دانستنی های مواد شیمیایی

سدیم سولفیت در صنایع غذایی

کاربرد سدیم سولفیت در صنایع غذایی بهمراه مزایا و معایب استفاده از آن

سولفیتها که عموماً سولفور دی اکسید نیز نام دارند ترکیبات شیمیایی هستند که در ساختار شیمیایی خود دارای یون سولفیت می باشند. سدیم سولفیت به صورت طبیعی در منابع گوناگون غذایی نظیر چای سیاه، بادام زمینی، تخم مرغ و غذاهای تخمیری وجود دارد. در فرآیند تولید سدیم سولفیت در صنایع غذایی، سولفور دی اکسید را از سود سوزآور عبور می دهند، در نتیجه آن کریستالهای سولفیت سدیم ایجاد می شوند و به مواد غذایی افزوده می شوند. فرمول شیمیایی پودر سفید رنگ سدیم سولفیت، Na2S2O5 می باشد. انسانها روزانه حدود 1000 میلی گرم یا یک گرم سولفیت تولید می کنند.

سدیم سولفیت به عنوان افزودنی مواد غذایی میتواند استفاده شود. افزودنیهای مواد غذایی، ترکیبات شیمیایی هستند که حین آماده سازی مواد غذایی به آنها اضافه می شوند. بر اثر افزودن این ترکیبات، مواد غذایی رنگ و طعم مساعدی می گیرند و مدت زمان نگهداری آنها افزایش می یابد. سدیم سولفیت در غذایی به عنوان یک افزودنی کاربرد دارد، این ترکیب به عنوان یک نگهدارنده به مواد غذایی گوناگون نظیر شراب و میوه خشک اضافه می شود. این ترکیبات به خاطر خواص آنتی میکروبیال از رشد باکتریایی جلوگیری می کنند و مدت زمان نگهداری مواد غذایی را افزایش می دهند.

پودر سفید سدیم سولفیت داخل ظرف شیشه ای

کاربرد سولفیت سدیم در صنایع غذایی

سدیم سولفیت درصنعت مواد غذایی به عنوان طعم دهنده و نگهدارنده استفاده می شود. بعضی تحقیقات نشان می دهند که این افزودنیها می توانند از رشد باکتریها، آلودگی و فساد مواد غذایی جلوگیری کنند. این ترکیبات معمولا به نوشیدنیهای بدون الکل، آبمیوه ها، مربا، ژله، سوسیس و سبزیجات و میوه های خشک با هدف کاهش سرعت فاسد شدن و جلوگیری از از بین رفتن رنگ آنها بکار می روند. سدیم سولفیت در فرآیند شراب سازی جهت بهبود طعم، ظاهر و مدت زمان نگهداری استفاده می شود. استفاده از این ترکیب در صنعت شراب سازی با هدف کاهش اکسیداسیون و افزایش تازگی شراب صورت می گیرد. به طور ویژه سدیم سولفیت از قهوه ای شدن شراب و تغییر رنگ و طعم آن جلوگیری می کند.

سولفیت سدیم تنها در صنایع غذایی استفاده نمی شود و به عنوان یک عامل سفید کننده در صنایع نساجی و کاغذ سازی، عامل  آهک زدا در صنایع چرم و عامل آنتی باکتریال در تصفیه آب نیز استفاده می شود. این ترکیب در داروسازی، اتاق ظهور صنایع فیلم و عکس و تصفیه خانه های آب و فاضلاب نیز کاربرد دارد.

انواع کنسرو مواد غذایی دارای سدیم سولفیت

مزایای استفاده از سولفیت سدیم

سولفیت سدیم یک نوع سولفیت است که به عنوان نگهدارنده و آنتی اکسیدان جهت  جلوگیری از قهوه ای شدن و از بین رفتن رنگ حین پردازش مواد غذایی بکار می رود. این ترکیب از رشد باکتریها در مواد غذایی چون میوه خشک و شراب جلوگیری می کند.

معایب سدیم سولفیت درغذایی

بیشتر واکنشهای بدن به سدیم سولفیت، بر اثر تنفس سولفور دی اکسیدی است که از مواد غذایی یا نوشیدنیهای حاوی سولفیت تولید می شود. برای مثال آبجو و شراب حاوی سولفیت هستند و هنگام نوشیدن آنها سولفور دی اکسید تنفس می شود. سولفیت ممکن است در یک فرد حساسیت خفیف و در فردی دیگر آلرژی شدید به وجود آورد. در موارد نادر سدیم سولفیت می تواند باعث یک واکنش آلرژیک به نام آنافیلاکسی شود. علائم آنافیلاکسی شامل تنگی نفس، درد قفسه سینه، کهیر، ورم صورت، لبها یا زبان، علائم مشابه با تب یونجه (آبریزش بینی و چشم)، گلو درد و اختلال در بلع می باشد. از دیگر علائم می توان به ناراحتی معده، ضربان بالای قلب، سرگیجه یا غش کردن  پرداخت. در 5 تا 10 درصد افراد مبتلا به آسم، سولفیتها می توانند باعث خس خس سینه، درد قفسه سینه و سرفه شوند.

ظرف شیشه ای حاوی پودری سفید سولفیت سدیم

با وجود اینکه اساس فیزیولوژیک حساسیت به سولفیت را تاکنون به خوبی نمی دانیم، مشاهدات بالینی نشان می دهند که یک سری از بیماریها می توانند باعث افزایش حساسیت افراد به سولفیت شوند. تقریبا 500000 نفر در ایالات متحده آمریکا به خاطر حساسیت مسیر تنفسی و آسم، نسبت به سدیم سولفیت در غذایی حساسیت دارند. در واقع سولفور دی اکسید عاملی است که منجر به شدیدترین پاسخهای فیزیولوژیک در افراد می شود.

سوالات متداول سدیم سولفیت در صنایع غذایی

1- علائم حساسیت به سدیم سولفیت در غذایی چه هستند؟

گرگرفتگی، ضربان سریع قلب، خس خس سینه، کهیر، سرگیجه، ناراحتی معده، اسهال، سوزن سوزن شدن یا مشکل در بلع از علائم حساسیت به سدیم سولفیت هستند.

2- چگونه مصرف سدیم سولفیت را کاهش دهیم؟

در صورتی که به سولفیتها حساسیت دارید، محدود کردن مصرف آنها کلید جلوگیری از عوارض جانبی آن برای سلامتیتان است. در صورتی که سولفور دی اکسید مواد غذایی و نوشیدنیها بیش از 10 ppm باشد، نوشتن نام آن روی برچسب محصولات الزامی است. مطالعه برچسب مواد غذایی می تواند در تشخیص اینکه مصرف کدام مواد غذایی را باید محدود کنید به شما کمک کند. روی برچسب مواد غذایی به دنبال سدیم سولفیت، سدیم بی سولفیت، سولفور دی اکسید، پتاسیم بی سولفیت و پتاسیم متا بی سولفیت بگردید. برای مثال بهتر است مواد غذایی حاوی سدیم سولفیت نظیر برگه زردآلو، خیارشور، نوشیدنیهای غیر الکلی، مربا، ژله و آبمیوه ها را کمتر مصرف کنید.

3- کدام مواد غذایی دارای سولفیت هستند؟

ژلاتین یا پکتین، شیرین کننده ها نظیر دکستروز، گلوکز و سیروپ، داروها، محصولات بر پایه‌ سویا، نودل و برنج، ماهی، خرچنگ و صدف خشک، سس، سوپ، سوسیس، سبزیجات و میوه خشک، کنسانتره و آبلیمو، سرکه، سیب زمینی سرخ شده، کراکر، غلات صبحانه، آب میوه و سبزیجات، مربا، ژله و غیره.

4- سولفیت سدیم خوراکی از کجا بخریم؟

سولفیت سدیم در بسته بندیهای متنوع و وزنهای مختلف به فروش می رسد. شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات یکی از مراکز فروش انواع مواد شیمیایی در سطح کشور است. شما میتوانید در تماس با کارشناسان ما علاوه بر استعلام قیمت روز، جهت خرید سولفیت سدیم نیز اقدام بفرمایید.

5- آیا سفارش سولفیت سدیم خرید غیرقانونی محسوب می شود؟

در صورتی که از سولفیت سدیم برای اهداف غیرقانونی استفاده نکنید، برای خرید و فروش آن هیچ ممانعتی برایتان وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *