دانستنی های مواد شیمیایی

ایزوپروپیل الکل یک ضدعفونی کننده

شناخت ایزوپروپیل الکل به عنوان یک ضدعفونی کننده

ایزوپروپیل الکل یکی از الکلهای ضدعفونی کننده و ضد میکروبی است که کاربردهای فراوانی در حوزه‌ های مختلف دارد. ایزوپروپیل الکل که از آن با نام ایزوپروپانول نیز یاد می شود، کوچکترین نوع الکلهای ثانویه به شمار می ‌آید. این ترکیب شیمیایی فاقد رنگ دارای قابلیت اشتعال بالایی است. ایزوپروپیل الکل بویی شبیه استون و اتیل الکل دارد. در دوران کرونا، ایزوپروپیل الکل یکی از مهمترین مواد ضد عفونی کننده جهت از بین بردن ویروس کرونا به شمار می ‌رفت. در ادامه اطلاعات کاملی در خصوص ایزوپروپانول، کاربردها، مزایا و معایب آن ارائه خواهیم کرد.

آشنایی با خصوصیات ایزوپروپانول بعنوان ضدعفونی کننده

ایزوپروپیل الکل، یک الکل صنعتی با فرمول C3H8O است. این الکل می ‌تواند تا حد قابل توجهی در آب حل شود. ایزوپروپانول دارای وزن مولکولی 60.09 می ‌باشد که وزن آن به نسبت سنگین است. بوی ایزوپروپانول نسبتا تند و دمای جوش آن 82.3 سانتیگراد و دمای انجماد آن 89- سانتیگراد می ‌باشد. لازم به ذکر است که این الکل علاوه بر آب در اتانول و اتر نیز قابلیت حل شدن دارد.

شیشه ای حاوی مایع آبی رنگ ایزوپروپیل الکل در دستان فردی

مزایای مهم ایزوپروپیل الکل

قابلیت انحلال در آب، اتانول و اتر سبب شد تا ایزوپروپیل الکل به عنوان یک الکل صنعتی پرکاربرد به شمار آید. قابلیت ضد عفونی کنندگی بالا نیز یکی دیگر از مهمترین مزیتهای ایزوپروپیل الکل است که سبب شد مصارف خانگی و پزشکی زیادی داشته باشد. همچنین میزان سمی بودن، ایزوپروپانول کمتر از اتانول است و همین موضوع سبب شد تا استفاده از این ماده در حوزه پزشکی رایج باشد. قیمت نسبتاً ارزان نیز یکی دیگر از مزیتهای ایزوپروپیل الکل به حساب می آید که باعث شد این الکل به وفور بکار رود. لازم به ذکر است که ایزوپروپیل الکل به روشهای مختلفی تولید می شود و در کل فرآیند تولید این الکل نیز نسبتاً ساده است و مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید ایزوپروپانول به سادگی در دسترس می باشد.

معایب کلیدی ایزوپروپانول

با وجود مزایا و کاربردهای فراوان، ایزوپروپانول از معایب و عوارض جانبی قابل توجهی برخوردار است. ایزوپروپیل الکل عوارضی مانند سردرد و سرگیجه، خواب آلودگی، سوزش چشم و پوست، خشکی پوست، سرفه، اختلالات هوشیاری و … را به همراه دارد. علاوه بر این، خوردن ایزوپروپیل الکل ضدعفونی کننده نیز بسیار خطرناک است. خوردن مقدار بسیار کمی از این الکل می ‌تواند موجب از دست رفتن سیستم بینایی شخص و حتی مرگ او شود. به علاوه، استنشاق ایزوپروپانول برای نوزادان نیز خطرات زیادی را به همراه دارد.

استفاده از مایع ضدعفونی کننده ایزوپروپیل الکل پمپی دست توسط فردی

مهمترین کاربردهای ایزوپروپیل الکل برای ضدعفونی

ایزوپروپیل الکل یکی از الکلهای پرکاربرد در حوزه ‌های مختلف از جمله تولید ضدعفونی کنندها است. همانطور که ذکر شد، یکی از مهمترین کاربردهای ایزوپروپیل الکل ضدعفونی کننده، کاربرد در حوزه پزشکی می ‌باشد. این ماده یکی از ضد عفونی کننده های بسیار مهم به شمار می آید. ایزوپروپانول نسبت به اتیل الکل از قدرت ضد عفونی کنندگی دو برابری برخوردار است. این الکل در پدهای پزشکی، الکل مالشی و مایع پاک کننده دست کاربرد دارد. علاوه بر این، ایزوپروپیل الکل در حوزه های دیگری نیز کاربرد دارد. از ایزوپروپانول با درصد خلوص 99 درصد جهت تمیز کردن کابلها، وسایل و اتصالات برقی، انواع مختلف صفحه نمایش از جمله ال سی دی و … استفاده می ‌شود. همچنین این الکل صنعتی در تولید نیمه هادیها نیز کاربرد فراوانی دارد. ایزوپروپانول جهت حذف ذرات آلاینده نانو که موجب اختلال در اتصالات الکترونیکی می‌شوند، نیز بکار می رود.

سایر کاربردهای ایزوپروپیل الکل

کاربرد ایزوپروپیل الکل در استخراج مواد نیز یکی از جمله کاربردهای مهم این الکل به شمار می آید. ایزوپروپانول می توانند ترکیبات غیر قطبی را در خود حل کند و در نتیجه جهت استخراج روغنها، چربیها، طعم دهنده ها و موادی از این دست استفاده می شود. به علاوه از این ماده در حوزه پوشش دهی سطوح به منظور تولید مواد پلیمری و ماده پخش کننده پلیمرها بر روی سطوح استفاده فراوانی می شود. ایزوپروپانول ماده رقیق کننده در صنعت رنگ و رزین به شمار می آید.

ایزوپروپیل الکل در داروسازی نیز برای تولید، تصفیه و تجزیه ترکیبات مختلف استفاده می شود. ایزوپروپانول در سنتز اسیدهای آمینه و پلی پپتیدها به عنوان یک حلال پروتئینی جهت انجام واکنشهای ارگانیک کاربرد دارند. در صنایع غذایی نیز ایزوپروپیل الکل به منظور پردازش رنگها، لعابها، مکملها و همچنین ضد عفونی کردن ابزارها و سطوح کاربرد دارد. در کنار تمامی این موارد، ایزوپروپانول در صنعت چاپ در حوزه زیست شناسی مولکولی، در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی و صنعت ماشین سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

دو عدد شیشه حاوی الکل ایزوپروپیل

عرضه کننده ایزوپروپیل الکل با بالاترین کیفیت

شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات یکی از معتبرترین مراکز فعال در زمینه عرضه انواع مختلف حلالهای صنعتی از جمله ایزوپروپیل الکل است. لذا از همین طریق می توانید برای خرید ایزوپروپانول با درصد خلوص بالا اقدام نمایید. جهت اطلاع از شرایط خرید ایزوپروپیل الکل می توانید با شماره تلفنهای 02166567158 و 02166438406 و 02166438647 تماس بگیرید.

سوالات متداول ایزوپروپیل الکل یک ضدعفونی کننده

1- قیمت ایزوپروپیل الکل در بازار داخلی چقدر است؟

کیفیت الکل، درصد خلوص آن، شیوه تولید و … در تعیین قیمت ایزوپروپیل نقش مهمی را بازی می کنند. از طریق تماس با شماره تلفنهای 02166567158 و 02166438406 و 02166438647 می توانید با کمک کارشناسان فروش شرکت کیمیا تجارت تات از قیمت ایزوپروپیل الکل مطلع شوید.

2- ایزوپروپیل الکل با چه غلظتی برای مصارف ضدعفونی کنندگی مورد استفاده قرار می گیرد؟

به صورت کلی، ایزوپروپیل با غلظت کمتر از 50 درصد قدرت پایینی در میکروب کشی دارد. ایزوپروپیل الکل ضدعفونی کننده دارای غلظت 60 تا 90 درصد می ‌باشد.

3- ایزوپروپانول به چه روشی تولید می شود؟

ایزوپروپیل الکل به روشهای مختلفی تولید می شود. مهمترین روش تولید ایزوپروپیل، هیدراسیون پروپیلن است. علاوه بر این، ایزوپروپانول به روشهای تخمیر کربوهیدرات، اکسیداسیون پروپان، هیدروژناسیون استون و هیدرولیز ایزوپروپیل استات تولید می شود.

4- شرایط نگهداری ایزوپروپانول چگونه است؟

ایزوپروپانول در دمایی نزدیک به 12 درجه سانتیگراد، آتش می گیرد. لذا ایزوپروپیل الکل باید در ظرفی در بسته و دور از رطوبت و حرارت نگهداری شود.

5- تفاوت ایزوپروپانول با اتانول در چیست؟

ایزوپروپیل الکل می تواند در ترکیبات غیرقطبی حل شده و اثر کمتری نسبت به اتانول از خود به جای می ‌گذارد. از طرفی ایزوپروپانول نسبت به اتانول کمتر سمی است. با این وجود، هر دو الکل از نظر شکل و مکانیزم از بین بردن باکتریها و قارچها مانند هم عمل می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *