دانستنی های مواد شیمیایی

مزایا و معایب کلر

بررسی مزایا و معایب کلر و کاربردهای آن

کلر متداول ترین و موثرترين ضد عفونی کننده در جهان برای تصفیه آب آشامیدنی است. منابع آب آشامیدنی غالباً توسط عوامل بیماری زا مختلف از جمله ویروسهای روده ای، باکتریها و تک یاخته ها آلوده هستند که می توانند باعث انواع بیماریها شوند. کلر هم در ضد عفونی اولیه و هم در ضد عفونی ثانویه آب آشاميدنی استفاده می شود. در اين متن هدف ما بررسی مزايا و معايب كلر در آب شرب و استخرها است. البته که به معرفی محصول و ساير كاربردهای ديگر آن نيز خواهیم پرداخت.

كلر و كاربردهای آن

کلر یک گاز بسیار واکنش پذیر است که به راحتی در طبیعت یافت می شود. بزرگترین مصرف کنندگان اين ماده كارخانه‌ هايی هستند که اتیلن دی کلرید و سایر حلالهای کلردار، رزینهای پلی وینیل کلراید (PVC)، کلروفلوئوروکربنها و اکسیدهای پروپیلن را تولید می کنند. کلر عمدتاً در ساخت مواد شیمیایی آلی کلر (مونومر وینیل کلرید، تتراکلرومتان، پرکلورومتیلن، 1.1،1-تری کلروبنزنز)، مواد شیمیایی ارگانیک غیر کلر (گلیکولز)، كلرزنی (هیپوکلریت سدیم ، اسید هیدروکلریک و اسید هیپوکلور)، در سفید کردن منسوجات و پارچه ها، در ساخت چسبها و محصولات دارویی، در ضد عفونی كردن آب آشامیدنی و آب استخر، زباله های صنعتی، فاضلاب و در جداسازی آلومینیوم فلزی استفاده می شود.

قرصهای سفید رنگ کلر کنار استخر در کنار هم

كلرزنی آب آشاميدنی

تصفیه آب با کلر شامل وارد کردن یک محصول کلردار به آب است. اين ماده دارای خاصیت شیمیایی اکسید کننده فلزات و حذف باکتریها، میکروبهای زنده و مواد آلی است. در واقع هدف اصلی کلرینگ آب آشامیدنی، ضد عفونی کردن آن با تخریب یا غیرفعال کردن موجودات بیماری زا است. تصفیه آب با كلر علاوه برحذف میکروبها، به طور موثر ساير آلودگی آب نظير آهن، منگنز یا گوگرد را نيز حذف می كند. به این ترتیب آبی که تصفیه می شود عاری از هرگونه آلودگی، خالص و قابل شرب می باشد. البته استفاده از آب کلردار با خطرات خاصی برای بدن همراه است، اما در صورت استفاده صحیح و با غلظت کافی، فواید آن برای سلامتی انسان قابل توجه است.

مزايای افزودن كلر به آب آشاميدنی

مزايای كلر در آب شرب، خاصيت ضد ميكروبی، سهولت استفاده، اندازه گیری و کنترل، پایداری و کم هزینه بودن آن است. کاهش یا تقریباً از بین بردن بیماریهای حاصل از آب مانند تب حصبه، وبا، دیسنتری و سایر بیماریهای دستگاه گوارش. ترمیم و حفظ ظرفیت لوله ها، ظرفیت لوله های اصلی چاه و ضد عفونی كننده آنها و از بين بردن بوی آنها است.

معايب افزودن کلر به آب آشامیدنی

عوارض جانبی کلر در آب آشامیدنی مربوط به ویژگیهای اکسید کننده آن است. اين ماده عوارضی مثل تحریک پوست و احساس خشکی در دهان است که گاهی منجر به کمبود آب می شود. مطالعات اخیر نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از آب کلر می تواند منجر به نابرابری در سطوح اسیدهای هالواستیک در بدن شود. این تجمع می تواند منجر به مشکلات تنفسی، آلرژیک و عصبی در طولانی مدت شود. همچنين مطالعات دیگر بیان می کند که استفاده طولانی مدت از آب کلر می تواند باعث بیماریهایی مانند سرطان کبد و ریه شود.

ریختن آب آشامیدنی حاوی کلر داخل لیوان

مزايای استفاده از كلر در استخرها

اين ماده قارچها، جلبکها و باکتریها را از بين می برد. هیچ چیزی نمی ‌تواند در برابر کلر با قدرت ضدعفونی‌ کننده و اکسید کننده قوی مقاومت کند. پس از تصفیه، آب استخر بدون شک شفاف خواهد بود. مقرون به صرفه است. چه به صورت گرانول، پودر، مایع و غيره اين ماده ارزان قیمت است.

معايب استفاده از کلر در استخرها

کلر بوی ناخوشايند دارد. شنا در استخر با ضد عفونی كلر شبيه حمام کردن در مواد سفید کننده است. بوی تند و زننده کلر برای دستگاه تنفسی افراد تحريک كننده است، به ویژه برای کودکان خردسال بسيار آزاردهنده است. تحریک کننده است. کلر به دلیل قدرت ضد عفونی بالا، برای پوست، چشم و غشاهای مخاطی تحریک کننده است. به طور کلی توصیه می شود هنگام خروج از استخر با آب تمیز بدنتان را بشویید. بلیچینگ و سفيد كننده است. اين ماده رنگ مايو و حواله تغيير می دهد. همچنين تجهیزات استخر در طول زمان رنگ خودشان را از دست می دهند.

گذاشتن قرص سفید کلر داخل اب استخر

کلرزنی استخرها خطر ابتلا به آسم و آلرژیک ناشی از محصولات جانبی خطرناک از جمله گازهای خاص مانند کلرامین، به ویژه در تماس با عرق و ادرار را بالا می برد. كلر محصول شيميايی است، بنابراین برای زیست محیطی مناسب نیست. علاوه بر این، هر چه دمای آب در استخر شنا بیشتر باشد، اثر آن کمتر است. بنابراین برای نگهداشتن آب استخر به حالت شفاف، در تابستان بایستی دوزهای بيشتری مصرف شود. بنابراین نيز بر این اساس هزينه افزایش خواهد یافت.

سوالات متداول مزایا و معایب کلر

1- كلر چيست؟

كلر عنصر شیمیایی با عدد اتمی 17 و با نماد Cl است که متعلق به ستون و گروه هالوژنها است. گاز کلر به رنگ سبز کم رنگ مایل به زرد و با بوی نامطبوع، سمی و تحریک کننده است.

2- آيا كلر برای بدن بی خطر است؟

اثرات کلر بر سلامتی به مقدار کلر موجود، طول و دفعات مواجهه با آن بستگی دارد. همچنین به سلامت فرد یا شرایط محیطی در هنگام مواجهه با آن نيز بستگی دارند. تنفس مقادیر کم اين ماده می تواند موجب سرفه و درد قفسه سینه تا احتباس مایعات در ریه ها شود. اين ماده پوست، چشم و دستگاه تنفسی را تحریک می کند.

3- چگونه آب کلردار را قبل از نوشیدن آن تصفیه کنیم؟

فیلترهای آب موجود در تصفيه كننده ‌ها بهترین راه حل برای محافظت بدن در برابر کلر هستند. فیلتر سه گانه موجود در برخی از تصفيه كننده‌ها دارای خاصیت ضد سنگ آهکی پلی فسفات است. این فیلتر از یک ضد رسوب برای حذف بسیاری از مواد مضر مانند کلر تشکیل شده است. همچنين اکثر فیلترهای مبتنی بر کربن فعال به راحتی اين ماده را جذب می کنند.

4- فاكتورهای اثرات ضد عفونی کلر در آب چيست؟

عواملی که اثرات ضد عفونی کلر در آب آشاميدنی تعیین می کنند: غلظت کلر، زمان تماس، دما، pH ، تعداد و انواع میکروارگانیسمها ، غلظت مواد آلی در آب هستند.

5- مسمومیت با کلر چگونه درمان می شود؟

هیچ پادزهری برای مسمومیت با اين ماده وجود ندارد. در آلودگی فوری پوست و چشم با مقادیر فراوان آب مهم است. سوختگیهای شیمیایی که ناشی از قرار گرفتن در معرض اين ماده است بایستی به عنوان سوختگی حرارتی درمان شود.

6- پرکلرین چیست و از کجا خریداری کنیم؟

پرکلرین همان کلر جامد است که شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات یکی از عرضه کنندگان این محصول پر کاربرد خصوصاً در فصل بهار و تابستان است. پس برای خرید پرکلرین با کارشناسان فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات از طریق شماره های 02166438647 و 02166438406 و 02166567158 در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *