دانستنی های مواد شیمیایی

اهمیت هیدروسولفیت سدیم

بشکه های آبی هیدروسولفیت سدیم و اهمیت آن

هیدروسولفیت سدیم یک شکل تجاری رایج از سولفید سدیم است که با اسامی مختلف مانند سولفوکسیلات سدیم، دی تیونیت سدیم، بلانکیت سدیم نیز می شناسند. این ترکیب شیمیایی در صنایع مختلف با کاربرد متنوع مورد استفاده قرار می گیرد. قدرت بالای احیاکنندگی این ترکیب از جمله مهمترین ویژگی های آن می باشد. این ترکیب یک پودر کریستالی به رنگ زرد مایل به سفید است و بوی آن شبیه بوی دی اکسید گوگرد می باشد. در ادامه به توضیح اهمیت هیدروسولفیت سدیم خواهیم پرداخت.

هیدروسولفیت سدیم زرد در گونی

این ماده شیمیایی در صورت عدم قرارگیری در مقابل هوا به صورت پایدار باقی می ماند. از مهمترین و پرطرفدارترین کاربرد دی تیونیت سدیم می توان به عامل سفیدکنندگی خمیر در تولید کاغذ را نام برد. با کاهش دی اکسید گوگرد این ترکیب شیمیایی تهیه می شود. البته استفاده از آن برای مدت زمان طولانی بسیار دشوار است. چرا که فرآیند تجزیه دی تیونیت سدیم  بسیار سریع رخ می دهد. هیدروسولفیت سدیم یا همان دی تیونیت سدیم  برای نخستین بار توسط شرکت BASF در سال 1906 تولید و عرضه شد. این ترکیب شیمیایی، ماده ای عاری از فلزات سنگین تولید می کنند به همین منظور از پایداری قابل توجهی برخوردار می باشد. سالانه هزاران تن دی تیونیت سدیم تولید و عرضه می شود. دلیل افزایش تولید این ترکیب شیمیایی کاربرد بسیار آن می باشد.

کاربرد هیدروسولفیت سدیم

هیدروسولفیت سدیم یکی از پرکاربردترین و پرمصرف ترین ترکیبهای شیمیایی می باشد. در تولید پارچه و کاغذ از این ماده به وفور استفاده می شود. از دیگر کاربردهای دی تیونیت سدیم  می توان به استفاده از آن به عنوان ماده شیمیایی آرایشی گوگردی، عامل شناورسازی در استخراج مس، صنعت چرم برای از بین بردن موهای پوستی و در سفید سازی تفاله بازیافتی اشاره نمود.

کاربرد هیدروسولفیت سدیم در نساجی

همانطور که میدانید این ترکیب برای سلب رنگ بسیار موثر می باشد و قابلیت از بین بردن بسیاری از رنگ ها را دارد. به همین منظور برای رنگ زدایی همواره از دی تیونیت سدیم استفاده می شود. همانطور که میدانید هیدروسولفیت سدیم زمانی که در معرض آب قرار می گیرد، فرم جامد سبب رها شدن گازهای گوگردی شده و این موضوع برای ساختمانها و تجهیزات خورنده می باشد. اهمیت هیدروسولفیت سدیم در رنگرزی پنبه با رنگهای قابلمه و گوگرد نیز قابل توجه می باشد.

برای بسته بندی هیدروسولفیت سدیم از ظروف محکم استفاده می کنند و برای نگهداری آن را در محیط های خنک و به دور از گرما و رطوبت قرار می دهند. چرا که این ترکیب در چنین محیط هایی به سرعت واکنش نشان می دهد. همچنین با قرارگیری در معرض هوای گرم به مدت زمان طولانی امکان پاره شدن شدید طرف نگهدارنده وجود دارد.

فواید و مضرات هیدروسولفیت سدیم

هیدروسولفیت سدیم از فرآیندهای مختلفی تهیه و تولید می شود. فرایند ضایعات غبار روی فرایندها، آمالگام و فرایند فرمات از جمله فرآیندهای تولید این محصول شیمیایی می باشد. می توان گفت 80 درصد تولید جهانی ترکیب هیدروسولفیت سدیم از طریق فرایند ضایعات غبار روی و آمالگام تهیه می شود. دی تیونیت سدیم  دارای خاصیت کاهش بوده و در محیط های اسیدی و اتمسفر گرم می توان به وضوح این خاصیت را مشاهده کرد. نقطه ذوب این ترکیب نسبتا کم و معادل 350 درجه سانتیگراد می باشد. به همین دلیل می توان آن را به عنوان دو فرم آبدار هیدرات و تری هیدرات تهیه نمود. همه این نمونه ها بی رنگ بوده و دارای رفتار یکسانی هستند.

استفاده از ماسک و دستکش و عینک ایمنی در کار با هیدروسولفیت سدیم

از مشخصات هیدروسولفیت سدیم می توان به به ظاهر جامد، رنگ سفید یا زرد کم رنگ و انحلال پذیری کم در الکل اشاره نمود. هیدروسولفیت سدیم به دلیل سمی بودن، استنشاق آن بسیار خطرناک می باشد و سبب تحریک دستگاه تنفسی می شود. در صورتی که مدت زمان طولانی در معرض استنشاق این ترکیب شیمیایی قرار بگیرید، احتمال بروز مشکلات جدی از جمله تنگی نفس، تشنج، کاهش تحریک پذیری سیستم عصبی مرکزی، اختلالات گردش خون و حتی مرگ وجود دارد. به همین منظور افرادی که در زمینه تولید و عرضه این ماده شیمیایی فعالیت دارند از لباس و ماسکهای مناسب استفاده می کنند. چرا که در صورت تماس این ماده با پوست می تواند سبب سوزش، قرمزی و درد در نواحی مختلف بدن شود.

سوالات متداول اهمیت هیدروسولفیت سدیم

1- هیدروسولفیت سدیم به چند روش تولید و تهیه می شود؟

این ترکیب شیمیایی به دو روش الکترولیز محلول سدیم کلرید و فرایند سودا-آهک تولید می شود. هر یک از روشها دارای مزایا و ویژگی های خاصی می باشند.

2- قیمت هیدروسولفیت سدیم چقدر می باشد؟

قیمت این محصول با توجه به مقدار حجم، کیفیت و درصد خلوص که دارد، متغیر محاسبه می شود. شما می توانید برای خرید هیدروسولفیت سدیم با کارشناسان فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات تماس حاصل کنید. با این تماس شما محصولی با کیفیت را در سریع ترین زمان ممکن دریافت خواهید کرد.

3- برای خرید هیدروسولفیت سدیم مرغوب به کجا مراجعه شود؟

به منظور خرید این محصول در بهترین کیفیت با درصد خلوص بالا می توانید از طریق سایت شرکت کیمیا تجارت تات اقدام نمایید. شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات به عنوان واردکننده هیدروسولفیت سدیم هزینه های مقرون به صرفه ای را برای فروش محصولات خود ارائه می دهد.

4- هیدروسولفیت سدیم اسید است یا باز؟

دی تیونیت سدیم یک ماده بسیار قلیایی بوده و از دسته مواد باز شناخته می شود. چرا که در فرمول ساختاری این ترکیب شیمیایی OH وجود دارد. NaOH فرمول شیمیایی هیدروسولفیت سدیم می باشد.

5- هیدروسولفیت سدیم دارای چه عوارضی می باشد؟

قرارگیری در معرض این ماده شیمیایی می تواند عوارضی از جمله درد قفسه سینه، سرفه، سیانوز، اختلال در گردش خون، سوزش و اشک ریزی در صورت تماس با چشم به دنبال داشته باشد. پس لازم است در استفاده از این محصول نکات ایمنی را رعایت فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *