دانستنی های مواد شیمیایی

کربنات سدیم سبک در صنایع شوینده

اهمیت و کاربرد، مزایا و معایب استفاده از کربنات سدیم سبک در صنایع شوینده

کربنات سدیم که به آن بی کربنات سودا یا خاکستر سودا نیز می گویند یکی از ترکیبی شیمیایی با فرمول Na2CO3 است. این ماده از گازهای هیدروژن و نیتروژن مخلوط با کربن، سدیم و اکسیژن تشکیل می شود. همچنین به شکل پودر سفید و بی بو با ماهیت کریستالی و محلول در آب با دمای 50 درجه سانتیگراد یا بیشتر گرم شده است. کربنات سدیم یک نمک غیر آلی است و به همین دلیل فشار لازم برای تبخیر آن بسیار کم است. این ترکیب در دمای 20 درجه سانتیگراد در آب حل می شود و میانگین قطر ذرات اتمی آن از 15 نانومتر تا 300 نانومتر است. در ادامه این مقاله با کاربردها و اهمیت استفاده از کربنات سدیم سبک در شوینده ها آشنا خواهیم شد.

معرفی کاربردهای کربنات سدیم سبک

کربنات سدیم منبع دی اکسید کربن است و در ترکیب بسیاری از مواد مانند بیکینگ پودر که در صنایع غذایی استفاده می شود، وجود دارد. همچنین در صنایع غذایی و نوشابه از آن استفاده می شود. بعلاوه این ترکیب در عرضه اطفاء حریق خشک کاربرد دارد. کربنات سدیم سبک در شوینده ها کاربرد زیادی دارد. بی کربنات سدیم دارای خواص قوی و ضعیفی است که باعث می شود از آن برای رفع مشکلات اسیدی معده و سیستم ادراری و همچنین درمان مشکلات مربوط به اسیدیته بالا در خون استفاده شود. این ترکیب در بسیاری از صنایع، دباغی چرم، شیشه سازی و فرآوری پشم استفاده می شود.

پودر سفید رنگ کربنات سدیم سبک

کاربرد کربنات سدیم سبک در شوینده

کربنات سدیم سبک یک ماده تمیز کننده همه کاره است که در انواع مواد شوینده به کار می رود. این ماده یک ساینده ملایم است که می تواند برای تمیز کردن سطوح وحذف لکه ها استفاده شود. همچنین یک عامل خنثی کننده است که برای نابودی بوهای نامطبوع استفاده می شود. علاوه بر این، می توان از آن به عنوان تقویت کننده لباسشویی برای کمک به حذف لکه ها و درخشان کردن لباس استفاده کرد. استفاده از کربنات سدیم سبک در شوینده یک انتخاب محبوب برای کسانی است که ترجیح می دهند از روشهای تمیز کردن سازگار با محیط زیست استفاده کنند.

کاربرد کربنات سدیم سبک در شوینده منزل و آشپزخانه

کربنات سدیم سبک یکی از مهمترین مواد مورد استفاده در نظافت است. این ماده مزایای عالی در تمیز کردن اشیای مختلف، البسه و رفع بوی نامطبوع آنها دارد، به طور کلی برای تمیز کردن سطوح به وفور استفاده می شود. آن را علاوه بر آب روی سطوح (اجاق، لگن، وان، مایکروویو و یخچال و غیره) بپاشید. مدتی روی سطح بگذارید. سپس آن را پاک کنید و متوجه تفاوت چشمگیر ایجاد شده خواهید شد. همچنین برای تمیز کردن ظروف چرب، سوخته و چسبنده از کربنات سدیم با اضافه کردن آب داغ به آن استفاده می شود. باید این ماده به مدت حداقل یک ربع بر ظرف بماند. بعد از آبکشی متوجه از بین رفتن آثار چربی و سوختگی خواهید شد.

ریختن پودر سفید لباسشویی حاوی کربنات سدیم سبک داخل مخزن ماشین لباسشویی

یکی از کاربردهای کربنات سدیم در شوینده ها بازگرداندن درخشندگی سطوح، تمیز کردن آن و خلاص شدن از شر مواد اکسید کننده ای است که آن را می پوشانند. برای حذف لکه های زرد و قهوه ای در فنجان چای استفاده می شود. کربنات سدیم راه حلی عالی و سریع برای از بین بردن این نوع لکه هاست. به این صورت که فنجانها را در کمی کربنات سدیم سبک و آب خیس کنید و سپس با اسفنج بشویید. بلافاصله از شر حضور آنها خلاص شوید. در نظافت و از بین بردن بوی نامطبوع فرش نیز این ترکیب شیمیایی استفاده می شود. می توان فرشها را با یک پارچه مرطوب با آب و حاوی بی کربنات جلا داد سپس بگذارید خشک شود و سپس با جاروبرقی تمیز کنید و بشویید.

فواید کربنات سدیم سبک

کربنات سدیم سبک دارای کاربردهای گوناگون و فواید بالقوه سلامتی است. می توان از آن به عنوان ضد اسید برای خنثی کردن اسید معده و رفع سوء هاضمه و سوزش سر دل استفاده کرد. همچنین برای درمان عفونتهای ادراری و کاهش علائم بیماری کلیوی استفاده می شود. کربنات سدیم سبک به عنوان یک درمان برای اسیدیته در خون و ادرار کاربرد دارد. می توان از آن به عنوان سفید کننده دندان، خوشبو کننده دهان و دهان شویه استفاده کرد. برای خرید کربنات سدیم سبک با کیمیا تجارت تات تماس بگیرید. علاوه بر نوع سبک شما میتوانید جهت استعلام قیمت و نیز خرید کربنات سدیم سنگین نیز با شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات تماس حاصل فرمائید.

خطرات کربنات سدیم

علی رغم مزایای فراوان کربنات سدیم سبک در شوینده ها و سایر کاربردها، در عین حال چندین احتیاط در استفاده از آن بایستی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، بسیار مهم است که این ماده را به کودکان شش سال یا کمتر ندهید. به طور کلی توصیه می شود با نظر پزشک مصرف شود تا از نیاز آن اطمینان حاصل شود. همچنین مصرف مکرر و در دوزهای زیاد ممکن است منجر به فشار خون بالا، معده درد، سردرد، تشنگی، حالت تهوع، استفراغ و سایر علائم شود. در چنین حالتی بیمار ممکن است در شرایط خطرناکی باشد و باید فوراً به پزشک مراجعه کنید

پودر سفید کربنات سدیم بر روی یک صفحه قرمز رنگ

سوالات متداول کربنات سدیم سبک در صنایع شوینده

1- تفاوت میان کربنات سدیم سبک و متراکم چیست؟

اشکال سبک و سنگین این ماده از نظر شیمیایی با یکدیگر تفاوتی ندارند. تنها تفاوت آنها در چگالی آن هاست. فرم سنگین علاوه بر چگالی بیشتر، ذرات بزرگ تری نیز دارد و بیشتر در صنعت شیشه استفاده می شود. در حالی که فرم سبک تراکم کمتری دارد و در صنایع غذایی، صنایع شوینده، تصفیه آب و … استفاده می شود.

2- آیا می توان از مواد شوینده دارای کربنات سدیم برای شستشوی لباسهای رنگی استفاده کرد؟

بله اگر کربنات سدیم در شوینده ها به کار رفته باشد می توان برای شستشوی لباسهای رنگی استفاده کرد. استفاده از آن در شستشو بی خطر است و باعث رنگ پریدگی لباس نمی شود.

3- کربنات سدیم سبک چه تاثیری در درمان بوی بد بدن دارد؟

کربنات سدیم سبک یکی از موثرترین موادی است که به عنوان یک ضد تعریق طبیعی برای خلاص شدن از بوی تند عرق استفاده می شود. همچنین به جذب عرق از پوست و در نتیجه کاهش بوهای نامطبوع کمک می کند.

4- آیا کربنات سدیم برای آفتاب سوختگی استفاده می شود؟

بله، کربنات سدیم سبک که ماهیتی قلیایی دارد در درمان آفتاب سوختگی موثر است. استفاده از آن در درمان آفتاب سوختگی به رفع خارشهای تاثیرگذار بر پوست کمک و دوره درمان را تسریع می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *