دانستنی های مواد شیمیایی

رسوب زدایی لوله با مواد شیمیایی

نحوه رسوب زدایی لوله با مواد شیمیایی

رسوب زدایی لوله، روندی مهم و پر اهمیت به حساب می آید که می تواند سلامتی یک لوله را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهد. در حال حاضر راههای بسیار زیادی برای دنبال کردن این فعالیت طراحی شده است. گاهی اوقات افراد از روشهای سنتی برای رسوب زدایی استفاده می کنند. این روشها شاید در برخی از مواقع نتایج مطلوبی را برای شما به همراه داشته باشد. ولی در اکثر اوقات، شما را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد. در نتیجه، استفاده از مواد شیمیایی برای پاک کردن رسوب بهترین راهی است که در جلوی پای افراد قرار می گیرد. با استفاده از این روش، شما می توانید به راحتی همه رسوبهای یک لوله را نابود کنید. البته که این روند باید با دقت دنبال شود تا بر ای شما مشکلی را ایجاد نکند.

مواد و ترکیبات شیمیایی موثر در رسوب زدایی

در حال حاضر مواد شیمیایی زیادی هستند که شما می توانید آنها را برای رسوب زدایی انواع لوله مورد استفاده قرار دهید. به خاطر داشته باشید که رسوب زدایی با مواد شیمیایی روند مهم و پر اهمیتی به حساب می آید که حتما باید با دقت دنبال شود. استفاده از مواد اشتباه یا کم کیفیت برای پاک کردن رسوب لوله فلزی، می تواند مشکلات زیادی را برای شما ایجاد کند. به خاطر داشته باشید که این قوانین فقط برای لوله های فلزی طراحی نشده اند! در صورتی که شما به دنبال پاک کردن رسوب انواع لوله پلاستیکی هستید هم باید بهترین مواد شیمیایی را مورد استفاده قرار دهید.

دو لوله کنار هم با رسوب و بدون رسوب

تاثیر محلول نیتره در رسوب زدایی

محلول نیتره یکی از اولین موادی است که شما می توانید آن را برای رسوب زدایی لوله مورد استفاده قرار دهید. به صورت کلی، این محلول به گونه ای طراحی شده است تا برای رفع گرفتگی و جرم گیری و نابودی رسوبها مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول فعالیتهای اکسیژن را متوقف می کند و همین مسئله هم باعث می شود تا استفاده از آن در پروژهشهای حساس به مسئله ای مهم تبدیل شود. جدا از این مسئله، با استفاده از محلول نیتره شما هیچ آسیبی به خود لوله ها وارد نمی کنید. همه این موارد باعث می شود تا استفاده از این ماده در موقعیتهای مختلف به مسئله ای مهم و کلیدی تبدیل شود.

استفاده از دیسکلر در رسوب زدایی

دیسکلر دیگر ماده مهمی است که شما می توانید آن را برای رسوب زدایی لوله مورد استفاده قرار دهید. به خاطر داشته باشید که این محصول خواص شیمیایی قوی دارد و گاهی اوقات باعث آسیب دیدن خود لوله می شود. جدا از این مسئله، این محلول می تواند به راحتی همه رسوبها و آلودگیها را رفع کند. در برخی از مواقع مشاهده می شود که این محلول خود لوله را هم حل می کند. در نتیجه، اگر شما به دنبال یک ماده شیمیایی خاص در جهت رسوب زدایی مواد فلزی هستید، بهتر است که در ابتدا این محلول را مورد بررسی قرار دهید. بررسی ویژگیهای شیمیایی و اثرات اسیدی این محلول به شما کمک می کند تا بیشترین بازدهی ممکن را از این روند دریافت نمایید. در ضمن، استفاده طولانی مدت از آن مشکل زا خواهد بود.

یک گالن آبی حاوی دیسکلر

فواید و مضرات هر ماده شیمیایی در مورد رسوب زدایی

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که فواید و مضرات هر ماده شیمیایی برای رسوب زدایی کدام اند؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت که موادی که در این زمینه به کار می رود هر کدام یک سری مزایا و معایب خاص را در خود جای داده اند. به صورت کلی، مواد شیمیایی که برای پاک کردن رسوب مورد استفاده قرار می گیرند دسته بندیهای زیادی دارند. موادی همچون دیسکلر خواص اسیدی زیادی داشته و گاهی اوقات می توانند به لوله های فلزی آسیب وارد کنند. این در حالی است که این محصول برای لوله های پلاستیکی نتایج مطلوبی را به همراه دارد.

بهترین ترکیب شیمیایی یا ماده شیمیایی برای رسوب زدایی چیست؟

اگر شما به دنبال بهترین ترکیب شیمیایی برای رسوب زدایی هستید، می توانید از انواع محلول نیتره یا دیسکلر استفاده کنید. البته محلولهای آماده زیادی هم در بازار موجود هستند که می توانند برای  پاک کردن رسوب مورد استفاده قرار گیرند. این محلولها توسط تولید کنندگان و مهندسان شیمی حرفه ای طراحی می شود و شما با خیال راحت می توانید آنها را مورد استفاده قرار دهید. لازم به ذکر است که بهترین ترکیباتی که در این زمینه به کار می رود با توجه به نوع پروژه متغیر است. برخی از پروژه ها از یک لوله ویژه استفاده می کنند. این لوله های ویژه با برخی از مواد سازگاری ندارد و در صورتی که شما آنها را به کار گیرید، به لوله آسیب وارد می کنید. در نتیجه، شما باید تحقیقات خود را قبل از اقدام برای رسوب زدایی انجام دهید تا با مشکلی در حین این روند مواجه نشوید.

سه لوله رسوب گرفته با شدت زیاد کنار هم

تفاوت رسوب زدایی لوله های فلزی و غیر فلزی

البته که میان روند رسوب زدایی لوله های فلزی و غیر فلزی یک سری تفاوتهای خاص وجود دارد. اولین تفاوت مربوط به کیفیت رسوب زدایی می باشد. به خاطر داشته باشید که دنبال کردن روند رسوب زدایی کار راحتی نیست. مواد شیمیایی که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند معمولا اسیدی هستند. اسیدی بودن این مواد باعث می شود تا لوله های فلزی نسبت به آنها حساسیت زیادی نشان دهند. به صورتی که با استفاده از لوله های فلزی در جهت دنبال کردن روند پاک کردن رسوب می تواند کمی چالش برانگیز باشد. در نتیجه، استفاده از مواد خاصی همچون دیسکلر برای لوله های فلزی نتایج مطلوبی را به همراه ندارد. در عوض لوله های پلاستیکی مقاومت زیادی دارند و به راحتی در اسید حل نمی شوند. پس، استفاده از مواد شیمیایی برای رسوب زدایی این لوله ها نتایج مطلوبی را به همراه خواهد داشت.

سوالات متداول رسوب زدایی لوله با مواد شیمیایی

1- چگونه بهترین ماده را برای رسوب زدایی تشخیص دهیم؟

تشخیص بهترین ماده برای پاک کردن رسوب کار راحتی نیست. شما باید بر اساس ویژگیهای لوله خود و کیفیت ساخت آن تصمیم بگیرید. اگر از لوله های فلزی استفاده می کنید، بهتر است که ماده را قبل از اقدام برای خرید تست نمایید.

2- قیمت خرید مواد مخصوص رسوب زدایی لوله چقدر است؟

هزینه ای که شما باید برای خرید مواد رسوب زدا پرداخت کنید ثابت نیست و همواره در حال تغییر است. هم اکنون عوامل زیادی هستند که می توانند هزینه پرداختی کاربران را تحت تاثیر قرار دهند.

3- بهترین راه موجود برای تهیه مواد پاک کردن رسوب کدام است؟

برای خرید این مواد در بهترین حالت، شما همواره باید خدمات بهترین شرکتهای فعال در زمینه عرضه این محصول را به کار گیرید. با خرید از شرکت کیمیا تجارت تات که در زمینه فروش انواع مواد شیمیایی جز بهترینهاست دیگر جای نگرانی ندارید.

4- آیا همه رسوب زداها از اسید تشکیل شده اند؟

در حال حاضر مدلهای بسیار زیادی از انواع رسوب زدا در بازار موجود است. با اینکه تعداد زیادی از آنها با استفاده از اسید تولید شده اند، برخی از آنها ویژگیهای اسیدی ندارند.

5- از رسوب زدا شیمیایی برای چه لوله هایی نمی توان استفاده کرد؟

به صورت کلی، لوله هایی فلزی خیلی حساس به راحتی نمی توانند از رسوب زداهای شیمیایی استفاده کنند. این لوله ها و مواد باید از رسوب زداهای بازی یا سایر روشهای رسوب زدایی استفاده نمایند.

2 دیدگاه برای “رسوب زدایی لوله با مواد شیمیایی

  1. رزا سعیدی گفت:

    مطلب بسیار مفیدی بود ممنون ازشما

    1. مواد شیمیایی کیمیا تجارت تات گفت:

      با سلام و احترام
      سپاسگزاریم از حسن توجه شما به مقالات حوزه مواد شیمیایی شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *