دانستنی های مواد شیمیایی

آمونیاک در کشاورزی

بکارگیری آمونیاک در کشاورزی و خرید آن

آمونیاک در کشاورزی چه کاربردی دارد؟ این سؤال از جمله پرسش‌های متداولی به‌حساب می‌آید که خیلی از کشاورزان با آن مواجه می‌شوند. آمونیاک یکی از مواد شیمیایی پر اهمیت در دنیای امروزی ما به‌حساب می‌آید که ترکیب نیتروژن و هیدروژن را در خود جای‌داده است. فرمول ساخت این ماده NH3 است و شما می‌توانید آن را در موقعیت‌های مختلفی مورداستفاده قرار دهید. مدل‌های مختلف آمونیاک را می‌توان در پروژه‌های زیادی استفاده کرد. امروز ما قصد داریم تا کاربرد آمونیاک در حوزه کشاورزی را بررسی بیشتر و با دقت کنیم.

آمونیاک چیست؟

قبل از بررسی کاربردهای آمونیاک در کشاورزی، بیایید چیستی این ماده شیمیایی را زیر ذره‌بین ببریم. همان‌طور که گفتیم آمونیاک ترکیبی از نیتروژن و هیدروژن است. این ترکیب پایدار و غیرارگانیک به‌صورت یک گاز بدون رنگ یا در فرم مایع روانه بازار می‌شود. مدل‌ها و ساختارهای مختلف آمونیاک را می‌توان برای مقاصد مختلفی مورداستفاده قرارداد. نقطه‌جوش این ماده برابر با ۳۳ درجه سانتی‌گراد است و نقطه ذوب آن هم برابر با منفی ۷۷ درجه سانتی‌گراد است. همچنین آمونیاک گاز بد بو و به‌شدت زننده‌ای دارد. این ماده پر اهمیت در کلروفرم، اتر، اتانول و متانول محلول می‌شود.

بخار ساطع شده از یک بشر حاوی آمونیاک مایع

وزن آمونیاک کمتر از هوا است. ازآنجایی‌که پیوند هیدروژنی بین اجزای مختلف این ماده وجود دارد، شما به‌راحتی می‌توانید آن را به یک مایع تبدیل نمایید. جالب است بدانید که این ماده برای اولین‌بار توسط مردم یونان باستان کشف شد و مورداستفاده قرار گرفت. Heredotus که یکی از مهم‌ترین تاریخ‌نویسان یونان باستان به‌حساب می‌آید در یادداشت‌های خود به ماده‌ای با مشخصات آمونیاک اشاره کرده است. به‌خاطر داشته باشید که این ماده در حوزه کشاورزی کاربردهای زیادی دارد و شما می‌توانید آن را به‌راحتی مورداستفاده قرار دهید.

کاربردهای آمونیاک

به‌صورت کلی، آمونیاک را می‌توان در موقعیت‌های مختلفی به کاربرد. این ماده در اولین مرحله به‌عنوان یک کود پر اهمیت کشاورزی مورداستفاده قرار می‌گیرد. چند صدسال قبل یعنی در سال ۱۸۹۵، مدل‌های مختلف آمونیاک به‌عنوان یک عامل نابودکننده میکروب در صنایع غذایی به کار می‌گرفتند. این محصول در صنعت سوخت هم کاربردهای زیادی دارد و شما با خیال راحت می‌توانید آن را مورداستفاده قرار دهید. جدا از همه این موارد، مدل‌های مختلف آمونیاک را می‌توان برای تمیزکردن، ایجاد آتش و راه‌اندازی پروژه‌های صنعتی مختلف به کار گرفت. پس به‌صورت عمومی، این ماده پر اهمیت کاربردهای زیادی داشته و افراد می‌توانند آن را در پروژه‌ها و موقعیت‌های مختلفی مورداستفاده قرار دهند.

ریختن آمونیاک روی خاک برای یک گیاه کوچک توسط کشاورز

نقش آمونیاک درتولید کودهای کشاورزی

حال که مباحث مقدماتی را پشت سر گذاشتیم، بیایید به نقش آمونیاک در کشاورزی بپردازیم. به‌صورت کلی، تولید کودهای کشاورزی یکی از مهم‌ترین کاربردهای این ماده پر اهمیت به‌حساب می‌آید. بیش از پنجاه‌درصد مواد غذایی تولید شده در سراسر جهان به کودهای خاص وابستگی دارند. باتوجه‌به اینکه جمعیت جهان روبه‌افزایش است و میل مردم به مصرف انواع گوشت بیشتر شده، نیاز کشاورزان به کود هم چندبرابر شده است. آمونیاک نیتروژن‌های موجود در هوا را به هم متصل می‌کند و مواد غذایی موردنیاز گیاه برای فعالیت را تأمین می‌نماید. به‌خاطر داشته باشید که مدل‌های مختلف آمونیاک روی میزان بازدهی یک زمین کشاورزی تا حد قابل‌توجهی تأثیرگذار است. همین مسئله هم باعث می‌شود تا کارشناسان فعال در حوزه کشاورزی به استفاده از آن علاقه زیادی نشان دهند.

نقش آمونیاک در بازدهی محصولات کشاورزی

به نظر شما مهم‌ترین نقش آمونیاک در کشاورزی چیست؟ همان‌طور که گفتیم، آمونیاک روی میزان بازدهی گیاه‌های مختلف تا حد قابل‌توجهی تأثیرگذار است. گیاهان برای رشد کافی به موادی همچون نیتروژن، پتاسیم، فسفر و غیره نیاز دارند. این نیاز در گیاه‌های مختلف کم‌وزیاد می‌شود. نوع گیاه، مکان رشد و شرایط خاک از جمله متغیرهایی به‌حساب می‌آیند که نیازهای گیاه در این زمینه را تغییر می‌دهند. برای تأمین نیتروژن موردنیاز یک گیاه، کشاورزان می‌توانند از کودهای آمونیاک یا نیترات استفاده نمایند. گیاهانی که نیترات را جذب می‌نمایند، آن را طی یک پروسه شیمیایی به آمونیاک تبدیل می‌کند و سپس مورداستفاده قرار می‌دهند. این در حالی است که استفاده از آمونیاک به کشاورزان اجازه می‌دهد تا یک مرحله اضافی را از این پروسه حذف نمایند.

بکارگیری آمونیاک در کشاورزی توسط کشاورزان با وسایل مراقب شخصی

کودهایی که بر پایه آمونیاک تولید می‌شوند، بار الکتریکی مثبت دارند. آنها با بار منفی کلوئیدهای خاک ارتباط برقرار می‌کند و به آنها جذب می‌شوند. این مسئله باعث افزایش میزان pH خاک می‌شود و بازدهی مطلوبی را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد. در حال حاضر مدل‌های زیادی از انواع کود آمونیاک در کشاورزی موجود است. هر کدام از این مدل‌های کود توسط یک سری فرمول‌های شیمیایی خاص تولید می‌شود و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. هنگام خرید کود آمونیاک، شما باید به نوع این کالا توجه داشته باشید. کودهای آمونیاک سولفات و آمونیاک نیترات از جمله محصولات مهم و پر اهمیتی به‌حساب می‌آیند که در این زمینه مورداستفاده قرار می‌گیرند.

نگرانیهای زیست محیطی در به کارگیری آمونیاک در کشاورزی

استفاده از آمونیاک در کشاورزی، می‌تواند یک سری نگرانی‌های خاص را برای کارشناسان ایجاد نماید. زمانی که میزان مصرف کود آمونیاک بالاتر رود، سطح رسوب اسید هم تا حد قابل‌توجهی بیشتر می‌شود. این مسئله روی مواد مغذی موجود در خاک به‌صورت مستقیم تأثیرگذار بوده و می‌تواند تأثیرات منفی خاصی در اکوسیستم طبیعت داشته باشد. مثلاً اکوسیستم‌های آبی یکی از مواردی هستند که تحت‌تأثیر کود آمونیاک قرار می‌گیرند. اکوسیستم‌های آبی در این شرایط آسیب می‌بینند.

گرانولهای ریز آمونیاک در کشاورزی

گاهی اوقات جنگل‌ها و مناطق خاص هم با استفاده از این کود پر اهمیت، با چالش یا مشکل مواجه می‌شوند. کاهش کیفیت آب، آسیب‌دیدن خاک و جنگل‌ها و گیاه‌های مختلف از جمله مهم‌ترین چالش‌هایی به‌حساب می‌آید که آمونیاک در کشاورزی ایجاد می‌کند. پس افرادی که به دنبال استفاده از این کود پر اهمیت در کشاورزی هستند، لزوماً باید مقداری وقت باارزش خود را صرف یافتن بهترین متریال اولیه به‌کاررفته در این پروسه نمایند. انجام محاسبات دقیق و کمک‌کردن از خدمات مهندسان حرفه‌ای در این زمینه همواره بازدهی مطلوبی را به همراه خواهد داشت.

فواید و مضرات آمونیاک در کشاورزی

استفاده از آمونیاک در کشاورزی مزایا و معایب زیادی را به همراه دارد. افزایش کیفیت محصولات، بالابردن حجم تولید و کمک به تأمین مواد اولیه گیاه از جمله مهم‌ترین مزایای این ماده به‌حساب می‌آیند. با استفاده از مدل‌های مختلف آمونیاک کارشناسان می‌توانند حجم تولید یک زمین کشاورزی یا یک باغ را چندبرابر نمایند. این در حالی است که مدل‌های مختلف آمونیاک مضرات خاصی را نیز به همراه دارند. اگر شما به‌صورت اصولی این ماده را به کار نگیرید، به‌سلامتی گیاه آسیب وارد می‌کنید. چالش‌های زیست‌محیطی آمونیاک باعث می‌شود تا خیلی از افراد به استفاده از آن علاقه‌ای نداشته باشند. جدا از همه این موارد، آمونیاک کیفیت خاک را نیز کاهش می‌دهد.

سوالات متداول آمونیاک در کشاورزی

۱- آیا آمونیاک در ساخت سموم کشاورزی هم مورداستفاده قرار می‌گیرد؟

بله! این ماده فقط کود نبوده و اگر با سایر مواد شیمیایی ترکیب شود، می‌تواند یک سم قدرتمند را تولید نماید. به‌خاطر داشته باشید که سم‌های تولید شده بر پای آمونیاک، خطر زیادی را برای گیاه و انسان به همراه دارند پس باید بادقت زیادی از آنها استفاده نمود.

۲- بهترین راه استفاده از آمونیاک کدام است؟

راه‌های زیادی را می‌توان برای استفاده از آمونیاک به کاربرد. نیازهای پروژه شما و مشخصاتش مهم‌ترین عامل مشخص‌کننده نحوه مصرف این ماده به‌حساب می‌آیند. پس جهت کسب بازدهی مطلوب بهتر است برترین روش‌های موجود برای استفاده از مدل‌های مختلف آمونیاک را به کار گیرید.

۳- بهترین راه خرید آمونیاک در کشاورزی کدام است؟

راه‌های زیادی را می‌توان برای خرید آمونیاک در کشاورزی مورداستفاده قرارداد. شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات یکی از بهترین فروشندگان مواد شیمیایی و آمونیاک در سطح کشور است که شما می‌توانید محصول خود را با قیمت و کیفیت عالی با بهترین سیستم حمل‌ونقل در هر جای ایران که هستید دریافت کنید.

۴- قیمت خرید آمونیاک در کشاورزی چقدر است؟

در حال حاضر نمی‌توان قیمت خرید آمونیاک را به‌صورت عمومی مشخص نمود چرا که هزینه این کالا دائماً در حال تغییر است. از جمله عوامل مهمی که قیمت خرید آمونیاک را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهند، می‌توان به شرکت‌های تولیدکننده این کالا و کیفیت ساختش اشاره نمود.

۵- هنگام استفاده از آمونیاک باید به چه نکات ایمنی توجه کرد؟

اگر شما هم به دنبال استفاده از آمونیاک در پروژه‌های کشاورزی خاص هستید، لزوماً باید مقدار مناسبی از این ماده را به کار گیرید. استفاده از تجهیزات و پوشش‌های ایمنی مخصوص به شما اجازه می‌دهد تا جلوی آسیب‌دیدن بدنتان را تا حد قابل‌توجهی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *