دانستنی های مواد شیمیایی

آدیپیک اسید در تولید نایلون

کاربرد آدیپیک اسید در تولید نخ های رنگی نایلونی

حدود 90 درصد از آدیپیک اسید در تولید نایلون مورد استفاده قرار می گیرد. این اسید خفیف، کریستالی سفید رنگ و نامحلول در آب است که در کل برای ساخت پلاستیک و فوم استفاده می شود. نایلون 66 که متشکل از آدیپیک اسید و هگزامتیلن دی آمین است، در صنایع مختلفی کاربرد دارد. این نایلون ساختاری پروتئینی شکل داشته و مناسب برای استفاده در ساخت طناب، تولید فرش، ترموپلاستیک و تولید الیاف لباس می باشد. آدیپیک اسید در صنایع دیگری مثل تولید نرم کننده یا روان کننده ها نیز به کار می رود. از زمانی که نایلون در دهه 1930 توسط سازنده مواد شیمیایی DuPont به دنیا معرفی شد، کاربردهای بیشماری در همه چیز از جمله مسواک تا طناب چتر نجات دارد. اما این جنس از کجا می آید؟ شیمیدانان چگونه از آن برای ساخت وسایل و موادی استفاده می کنند که ما روزانه به آنها متکی هستیم؟

در این نوشته نگاهی کوچک به این ترکیب آلی خواهیم داشت که در تولید پلیمرهای نایلونی مؤثر است. ترکیب مورد بررسی آدیپیک اسید نام دارد و بدون آن تولید نایلون امکان پذیر نخواهد بود. این اسید در واقع یکی از مواد اولیه مورد استفاده در تهیه بسیاری از اجناس نایلونی است. تا حد زیادی رایج ترین کاربرد آدیپیک اسید به عنوان ماده اولیه برای سنتز الیاف نایلون است. این سنتز به کمک واکنش این اسید با هگزامتیلن دی آمین صورت می گیرد. خود این پلیمر سنتزی در بسیاری از صنایع از جمله تولید الیاف، پلاستیک، رشته ها و مواد بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود.

پودر سفید رنگ آدیپیک اسید در ظرف

تولید نایلون چگونه است؟

نایلون یک پلیمر مصنوعی و از کلمات یونانی “poly” به معنی “بسیار” و “meros” به معنای “قطعات” اقتباس می شود. بلافاصله پس از معرفی این جنس از نخ، از آن در تولید طناب و خود چترهای نجات، چادرهای زمان جنگ جهانی، دوخت جوراب و ساخت مسواک استفاده شد. زمانی که مونومرهای مناسب (بلوک‌های سازنده شیمیایی که پلیمرها را می‌سازند) با هم ترکیب شوند و از طریق یک واکنش پلیمریزاسیون تراکمی، یک زنجیره طولانی تشکیل دهند، الیاف نایلونی شکل می گیرند. مونومرهای آدیپیک اسید و هگزامتیلن دی آمین با هم ترکیب و در حین ایجاد پلیمر نیز آب تولید می شود. آب از فرآیند تولید حذف می شود زیرا حضور مداوم آن باعث توقف تولید پلیمر بیشتر می شود.

فرمول شیمیایی ساخت نایلون از آدیپیک اسید

این الیاف به علت مصنوعی بودن قوی بوده و در برابر سایش مقاومت می کنند، اما در عین حال مولکول هایی بسیار منعطف دارند. از دیگر محاسن آن منقبض یا عدم کشیدگی در اثر شستشو است، اما در صورت قرارگیری در معرض اشعه ماوراء بنفش تخریب می شوند. پیشرفت های جدید، دامنه کاربرد پلی آمیدها را به دستگاه های تشخیصی و کنترل سلولی در پزشکی مولکولی گسترش داده است. با توجه به اینکه سنتز آن می تواند به دو صورت شیمیایی یا زیستی باشد، علاقه به مسیری “سبز” برای تولید پلی آمیدها به دلیل ضایعات اجتناب ناپذیر مسیرهای تولید پتروشیمی، افزایش می یابد. معمولاً تصور می شود که این تولیدات باعث گرمایش کره زمین و تخریب لایه اوزون و همچنین باران های اسیدی، مه و دود می شود.

زیست سازگاری خوب تولیدات نوع زیست تخریب پذیر پلی آمیدها، که از گونه ای کورینه باکتریوم ساخته می شود، منجر به تحولی بزرگ در علم شد. این نوع نایلون در پزشکی کاربردهای بسیاری داشته است که می توان به ایجاد داربست برای کشت بافت، فویل برای ایمپلنت، و پشتیبانی از استخوان در آرتروپلاستی اشاره کرد.

خرید نایلون

پلی آمید (PA)، که معمولاً به عنوان نایلون شناخته می شود، پلیمری است که کاربردهای دارویی و صنعتی بی شماری دارد. پلی آمیدها که در دهه 1940 تجاری شدند. سپس در مقیاس بزرگ برای تولید الیاف لباس، ترموپلاستیک فرش، چرخ دنده، قطعات خودرو، تقویت کننده تایر و سایر محصولات وارد بازار شدند. امروزه نایلون با توجه به طیف وسیع موارد مصرف از جمله در صنایع خودرو، روکش انواع محصولات غذایی، لوازم خانگی و غیره، جایگاه ویژه ای در بازار دارد. در حال حاضر، بازار جهانی به 6.6 میلیون تن در سال نیاز دارد که این موضوع پلی آمیدها را به یکی از مهم ترین پلیمرهای صنعتی تبدیل می کند.

دوک نخ نایلون با رنگهای گوناگون

سوالات متداول آدیپیک اسید در تولید نایلون

1- قیمت نایلون بر چه اساس است؟

با توجه به نوسانات دائمی بازار، قیمت معمولا به روز تعیین می شود و قیمت بدون چاپ و خام آن نسبت به آنهایی که دارای چاپ و رنگ هستند بر اساس کیلوگرم (وزن) محاسبه می شود.

2- موارد مصرف نایلون چیست؟

این پلیمر در تولید انواع کیسه های تبلیغاتی فروشگاه با چاپ های متنوع، انواع فیلم های شیرینگ، بسته بندی و یا کاور، در تولید نایلکس و پلاستیک های عریض کاربرد فراوان دارد. همچنین انواع کیسه های خرید، زباله و فریزر، سفره یا دستکش های یکبار مصرف، کاور دندان پزشکی، سلفون، پلاستیک محصولات غذایی و انواع کاورهای پلاستیکی شفاف را از این ماده می سازند.

3- آیا آدیپیک اسید ترکیبی طبیعی است؟

آدیپیک اسید که جزو گروه مواد آلی است، در بدن انسان نیز یافت می شود. این اسید بخصوص در بافت کبد و کلیه و همچنین در خون، بزاق و سایر مایعات بدن نیز موجود است. در درون سلول نیز در سیتوپلاسم وجود دارد.

4- آدیپیک اسید چه مصارف دیگری دارد؟

آدیپیک اسید در صنایع غذایی به عنوان ترکیبی بی رنگ و بو و اسیدی، به عنوان طعم دهنده مورد استفاده است. شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات آمادگی دارد ضمن دریافت سفارش مشتریان برای آدیپیک اسید، سایر محصولات مورد نیاز را نیز با بهترین قیمت و کیفیت تأمین کند و در اسرع وقت به‌ وسیله سیستم حمل و نقل مطمئن به شهرهای مختلف ارسال نماید. برای اطلاع از قیمت و خرید این محصول با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید.

5- چاپ روی نایلون به چه صورت است؟

چاپ روی نایلکس انواع مختلفی دارد. چاپ فلکسو، افست و هلیوگراور یا همان روتوگراور از انواع چاپ های تجاری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *