دانستنی های مواد شیمیایی

چربی زدایی با سود پرک

چربی زدایی اجاق گاز با سود پرک

سود سوزآور که در واقع همان هیدروکسید سدیم با فرمول شیمیایی NaOH است از نظر صنعتی، ماده ای شیمیایی همه منظوره، بخصوص مهم در چربی زدایی می باشد. نام تجاری آن سود پرک است که ترکیبی از سدیم، اکسیژن و هیدروژن است. این ترکیب کاربرد های گوناگونی دارد که یکی از مهم ترین آنها، چربی زدایی با سود پرک است. همچنین نام های متنوعی در بین مصرف کنندگان و بازاریان دارد. برخی از این نام‌ های رایج عبارتند از: پرک سود سوزآور، هیدروکسید سدیم، سود جامد و کاستیک سودا. پس اگر هنگام خرید برخی از این نام ‌ها را شنیدید تعجب نکنید.

سود پرک ماده ای سفید و بدون بو بوده که طبق فرمول شیمیایی آن، بسیار قلیایی است. سود پرک خورندگی بالایی دارد و در زمان استفاده باید بسیار مراقب بود. بهتر است هنگام کار با سود پرک از دستکش محافظ استفاده کنید؛ زیرا در صورت تماس با پوست میتواند شدیداً باعث تحریک آن ناحیه از پوست شود.

خواص سود پرک

سود پرک به دلیل خواص منحصر بفرد آن کاربرد های بسیار گسترده ای دارد. به طور قطع میتوان گفت که این ترکیب یکی از مواد همه کاره در زمینه صنعت است. حلالیت آن در آب 111 گرم سود در 100 میلی لیتر آب در دمای 20 درجه سانتیگراد است. سود در حلال هایی مانند گلیسیرین، اتانول و متانول با نسبت مساوی حل می شود.

از مهم ترین خواص آن چربی زدایی با سود پرک است. تکه های سود سوزآور به میزان قابل توجهی قادر به پاک کردن چربی ها است. مجدد تأکید می شود که در هنگام استفاده از این ماده باید موارد ایمنی را در نظر بگیرید. از آنجایی که این ماده قلیایی است، برای خنثی کردن محیط های اسیدی نیز بکار می رود. با استفاده از این ماده میتوان محیط های اسیدی مختلف را خنثی کرد. این خاصیت خارق العاده باعث می شود که به طور گسترده به عنوان تنظیم کننده pH مورد استفاده قرار گیرد.

سود پرک در یک لوله آزمایشگاهی شیشه ای

دیگر کاربرد های سود پرک

از دیگر کاربرد های سود پرک یا سود سوزآور علاوه بر خاصیت چربی زدایی، میتوان به موارد زیر اشاره کرد. در صنایع غذایی به شکل بسیار رقیق برای قلیایی کردن کنسرو ها، در صنعت لبنیات، در تصفیه آب و در صنایعی که با تصفیه آب سروکار دارند، در تولید کاکائو، شکلات و کارامل و همچنین در تولید نوشیدنی ها نیز استفاده می شود. یکی از کاربرد های خاص آن نیز در پخت زیتون است که باید طبق اصول علمی باشد تا برای بدن انسان ایمن باشد. از هیدروکسید سدیم به صورت صنعتی برای شستشوی سبزیجات و میوه ها نیز استفاده می شود. همچنین در تصفیه روغن، تولید شکر و قند نیز کاربرد دارد. به علاوه، سود پرک در صنعت داروسازی، صنایع فلزی و پوششی، محصولات آرایشی و بهداشتی، تولید مایعات سفید کننده، صابون و صنایع شوینده، تولید کاشی و سرامیک، تولید باطری، تولید الکل و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد.

تمیز کردن توالت فرنگی با سود پرک

چربی زدایی با سود پرک در آشپزخانه

چربی زدایی با سود پرک در آشپزخانه به خصوص از هود خیلی حائز اهمیت است. هود یکی از وسایل آشپزخانه است که به دلیل تماس مستقیم با پخت و پز، به شدت در معرض چربی ها قرار دارد. بنابراین چربی زدایی آن امری سخت است؛ زیرا چربی ها بسیار چسبناک هستند. فیلتر های هود را در یک سینی قرار دهید و روی آن سود پرک بپاشید. مراقب باشید که سود را با دستان خالی و بدون پوشش لمس نکنید؛ چرا که ممکن است باعث سوختگی شیمیایی شود. پس از پاشیدن آن روی فیلتر ها، مقداری آب جوش را از فاصله کم روی آن بریزید. بخار حاصل شده میتواند سمی و زیان آور باشد. پس لازم است فاصله ایمن را نیز رعایت کنید.

از دیگر موارد رایج گرفتگی لوله آشپزخانه است که می تواند مشکلی کلافه کننده باشد. راه حل واضح در چنین مواردی تماس با لوله کش است. اگرچه این گزینه معقول است، اما کارهایی وجود دارد که خودتان می توانید برای رفع انسداد فاضلاب انجام دهید. اکثریت قریب به اتفاق لوله های سینک مسدود شده توسط زباله های گیر کرده مانند مو، ذرات غذا و سایر مواد ناخواسته ایجاد می شود. پاک کننده های طبیعی اغلب در از بین بردن کامل این زباله ها بی تاثیرند، و این به این معنی است که لوله بازکن های شیمیایی مانند سود سوزآور بهترین گزینه شما خواهد بود.

چربی زدایی از هود آشپزخانه با سود پرک

سوالات متداول چربی زدایی با سود پرک

1- در زمان چربی زدایی چه وسایلی را نباید با سود سوزآور یا سود پرک تمیز کرد؟

مواد با واکنش پذیری بالا می توانند جزو مواد ناسازگار با سدیم هیدروکسید باشند. NaOH واکنش پذیری شدیدی با بسیاری از مواد شیمیایی از جمله آب، اسید های آلی (مانند اسید استیک)، اسید های معدنی (مانند اسید هیدروفلوئوریک)، عوامل اکسید کننده (مانند پراکسید ها) و فلزات (مانند آلومینیوم) دارد. همچنین برای آلیاژ های آلومینیوم، فولاد کربن و سایر فلزات خورنده است.

2- چگونه از سود پرک برای تمیز کردن استفاده کنیم؟

برای استفاده از سود پرک، کافیست پرک ها را روی قسمت کثیف بپاشید و با کمی آب داغ کمک به حل شدن آن کنید. برای تمیز کردن سینک کمی از سود را روی سوراخ سینک بپاشید، آب داغ اضافه کنید و بگذارید به مدت 30 دقیقه بماند. بعد از این مرحله کاملا سینک را با آب بشویید تا تمیز شود.

3- آیا سود سوز آور میتواند به لوله پی وی سی آسیب برساند؟

مواد سوزاننده موجود در پاک کننده ها میتوانند لوله را بخورند. مهم نیست چه نوع لوله ای دارید: پاک کننده های شیمیایی میتوانند به لوله های پی وی سی، فولاد گالوانیزه، مس و آهن آسیب برسانند. پس در استفاده از پاک کننده های بخصوص پاک کننده های سود پرک بسیار دقت کنید.

4- آیا میتوان از سود پرک برای تمیز کردن توالت و سرویس های بهداشتی استفاده کرد؟

سود سوزآور ماده شیمیایی خطرناکی است که قدرت سوزانندگی دارد. اما به دلیل خاصیت چربی زدایی قوی، برای رفع گرفتگی توالت ها بسیار موثر است. برای استفاده از این ماده شیمیایی، باید دستکش پلاستیکی و عینک محافظ استفاده کنید. سه چهارم گالن آب سرد را در یک سطل ریخته و 3 فنجان سود به آن اضافه کنید و در دستشویی بریزید. خواهید دید که چقدر سود پرک در چربی زدایی موثر است.

5- آیا سود سوز آور برای رفع بوی بد فاضلاب مناسب است؟

سدیم هیدروکسید علاوه بر رفع انسداد سینک و لوله ها خاصیت چربی زدایی فوق العاده ای دارد که میتواند چربی را که شایع ترین علت مسدود و بدبو شدن زهکشی است، تجزیه کند.

6- قیمت سود پرک چقدر است و آن را از کجا خریداری کنم؟

شما می توانید برای خرید سود پرک یا سود سوز آور مرغوب و با کیفیت در بسته بندی های 25 کیلوگرمی و با خلوص 99 درصد با کارشناسان فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات تماس حاصل فرمائید. همچنین می توانید قیمت سود پرک را ابتدا استعلام و بعد انتخابی بهتر را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *