دانستنی های مواد شیمیایی

استئارات کلسیم در صنعت ساختمان

استفاده از استئارات کلسیم در صنعت ساختمان و بتن

اگر بخواهیم به مشخصات استئارات کلسیم اشاره کنیم باید بگوییم که استئارات کلسیم، با فرمول شیمیایی C36H70CaO4، پودری سفید رنگ و بدون بو است. تولید استئارات کلسیم، از واکنش میان اسید استئاریک و آهک صورت می گیرد و بسیار ارزان است. شیمیدانان از مخفف CS برای این ماده شیمیایی استفاده می کنند. هر ماده شیمیایی خواصی دارد که آن را از سایر مواد متمایز می کند. خواص استئارات کلسیم که آن را به ترکیبی کاربردی در صنعت ساختمان سازی تبدیل کرده است به شرح زیر است:

فرمول ساختاری استئارات کلسیم

این ماده شیمیایی یعنی CS، پایداری خود را در دمای بسیار بالا حفظ می کند و غیر سمی است. از آنجایی که غیر سمی است در بعضی از مواد غذایی استفاده می شود. همچنین این ماده ضد آب است. استئارات کلسیم یک عامل ضد کلسیم است که در انواع غذاها از جمله نمک، ادویه جات، ترشی جات، شیرینی ها، محصولات میان وعده و مخلوط های خشک استفاده می شود. برخی آن را به عنوان ترکیبی مشتق از حیوانات و عمدتاً از گاوها توصیف می کنند. برخی دیگر، آن را به عنوان یک محصول با منشا گیاهی معرفی می کنند که از روغن گیاهی مشتق شده است.

استئارات کلسیم در محصولات غذایی بسیار کمتری نسبت به چند دهه پیش وجود دارد. امروزه این ترکیب با مواد دیگری از جمله دی اکسید سیلیکون جایگزین شده است. این ترکیب همراه با استئارات منیزیم و همچنین استئاریک اسید در حال حاضر موادی هستند که به احتمال زیاد در غذاها و مکملهای غذایی به عنوان جاذب یا روان کننده یافت می شوند. اگر سهوا مقدار زیادی از این ترکیب شیمیایی را میل کنید، ممکن است باعث گاستروانتریت، همراه با درد شکم، حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود. همچنین ممکن است عوارض سیستمیک به دنبال داشته باشد و که شامل زنگ گوش، سرگیجه، افزایش فشار خون، تاری دید و لرزش است.

کاربردهای استئارات کلسیم

کاربردهای استئارات کلسیم آنقدر زیاد است که می توان گفت در هر صنعتی از آن استفاده می شود. به عنوان مثال به علت خاصیت مومی شکل آن در صنایع غذایی، در تولید آبنبات و اسمارتیز و در صنعت نوشت افزار در تولید مداد رنگی کاربرد دارد. از دیگر کاربردهای آن در صنعت داروسازی می توان به خاصیت ژل سازی آن اشاره کرد. همچنین در صنعت کاغذسازی از این ماده شیمیایی برای جلوگیری از ایجاد ترک کاغذ و مقوا استفاده می شود.

پودر سفید رنگ استئارات کلسیم در ظرف چوبی

استئارات کلسیم در صنعت ساختمان و تجهیزات ساختمانی نیز بکار می رود. به عنوان مثال از این ماده در رنگهای ساختمانی و پلاستیکی استفاده می شود تا رنگدانه ها بهتر عمل کنند. همچنین این ماده قالب گیری را در PVC تسریع می کند. از آنجایی که ضد آب است، در تولید سنگ فرش و بتن از آن استفاده می شود تا به عنوان یک عایق عمل کند. همچنین استفاده از استئارات کلسیم در امولسیون ها، مواد شیمیایی ساختمانی، مسطح‌ کننده رنگ، ماسه ‌های روکش شده با رزین و مواد شیمیایی ریخته گری و لوازم آرایشی رایج است. بعلاوه از آن به عنوان یک عامل روان کننده در تولید پارچه چرمی و سیم آهنی نیز بهره می برند.

اهمیت استئارات کلسیم در صنعت ساختمان

اهمیت استئارات کلسیم در صنعت ساختمان سازی غیر قابل چشم پوشی است. انتقال رطوبت و یونهای مهاجم به بتن می تواند تهدیدی مهم برای دوام بتن مورد نظر باشد. برای محدودسازی رطوبت و انتقال یونهای مهاجم به بتن، استفاده از عوامل عایق رطوبت مثل استئارات کلسیم مفید است. افزودن این ترکیب می تواند با ایجاد یک لایه آب گریز، نفوذپذیری بتن، به ویژه نفوذپذیری در شرایط غیرهیدرواستاتیکی را کاهش دهد.

استفاده از استئارات کلسیم در ساخت بتن

چندین آزمایش یعنی تستهای مقاومت فشاری، جذب آب، نفوذ یون کلرید و تست خوردگی تسریع شده، انجام شده است. با توجه به آزمایش، محققان دریافتند که با افزودن آن به میزان 1 کیلوگرم بر متر مکعب در بتن با تراکم 10 درصد خاکستر بادی، خواص مکانیکی و فیزیکی را می توان به طور قابل توجهی بهبود بخشید. اضافه کردن خاکستر بادی و CS به بتن های ساختمانی، منجر به مقاومت فشاری پایدار، جذب آب کمتر، نفوذ کمتر یون کلرید و خوردگی کمتر می شود.

سوالات متداول استئارات کلسیم در صنعت ساختمان

1- استئارات کلسیم محلول در چیست؟

این ترکیب در پیریدین داغ کاملاً محلول است. در حالی که استئارات کلسیم در روغن کمی محلول است، اما علاوه بر آب، در اتر، کلروفرم، استون، الکل سرد نیز نامحلول است.

2- چگونه CS را در آب حل کنیم؟

CS با HCl واکنش می دهد و نمک فلز را به کلرید کلسیم و اسید چرب هیدرولیز می کند. برای حل کردن آن به یک سیستم حلال با ویژگی های قطبی و غیرقطبی نیاز دارید. این دو با نسبت کلسیم به استئارات یا 10% MEK به اضافه 90% زایلن متناسب است. سپس محلول حرارت دهید و هم بزنید.

3- آیا استئارات کلسیم رطوبت پذیر است؟

این ترکیب و استئارات منیزیم با توجه به شرایط هیدروترمال محیط بسیار رطوبت گریز هستند. بنابراین در فناوری های دارویی استاندارد باید تحت نظارت قرار بگیرند.

4- با CS چه نوع امولسیونی به دست می آید؟

روان کننده CS یک سورفکتانت صابون فلزی نامحلول در آب است که معمولاً به عنوان امولسیون آب گریز ساخته می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.

5- استئارات کلسیم را به بهترین قیمت از کجا می توان خرید؟

این محصول را شما می توانید با بهترین قیمت و بهترین کیفیت از شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات تهیه کنید. کارشناسان فروش شرکت کیمیا تجارت تات بهترین قیمت استئارات کلسیم را به شما اعلام می کنند. همچنین در اسرع وقت این محصول را با حملی و نقلی ایمن به شما خواهند رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *