دانستنی های مواد شیمیایی

شیرین کننده های مصنوعی

اهمیت و کاربرد و معرفی بهترین شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده مصنوعی، افزودنی است که در جهت شیرین کردن مواد غذایی به جای شکر مورد استفاده قرار می گیرد و به جایگزین شکر معروف است. خوشبختانه تنوع شیرین کننده ها بالا می باشد و به انواع مصنوعی و طبیعی هم دسته بندی می شوند. شیرین کننده های مصنوعی همان جایگزین مصنوعی شکر هستند. بالا رفتن مصرف شکر نگرانیهای بسیار زیادی را ایجاد کرده است. که خوشبختانه استفاده از شیرین کننده ها تا حدودی این نگرانیها را کم کرد؛ چرا که هیچ نوع کالری ندارند. از آنجایی که شیرین کننده مصنوعی شیرین تر از شکر می باشند، به مقدار بسیار کمتر از شکر برای شیرین کردن نوشیدنی یا مواد غذایی مورد نیاز است و همین امر سبب شد که توجه به این محصول امروزه بسیار مورد توجه قرار گیرد. در این محتوا به بررسی اهمیت و کاربرد این شیرین کننده ها و معرفی انواع آن می پردازیم.

اهمیت و کاربرد شیرین کننده های مصنوعی

استفاده و اهمیت شیرین کننده مصنوعی در مصارف خانگی بسیار بالا می باشد اما استفاده از این محصول فقط به مصارف خانگی محدود نمی شود. در تهیه انواع مواد غذایی و انواع نوشیدنیها مورد استفاده قرار می گیرد و از مهمترین کاربردهای این محصول با ارزش و مفید می توان به تهیه انواع نوشیدنیها و نوشابه ها، در تهیه انواع شیرینی جات، تهیه مواد غذایی کنسروی، در تولید مواد لبنی و انواع مرباها و ژله ها، تولید انواع آبنباتها و … تنها بخشی از کاربرد شیرین کننده مصنوعی است و با شناخت و آگاهی از ارزش واقعی این محصول روز به روز بر کاربرد این محصول بیشتر می شود.

انواع آبنبات و پاستیلهای رنگی با شیرین کننده مصنوعی

اطلاع از مضرات مصرف شکر هم گواه دیگری است که سبب می شود روز به روز تقاضا برای خرید این محصول بالا رود. و همین امر درپیشرفت بازار خرید و فروش این محصول بسیار اثرگذار است. یکی از نکات بسیار مهمی که در خرید و استفاده از این شیرین کننده مصنوعی باید در نظر گرفت توجه به طعم آن می باشد. چرا که برخی از این شیرین کننده ها دارای طعم خاصی هستند که ممکن است در هنگام مصرف، طعم نوشیدنی یا مواد غذایی را تحت تاثیر خود قرار دهند. استفاده از این شیرین کننده ها در تهیه کیکها برخلاف شکر ممکن است سبب افزایش حجم کیک نشود که ضروری است این نکات در نظر بگیریم و در هنگام خرید به برچسب توضیحات توجه شود.

معرفی بهترین و پر مصرف ترین شیرین کننده های مصنوعی

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم به دلیل پرکاربرد بودن این محصول، شیرین کننده مصنوعی تنوع بالایی هم دارد و روز به روز به این تنوع هم بیشتر می شود. در این محتوا به معرفی مهمترین و پرکاربردترین شیرین کننده های مصنوعی می پردازیم.

ساخارین

ساخارین شیرین کننده ای است که در تهیه انواع غذاهای گرم و سرد مورد استفاده قرار می گیرد. اما توصیه می شود که در هنگام شیردهی و ایام بارداری این محصول مورد مصرف قرار نگیرد.

آسپارتام

آسپارتام در تهیه غذاهای سرد و گرم مورد استفاده قرار می گیرد، در حالیکه این ماده تحت درجه حرارت بالا ممکن است طعم شیرینی خود را از دست بدهد. مصرف آن برای افرادی که به بیماری فنیل کتونوری مبتلا هستند منع شده است.

ریختن شیرین کننده مصنوعی داخل فنجان نوشیدنی

آسه سولفام پتاسیم

این نوع شیرین کننده بیشتر در تهیه انواع شیرینی جات و تهیه کیکها مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید در مطلب آسه سولفام در صنایع غذایی بیشتر در مورد این ترکیب بخوانید.

سوکرالوز

بیشترین کاربرد سودکرالوز در پخت و پز و تهیه غذاهای سرد است.

ادوانتیم

بیشترین استفاده و کاربرد این شیرین کننده در تهیه انواع نوشیدنیها، آبنباتها، میوه های خشک شده و … است.

نئوتام

کاربرد این نوع شیرین کننده در شیرین کردن خوراکیها است. هر چند که تنوع این شیرین کننده های مصنوعی بالا می باشد اما سعی کردیم به مهمترین و پرکاربردترین این محصولات اشاره شود.

معایب و مزایای مصرف شیرین کننده مصنوعی

از مهمترین مزایای این محصولات می توان به کم بودن کالری آن اشاره کرد. مصرف این شیرین کننده مصنوعی برای افراد چاق گزینه بسیار مناسبی می باشد و اینکه افراد مبتلا به دیابت می توانند از این شیرین کننده ها استفاده کنند. اما در کنار این مزایا ممکن است در صورت مصرف خودسرانه و بیش از حد سلامت دندانها به خطر بیفتد. در برخی از موارد هم سبب تشنج، سردرد و حتی افسردگی هم شود. هر چند که مزایای آن بیشتر از معایب آن ذکر شد، اما ضروری است که در مصرف این ماده اعتدال رعایت شود که عملکرد طبیعی بدن دچار اختلال نشود.

انواع شیرین کننده غذایی در ظرفهای جدا از هم

نکته مهم دیگری که در تهیه این محصول باید در نظربگیریم خرید این محصول از فروشگاه های معتبر است؛ زیرا با سلامت انسان در ارتباط است و هدف ما از مصرف این شیرین کننده حفظ سلامت بدن است. و در صورتی که از شیرین کننده های فیک و بی کیفیت استفاده شود سلامت بدن به خطر می افتد. در ارتباط با مزایا و معایب این شیرین کننده ها هنوز هم اختلاف نظر بسیار زیادی وجود دارد. اما مزایای که برای آن تعریف شد، بالاتر می باشد و همچنان بر روی این ماده با ارزش مطالعه صورت می گیرد.

سوالات متداول شیرین کننده های مصنوعی

1- تفاوت شیرین کننده مصنوعی با شکر در چیست؟

شیرین کننده ها برخلاف شکر انرژی غذایی کمتری دارند و نوشیدنی و مواد غذایی را در مقایسه با شکر بسیار شیرین تر می کنند که می توانند کالری داشته باشند یا نداشته باشند.

2- شیرین کننده مصنوعی بخوریم یا نخوریم؟

هر چند که این شیرین کننده ها از مواد شیمیایی تهیه می شوند که ممکن است معایبی برای سلامتی بدن داشته باشند. اما در صورتی که در حد اعتدال مورد استفاده قرار گیرند سلامتی افراد را به خطر نمی اندازند.

3- آیا مصرف شیرین کننده های مصنوعی هوس شیرینی خوردن را کم می کنند یا زیاد؟

مصرف این محصول سبب ارضای حس شیرینی دوستی می شود بدون اینکه نیاز به رژیم غذایی سخت و محکم باشد.

4-  مهمترین خطراتی که شیرین کننده ها برای سلامتی دارند کدامند؟

مصرف برخی از این شیرین کننده ها ممکن است سبب برهم خوردن عملکرد طبیعی بدن شوند و در نتیجه پرخوری و افزایش هوس به شیرینی را در افراد بیدار کنند.

5- اثرات مصرف شیرین کننده بر روی انسولین بدن وابسته به چه چیزی است؟

مصرف هر یک از این شیرین کننده ها بسته به نوع آنها متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *