دانستنی های مواد شیمیایی

کاربرد سوربیتول در پزشکی

اهمیت و کاربرد سوربیتول در پزشکی

سوربیتول با فرمول شیمیایی C6H14O6 نوعی از کربوهیدرات محلول در آب است که در بعضی از میوه ها وجود دارد. در صنایع غذایی این شیرین کننده مزایای بسیاری دارد. در انسان، این شیرین کننده مانند گلوکز متابولیزه می شود و انرژی مشابهی را فراهم می کند. با این حال از آنجایی که متابولیسم آن ارتباطی با انسولین ندارد، قند خون را افزایش نمی دهد. این خاصیت به ویژه برای محصولاتی که برای بیماران دیابتی تولید می شود، جالب است. در ادامه به بررسی کاربرد سوربیتول در پزشکی و اهمیت این ترکیب می پردازیم.

ساختار مولکولی سوربیتول و پودر سفید آن

سوربیتول توسط مخمرها قابل تخمیر نیست. این کربوهیدرات با داشتن ظرفیت بالا برای اتصال به آب، مسئول قوام تعداد زیادی از محصولات غذایی است. آب جذبی به وسیله این کربوهیدرات به سختی تبخیر می شود. علائم مرتبط با حساسیت به با این ترکیب شامل درد شدید شکمی، نفخ شکم و اسهال است که می تواند آنقدر شدید باشد که باعث کاهش وزن قابل توجه در برخی از بیماران شود. بنابراین سوربیتول برای لاغری گزینه خوبی به نظر نمی رسد. همچنین کسانی که مستعد رفلکس هستند را دچار رفلکس معده می کند.

سوربیتول با سلولها چه می کند؟

تبدیل سوربیتول به فروکتوز بسیار مهم است زیرا اجازه می دهد تا هرگونه مقدار اضافی آن از سلول دفع شود و پس از تشکیل نمی تواند از سلول خارج شود. اگر سطح سوربیتول در داخل سلول ها افزایش یابد، اثر اسمزی ایجاد خواهد کرد. الکلهای قند رایج عبارتند از مانیتول، سوربیتول، زایلیتول، لاکتیتول، ایزومالت، مالتیتول و هیدرولیزات نشاسته هیدروژنه (HSH). الکلهای قند معمولاً در تهیه غذاهای خانگی استفاده نمی شوند، اما در بسیاری از غذاهای فرآوری یافت می شوند.

جایگزین سوربیتول چیست؟

اگر واکنشهای منفی به سوربیتول دارید، اریتریتول احتمالاً جایگزین بهتری است. چرا که همانطور که اشاره کردیم این ترکیب چیزی فراتر از یک شیرین کننده است و اریتریتول از نظر عملکرد بسیار مشابه است اما عموماً بدون عوارض جانبی است. همچنین هیچ گزارشی از تاثیر سوربیتول برای چاقی گزارش نشده است.

کاربرد سوربیتول در پزشکی و اهمیت آن

کاربرد سوربیتول در صنعت خوراکی بسیار زیاد است. این یک شیرین کننده در غذاهای رژیمی و همچنین در بسیاری از محصولات تولیدی توسط صنایع غذایی استفاده می شود. همچنین به عنوان یک ماده مرطوب کننده، تثبیت کننده و جدا کننده استفاده می شود. بنابراین تقاضا برای خرید سوربیتول بالاست. به همین منظور می توانید برای خرید سوربیتول با کیفیت با کارشناسان فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات تماس حاصل نمائید.

استفاده از سوربیتول در پزشکی به عنوان دارو

از جمله کاربردهای مهم سوربیتول، کاربرد در پزشکی است. کاربرد سوربیتول در پزشکی به عنوان یک دارو برای درمان یبوست است؛ زیرا این شیرین کننده، ملین می باشد. این ترکیب جایگزین لاکتوز در آگارهای Mac Conkey برای شناسایی باکتری اشریشیاکلی سویه O157 است. چرا که این باکتری نمی تواند سوربیتول را متابولیزه کند. در حالی که سایر Ecoli های غیربیماری زا سیستم گوارشی سوربیتول مثبت هستند و می توانند آن را متابولیزه کنند.

اهمیت سوربیتول به عنوان یک پیشران موشک در ترکیب با نیترات پتاسیم (65٪ نیترات پتاسیم و 35٪ سوربیتول) غیرقابل انکار است. به دلیل دمای ذوب پایین آن، به خوبی با نیترات پتاسیم پیوند می یابد و پیشران جامد را تشکیل خواهد داد.

فواید و مضرات سوربیتول

فواید سوربیتول کم نیستند؛ زیرا این ماده در هر گرم 2.6-3.4 کیلو کالری انرژی دارد. بنابراین کمتر از قند گلوکز (3.5 کالری در هر گرم)  قند خون را افزایش می دهد. این ترکیب مانند اریتریتول و زایلیتول، طعم تازه ای به دهان می دهد. بنابراین در آدامس، خمیر دندان و محصولات مراقبت از دهان استفاده می شود. استفاده بیش از حد از شیرینی های شیرین شده با سوربیتول می تواند باعث ناراحتی معده شود. بنابراین ناراحتی معده یکی از مضرات سوربیتول است. این شیرین کننده می تواند علائم گوارشی (نفخ، گرفتگی شکم) را به صورت وابسته به دوز (5 تا 20 گرم در روز) ایجاد کند. مصرف بیش از 20 گرم در روز می تواند باعث بیرون روی شود. این اثرات از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

فواید و مضرات استفاده از سوربیتول و اهمیت آن برای دیابتی ها

قندی که به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها وجود دارد، در بدن برخی از افراد به درستی جذب نمی شود و این باعث ایجاد گاز و نفخ در آنها می شود. تجمع سوربیتول و فروکتوز منجر به کاهش میئوینوزیتول عصبی، کاهش فعالیت غشا Na+/K+ -ATPase، اختلال در انتقال آکسونی و تجزیه ساختاری اعصاب می‌شود که باعث انتشار پتانسیل عمل غیرطبیعی می شود. این اختلال، دلیل منطقی برای استفاده از مهارکننده های آلدوز ردوکتاز برای بهبود هدایت عصبی است. محققان اشاره کرده اند که سوربیتول اضافه شده به پلی استایرن سولفونات سدیم (SPS، که در درمان هیپرکالمی استفاده می شود) می تواند عوارضی در دستگاه گوارش از جمله خونریزی، زخم های سوراخ شده روده بزرگ، کولیت ایسکمیک و نکروز روده بزرگ به ویژه در بیماران مبتلا به اورمی ایجاد کند.

سوالات متداول کاربرد سوربیتول در پزشکی

1- آیا سوربیتول برای انسان بی خطر است؟

اگرچه این شیرین کننده به طور کلی برای مصرف در مواد غذایی بی خطر شناخته می شود، اما FDA یا سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار داده است که مصرف بیش از حد غذاهای حاوی این ترکیب ممکن است اثر ملین داشته باشد. توصیه می کنیم فقط آن را در حد اعتدال مصرف کنید.

2- سوربیتول از چه چیزی ساخته شده است؟

این ترکیب یک الکل قند طبیعی با طعم شیرین است که در بسیاری از میوه ها، انواع توت و سبزیجات خوراکی یافت می شود. این محصول برای اولین بار در آب تازه توتهای خاکستر کوهی در سال 1872 کشف شد و اکنون از ذرت استخراج می شود.

3- آیا سوربیتول برای دیابتی ها بی خطر است؟

مصرف این شیرین کننده برای بیماران دیابتی مفید است. چرا که گلوکز خون را افزایش نمی دهد و باعث افزایش انسولین در خون می شود. پس می توان گفت که خطر آنچنانی برای دیابتی ها ندارد.

4- آیا سوربیتول برای کبد مفید است؟

دوزهای متوسط زایلیتول و سوربیتول تقریبا به طور کامل جذب و متابولیزه می شوند. همچنین در نهایت در سلول های کبدی، به تشکیل گلوکز و گلیکوژن کبد کمک می کنند.

5- آیا سوربیتول در شکلات وجود دارد؟

بسیاری از محصولات رژیمی با سوربیتول شیرین می شوند تا کالری کمتری داشته باشند. از آنجایی که این ترکیب به آب متصل می شود، استفاده از آن در محصولات پخته، شکلات و پرالین و سس ها رایج است.

6- بهترین فروشنده سوربیتول کجاست؟

شرکت کیمیا تجارت تات بهترین فروشنده سوربیتول است. شرکت کیمیا تجارت تات این محصول را با کیفیت عالی و قیمت مناسب به فروش می رساند. برای خرید می توانید با کارشناسان واحد فروش کیمیا تجارت تات تماس حاصل نمائید.

2 دیدگاه برای “کاربرد سوربیتول در پزشکی

  1. ساری زاده گفت:

    سوربیتول و پزشکی سپاس عالی عالی

    1. مواد شیمیایی کیمیا تجارت تات گفت:

      سلام همراه گرامی
      با تشکر از نظر شما
      بله یکی از مهمترین کاربردهای سوربیتول در پزشکی می باشد که سعی داشتیم به طور کامل و جامع به آن بپردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *