دانستنی های مواد شیمیایی

کلسیم لیگنو سولفونات در صنعت ساختمان

کاربرد پودر کلسیم لیگنو سولفونات در صنعت ساختمان

کلسیم لیگنو سولفونات به عنوان یک ماده شیمیایی از سالها پیش در برخی از صنایع نقش داشته است. این ماده به صورت پودر و به رنگ قهوه‌ای روشن می باشد. لیگنو سولفوناتها در کاهش آب بتن و روان سازی آن نقش اساسی بازی می کنند. عملکرد آنها مبتنی بر ویژگی توزیع ذرات سیمان در آب می باشد. این ماده به خوبی این توانایی را دارد که برخی از نقصهای ساختاری بتن و سیمان را بر طرف نماید. لیگنو سولفوناتها در صنایع مختلف کاربردهای متنوعی دارند. سولفونات کلسیم را می توان در صنایعی مانند سرامیک سازی، ساخت و ساز محصولات شیمیایی، محصولات نفت و گاز و حتی خوراک دام به صورت مستقیم یا غیر مستقیم استفاده کرد. همچنین از این ماده می توان در فرونشاندن گرد و غبار، گل و لای حاصل از حفاری چاه های نفت و گاز، رنگ و رنگدانه ها و آفت کشها نیز کمک گرفت. در ادامه این مطلب به اهمیت و کاربرد کلسیم لیگنو سولفونات در صنعت ساختمان خواهیم پرداخت.

پودر قهوه ای رنگ کلسیم لیگنو سولفونات در ظرفی پلاستیکی

کاربردهای کلسیم لیگنو سولفونات

همانطور که گفتیم کلسیم لیگنو سولفونات در صنایع مختلفی کاربرد دارد. به عنوان مثال یکی از کاربردهای فراوان و تاثیر گذار سولفوناتهای کلسیم، در صنایع غذایی و کشاورزی است. در صنایع غذایی می توان از این ماده تحت عنوان حامل، جهت ساخت بسیاری از ترکیبات، مورد بهره برداری قرار داد. مثلا کلسیم لیگنو سولفونات را می توان در ویتامینهای محلول در چربی بکار گرفت. منظور از ویتامینها، ویتامینهای A، D و E و K می باشد.

سولفونات کلسیم در کشاورزی نیز به عنوان کود و تغذیه خاک استفاده می شود. این کود می تواند رشد گیاهان را سرعت داده و میزان نفوذ آب در خاک زراعی را دو برابر کند. با کمک این کود، آب در بافتهای خاک ذخیره می گردد و از هدر رفت آن جلوگیری می کند. شایان ذکر است، این محصول می تواند با آفات کشاورزی نیز مبارزه کند. از همین رو، بسیاری از کشاورزان استفاده از این کود شیمیایی اما موثر و مفید را به یکدیگر توصیه می کنند. بنابراین یکی از مهمترین کاربردهای کلسیم لیگنو سولفونات در کشاورزی می باشد.

کاربردهای لیگنو سولفوناتها در صنعت ساختمان

کلسیم لیگنو سولفونات در ساختمان سازی نیز کاربرد مهمی دارد. در حال حاضر لیگنو سولفوناتهایی نظیر سولفونات کلسیم چه به صورت تنها و چه با در ترکیب دیگر مواد، به صورت فراوانی مورد استفاده قرار می گیرند. از کلسیم سولفونات به منظور گیرنده، پرکننده، ساخت مایع یا سورفاکتانت کمک می گیرند. از آنجا که سیمان دارای ذرات بسیار ریزی است، سطح جاذبه بالایی دارد. لذا وقتی این ذرات با آب حل شوند، به یکدیگر می چسبند. این ساختار چسبنده، می تواند قسمتی از آب را در خود نگه دارد. از همین رو شاهد کاهش آب در بافت سیمان هستیم. این مایع خمیری شکل میزان روان بودن بسیار کمی خواهد داشت که مدنظر کارشناسان صنعت ساختمان سازی خواهد بود.

بتن ریزی برای ساختمان همراه با کلسیم لیگنو سولفونات

اهمیت کلسیم لیگنو سولفونات

اهمیت کلسیم لیگنو سولفونات در صنعت ساختمان از آنجا پر رنگ تر می شود که بدانیم، در روان کنندگی ترکیبات بتن نقشی مهمی برعهده دارد. دلیل روان کنندگی لیگنو سولفوناتها آزاد شدن آب محبوس در بافتهای ذرات سیمان است. وقتی این آب میان بافتی آزاد شوند، باعث روان شدن ترکیبات بتن می شود. ناگفته نماند، ساختار لیگنو سولفوناتها در مقایسه با دیگر روان کننده ها از نظر شیمیایی پیچیدگی بیشتری برخوردار است. منظور از روان کننده های دیگر، روان کننده های سنتزی مانند نفتالن سولفونات، ملامین سولفونات و غیر است. از همین رو کلسیم لیگنو سولفونات در صنعت ساختمان بسیار مورد تایید و سفارش کارشناسان این حوزه است.

مروری بر خواص و ویژگی های لیگنو سولفونات کلسیم

لیگنو سولفونات کلسیم داری خواص و ویژگی هایی است که در ادامه به آن می پردازیم. به عنوان مثال؛ این ماده شیمیایی جزء قدیمی ترین ترکیبات شیمیایی است که در صنایع ساختمان سازی به ویژه در بتن ریزی کاربرد دارد. همانطور که گفته شد، از این محصول به عنوان روان کننده بتن یا کاهش دهنده آب در بافت و ذرات بتن استفاده می شود. در خصوص فواید سولفونات کلسیم نیز باید یادآوری کرد، این محصول را می توان هم به عنوان گیرنده و هم پرکننده ذرات سیمان در بتن مورد استفاده قرار داد. این دو ویژگی باعث می شود تا سیمان حالت خمیری گرفته و بهتر بتواند خاصیت پرکنندگی خود را حفظ نماید. این محصول همچنین دارای ویژگی کاهندگی آب و امولسیون کنندگی نیز است. از همین رو، صنایع مختلفی خواهان استفاده از سولفونات کلسیم هستند.

خانم شیمیدان در حال بررسی مراحل تولید و رنگ کلسیم لیگنو سولفونات در آزمایشگاه شیمی

خرید و فروش لیگنو سولفونات چگونه انجام می شود؟

کلسیم لیگنو سولفونات همانطور که در متن گفتیم از ترکیبات مهم در حوزه های صنعتی است. از همین رو تقاضای خرید و فروش این محصول بسیار بالا است. جالب است بدانید، بیشترین خریداران سولفونات کلسیم، اروپائیان هستند. ناگفته نماند، از آنجا که این ماده در حوزه نفت و گاز از تجمع ناخالصی ها جلوگیری می‌کند، باعث شده است بازار پر رونقی پیدا کند. چرا که شرکتهای متعددی هستند که در تلاشند تا از این ماده به عنوان جایگزین استفاده نمایند. سولفونات کلسیم را می توان در بسته بندی ها با وزنهایی متفاوت و به صورت جامبو در بازارهای داخلی تهیه کرد. بهترین فروشنده کلسیم لیگنو سولفونات شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات می باشد. چنانچه قصد خرید کلسیم لیگنو را دارید، می توانید با شماره های 02166438647 و 02166530150 تماس بگیرید و خریدی مطمئن را با کیمیا تجارت تات تجربه کنید.

بسته بندی های کلسیم لیگنو برای فروش

سوالات متداول کاربرد کلسیم لیگنو سولفونات در صنعت ساختمان

1- انواع کلسیم لیگنوسولفوناتها کدام است؟

لیگنو سولفوناتها دارای انواع مختلفی هستند. مانند لیگنو سولفونات کلسیم، سدیم لیگنوسولفونات، لیگنو سولفونات منیزیم، لیگنو سولفونات آمونیوم.

2- از کلسیم لیگنو سولفونات در چه زمینه های دیگری استفاده می کنند؟

به جز استفاده در صنایع کشاورزی و ساختمان سازی از این ماده شیمیایی در تهیه و تولید گچ تخت نیز کمک می گیرند. دلیل عمده این کار، نقش این ماده موثره در کم کردن حجم آب است.

3- لیگنو سولفونات کلسیم چگونه بدست می آید؟

لیگنو سولفوناتها در واقع یک محصول فراوری هستند که از سولفیت خمیر چوب بدست می آید. همچنین خاصیت پلی الکترولیت آنیونی این ماده باعث می شود تا به راحتی در آب حل شود. اما این محصول در محلولهای آلی غیر قابل حل می باشد.

4- تولید کلسیم لیگنو سولفونات اولین بار چه زمانی صورت گرفت؟

برای نخستین بار، در دهه سی میلادی، کلسیم سولفونات از لیگنین ساخته شد. این ماده در حقیقت یک پلیمر طبیعی به شمار می رود. ساختار آن از سه نوع الکل معطر ساخته شده است که دارای وزنی بالایی است.

5- نقش سولفونات کلسیم در ساخت گچ تخته چیست؟

سولفونات کلسیم می تواند با کاهش مقدار آب، دمای کوره را پایین بیاورد و بدین ترتیب کف کوره خشک می شود. این ماده کمک می کند تا به طرز چشمگیری مصرف انرژی کنترل شود و هزینه های تولید پایین بیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *