترین نتیجه، هیدروتیت را به سطوح صاف و یکدست، عاری از خاک و روغن وصل کنید. هنگام استفاده از فشار 25 میلی پاسکال یا بیشتر، حداقل پوشش بتن 50 میلیمتری را روی هیدروتیت حفظ کنید. این عنصر لاستیکی ممکن است در یک شیار شکل بگیرد با ابعاد مناسب یا مستقیما روی سطح بتنی صاف نصب شوند.

واتراستاپهای هیدروفیلی پس از کنده شدن قالب از اولین بارگیری و قبل از بتن ریزی دوم نصب می شوند. بنابراین نیازی به تقسیم فرم نیست. با توجه به ماهیت آبدوست واتراستاپهای هیدروفیلی، نصب آن باید تا حد امکان نزدیک به محل قرارگیری بتن ریزی دوم باشد. این امر احتمال انبساط زودرس این عنصر لاستیکی را به دلیل قرارگیری در معرض آب باران یا آبهای زیرزمینی کاهش می دهد.

چندین نوار واتراستاپ هیدروفیلی آبی رنگ برای فروش

نصب و نگهداری واتراستاپ هیدروفیلی

ترک خوردگی بتن ناشی از فشار انبساط واتراستاپ با حفظ حداقل پوشش بتن 50 میلی متر قابل جلوگیری است. در صورت استفاده از بتن سبک یا کم مقاومت (مقاومت فشاری کمتر از 25 میلی پاسکال) باید این مقاومت را افزایش دهید. برای اطمینان از یکپارچگی مناسب بتن، باید تکنیکهای بتن ریزی مناسب به درستی اجرا شود. واتراستاپهای هیدروفیلی باید در جای خنک، تاریک و خشک نگهداری شوند.

قرارگیری این عنصر در معرض رطوبت، قبل از نصب ممکن است واتراستاپ را زودتر از موعد متورم سازد. اگر واتراستاپهای هیدروفیلی در حالت انبساط  نصب شود، ممکن است اثربخشی آب بندی آن، به شدت کاهش یابد. پس از نصب، باید اقدامات کافی برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض عناصری مانند آب باران و آب زیرزمینی قبل از پوشاندن درز با بتن انجام شود.

مراحل نصب و نگهداری واتراستاپ هیدروفیلی

سوالات متداول واتراستاپ هیدروفیلی در صنعت ساختمان

1- چگونه واتراستاپ هیدروفیلی را نصب کنیم؟

چند قطره از چسب سیانواکریلات (سوپر چسب) را روی انتهای بریده شده هیدروتیت بریزید و بلافاصله انتهای آن را بهم وصل کنید. آن را برای حدود 30 ثانیه در موقعیت خود نگهدارید تا چسب بماند. تراز و چسباندن مناسب انتهای برش خورده از ورود آب به سلولهای پروفیل جلوگیری می کند.

2- واتراستاپ بنتونیت چیست؟

WATERSTOP EC یک واتراستاپ چند لایه بر پایه بنتونیت برای اتصالات ساختمانی است. خواص آب بندی بنتونیت در داخل یک هسته مقاوم در برابر هیدراتاسیون قرار دارد که هم خاصیت تورم شدید و هم خاصیت تورم تاخیری را ارائه می دهد.

3- میزان انبساط واتراستاپهای هیدروفیلی، چقدر است؟

واتراستاپهای هیدروفیلی این قابلیت را دارند که در هنگام تماس با آب تا 8 برابر اندازه اصلی خود متورم شوند. میزان استفاده از این ظرفیت بواسطه پروفیل هیدروتیت مورد استفاده، در دسترس بودن آب و فضای مورد نیاز برای انبساط محدود است.

4- لاستیک کلروپرن بکار رفته در واتراستاپ هیدروفیلی با چه موادی سازگار است؟

لاستیک کلروپرن در آزمایشهای انجام شده، نشان می دهد که با مواد محلولهای کلرید آلومینیوم، محلولهای سولفات آلومینیوم، اسید فلوروسیلیک، روغن سوخت، روغنهای هیدرولیک، متیل الکل و اسید فسفریک سازگار است.

5- واتراستاپ های هیدروفیلی در چه مکانهایی کاربرد دارند؟

اهمیت واتراستاپ هیدروفیلی در صنایع مختلف غیر قابل چشم پوشی است. بتن، مانند همه مواد، با نوسانات دما منبسط و منقبض می شود. به همین دلیل است که تقریبا تمام سازه‌ های بتنی در مقیاس بزرگ مانند:  تصفیه خانه ‌های آب، مخازن، سدها و تاسیسات، معمولا دارای واتراستاپهایی هستند که در طول ساخت و ساز نصب می شوند. در مشاغل مسکونی گاهی اوقات از واتراستاپ نیز در اتصال سرد بین فوتر و فونداسیون، استفاده می شود.

6- واتراستاپ هیدروفیلی را از کجا خریداری کنیم؟

شما می توانید برای خرید واتراستاپ هیدروفیلی و حتی واتر استاپ پی وی سی با کارشناسان واحد فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات در تماس مستقیم باشید. کارشناسان واحد فروش ما، ضمن استعلام قیمت واتراستاپ، محصولی مرغوب را با بهترین قیمت برای شما در سریع ترین زمان ارسال می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *