دانستنی های مواد شیمیایی

سیانور مس در آبکاری

اهمیت، نحوه و کاربرد سیانور مس در آبکاری

این روزها تولید ریخته گری آلیاژ روی با هزینه کم و فرآیند تولید آسانتر کاربرد زیادی دارد اما ریخته گری آلیاژ روی برای تولید جواهرات، زیپ و صنایع دستی نمی تواند در برابر خوردگی حمام اسیدی مقاومت کند. بنابراین، استفاده از سیانور مس برای پیش آبکاری ریخته گری آلیاژ روی رایج است. این به این دلیل است که مس زیر لایه آلیاژ روی را از خوردگی حمام اسید محافظت و از آبکاری جایگزین جلوگیری می کند و مقاومت در برابر خوردگی پوشش ریخته گری آلیاژ روی را افزایش می دهد.

سیانور مس در آبکاری مضرات سمیت بیشتری دارد. در عین حال باید تصفیه فاضلاب و گازهای زائد را در نظربگیریم. سیانور مس در آبکاری رایج ترین و قدیمی ترین روش آبکاری مس است. محلول از کمپلکس سیانید مس تشکیل می شود. مدت طولانی است که سیانور مس در آبکاری برای کاربردهای تزئینی و مهندسی افزایش پیدا کرده است. در ادامه بیشتر با اهمیت و کاربردهای سیانور مس در آبکاری آشنا می شویم.

مس در آبکاری

به استثنای صنایع ویژه و آبکاری، مس بیش از هر فلز تزئینی دیگری به جز نیکل آبکاری می شود. چند دلیل برای این وجود دارد؛ مس یک لایه زیرین عالی برای رسوبات بعدی است، چرا که فلز خوبی برای پوشش عیوب زیرلایه است که می تواند خوردگی را تسریع کند. صاف کردن مس حتی توانایی آن را برای تبدیل شدن به یک بستر عالی بهبود می بخشد. مس یکی از کم هزینه‌ ترین فلزات است و عرضه نسبتاً پایداری دارد. تسطیح بیشتری را می توان برای هزینه فلزی که آبکاری می شود نسبت به هر فلز دیگری به دست آورد.

انواع قطعه های مسی آبکاری شده با سیانور مس

مس از راندمان آبکاری بالایی برخوردار است و بسیاری از فرآیندهای آبکاری مس قدرت پوشش و پرتاب خوبی را ارائه می دهند. رسانایی الکتریکی بالای مس تنها توسط نقره فراتر می رود و آن را به یک پوشش عالی و ارزان برای محصولاتی مانند بردهای مدار چاپی تبدیل می کند.

کاربرد سیانور مس

محلولهای سیانور مس در آبکاری در طیف گسترده ‌ای کاربرد دارند. یکی از ویژگیهای مهم مس از سیستمهای مبتنی بر سیانور، توانایی آن در اتصال خوب به آلیاژها است. مس سیانید یا سیانور مس که از محبوب ترین روشهای آبکاری این فلزاست، اغلب برای رسوب یک لایه نازک و صاف و برای پوشش سطح فلز روی فلز فعال، قبل از فرآیندهای آبکاری اضافی استفاده می شود. سیانور ماده ای خطرناک است و نباید توسط علاقه مندان استفاده شود. حمامهای این ماده ماهیت قلیایی دارند و عموماً به طور یکنواخت تر و چسبندگی بهتری نسبت به همتایان اسیدی و پیروفسفات خود دارند. محلول سیانور مس را می توان در آبکاری قفسه ای یا بشکه ای استفاده کرد. حمام ضربه ای این ماده معمولاً برای رسوب یک لایه نازک و چسبنده استفاده می شود که می تواند یک سطح فلزی فعال مانند روی یا فولاد را قبل از عملیات آبکاری بیشتر بپوشاند.

قطعه های استوانه ای شکل مسی کنار هم

ویژگیهای سیانید مس در آبکاری

توانایی کمپلکس سیانید در پلاریزاسیون کاتدی حمام بسیار بالا است، بنابراین دارای ظرفیت آبکاری و پوشش عالی در انواع زیر لایه های فلزی با ترکیب خوبی از لایه مس است. سیانور مس در آبکاری با ویژگیهایی مانند سطح روشن، کریستال ریز، تخلخل کم ، پرداخت آسان و رسانایی و جوش پذیری خوب انجام می شود. در کل فرآیند آبکاری سیانور مس، فرآیند آبکاری بخش مهمتری است، بنابراین یک تکنسین آبکاری در محل، سطح محصول را کنترل می کند تا کیفیت آبکاری تعیین شود. جهت استعلام قیمت و همچنین خرید سیانور مس با کیفیت و با قیمت مناسب می توانید از کارشناسان فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات کمک بگیرید.

عیب یابی آبکاری سیانور مس

تجزیه و تحلیل شیمیایی و آزمایش مکرر سلولها از بسیاری از مشکلات جلوگیری می کند. تمام حمامهای آبکاری سیانور مس، به ویژه حمامهایی با راندمان بالا، به آلاینده ها حساس هستند. باقی مانده های آلی از ترکیبات صاف کننده، پاک کننده ها، مواد مخزن، قفسه و سایر مواد آلی نیز می توانند حمام را آلوده کنند. فیلتر مداوم محلول آبکاری از طریق محفظه فیلتر بسته بندی شده با تقریباً 0.7 گرم کربن با درجه آبکاری فعال در هر لیتر محلول آبکاری (0.1 اونس/گال)، مقدار کمی از مواد آلی را حذف می کند.

کربن را زود به زود عوض کنید. چرا که هنگامی که کربن با الکترولیت مس سیانید در تماس است، به مواد آلی و سیانید آلوده می شود و باید به عنوان ماده خطرناک در نظر بگیرید. اگر فیلتری که با کربن بسته بندی می شود در دسترس نباشد یا اگر آلودگی ارگانیک خیلی شدید باشد، ممکن است یک تیمار کربن پراکسید دسته ای لازم باشد.

حمامهای آبکاری فلزات با سیانور مس

سوالات متداول سیانور مس در آبکاری

1- ترکیب حمام آبکاری سیانور مس چگونه است؟

فرمولاسیون معمولی حمام حاوی 11 گرم در لیتر فلز مس است. pH حدود 9.0 است، در حالی که محلولهای مس سیانور دارای pH حداقل 11.0 هستند. نسبت آند به کاتد 2:1 و با همان آندهایی که در محلولهای سیانور مس است، استفاده می شود.

2- براق کننده مس سیانور در آبکاری چگونه است؟

پیریمیدین، پیریدازین، پیرازین، تیوفن و پیرول به عنوان روشن کننده در حمامهای آبکاری عمل می کنند. ساختار حلقه ای این ترکیبات ممکن است با آلکیل پایین، آمینو، برومو، کلرو، استیل، هیدروکسی و نیترو جایگزین شود. ممکن است افزودنیهای بیشتری برای گسترش محدوده چگالی جریان روشن کننده اضافه شود.

3- استفاده از مس در آبکاری چه مزایایی دارد؟

لایه مس می تواند تزئینی باشد، مقاومت در برابر خوردگی ایجاد کند، رسانایی الکتریکی و حرارتی را افزایش دهد، یا چسبندگی رسوبات اضافی به زیرلایه را بهبود بخشد. مس هم به‌عنوان یک پوشش مستقل و هم به‌عنوان یک لایه زیرین روی فلزات برای آبکاری استفاده می‌شود.

4- میزان ضخامت آبکاری توسط سیانور مس چقدر است؟

حداکثر ضخامت رسوب عملی معمولاً در محدوده 1.2-2.5 میکرومتر (0.05-0.10 میلی متر) است. ضربه مس تنها به عنوان یک لایه محافظ عمل می کند. همچنین چسبندگی را بهبود می بخشد و در برخی موارد سیانور می تواند به عنوان پاک کننده فعال کننده عمل کند.

5- عملکرد مس و سیانور در آبکاری چگونه است؟

فرمولاسیون مس با راندمان، درجه حرارت و غلظت بالا، می تواند رسوبات ضخیم تری ایجاد کند. با این حال، قدرت پوشش کمتری دارد. بنابراین، باید قبل از حمام از ضربه سیانور استفاده شود. برای اطمینان از چسبندگی از محلولهای ضربه ای مس استفاده می شود. این محلول ضربه، یک محلول نسبتا رقیق و کم بازده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *