دانستنی های مواد شیمیایی

بالا و پایین بودن آلبومین خون

عوارض بالا و پایین بودن آلبومین خون و راهکارهای درمانی

خون انسان شامل ترکیبات مختلف و ضروری برای بدن و از جمله آلبومین خون می باشد. سطح آلبومین خون باید تنظیم باشد تا بدن از بهترین عملکرد برخوردار بوده و در رشد بدن موثر باشد. اما همیشه اینطور نیست و کاهش یا افزایش آلبومین خون به دلیل گوناگون اتفاق می افتد. پایین و بالا بودن آلبومین خون قطعاً با عوارضی همراه است و این موضوع محور اصلی صحبت ما در این مطلب می باشد. در ادامه ابتدا به اینکه آلبومین چیست و سپس تغییرات آلبومین و کنترل آن می پرازیم.

آلبومین چیست؟

پیش از بررسی علتهای بالا و پایین بودن آلبومین خون و بررسی مشکل؛ ابتدا باید بدانیم که آلبومین چیست؟ آلبومین در حقیقت نوعی از پروتئینهای خون است که به نسبت زیادی در خون موجود می باشد. وظیفه اصلی این ماده حفظ تعادل بدن است و در حین فعالیتهای سالم کبد تولید می گردد. به علاوه، این ماده در جابجا شدن هورمونها، ترمیم بافتهای آسیب دیده و رشد آنها و جابجایی مواد غذایی خون دخالت دارد. در نتیجه، در رشد کلی بدن سهیم می باشد و وجود آن به مقداری که برای بدن نیاز است، در خون ضروری می باشد. هرگاه سطح این ماده غیرطبیعی باشد، این امر می تواند ناشی از مشکلاتی در کبد و عملکرد نادرست آن باشد. در این زمان است که آزمایش آلبومین سرم خون به عنوان یکی از راهکارهای درمانی آلبومین، اهمیت پیدا می کند تا حقیقت مشخص شود. برای مطالعه بیشتر در خصوص چیستی آن می توانید به مطلب آلبومین چیست؟ نیز مراجعه کنید.

دو لوله ازمایش حاوی خون در دستان فردی با دستکش آبی

عوارضی که بالا بودن و پایین بودن آلبومین خون دارد؟

حتما از خود می پرسید عوارض بالا بودن و پایین بودن آلبومین خون چیست و چه زمانی باید به فکر آزمایش سرم خون بود؟ شخصی که مبتلا به افزایش یا کاهش آلبومین خون باشد، هر کدام از مواردی که گفته می شود به عنوان عوارض بالا بودن آلبومین خون یا عوارض پایین بودن آلبومین خون ممکن است برای وی اتفاق بیفتد: کاهش وزن سریع، تغییر در حالت پوست و چشمها و اتفاق افتادن یرقان و زردی، متورم شدن بخشهایی از بدن مانند پاها، اطراف چشمها و حتی نواحی پیرامون معده، خستگیهای بی دلیل و طولانی، بیماریهای کبد، تپش قلب، خشکی پوست بدن، ریزش مو، بروز مشکلات پوستی مانند التهاب و حساسیتهای پوستی.

هر کدام از این موارد به مرور زمان ممکن است جدی تر شوند، بنابراین عوارض و خطرات بالا بودن آلبومین خون باید جدی گرفته شود و در اسرع وقت برای درمان باید مراجعه شود. مساله پایین بودن آلبومین خون به عنوان پدیده هیپو آلبومینی شناخته می شود. خطرات پایین بودن آلبومین خون نیز جدی هستند که نارسایی های کلیوی و کبد، دفع غیرعادی پروتئینهای بدن، انتقال ناصحیح مواد غذایی در بدن و سوء تغذیه نمونه هایی از این مشکلات و خطرات هستند. تمامی این مباحث تاییدی بر اهمیت بالای تنظیم بودن سطح آلبومین خون هستند و از اقدامات موثر و به موقع نباید غفلت شود.

راهکارهای درمانی جهت ایجاد تناسب آلبومین خون؟

اولین و مهمترین گام در درمان و تنظیم این مشکل، مراجعه به پزشک و در نتیجه انجام آزمایشات خون مرتبط است. در این صورت می توان یک گزارش قطعی از سطح آن در خون دریافت کرد. راهکارهای درمانی آلبومین با توجه به سطح این ماده در خون می تواند متفاوت باشد. گاهی اوقات، تنها با اصلاح رژیم غذایی می توان این مشکل را برطرف نمود. گاهی نیز مصرف دارو و کامل کردن دوره درمان ضروری است. نظر قطعی در این باره را پزشک متخصص بیان می کند. گاهی پایین بودن یا بالا بودن سطح آلبومین می تواند طبیعی باشد. به عبارت دیگر، همیشه نیازی به مراجعات پزشکی نیست؛ البته فقط در برخی موارد این امر صدق می کند.

لوله آزمایش حاوی تست آلبومین در دست فردی با دستکش آبی

داروهای مورد استفاده در درمان آلبومین خون

داروی آلبومین تجویز شده توسط پزشک، درمان قطعی این مشکل محسوب می شود. این دارو اشکال مختلف و در نتیجه روشهای مصرف متفاوت دارد. داروی آلبومین معمولا به صورت محلول و محلول تزریقی، ویال و ویال تزریقی قابل استفاده هستند. مقدار و نحوه مصرف این دارو نیز با توجه به نظر پزشک مشخص می شود.

رژیم غذایی مناسب در درمان آلبومین

معمولا کسانی که مبتلا به بیماریهای کلیوی و کبدی هستند، بیش از دیگر افراد در معرض ابتلا به آلبومین خون می باشند. این مشکل همچنین می تواند ناشی از جراحی، وجود زخم باز در بدن، دیالیز، سوختگی، از دست رفتن خون بدن به دلایل مختلف و… باشد. روند درمان در هر کدام از این موارد با توجه به تشخیص پزشک می تواند منحصر به فرد باشد. فراموش نکنید که در این زمینه، منابع غذایی غنی از آلبومین هم می توانند موثر باشند. از جمله این مواد تخم مرغ، گوشت قرمز، ماهی، لبنیات تازه و مقوی مانند شیر و پنیرهای محلی و ماست هستند. در استفاده از این محصولات نیز لازم است حد اعتدال رعایت شده و مصرف بر اساس یک رژیم غذایی سالم و استاندارد باشد.

مرغ، گوشت، ماهی، سوسیس، پنیر، ژامبون و تخم مرغ در کنارهم

سوالات متداول بالا و پایین بودن آلبومین خون

1- آیا مصرف داروی آلبومین ممکن است عوارض داشته باشد؟

بله، مصرف داروهای تجویزی با توجه به نوع آنها و عملکرد بدن فرد می تواند عوارض مختلفی مانند تب و لرز، حالت تهوع و استفراغ، آبریزش بینی، اختلالات تنفسی، مشکلات پوستی مانند کهیر، قرمزی و خارش، افزایش ترشح بزاق و… داشته باشد.

2- آیا داروی آلبومین تنها در راستای درمان کارایی دارد؟

خیر، پودر پروتئین آلبومین با اهداف غیر درمانی و خصوصا در بدنسازی کارایی دارد. این محصول به عنوان نوعی مکمل شناخته می شود و نحوه و مقدار مصرف آن نیز متفاوت است.

3- سطح آلبومین طبیعی در خون باید چقدر باشد؟

در حالت طبیعی دامنه این ماده در خون می تواند از 3.4 تا 5.4 گرم در دسی لیتر باشد. در صورتی که اختلاف چشمگیری با این محدوده وجود داشته باشد، سطح آلبومین غیرطبیعی است.

4- آیا درمان آلبومین بدون مصرف دارو ممکن است؟

درمان این مشکل با رژیم غذایی سالم امکان پذیر، اما طولانی و زمان بر است. برای تسریع در درمان و برطرف کردن عوارض این مشکل استفاده از داروها و مکملها بسیار تاثیر گذار می باشد. حتی گاهی با تشخیص پزشک، تزریق خون می تواند به بهبود این بیماری کمک کند.

5- شرایط نگهداری آلبومین چیست و برای درمان باید به چه پزشکی مراجعه کرد؟

این محصول نیازی به نگهداری در یخچال و مراقبتهای خاص ندارد و فقط کافیست که در محیط سالم با دمای معمولی و به دور از نور خورشید نگهداری شود. برای درمان نیز باید به متخصص داخلی مراجعه نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *