دانستنی های مواد شیمیایی

تری اتانول آمین در ظرفشویی

تری اتانول آمین در مایع ظرفشویی

تری اتانول آمین در فرمولاسيون مايع ظرفشویی جزء جدایی ناپذیر اين شوينده ها است كه به طور گسترده در تركيبات آنها به كار می رود تا حالت اسيدی مايع ظرفشویی را خنثی كند. در اين محتوا تلاش شده است به معرفی تری اتانول آمین (TEA)، كاربرد تری اتانول آمین درظرفشویی، توليد تری اتانول آمین، خطرات آن و ساير كاربردهای تری اتانول آمین پرداخته شود.

دانستنیهای تری اتانول آمین

تری اتانول آمین (TEA) مایعی بی رنگ و چسبناک است. تری اتانول آمین اغلب به اختصار TEA نوشته می شود. اين ماده به شکل جامد و با کریستالهای رطوبت سنجی سفید با بوی آمونیاک معمولی است. اين ماده ترکیب شیمیایی آلی است که از آمین و سه گروه الکل تشكيل شده است. لذا تری اتانول آمین توانايی واکنش شیمیایی با هر دو گروه آمین و الکل را دارد. تری اتانول آمین برای آلومینیوم و روی خورنده است. در اين ماده هر یک از هیدروژنها با گروهی از دو هیدروکسی اتیل جایگزین می شوند. محلول اين ماده در آب یک باز آلی نسبتاً قوی را تشكيل می دهد که به شدت با اسیدها یا اکسید کننده ها واکنش می دهد. در نتيجه اين ماده به عنوان بافر و سورفکتانت عمل می کند. همچنين به عنوان تنظیم کننده pH در سورفکتانت در محصولات صنعتی و آرایشی نظير محصولات حالت دهنده پوست و مو و شوينده ها استفاده می شود.

دو بشر حاوی تری اتانول آمین کنار هم

تری اتانول آمین در مايع ظرفشويی

در تركيبات مايع ظرفشويی اسید سولفوریک ، تگزاپون، گلیسیرین، سولفاتها، نمکها، سود سوزآور، تری اتانول آمین، رنگ و اسانس به كار رفته است. نقش اصلی تری اتانول آمین در مايع ظرفشويی به عنوان خنثی كننده است. اين الكل موجب می شود تا خاصيت اسيدی اسید سولفوریک خنثی شود. بدين ترتيب مانع آسيب ديدگی به پوست شود. علاوه بر اين تری اتانول آمین در ظرفشويی روغنها و سایر موادی که کاملاً در آب محلول نیستند را حل می کند و اسیدهای چرب را خنثی می کند. همچنين pH را تنظیم می كند. نمکهای تری اتانول آمونیوم در برخی موارد نسبت به نمکهای فلزات قلیایی محلول تر هستند. همچنين تری اتانول آمین در ظرفشويی نسبت به هیدروکسیدهای فلز قلیایی، مواد قلیایی کمتری تولید می کند. در نتيجه بجای هیدروکسیدهای فلز قلیایی يا سود سوز آور به كار می رود و نسبت به اين مواد شيميايی برای پوست بی خطر است.

توليد تری اتانول آمین برای مواد ظرفشويی

اتانول آمین سومین جزء ضروری در ترکیبات مواد شوینده مایع به خصوص مايع ظرفشويی است. اتانول آمینها در مايع ظرفشويی شامل مونو اتانول آمین، دی اتانول آمین، تری اتانول آمین و مخلوط این سه مواد است. اين مواد با واکنش اکسید اتیلن با آمونیاک آبی تولید می شوند. نسبت محصولات را می توان با تغییر استوکیومتری واکنش دهنده ها کنترل نمود.

ریختن مایع ظرفشویی روی اسکاچ زرد رنگ

اكثرا تری اتانول آمین در مايع ظرفشويی با درجه 85% است. تری اتانول آمین 85% به اين صورت تهيه می شود که اتیلن اکسید به دی اتانول آمین اضافه می شود. این محصول در شوینده های لباسشویی، شوینده های ظرفشویی دستی، پاک کننده های سطوح سخت و شوینده ها و ضد عفونی کننده های چند منظوره استفاده می شود. تقريبا نصف توليدات تری اتانول آمین در مايع ظرفشويی و شوينده ها به كار می رود. هر چند این ماده به صورت مصنوعی توليد می شود اما به طور طبیعی در برخي مواد غذایی نظير زیره، تربچه، علف لیمو، دایکون و انگور وجود دارد.

خطرات تری اتانول آمین

از نظر زیست محیطی، دفع تری اتانول آمین به عنوان زباله نگران کننده نیست؛ زیرا به راحتی قابل تجزیه زیستی است و تجزيه آن در محيط زيست زمان زيادی طول نمی كشد. با اين وجود ممكن است برای آبزيان خطرناک باشد. از نظر سلامتی، تری اتانول آمین تحريک کننده پوست و دستگاه تنفس به خصوص برای افراد مبتلا به آسم است. مهم تر از همه، سمیت طولانی مدت نسبت به تری اتانول آمین منجر به صدمه رساندن به سلولهای انسانی (لنفوسیتها) می گردد. از آنجایی که اکثر محصولات شوينده غلظت تری اتانول آمین را بین 1 تا 3 درصد نگه می دارند، برای پوست بی خطر است و هیچ عارضه ای ایجاد نمی کند. در محصولات آرايشی و بهداشتی تری اتانول آمین غلظتهای محدود به 2.5٪ است كه برای سلامت انسان تحریک کننده یا مشکل ساز تلقی نمی شود. با اين وجود توصيه می شود پس از مصرف كرم پودرها، پوست صورت حتما شستشو و تميز شود.

ساير كاربردهای تری اتانول آمین

اين ماده علاوه بر تركيبات شوينده ها، در تركيبات لوسیونهای برنزه کننده، در ساخت علف کشها و آفت کشها، در صنعت نساجي، پاک کننده های عمومی، ضدعفونی کننده های دست، در توليد سيمان، لاکها، در صنعت لاستیک سازی، آبکاری فلزات، رنگها، عامل نفوذ کننده در چوب و کاغذ، کرمهای موبر و لوازم آرایشی، كرمهای ضد آفتاب و جوهر چاپ كاربرد دارد.

انواع لوازم آرایشی

سوالات متداول تری اتانول آمین در مایع ظرفشویی

1- كاربرد تری اتانول آمین در داروسازی چیست؟

در داروسازی، تری اتانول آمین ماده فعال برخی از قطره های گوش است که برای درمان جرم گوش استفاده می شود.

2- آیا تری اتانول آمین برای انسان مضر است؟

مطالعات نشان داده شده است که اين ماده با ایجاد سرطان مثانه و کبد و همچنین تغییر در اندازه بیضه ها در ارتباط است. تری اتانول آمین می تواند باعث واکنشهای آلرژیک از جمله مشکلات چشم، خشکی مو و پوست شود و اگر در مدت طولانی جذب بدن شود، می تواند سمی باشد.

3- مزيت استفاده از تری اتانول آمین در مايع ظرفشويی به جاي سود سوزآور چيست؟

تری اتانول آمین در مايع ظرفشويی اثرات زيان آور سود سوزآور برای پوست را ندارد. همچنين اين ماده خاصيت امولسیون کنندگی و يک دست كردن مواد شوينده را نيز دارد.

4- خطرات تری اتانول آمین در مايع ظرفشويی چيست؟

از آنجا كه درصد كمی از اين ماده به مواد شوينده ها اضافه مي شود، خطراتی برای بدن ندارد. اين ماده در شوينده ها زماني خطرناک مي شود كه با محصولات حاوی آمونياک تركيب شود. در اين صورت توانايی توليد نیتروزآمین را دارد. نیتروزآمینها تركيباتی هستند كه با ايجاد سرطان در بدن مرتبط هستند.

5- نامهای ديگر تری اتانول آمین چیست؟

نام آيوپاک اين ماده 2,2,2 نیتریلو تری اتانول می باشد. نامهای ديگر اين ماده تریس (2 – هیدروکسی اتیل )، TELA، TEOA، TEA، ترولامین و2,2,2  تری هیدروکسی تری متیل آمین است. فرمول شيميايی اين ماده N(CH2CH2OH)3 می ‌باشد.

6- تری اتانول آمین با کیفیت را از کجا بخریم؟

شما می توانید با یک تماس و ارتباط با کارشناسان واحد فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات به بهترین و با کیفیت ترین تری اتانول آمین موجود در بازار با حجم دلخواه خود دست یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *