دانستنی های مواد شیمیایی

سولفات پتاسیم در کشاورزی

اهمیت مصرف کود سولفات پتاسیم برای گیاهان

سولفات پتاسیم یک جامد سفید رنگ است. این ترکیب معدنی که در آب محلول است را با نام های دیگری مانند سولفات پتاس، آرکانیت و یا پتاس گوگرد نیز می شناسند. فرمول شیمیایی این جامد سفید رنگ K2SO4 می باشد. این ترکیب در کودهای شیمیایی به دلیل تامین پتاسیم و گوگرد مورد نیاز محصول، کاربرد زیادی دارد. بنابراین مهمترین کاربرد سولفات پتاسیم در کشاورزی است. هرچند ترکیب معدنی سولفات پتاسیم در قرن چهاردهم توسط گلوبر و همکارانش شناسایی شد اما در قرن هفدهم این ترکیب را با نام آرکانیت معرفی کردند. سولفات پتاسیم ترکیبی از نمک اسیدی و قلیایی است. فرآیند تشکیل آن، یک واکنش گرمازا است. مزه سولفات پتاسیم، تلخ و در اتانول نامحلول است. شعله حاصل از ترکیب سولفات پتاس با نیترات پتاسیم، بنفش رنگ می باشد.

گرانولهای سولفات پتاسیم سفید رنگ

کاربردهای سولفات پتاسیم

کود سولفات پتاسیم، بیشترین کاربرد این ترکیب معدنی است. این کود شیمیایی می تواند برای برخی از محصولات کشاورزی مضر باشد اما استفاده از آن در تنباکو، سبزیجات و میوه بسیار مفید است. از دیگر کاربردهای آن می توان به صنعت شیشه سازی اشاره کرد. گاهاً سولفات پتاسیم را به عنوان پیشران انفجار استفاده می کنند. همچنین از آن برای تسریع ایجاد سختی در گچ و رنگدانه در رنگ استفاده می شود.

فواید استفاده از سولفات پتاسیم در کشاورزی

همه کشاورزان می خواهند گیاهان مقاوم و سالمی داشته باشند که میوه های زیبایی به ما بدهند. برای این کار، گیاه به عناصر خاصی نیاز دارد. سولفات پتاسیم یکی از آنهاست. این کود در دسترس همه است، اما قبل از استفاده باید مراقب باشید و محصول کشاورزی خود را بشناسید. آن را می توان به صورت مایع یا گرانول استفاده کرد که باغبانان آماتور و حرفه ای می توانند این کار را انجام دهند. از سولفات پتاسیم در صنعت کود و کشاورزی برای کشاورزی ارگانیک، درختکاری و باغداری استفاده می شود.

سولفات پتاسیم پودری در کاسه

کود سولفات پتاسیم، برای گیاهان حساس به کلر و شوری مناسب است. همچنین به عنوان یک افزودنی غذایی استفاده می شود. فراموش نکنید که کود زیاد باعث بروز پژمردگی گیاه می شود. از دوزهای کافی تجاوز نکنید و فقط در صورت نیاز گیاه، مصرف کنید. همچنین رعایت دوز باعث می شود تا از شستشوی کود سولفات پتاسیم به داخل خاک جلوگیری شود و در نتیجه از آلودگی جلوگیری شود. پتاسیم که بخشی از ساختار سولفات پتاسیم است، از عناصر اصلی (NPK) به شمار می رود. پتاسیم باعث تجمع ذخایر مواد مغذی در ریشه (چغندر، هویج) و میوه ها می شود. همچنین تعرق گیاه را تنظیم می کند و در برابر خشکسالی، سرما و بیماری های کریپتوگامیک (قارچها) بهتر مقاومت می کند. علاوه بر این، این عنصر طعم و ظاهر میوه را بهبود می بخشد.

آیا پتاسیم سولفات برای سلامتی خطرناک است؟

در نوزادان، سولفات پتاسیم می تواند مقدار آب بدن را تغییر دهد و باعث اسهال شود. اسید سولفوریک نیزی اسیدی قوی است. در حالت غلیظ، این ترکیب معدنی باعث سوختگی می شود. با این حال، در مواد غذایی آنقدر رقیق است که طبق گزارشات ارائه شده هیچ خطری برای سلامتی انسان ندارد. به طوری که هیچ اختلالی در ADI (مصرف روزانه مجاز) ایجاد نشده است. در دوزهای بالا می تواند باعث اختلالات گوارشی (اسهال) شود. بنابراین باید در حد اعتدال مصرف شود. سولفات پتاسیم در طیف وسیعی از مواد غذایی از جمله در غذاهای کشاورزی ارگانیک وجود دارد اما در غذای کودک وجود ندارد. سولفات پتاسیم یک عامل ضد رسوب، سفت کننده و اصلاح کننده اسیدیته با منشاء مصنوعی است. نقش آن این است که به غذا کمی طعم ترش بدهد.

گیاه همراه با کود سولفات پتاسیم و و فواید آن

سوالات متداول سولفات پتاسیم در کشاورزی

1- چه زمانی استفاده از سولفات پتاس مناسب است؟

این ترکیب عمدتاً به عنوان کود پتاسیم استفاده می شود. برای بارورسازی خاکهای شور، جایگزین کلرید پتاسیم و برای محصولاتی مانند تنباکو، میوه ها و سبزیجات حساس به یون های کلرید ذخیره می شود.

2- کود سولفات پتاسیم برای چه محصولاتی مناسب است؟

این کود برای محصولاتی مانند سیب زمینی، دانه های روغنی، تنباکو، سبزیجات، گوجه فرنگی، فلفل، خیار، خربزه، پیاز، کلم، رازک، میوه و انواع توت مناسب است.

3- کدام کود طبیعی، سرشار از پتاسیم است؟

برخی از کودها به طور طبیعی غنی از پتاسیم هستند. پتاسیم در کودهایی که حاوی جلبک دریایی، خاکستر چوب، گوانو یا کمپوستهای خاص دیده می شود.

4- از کجا سولفات پتاسیم با قیمت مناسب بخریم؟

برای خرید سولفات پتاسیم می توانید با کارشناسان فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات از طریق شماره های 02166567158 و 02166438406 در تماس باشید. شرکت کیمیا تجارت تات همواره انواع مواد شیمیایی را با قیمت مناسب به متقاضیان آنها عرضه می کند.

5- چگونه خاک را با پتاس غنی کنیم؟

برای غنی سازی خاک با پتاس، مواد آلی مانند کمپوست را اضافه کنید (هنگامی که تجزیه می شود، پتاسیم موجود را آزاد می کند). مواد دیگری مانند مانند خاکستر (قابل شستشو) یا گرد و غبار سنگ حاوی پتاسیم هستند.

6- ویژگی های سولفات پتاس چیست؟

تنظیم کننده pH با چندین عملکرد دیگر (سفت کننده) ترکیبی از نمک پتاسیم و اسید سولفوریک است. این یک افزودنی طبیعی یا مصنوعی است که از نظر شیمیایی پایدار و مقاوم در برابر حرارت است.

2 دیدگاه برای “سولفات پتاسیم در کشاورزی

  1. صادقی گفت:

    درود.
    مطالب مفید و ارزنده بود.

    1. مواد شیمیایی کیمیا تجارت تات گفت:

      با سلام و احترام
      سپاسگزاریم از اینکه این مطلب را مطالعه کردید و برای ما پیام گذاشتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *