دانستنی های مواد شیمیایی

کلرزنی استخر خانگی

مواد و وسایل لازم جهت کلرزنی استخر خانگی

کلر یکی از مهمترین عناصر شیمیایی به حساب می آید که در گندردایی و سالم سازی آب اهمیت بسیار زیادی دارد. به وسیله کلر و مشتقات آن می توان میکروبها و آلودگیهای درون آب استخر را براحتی از بین برد. مردم در واقع از کلر به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده موثر یاد و از آن در موارد مختلف استفاده می کنند. در این نوشتار سعی داریم تا به کلرزنی استخر بخصوص استخر خانگی و انواع روشهای کلرزنی بپردازیم.

اهمیت کلرزنی استخرها

یکی از مهمترین مسائلی که افراد با آن مواجه هستند، پاکسازی استخر خانگی به وسیله کلرزنی می باشد. چرا که بی توجهی به این موضوع عواقب بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. در نتیجه اگر سلامت خود و اعضای خانواده، برایتان اهمیت دارد حتما به این مورد توجه داشته باشید.

سه قرص کلر برای کلرزنی استخر

اگر شما نتوانید به میزان مورد نیاز کلر به آب اضافه کنید، ممکن است آب استخر قلیایی یا اسیدی شود. اگر شما ماده کمتری به آب اضافه کنید، آلودگی ها پاک نشده و شما همچنان شاهد باکتریها و ویروسها درون آب استخر خواهید بود. اما اگر میزان کلر ورودی شما به درون آب استخر بیشتر باشد، آب قلیایی می شود که مشکلات مختلفی برای شما به وجود می آید. از مهمترین این مشکلات می توان به سوزش چشم، ریزش مو، تخریب تجهیزات استخر و خشکی پوست اشاره کرد. در نتیجه شما همیشه باید مراقب باشید و سعی کنید با کلرزنی میزان pH آب استخر را روی 7 تنظیم کنید. میزان کمتر یا بیشتر آن، مشکلات زیادی را به همراه دارد. در مطلب مزایا و معایب کلر می توانید بیشتر در خصوص این ترکیب مطالعه کنید.

روشهای مختلف کلرزنی استخر خانگی

یکی از مهمترین اقدامات برای سالم سازی آب استخر خانگی، استفاده از روشهای کلرزنی می باشد. شما می توانید به روشهای مختلف این کار را انجام دهید. هر کدام از این روشها خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زمان مورد نیاز می توان از آنها استفاده کرد. از مهمترین و رایج ترین روشهای کلرزنی خانگی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

استفاده از دستگاه کلرزن خطی یا قرصی

یکی روشهای متداول برای پاکسازی آب استخر، استفاده از دستگاه های خطی می باشد. شما با این دستگاه می توانید میزان مشخصی از ماده ضدعفونی کننده را به درون آب استخر وارد کنید. برای استفاده از این دستگاه شما می توانید از قرصهای مخصوص استفاده کنید و آنها را درون دستگاه قرار دهید. این روش به عنوان یکی از کاربردی ترین و راحت ترین روشها شناخته می شود.

مزیت اصلی این روش، کنترل میزان دقیق تزریق کلر به درون آب استخر می باشد. اگر شما می خواهید میزان مشخصی کلر به درون آب استخر وارد شود، حتما باید از این روش استفاده کنید. برخی از افراد بیان می کنند که در این روش توجهی به میزان آلودگی آب استخر نمی شود و دستگاه همیشه میزان ثابتی از ماده را وارد آب استخر می کند. در نتیجه نمی توان به وسیله آن آلودگی های زیاد را از بین برد.

استفاده از دستگاه کلرزنی برای استخرها همراه با تجهیزات سنجش کلر

استفاده از دستگاه های گازی

روش دیگری نیز برای پاکسازی استخرهای خانگی وجود دارد که در آن از دستگاه های گازی برای ورود کلر استفاده می شود. این روش مناسب زمانی است که برای مدت طولانی کسی قصد استفاده از استخر را نداشته باشد. چرا که خلوص این روش بسیار بالاست و ممکن است عوارض مختلفی برای افراد به وجود آید. به طور مثال به دلیل زیادی میزان کلر و خلوص آن، ممکن است افراد دچار سوزش چشم یا خارش شوند.

استفاده از سیستمهای اتوماتیک

یکی از جدیدترین و بهترین روشها برای کلرزنی استخر های خانگی، استفاده از سیستمهای اتوماتیک می باشد. این سیستمها بسیار مجهز هستند و به راحتی می توانند پارامترهای کیفی آب استخر را اندازه گیری کنند. سیستم بعد از این کار به صورت اتوماتیک میزان ماده ورودی به آب را تنظیم کرده و به آب استخر اضافه می کند. در نتیجه شما با این دستگاه ها می توانید میزان مورد نیاز کلر را برای پاکسازی آب اندازه گیری کرده و به آن وارد کنید. در این صورت مشکلی برای شناگران به وجود نخواهد آمد و آب استخر نیز به راحتی تمیز می گردد.

یکی از مهمترین مزایای این دستگاه ها اتوماتیک بودن آنها می باشد. چرا که این دستگاه ها خودشان می توانند در زمان نیاز، ماده ضدعفونی کننده را به آب اضافه کنند. اگر شما قصد دارید که برای پاکسازی استخر خانگی خود از پودر کلر استفاده کنید، بهترین دستگاه برای این کار، دستگاه های اتوماتیک می باشند. این دستگاه ها به صورت اتومات ماده را به آب استخر اضافه می کند و اجازه نمی دهد که آب استخر بیش از اندازه اسیدی یا قلیایی شود.

استفاده از سیستمهای اتوماتیک برای کلرزنی

سوالات متداول کلرزنی استخر خانگی

1- اگر به پاکسازی آب استخر بی توجهی شود چه مشکلاتی برای آن به وجود می آید؟

برخی از افراد توجهی به پاکسازی آب استخر ندارند و همین امر موجب می شود که شاهد مشکلات زیادی درون آن باشند. از مهمترین آنها می توان به ایجاد رسوب در کف استخر، رشد جلبک، بوی نامطبوع و مشاهده جانوران ریز و درشت اشاره کرد.

2- مهم ترین ویروسهای مربوط به استخر، کدام ویروسها هستند؟

در حال حاضر ویروسهای بسیار زیادی وجود دارند که به مناطق مرطوب علاقه مند می باشند. از مهمترین آنها می توان به ویروس زگیل و تبخال اشاره کرد که در بسیاری از افراد دیده می شود.

3- چه نوع کلری برای پاکسازی آب استخر بهتر است؟

به طور کلی دو نوع کلر داریم. یکی از آنها با پایه کلسیم و دیگری با پایه سدیم می باشد. برای پاکسازی استخرهای خانگی، سرویس بهداشتی و سبزی باید از ماده با پایه کلسیم استفاده کرد.

4- پاکسازی با دستگاه های اتوماتیک چقدر زمان می برد؟

پاکسازی آب استخر با دستگاه های اتوماتیک و پودر، تنها چند دقیقه زمان لازم دارد. بعد از آن شما شاهد یک استخر با آب شفاف خواهید بود که ماندگاری بالایی دارد.

5- مزایای استفاده از کلر شامل چه مواردی می شود؟

از مهمترین مزایای این ماده می توان به پیشگیری از بیماریهای پوستی، از بین بردن آلودگی، پیشگیری از ورود ویروس به بدن و تخریب نشدن تجهیزات استخر اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *