دانستنی های مواد شیمیایی

سوربات پتاسیم در لوازم آرایشی

اهمیت و کاربرد پتاسیم سوربات در لوازم آرایشی و بهداشتی

سوربات پتاسیم همان نمک پتاسیم اسید سوربیک است که با شماره E202 به عنوان یک ماده نگهدارنده در تهیه محصولات غذایی و آرایشی –  بهداشتی استفاده می شود. این ماده با خنثی سازی اسید سوربیک به وسیله هیدروکسید پتاسیم در مقادیر زیاد ساخته می شود. در این مقاله به اهمیت و کاربرد سوربات پتاسیم در لوازم آرایشی می پردازیم.

سوربات پتاسیم چیست؟

سوربات پتاسیم نوعی نمک است که به شکل طبیعی و یا شیمیایی یافت می شود. این ماده به شکل پودر و یا گرانول سفید رنگ و بدون بو، در بازار وجود دارد. سوربات پتاسیم خیلی راحت در آب حل می شود و با خواص آنتی باکتریال خود به حفظ مواد غذایی کمک می کند. این ماده به صورت طبیعی در انواع توت وجود دارد. البته بیشتر پتاسیم سوربات مصرفی به طور مصنوعی در سراسر دنیا ساخته می شود.

اهمیت سوربات پتاسیم در لوازم آرایشی و بهداشتی

وجود مواد نگهدارنده مانند سوربات پتاسیم در فرمولاسیون لوازم آرایشی و بهداشتی کاملا ضروری می باشد. بسیاری از افراد معتقد هستند که باید در تهیه محصولات مراقبت از پوست از هیچ گونه ماده شیمیایی استفاده نشود. این امر امکان پذیر نیست؛ زیرا بدون استفاده از مواد نگهدارنده، محصولات آرایشی و بهداشتی بعد از مدت زمان خیلی کوتاه فاسد می شوند و انواع باکتری و قارچ در محصولات، رشد و تکثیر می یابند. سوربات پتاسیم در صنایع آرایشی و بهداشتی علاوه بر نام سوربات پتاسیم با نامهای نمک پتاسیم اسید سوربیک، سوربیستات پتاسیم و یا Sorbistat-K  بر روی محصولات برچسب گذاری می شود.

لوزام آرایشی حاوی سوربات پتاسیم

کاربردهای نمک پتاسیم اسید سوربیک

سوربات پتاسیم دارای کاربردهای مختلفی می باشد. این ماده با خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی خود می تواند به حفظ سلامتی بدن انسان کمک شایانی کند. از کاربردهای مختلف این ماده  فاقد سم و سازگار با پوست و بدن انسان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پتاسیم سوربات به عنوان نگهدارنده مواد غذایی

امروزه با افزایش رشد جمعیت و تغییر سبک زندگی، تولید و استفاده از مواد غذایی آماده و فرآوری شده بیشتر شده است. استفاده از مواد نگهدارنده برای جلوگیری از فساد میکروبی و آنزیمی در مواد غذایی لازم است. سوربات پتاسیم می تواند از رشد کپکها و مخمرها در بسیاری از مواد غذایی جلوگیری کند. به همین دلیل در زمان تهیه میوه های خشک از این ماده استفاده می کنند. در برخی موارد برای حفظ طعم و خواص نوشیدنیها، این ماده کاربرد دارد. این ماده وگان و فاقد گلوتن است. افراد گیاهخوار می توانند با خیال راحت از این ماده استفاده کنند. لازم است بدانید خواص ضد باکتریایی پتاسیم سوربات در مقایسه با خواص ضد قارچی و مخمری آن کمتر است. به همین دلیل در کنار استفاده از پتاسیم سوربات، از ماده نگهدارنده دیگری به نام بنزوات سدیم نیز برای افزایش ماندگاری ماده غذایی استفاده می شود.

سوربات پتاسیم در لوازم آرایشی و بهداشتی

سوربات پتاسیم به عنوان یک نگهدارنده ملایم و دارای خاصیت ضد میکروبی  می تواند به جای پارابنها، به حفظ کیفیت محصولات کمک کند. در صنعت از این ماده به عنوان یک ماده خوشبو کننده و معطر استفاده می کنند.  وجود این ماده در ترکیب لوازم آرایشی موجب از بین رفتن میکروارگانیسمهای موجود بر روی سطح پوست می شود. این ماده از رشد باکتریها و قارچها در پوست جلوگیری می کند.

انواع لوازم آرایش دارای سوربات پتاسیم

افزایش ماندگاری و حفظ فرمولاسیون لوازم آرایشی و بهداشتی

از فواید سوربات پتاسیم در لوازم آرایشی، موثر بودن آن در افزایش طول عمر و ماندگاری محصولات است. وجود پتاسیم سوربات همراه با دیگر نگهدارنده ها در فرمولاسیون لوازم آرایشی موجب می شود از از رشد کپک و میکروارگانیسمها و بروز فرایند تخمیر جلوگیری گردد. به همین دلیل به ماندگاری طولانی تر لوازم آرایشی کمک می کند.

حفظ سلامتی پوست با محصولات آرایشی و بهداشتی دارای پتاسیم سوربات

سوربات پتاسیم یک ماده عالی و فوق العاده موثر برای افزایش عمر مفید محصولات آرایشی است. در ترکیب بسیاری از لوازم آرایشی انواع روغنهای گیاهی، آب، عصاره گیاهان، ویتامینها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی وجود دارد که موجب بهبود بیماریهای پوست و حفظ کیفیت پوست می گردند. میکروارگانیسمهای مختلف مانند کپکها و باکتریها تمایل زیادی دارند تا از این ترکیبات تغذیه کنند. وجود این ماده در ترکیب لوازم آرایشی موجب حفظ سلامت ترکیبات و افزایش ماندگاری محصولات می گردد.

انواع روغنها و کرم پوست

با وجود اینکه سوربات پتاسیم توانایی زیادی در از بین بردن باکتریها و عوامل بیماریزا دارد اما باعث تحریک پوست نمی شود. به همین دلیل افراد دارای پوستهای حساس و بسیار تحریک پذیر می توانند از محصولات آرایشی و بهداشتی دارای این ماده استفاده کنند. در برخی مواقع ممکن است لوازم آرایشی مورد استفاده فاسد شود ولی ظاهر آن تغییر نکرده باشد. استفاده از چنین مواد آرایشی می تواند موجب بروز واکنشهای حساسیتی شود. وجود این ماده در ترکیب لوازم آرایشی مراقبت از پوست می تواند از بروز فساد در محصولات آرایشی جلوگیری کند.

مضرات و خطرات استفاده از سوربات پتاسیم در لوازم آرایشی

برای جلوگیری از بروز خطرات سوربات پتاسیم در لوازم بهداشتی، از پتاسیم سوربات با غلظت پایین، حدود 0/001 تا 0/3 درصد استفاده می شود. به همین دلیل استفاده از آن، در مراقبت از پوست کاملا ایمن و بی خطر است. استفاده صحیح از این ترکیب با غلظت توصیه شده، برای پوست مناسب است اما اگر از غلظتهای بالاتر از میزان استاندارد استفاده شود، می تواند موجب بروز واکنشهای آلرژیک و تحریک پوستی گردد. مصرف این ماده به شکل خالص موجب تحریک پوست، سیستم تنفسی و چشمها می شود. در صورت بروز حساسیت، ورم و یا سوزش در پوست حتما مصرف محصولات بهداشتی را قطع کرده و به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سوالات متداول سوربات پتاسیم در لوازم آرایشی

1- آیا استفاده از سوربات پتاسیم به عنوان ماده نگهدارنده تغییری در کیفیت محصولات آرایشی و یا مواد غذایی ایجاد می کند؟

خیر، این ماده به دلیل داشتن قابلیت حل شدن در آب یک ماده افزودنی عالی محسوب می شود. این ماده تغییری در رنگ، طعم و یا شکل ظاهری محصولات ایجاد نمی کند.

2- از سوربات پتاسیم در ساخت چه مواد غذایی استفاده می شود؟

انواع میوه های خشک، سبزیجات و میوه های کنسرو شده، محصولات نانوایی، تهیه انواع پنیر، نوشابه ها و آب میوه ها، ماست، انواع شربت و مربا، گوشتهای خشک شده

3- میزان مجاز استفاده از پتاسیم سوربات برای هر فرد، به صورت روزانه چقدر است؟

حداکثر میزان مصرف پتاسیم سوربات در هر روز 25 میلی گرم به ازای یک کیلوگرم وزن فرد می باشد. مصرف بیش از حد مجاز از این ماده، موجب بروز واکنشهای آلرژیک در بدن می شود.

4- پتاسیم سوربات را در کدام محصولات آرایشی استفاده می کنند؟

سوربات پتاسیم در تهیه مواد آرایشی و بهداشتی مختلفی استفاده می شوند مانند انواع ضد آفتاب، انواع کرمهای مرطوب کننده، انواع کرم، شامپوهای مختلف و محصولات بهداشتی مخصوص حفظ سلامتی مو، سایه ابرو، محلول لنز تماسی، خطهای دور چشم

5- آیا سوربات پتاسیم در ساخت لنزهای تماسی چشم کاربرد دارد؟

بله، پتاسیم سوربات در ساخت لنز آبی رنگ چشمی کاربرد دارد. این ماده به دلیل سازگار بودن با بدن انسان در غلظتهای پایین موجب بروز مشکلات نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *