دانستنی های مواد شیمیایی

منتول در طب سنتی

کاربرد، مزایا و معایب منتول در طب سنتی

منتول یک محصول طبیعی گیاهی و پر از خواص است که از گیاه نعناع به دست می آید و به عنوان طعم دهنده در مواد غذایی هم کاربرد دارد. منتول در طب سنتی کاربردهای بسیاری دارد. در ادامه این مقاله با خواص منتول، کاربرد منتول در طب سنتی، مزایا و معایب آن آشنا می شوید.

منتول چیست؟

منتول ماده ای است که از گیاه نعناع برداشت می شود. همان طور که گفتیم، این ماده یک افزودنی طعم دهنده است که به طور گسترده در محصولات غذایی و دارویی استفاده می شود. منتول در طب سنتی و دارویی می تواند مصنوعی باشد. همچنین می تواند ازعصاره روغن نعناع ساخته شود. این ماده، دارویی با منشا گیاهی است. منتول معمولاً از روغن نعناع یا سایر خانواده نعناع سنتز می شود. این محصول معمولاً به صورت پماد موضعی، قرص، استنشاقی یا دهان شویه در دسترس است. منتول (methyl-2-propan-2-ylcyclohexan-1-ol-5)، همچنین به عنوان کافور نعناع شناخته می شود. یک الکل مونوترپن حلقوی است که عمدتا از نعناع و گیاهان معطر، مانند Nepeta nuda L ساخته می شود.

خواص منتول در طب سنتی

منتول در طب سنتی، محصول طبیعی گیاه نعناع Mentha x piperita (Lamiaceae) و یک مونوترپن است که به طور گسترده به عنوان یک محصول طبیعی در لوازم آرایشی، یک عامل طعم دهنده و به عنوان واسطه در تولید سایر ترکیبات استفاده می شود. عصاره‌ های مختلف نعناع فلفلی حاوی منتول بعنوان یک ماده فعال اصلی است. این محصول برای قرنها به عنوان داروی سنتی برای تعدادی از بیماریها از جمله عفونت، بیخوابی، سندرم روده تحریک‌ پذیرمناسب بود. همچنین این ماده میتواند دافع حشرات باشد. احساس خنک شدن از مشخصه‌ های منتول، تا حدی به دلیل فعال شدن نورونهای حسی است که عموماً کانالهای گیرنده پتانسیل گذرا (TRP) نامیده می شوند. منتول بر روی گیرنده های TRPM8 با افزایش سریع کلسیم داخل سلولی و شار کلسیم از طریق کانالها برای القای سیگنالهای پاسخ سرما در محل کاربرد عمل می کند.

کریستالهای بی رنگ منتول داخل کاسه چوبی
جدا از قابلیتهای القای احساس سرما، منتول در طب سنتی اثرات سیتوتوکسیک را در سلو‌لهای سرطانی نشان می ‌دهد. باعث کاهش رشد سلولهای بدخیم می ‌شود، در تحریک هم‌افزایی گیرنده‌ های GABA و کانالهای یون سدیم که منجر به بی ‌دردی می ‌شود، شرکت می ‌کند. منتول در طب سنتی ممکن است یک ساختار سرب ارزشمند برای سنتز داروهایی باشد که گیرنده‌ های متعددی را که با تعدادی از اثرات دارویی درگیر هستند، هدف قرار دهند.

کاربردهای منتول

فرم کرم مانند منتول در طب سنتی برای کمک به تسکین درد خفیف بیماریهایی مانند آرتریت، تاندونیت، رگ به رگ شدن، بورسیت، کبودی، کمر درد و گرفتگی عضلات است. شکل مایع منتول استفاده برای استنشاق به تسکین سریع علائم احتقان بینی، آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند. فرم موضعی منتول برای استفاده در پوست حساس، ملتهب یا زخمهای باز یا سوختگیهای شدید منع مصرف دارد.

طبق نظر دانشمندان منتول یک ترکیب طبیعی، فعال، پرکاربرد و دارای فعالیت ضد سرطانی است. همچنین که آینده امیدوارکننده ای در درمان تومورهای جامد مختلف دارد. منتول مشخصات ایمنی خوبی دارد و همچنین فعالیت ضد سرطانی خود را از طریق مسیرها و اهداف متعدد اعمال می کند. در نتیجه، برای مهار قابل توجه انواع مختلف سلولهای سرطانی با مکانیسمهای مختلفی مانند القای آپوپتوز، توقف چرخه سلولی، اختلال در پلیمریزاسیون توبولین و مهار رگزایی تومور محبوبیت زیادی دارد. برای خرید منتول می توانید از کارشناسان واحد فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات که از مراکز فروش انواع مواد شیمیایی از جمله منتول است راهنمایی بگیرید.

دو شیشه کوچک حاوی منتول مایع در کنار برگهای سبز نعناع

محلول ضد درد منتول چیست؟

محلول ضد درد منتول در طب سنتی دارای فعالیت بی حس کننده موضعی ملایمی بر روی گلو و مخاط بینی است که به طور گسترده برای تسکین سوزش گلو و بینی استفاده می شود. منتول اساسا یک ترکیب آلی است که می تواند به عنوان یک افزودنی در بسیاری از داروها برای تسکین سرفه و گلودرد بیش از حد استفاده شود. همچنین چرخاندن محلول ضد درد منتول در دهان باعث بهبود عملکرد در روشهای مختلف ورزشی می شود. اگر محتویات، فرمولاسیون و دوز محلول ضد درد منتول ممکن است در کشورها متفاوت باشد، برای اطلاعات دقیق به دستورالعمل خاص محصول مراجعه کنید.

مزایا و معایب منتول در طب سنتی

کریستالهای منتول در طب سنتی برای اهداف زیادی استفاده می ‌شوند. این کریستالها برای حمایت از بدن شما در روند طبیعی بهبودی کار می‌ کنند. در نتیجه کیفیت زندگی شما را تغییر می دهد. وقتی روی ناحیه آسیب دیده استفاده می شود خارش را کاهش می دهد. این ماده تسریع کننده رشد مو است. همچنین با افزودن به صابون، می تواند باعث کاهش سوزش پوست شود. برخی از مردم فکر می کنند که احساس خنک شدن منتول به دلیل آسیب مکانیکی کریستالهای منتول یا تبخیر (مانند زمانی که الکل مالشی را لمس می کنید) ایجاد می شود، اما اینطور نیست. خنک کنندگی یک برهمکنش در سطح مولکولی با کلسیم و کانالهای موجود در بدن ما است.

منتول ممکن است عوارضی مانند تشنج، کما و مرگ داشته باشد. ترکیب اولیه منتول، ​​ماده ای بی خطر و سمیت آن خیلی کم می باشد. استانداردهای طبیعی یک سازمان بین المللی یکپارچه پزشکی، بیان کرد که دوز تا 1 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن کشنده است. از سوی دیگر، مصرف بیش از حد منتول باعث سرگیجه، بی قراری، نیستاگموس، آتاکسی، توهم، بی حالی و کما می شود.

برگ سبز نعناع در یک فنجان سفید نوشیدنی در کنار برگهای سبز نعناع

منتول و سیگار

منتول در طب سنتی همچنین با نیکوتین در مغز تعامل دارد. این ماده اثرات اعتیادآور نیکوتین را افزایش می دهد. ترکیبی از طعم منتول، اثرات حسی و تعامل با نیکوتین در مغز، این احتمال را افزایش می دهد که جوانانی که شروع به استفاده از سیگار منتول می کنند، به سمت استفاده منظم پیشرفت کنند. این روزها، سازمان غذا و داروی ایالات متحده استانداردهای محصول پیشنهادی را برای منع منتول به عنوان طعم دهنده در سیگار و ممنوعیت همه طعمهای مشخص کننده (به غیر از تنباکو) در سیگار برگ اعلام می کند.

سوالات متداول منتول در طب سنتی

1- مشخصات فیزیکی منتول چیست؟

منتول در طب سنتی در دمای اتاق (25 درجه سانتیگراد)، یک ماده سفید یا بی رنگ، پوسته پوسته، جامد و کریستالی است که چگالی آن 0.890 کیلوگرم بر dm3 و نقطه ذوب 41-44 درجه سانتیگراد بسته به خلوص آن است.

2- رابطه منتول و سیگار کشیدن چیست؟

از آنجایی که منتول در طب سنتی احساس خنکی در گلو و مجاری تنفسی ایجاد می‌کند، بنابراین تصور می‌ شود که سیگارهای منتول دار جوانان را تشویق به شروع سیگار می ‌کند و ترک سیگار را برای افراد سیگاری سخت تر می‌ کند.

3- تشخیص منتول بر روی پوست چگونه است؟

به نظر می رسد منتول در طب سنتی باعث کاهش اسپاسم در دستگاه گوارش می شود. هنگامی که روی پوست اعمال می شود، می تواند باعث گرم شدن سطح شود که باعث تسکین درد زیر پوست می شود.

4- آیا کریستالهای منتول برای پوست شما مفید هستند؟

می توان کریستالهای منتول در طب سنتی را به روغنهایی مانند روغن بادام و روغن جوجوبا اضافه کرد. این محصول شگفت انگیز را به صورت موضعی روی پوست بمالید تا خارش و خشکی آن کاهش یابد.

5- کاربردهای صنعتی منتول چیست؟

کریستالهای طبیعی منتول در طب سنتی به دلیل عطر، طعم خاص و خاصیت خنک کنندگی و سوزن سوزن شدنشان بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. در لوازم آرایشی، عطرها، لوسیونها، کرمها، مومیایی کننده های ضد درد، شامپوها و نرم کننده ها استفاده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *