دانستنی های مواد شیمیایی

سوختگی با اسید سولفوریک

عوارض سوختگی با سولفوریک اسید و کمکهای اولیه

اسید سولفوریک یک اسید معدنی بسیار قوی است که در گازهایی که از آتشفشان خارج می شوند وجود دارد. اسید سولفوریک در درصدهای مختلفی از آب حل می شود و ترکیب این اسید با آب می تواند گرمای بسیار زیادی تولید کند. به همین دلیل آبی که به سولفوریک اسید اضافه می گردد باید به صورت آهسته و کم باشد. اسید سولفوریک به دلیل داشتن ویژگی خورندگی در دسته مواد شیمیایی خطرناک قرار می گیرد. برخورد این ماده شیمیایی با پوست و چشم سوختگی شدیدی ایجاد می کند و لازم است بعد از سوختگی با این اسید بلافاصله فرآیند درمان آغاز شود. در ادامه این مطلب درباره سوختگی با اسید سولفوریک و روشهای درمان آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

چگونگی سوختگی پوست با اسید سولفوریک

زمانی که اسید سولفوریک با پوست تماس پیدا می کند پروتئین سطح پوست انعقاد پیدا می کند و بافت پوست از بین می رود. سوختگیهایی که با اسید سولفوریک به وجود می آیند بسیار عمیق هستند. تماس اسید با پوست به سرعت واکنش پیدا می دهد و منجر به آزاد شدن گرما می شود. گرمای حاصل از این واکنش میزان سوختگی را افزایش می دهد.

کمکهای اولیه برای درمان سوختگی با سولفوریک اسید

همانطور که گفتیم سوختگی با اسید سولفوریک به سرعت اتفاق می افتد به همین دلیل لازم است تا کمکهای اولیه ضروری بلافاصله بعد از سوختگی توسط خود شخص یا اطرافیانش انجام شود. این مراحل شامل این موارد هستند:

  1. تمامی لوازمی که به این اسید آلوده شده اند مانند، لباس، جواهرات،کفش و.. باید برداشته شوند.
  2. شستشوی قسمتی که آسیب می بیند با آب خنک به مدت 20 دقیقه دومین مرحله برای کمک و درمان سوختگی است. در صورتی که بعد از شستشو همچنان بر روی قسمتهای خاصی اسید بماند لازم است تا فورا با یک دستمال مرطوب تمیز شود.
  3. بعد از شستشو، با استفاده از یک گاز استریل محل جراحت را بپوشانید.
  4. بعد از انجام مراحلی که گفتیم باید مراقبتهای پزشکی هر چه سریعتر آغاز شوند.

نکته مهم: استفاده از درمانهای خانگی مانند سرکه، جوش شیرین و… فقط میزان سوختگی و آسیبهای پوستی را افزایش می دهند و تحت هیچ شرایطی نباید مورد استفاده قرار بگیرند.

بانداژ کردن دست فرد دچار سوختگی با اسید سولفوریک توسط پزشک

معرفی درمانهای پزشکی برای سوختگی با سولفوریک اسید

با توجه به میزان سوختگی و آسیبهایی که به بافت پوست  وارد می شود، پزشک معالج روشهای درمانی خاصی را برای سوختگی با اسید سولفوریک در نظر می گیرد. در ادامه روشهای درمانی که پزشک برای سوختگی با اسید سولفوریک تجویز می کند را معرفی می کنیم.

آنتی بیوتیک

برای پیشگیری از عفونت آنتی بیوتیکها کاربرد دارند.

تجویز مسکن

برای کنترل و بهبود ناشی از سوختگی تجویز می شود.

واکسن کزاز

در مواقعی که سوختگی عمیق باشد این واکسن کاربرد دارد.

عمل پیوند پوست

برای سوختگیهای شدید و زمانی که قسمت زیادی از بافت پوست از بین رود انجام می شود.

پوست دست سوخته ناشی از تماس با اسید سولفوریک

عوارض سوختگی با سولفوریک اسید

سوختگیهای شیمیایی پوست با عوارضی مانند، تاول، ترک خوردن پوست، بلند شدن لایه پوست، تغییر رنگ پوست و تورم همراه است. سوختگی شیمیایی چشم عوارضی مانند، تاری دید، تورم پلک، درد، قرمزی، سوزش، خیسی چشم و نابینایی را به همراه دارد.

معرفی روشهای جلوگیری از سوختگی با سولفوریک اسید

رعایت اقدامات احتیاطی و موارد ایمنی مهمترین راه برای جلوگیری از سوختگی با اسید سولفوریک یا هر ماده شیمیایی دیگر است. استفاده از لباسهای محافظ مانند، ماسک صورت، عینک مخصوص، دستکش ایمنی و… برای جلوگیری از سوختگی ناشی از اسید بسیار مهم و ضروری هستند. اسید سولفوریک و هر ماده شیمیایی باید در ظرفهای نگهدارنده مخصوص قراربگیرند. این ماده خطرناک باید در مکانی امن قرار بگیرد و از دسترس کودکان و حیوانات دور بماند. استفاده از اسید سولفوریک باید با احتیاط و دقت زیادی انجام شود. به دلیل واکنش سریع آب با سولفوریک اسید باید هنگام استفاده از آن اسید را به آب اضافه کنید. اضافه کردن آب به اسید باعث انجام واکنش شیمیایی گرمازا شده و بسیار خطرناک و آسیب زا است.

چه مدت لازم است تا سوختگی با اسید سولفوریک درمان و کاملاً از بین رود؟

میزان آسیبی که به پوست در اثر سوختگی با اسید سولفوریک وارد می شود با توجه به عوامل مختلف مانند، قدرت اسید، مدت زمان قرار گیری اسید و مقدار اسیدی که روی پوست می ریزد فرق می کند. سوختگی هایی که با اسید یا سایرمواد شیمیایی به وجود می آیند دردناک است و به بافت پوست آسیب وارد می کنند. با توجه به مواردی که گفتیم نمی توان زمان دقیقی برای از بین رفتن جای سوختگی تعیین کرد.

امکان از بین رفتن جای سوختگی با اسید وجود دارد؟

در بعضی مواقع سوختگی های شدیدی رخ می دهد و منجر به جراحت قسمت خاصی از اندام یا عضلات بدن می شود. در این موارد امکان از بین رفتن جای سوختگی وجود ندارد. هنگام سوختگی های جزئی تر با توجه به محل جراحت و میزان سوختگی ممکن است چند ماه تا چند سال روند درمان و بهبودی طول بکشد.

پوست سوخته دست

جمع بندی سوختگی با اسید سولفوریک

اسید سولفوریک ماده شیمیایی بسیار خطرناکی است و سوختگی های ناشی از آن آسیب زیادی به بافت پوست وارد می کند. هنگام کار با این اسید باید نکات ایمنی با وسواس و دقت زیادی رعایت شوند تا از سوختگی هایی که با این ماده شیمیایی حاصل می شوند پیشگیری شود. زمانی که به هر دلیلی دچار سوختگی با اسید سولفوریک شدید ابتدای کار تمام مواردی که گفتیم را در رابطه با کمکهای اولیه را انجام دهید و سپس در سریعترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. تاخیر در درمان این نوع سوختگی، آسیبهای وارد شده را افزایش می دهد و باعث عفونتهای شدیدی می شود. برای خرید اسید سولفوریک می توانید از شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات کمک بگیرید. کیمیا تجارت تات همواره انواع مواد شیمیایی را با قیمت مناسب و کیفیت عالی به طور ایمن به مشتریان خود تحویل می دهد.

سوالات متداول سوختگی با اسید سولفوریک

1- استفاده از پمادهای بدون نسخه برای درمان سوختگی با اسید سولفوریک چه عوارضی دارد؟

کرم یا پمادهایی که بدون نسخه پزشک برای درمان سوختگی با اسید استفاده می شوند ممکن است آسیبهای وارد شده را بیشتر کند. بعضی از موادی که در این پمادها وجود دارند برای درمان این نوع سوختگی مناسب نبوده و فقط باعث بدتر شدن آن می شوند.

2- اسید سولفوریک چه کاربردی دارد؟

از این اسید در صنایع معدنی و فلزی برای، استخراج فلزات، استخراج اورانیوم و وانادیوم و صنایع فولاد و آهن استفاده می شود. برای تولید کودهای شیمیایی، تصفیه روغن موتور، تولید باتری اتومبیل، تصفیه آب، سنتز مواد شیمیایی و… اسید سولفوریک کاربرد فراوانی دارد.

3- در سوختگی با اسید سولفوریک جای زخم باقی می ماند؟

به طور کلی جای زخم سوختگی با اسید سولفوریک بر روی پوست باقی می ماند. درمان مناسب بلافاصله بعد از ایجاد سوختگی برای کمتر شدن جای زخم بسیار موثر و کمک کننده است.

4- چه کسانی بیشتر در معرض خطر سوختگی با اسید سولفوریک هستند؟

به صورت کلی نوزادان، افراد سالمند و معلول بیشتر در معرض سوختگیهای شیمیایی هستند. اما اسید سولفوریک به دلیل کاربرد مختلفی که در صنایع دارد برای افرادی که با آن سر و کار دارند به شدت خطر آفرین می باشد.

5- در چه بازه زمانی اسید قادر است بافت پوست را از بین ببرد؟

نوع ماده و میزان غلظت اسید تعیین کننده زمان اثربخشی آن می باشد. سولفوریک اسید با غلظت بالا می تواند در مدت کوتایی (زیر یک دقیقه) لایه های اپیدرم و درم پوست را از بین ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *