دانستنی های مواد شیمیایی

جلبک دریایی برای کشاورزی

اهمیت، کاربرد و فواید جلبک دریایی برای کشاورزی

در حال حاضر کاربردهای زیادی برای جلبکها وجود دارد. جلبک دریایی برای کشاورزی، مواد غذایی، داروسازی، آرایشی و بهداشتی و حتی در بخش انرژی قابل استفاده است. از این نظر و با توجه به طیف گسترده اشتغال، کمیسیون اروپا یک رایزنی عمومی برای داشتن چشم اندازی از این بخش و ارتقای صنعت جلبک انجام داده است؛ زیرا آنها منبعی تا حد زیادی دست‌ نخورده ‌ای هستند که می‌ توان استفاده کرد. بنابراین اروپا خواهان ارتقای این صنعت، افزایش تولید پایدار جلبک، مصرف ایمن آن و استفاده نوآورانه از این ماده خام است.

جلبک دریایی چیست؟

انواع زیادی از موجودات تک سلولی یا چند سلولی، تحت نام جلبک دریایی، از محیط های آبی یا مرطوب در کنار هم قرار می گیرند که وجه اشتراک آنها این است که فتوسنتزی هستند و بر خلاف گیاهان، بافتهای واقعاً متمایز شده ای مانند ریشه ندارند و ساقه و برگ و گل و دانه تولید نمی کنند. بیش از 30000 گونه جلبک دریایی توصیف شده است. لازم است بین ماکروجلبکها و ریزجلبکها تفاوت قائل شد. ماکروجلبکها، گیاهانی هستند که در دریا و آب شیرین رشد می کنند، می توان آنها را جمع آوری و در مزارع کشت کرد. ریزجلبکها (به طور طبیعی در محیطهای آبی وجود دارند) میکروارگانیسمهای یوکاریوتی فتوسنتزی میکروسکوپی (200 میکرومتر) هستند که می توانند به صورت اتوتروف یا هتروتروف رشد می کند و در فتوبیوراکتورها تولید شوند.

جلبک دریایی و کشاورزی

در کشاورزی، جلبکهای دریایی و فانوگامها برای قرنها به‌عنوان کود سبز (یا نیمه کمپوست‌شده) تقریباً در تمام مناطق کشاورزی ساحلی و بالاتر از همه، جزیره ای استفاده می شوند. جلبکهایی که طبق مقررات جاری می توانند در این بخش مورد استفاده قرار گیرند Ascophyllum nodossum و Eklonia maxima هستند. اما همه فرمولاسیونهای مشتق شده از این جلبکها یکسان نیستند یا ویژگیهای یکسانی ندارند. به عنوان مثال جلبکهایی که در دریای شمال استخراج شده اند، خواص گونه های دیگری را که در اقیانوس آرام استخراج می شوند، ندارند؛ زیرا آنها استرسهای غیرزیستی مشابهی را متحمل نشده اند و بنابراین، حتی اگر از یک گونه باشند، ممکن است دارای یک ماده شیمیایی با ترکیب متفاوت باشند.

کشاورزان در حال برداشتمحصولات کشاورزی

به همین ترتیب، نحوه پردازش این جلبکها و روش استخراج ترکیبات مفید از آنها نقش اساسی دارد؛ زیرا استخراج سرد (مثلا کرم جلبک) با استفاده از یک کرم پایه یکسان نیست. استخراج یا اسید که در اثر فرآیند، خواص آنها از بین می رود. فرمولاسیونهای مبتنی بر جلبک، مانند کرم Biohidramar ، بر اساس فرآیند استخراج، تا حد زیادی حاوی یک سری اجزای فعال هستند که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد: پلی ساکاریدهای ماتریکس، پلی ساکاریدهای ذخیره و الیگوساکاریدها (مانیتول، آلژینات، لامینارین، بتائین و …)، پلی فنولها و آنتی اکسیدانها، ویتامینها، عناصر معدنی (ریز مغذیها و عناصر کمیاب)، پروتئینها، اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه،  فیتوهورمونها و تنظیم کننده ها (سیتوکینینها، اکسینها، جیبرلینها، بتائینها)

فواید جلبک دریایی برای کشاورزی

مزایای استفاده از جلبک دریایی برای کشاورزی به عنوان اثر هم افزایی تمام اجزای موجود در آن درک می شود. اما به طور کلی از جمله مزایای جلبک دریایی برای کشاورزی می توان به این موارد اشاره کرد: ترویج گلدهی ، لقاح و تشکیل میوه. بهبود همگنی میوه ها. افزایش فعالیت متابولیک. به تعادل بین تغذیه هوایی و تغذیه معدنی (خاک) کمک کنید. اثر ضد استرس ، مقاومت بیشتر در برابر ناملایمات اقلیمی. بهبود خواص فیزیکی خاک، حفظ رطوبت و افزایش فعالیت میکروارگانیسمهای خاک. کمک به نفوذ بهتر درمانهای گیاهی. به طور خلاصه، کاربرد جلبکها در محصولات کشاورزی، واکنش بهتری به تنشهای زنده و غیرزیستی ایجاد می کند. کیفیت فرآیندهای گلدهی و گیرش را افزایش می دهد و همچنین ساختار خاک و کیفیت میکروبیوتا را بهبود می بخشد.

پودر و قرصهای سبز جلبک دریایی

چرا جلبک دریایی را در زمینهای کشاورزی استفاده می کنیم؟

در هر فصل برداشت محصول به خاک آسیب وارد می شود. چرا که محصولات تمام مواد مغذی موجود در خاک را مصرف می کنند و لذا این زمینهای کشاورزی بدون مراقبت مناسب، ممکن است نابارور شوند. استفاده از کودهای زیستی حاوی جلبک دریایی برای کشاورزی، گزینه ای عالی برای بهبود و پاکسازی زمین است. آنها حاوی مواد طبیعی محلول در آب هستند که به جوانه زنی بذر کمک می کند، رشد و عملکرد محصولات را به دلیل محتوای آنها افزایش می دهد که شامل ویتامینها، مواد معدنی، تنظیم کننده های رشد، عوامل مرطوب کننده و کلوئیدهای موسیلاژین است.

مزایای استفاده از کود حاوی جلبک دریایی برای کشاورزی

فعالیت میکروارگانیسمهای مفید موجود در خاک را تحریک کنید. به گیاه کمک می کند تا مواد مغذی بیشتری را به طور طبیعی جذب کند. فشردگی خاک را کاهش می دهد. ظرفیت تنفس و تحرک نیتروژن را افزایش می دهد. تنوع میکروبی را ترویج می کند. هوادهی را افزایش می دهد. محیطی ایده آل برای رشد ریشه ایجاد می کند. ظرفیت فتوسنتزی گیاه را افزایش می دهد. جلبکها به عنوان مواد ضد آلودگی و دوستدار محیط زیست کاربرد دارند. یکی از مهمترین خواص جلبک دریایی برای کشاورزی توانایی آن در تمیز کردن محل رشد گیاه است. آنها توانایی بیرون راندن فلزات سنگین و رادیواکتیو را دارند.

تعداد کثیری از جلبکهای دریایی

سوالات متداول جلبک دریایی برای کشاورزی

1- چرا کود حاوی جلبک دریایی برای کشاورزی را انتخاب کنید؟

استفاده از جلبک دریایی برای کشاورزی مزایای زیادی دارد که به شما کمک می کند محصولاتی را با کیفیت مورد نیاز بازار ملی و بین المللی برداشت کنید.

2-  میکروارگانیسمهای مفید در جلبک دریایی چه فوایدی دارند؟

آنها مواد آلی و معدنی را از طریق یک فرآیند آنزیمی تثبیت می کنند که در دسترس بودن ریز مغذیهای قابل جذب را برای جذب گیاه به حداکثر می رساند و آنزیمها، متابولیتها و زیست توده را فراهم می کند که در بهبود ساختار خاک اثربخش است.

3- چند مورد از خواص جلبک دریایی برای کشاورزی را نام ببرید؟

باکتریهای مضر را کاهش می دهد. باعث بهبود همزیستی خاک می شود. به گیاهان کمک می کند تا نسبت به بیماریهای خاکی مقاومت کنند. شیمی خاک را متعادل می کند. تنفس هوازی را بهبود می بخشد.

4- انواع جلبک دریایی برای کشاورزی چیست؟

جلبکهای بزرگ، که در آب شیرین و شور رشد می کنند، می توانند در خشکی و در محیط های تحت کنترل رشد کنند. ریزجلبکها، آنها فقط در محیطهای آبی وجود دارند، موجودات تک سلولی و میکروسکوپی از خانواده یوکاریوتها هستند.

5- آیا می توان از هر دو نوع جلبک دریایی برای کشاورزی استفاده کرد؟

بله، هر دو را می توان به عنوان کود در زمینهای کشاورزی استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *