دانستنی های مواد شیمیایی

مواد اولیه ضد آفتاب

آشنایی با انواع مواد اولیه ضد آفتاب و مزایا و معایب آن

یکی از ضروری­ترین محصولات برای داشتن پوستی سالم و شاداب، کرم ضد آفتاب می ­باشد. اطلاع از مواد اولیه ضد آفتاب باعث می شود تا شما با خیالی آسوده تر آن را مصرف کنید. اگر شما هم می خواهید اطلاعات دقیقی درباره مواد اولیه ضد آفتاب، خواص و مضرات آن بدست آورید، در ادامه این مطلب همراه با ما باشید.

کرم ضد آفتاب چیست؟

ارتباط بین اشعه خورشید و آسیبهای پوستی از زمان قرون وسطی شناخته شد. استفاده از ضد آفتاب از پیری زودرس و ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند. همچنین، مصرف متداول ضد آفتاب باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست، جلوگیری از آفتاب سوختگی و واکنشهای پوستی می­ شود.

ریختن کرم ضد آفتاب داخل ظرفهای شیشه ای قهوه ای

معرفی انواع ضد آفتاب

ضد آفتابها براساس روش استفاده به دو دسته موضعی و سیستمیک طبقه بندی می شوند. از طرفی، ضد آفتابهای موضعی به دو دسته ارگانیک و غیر ارگانیک تقسیم می شوند. در ادامه به توضیح هر یک از این انواع می پردازیم.

مواد اولیه ضد آفتاب ارگانیک، اهمیت و کاربرد آنها

مواد اولیه ضد آفتابهای ارگانیک اشعه فرابنفش خورشید را منعکس می کنند. در واقع، این ضد آفتاب یک مانع فیزیکی برای جلوگیری از نفوذ اشعه خورشید به پوست می باشد. دی اکسید تیتانیوم (تیتان) و اکسید روی از مواد اولیه این ضد آفتابها هستند.

مواد اولیه ضد آفتاب غیر ارگانیک، اهمیت و کاربرد آنها

ضد آفتابهای غیر ارگانیک ترکیبات آروماتیکی هستند که به گروه کربونیل متصل می شوند. مواد اولیه ضد آفتاب غیر ارگانیک بسیار متفاوت و متنوع هستند. یکی از این مواد سالیسیلات است که شامل اکتیسالات و هموسالات می باشد. همچنین، سیناماتها از دیگر ترکیبات این کرمها هستند که شامل اکتینوکسات، سینوکسات، اکتوکریلات، بنزون سولیدون و دی بنزوئیل متانها می باشند. توجه داشته باشید که در ضد آفتابهای غیر ارگانیک اکسی بنزون، سولیسو بنزون، آوو بنزون، مرادیمات و متیل  آنترانیلات به عنوان فیلتری در برابر UVA عمل می کنند.

چه موادی در ساختار ضد آفتابها بکار رفته است؟

مواد اولیه ضد آفتاب ارگانیک شامل ماده فعال دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی است. این مواد با انحراف اشعه خورشید، از پوست شما در برابر آسیبهای احتمالی محافظت می کنند. دی اکسید تیتانیوم یک ماده اصلی و مهم در ساخت کرم ضد آفتاب است و می ­تواند اشعه UV را به خوبی فیلتر کند. ضد آفتابهای شیمیایی یا غیرارگانیک حاوی مولکولهای کربن هستند که جاذب نور خورشید می ­باشند. از انواع مواد اولیه ضد آفتاب می توان به اکسی بنزون، اکتینوکسات، اکتیسالات و آووبنزون اشاره کرد. همچنین، در این کرمها ماده پارا آمینو بنزوئیک اسید، آنتی اکسیدانی فعال است که می تواند اشعه UVB را جذب کند. هوموسالات نیز از دیگر ترکیبات ضد آفتاب شیمیایی است که ماده ­ای فعال در محافظت از پوست در برابر اشعه UVB می ­باشد.

قوطی ضد آفتاب نارنجی، عینک آفتابی، حوله آبی برروی شنهای ساحل دریا

SPF به چه معناست؟

SPF به معنای فاکتور محافظت در برابر نور خورشید است. در واقع مقدار اشعه UV مورد نیاز برای ایجاد آفتاب سوختگی در پوست لایه نشانی شده با کرم ضد آفتاب، در مقایسه با پوست محافظت نشده است. هرچه عدد SPF بالاتر رود، میزان محافظت پوست در برابر اشعه خورشید افزایش می یابد.

استفاده روزانه از ضد آفتابها

محققان درباره مزایا و خواص ضد آفتاب تحقیقات بسیاری انجام داده ­اند. به عنوان مثال، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری­ آمریکا، استفاده از کرم ضد آفتاب را راهی آسان برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست اعلام کرد. آکادمی پوست آمریکا نیز بیان کرده است که کرم ضد آفتاب بهترین ماده برای به حداقل رساندن آسیبهای کوتاه و بلند مدت پوستی در برابر اشعه خورشید می ­باشد. همچنین، کرم ضد آفتاب توسط سازمان غذا و دارو آمریکا مورد تایید است. این سازمان با توجه به خواص ضد آفتاب، مصرف روزانه آن را به شدت توصیه می کند. متخصصان مراقبت از پوست استفاده مکرر از ضد آفتابها را بر صورت، دستها، بازوها، گردن، گوش و تمام قسمتهایی که در معرض خورشید هستند را سفارش می کنند.

مزایای استفاده از ضد آفتاب چیست؟

تحقیقات گسترده­ ای در ارتباط با مزایا و خواص ضد آفتاب انجام شده است. تمام این تحقیقات سودمندی این کرمها و ایمنی مواد اولیه ضد آفتاب را نشان می دهند. همچنین، استفاده از ضد آفتاب در کودکان بزرگتر از 6 ماه نیز توصیه می شود. خواص کرم ضد آفتاب شامل جلوگیری از پیری زودرس پوست، جلوگیری از قرمزی،  تحریک و حفظ خاصیت ارتجاعی بافت پوست است. بهترین کرم ضد آفتاب کرمی است که با پوست شما سازگار باشد. بنابراین، برای یافتن بهترین کرم ضد آفتاب برای پوست چرب و خشک و یا کرم ضد آفتاب آبرسان و ضد چروک بهتر است با متخصص پوست مشورت کنید. در این صورت می توانید با توجه به نوع بافت پوست خود، انتخاب مناسبی داشته باشید.

ریختن کرم ضد آفتاب بر روی دست

عوارض استفاده از ضد آفتاب چیست؟

تاکنون هیچ مطالعه­ ای مبنی بر عوارض ضد آفتاب و سمی بودن مواد اولیه ضد آفتاب برای انسان منتشر نشده است. اگرچه ممکن است، در برخی موارد عوارض ناخواسته ای ایجاد شود که در صورت لزوم بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید. سوزش، خارش، قرمزی و تورم پوست، آکنه، خشکی پوست و تاول از جمله معدود و نادر مضرات ضد آفتاب می ­باشند.

سوالات متداول مواد اولیه ضد آفتاب

1- آیا استفاده از ضد آفتاب باعث کمبود ویتامین دی می شود؟

قرارگیری در معرض نور خورشید باعث جذب ویتامین دی در بدن می شود. تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ضد آفتاب باعث کمبود ویتامین دی می شود، وجود ندارد. کرم ضد آفتاب تنها از پوست در برابر اشعه مضر خورشید محافظت می کند.

2- مواد اولیه ضد آفتاب چگونه مجوز می گیرند؟

تمام ترکیبات ضد آفتابها قبل از تولید باید از سازمان غذا و دارو و ارگانهای مربوطه مجوز بگیرند. در حال حاضر، سازمان غذا و داروی آمریکا 17 ماده را برای مواد اولیه ضد آفتاب تایید کرده است. تمام تولید کنندگان داخلی و خارجی این استانداردها را رعایت می کنند.

3- آیا اکسید روی موجود در مواد اولیه ضد آفتاب خطری ندارد؟

سازمان غذا و داروی آمریکا تحقیقات جامعی در مورد ایمنی اکسید روی انجام داده است. استفاده از اکسید روی تا غلظت 25 درصد که در ضد آفتاب استفاده می شود، خطری برای انسان ندارد.

4- آیا استفاده طولانی مدت از ضد آفتاب در طول روز تاثیر بدی بر پوست دارد؟

به طور کلی ضد آفتابها هیچ خطری برای پوست ندارند بلکه، باعث حفاظت از آن نیز می شوند. باید در نظر داشته باشید که هر چند ساعت یکبار با توجه به موقعیت قرارگیری شما در معرض آفتاب، کرم ضد آفتاب خود را تمدید کنید تا اثربخشی لازم را داشته باشد.

5- بهترین کرم ضد آفتاب کدام است؟

ضد آفتابهای ارگانیک با SPF 30+ به دلیل اینکه در برابر طیف گسترده ­ای از اشعه ­ها محافظت می کنند، مناسب ­تر هستند. البته بهتر است جهت انتخاب دقیق و متناسب با پوست خود، در این باره با متخصص مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *