دانستنی های مواد شیمیایی

مزایا و معایب اروزیل

معرفی و شناخت مزایا و معایب اروزیل

به نام علمی فوم سیلیکا، اروزیل می گویند. این ماده برای افزایش غلظت، افزایش خاصیت چسبندگی و جلوگیری از رسوب مواد کاربرد دارد. از اروزیل در صنایع مختلف مانند، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، رنگسازی، روان کننده بتن و فایبرگلاس استفاده می شود. به طور کلی کاربرد، مزایا و معایب اروزیل در صنایع مختلف و تولید محصولات متفاوت بسیار زیاد است.

اروزیل چیست؟

سیلیس فوم یا اروزیل دارای مقادیر زیادی دانه های سیلیس سفید است و برای تولید در حرارتهای بالا قرار می گیرد. مدتهای زیادی است که اروزیل به عنوان یک افزودنی در صنایع مختلف بکار می رود و مزایا و معایب اروزیل در گریدهای مختلف صنعتی متفاوت است. چگالی کم و حجم بالا یکی از مشخصات اروزیل یا فوم سیلیکا است که باعث می شود بعد اضافه کردن اروزیل به سایر مواد مصرفی غلظت و چگالی آن افزایش پیدا کند.

معرفی مزایا و معایب اروزیل و کاربردهای دیگر آن در صنعت

مزایا و معایب اروزیل با توجه به کاربردی که دارد متفاوت است اما به صورت کلی مزایای آن بسیار بیشتر از معایب و عوارض آن می باشد. اروزیل خاصیت حجم دهندگی دارد و به عنوان فیلر برای افزایش حجم مواد بکار می رود. اروزیل از رسوب کردن مواد در مایعات جلوگیری می کند و باعث به تاخیر افتادن این فرایند می شود. این ویژگی در صنایع رنگ و رزین بسیار با اهمیت است و این ماده شیمیایی باعث جلوگیری از رسوب شدن مواد اولیه و ترکیبات موجود در این محصولات می شود. صیقل دهندگی از دیگر ویژگیهای اروزیل است که از آن در کنار سایر ویژگیها مانند، حجم دهندگی، روان کنندگی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

پودر سفید رنگ اروزیل

معرفی و شناخت ترکیب شیمیایی اروزیل

اروزیل از دی اکسید سیلیکون تشکیل می شود و هم سطح با گروه سیلانول می باشد. به همین دلیل از آن برای انجام واکنشهای شیمیایی استفاده می شود. اروزیل از لحاظ ظاهری ساختار متخلخلی دارد و مساحت سطحی آن بالا است. به همین دلیل این ماده شیمیایی به صورت پودرهای جامدی هستند که برای غلیظ کردن مایعات کاربرد دارند و باعث تقویت الاستومرها می شوند. از اروزیل گریدهای مختلفی تولید می گردد و هر کدام از این گریدها در صنعت خاصی قابل استفاده هستند.

مزایا و معایب اروزیل پودری و کاربرد آن

استفاده های فراوانی از پودر اروزیل در صنایع می شود و مزایا و معایب اروزیل در صنایع مختلف واضح و روشن است. در کارخانه های رنگ سازی از اروزیل برای افزایش غلظت رنگها استفاده می کنند. همچنین این پودر در مجموعه هایی که رنگهای دریایی و سیستم پوشش کشتی را تولید می کنند کاربردهای زیادی دارد. پودر اروزیل مواد اولیه و ثابت در این کارخانه های تولیدی است. کارخانه های رزین سازی و مواد شیمیایی برای افزایش غلظت رزینها و جلوگیری از آبکی بودن این ماده از پودر اروزیل استفاده می کنند. در صنایع مربوط به تولید کامپوزیت، پلی وود و فایبرگلاس برای ساختن پوشش این نوع محصولات و ژلکوت، پودر اروزیل به عنوان ماده ای ضروری بکارمی رود.

یک بشر حاوی پودر سفید اروزیل و ریختن آن در داخل یک بشر دیگر

در مجموعه های صنعتی ماستیک سازی و درزگیر از اروزیل به عنوان مواد اولیه برای افزایش حجم و غلظت استفاده می شود. اروزیل برای کارخانه هایی که سنگهای زینتی تولید می کنند جهت پر کردن خللهای موجود بر روی سنگها تهیه می شود. علاوه بر مجموعه های تولید سنگهای زینتی، پودر اروزیل در کارخانه هایی که سرامیک و مصالح ساختمانی تولید می شود هم کاربرد دارد. از دیگر کاربردهای این ماده شیمیایی می توان به روان کننده بتن، ماده اولیه برای ساخت مهر، پر کردن قسمت کارتریج دستگاه کپی و جوهر سازی اشاره کرد.

پودر فلوکولانت یا اروزیل چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از صنایعی که اروزیل بسیار کاربرد دارد و به عنوان مواد اولیه بکار گرفته می شود، صنایع آرایشی و بهداشتی است. اکثر کرمها، نرم کننده ها و ژلها با استفاده از اروزیل تولید می شوند. مزایا و معایب اروزیل در صنعت دارویی و آرایشی بسیار زیاد است و گریدهای مختلف این ماده شیمیایی کاربرد فراوانی در این صنایع دارند. در صنایع غذایی مانند تولید انواع نوشیدنیها برای جلوگیری از ته نشینی مواد و غلظت بهتر آنها از اروزیل استفاده می شود و این موضوع اهمیت و کاربرد ویژه این محصول را نشان می دهد. در مجموعه هایی که مواد دندانپزشکی مانند قالبهای کامپوزیت آماده می کنند برای چسبندگی و مقاومت بیشتر مواد اولیه از اروزیل استفاده می شود.

معرفی مزایا و معایب اروزیل

مزایا و معایب اروزیل با توجه به نوع کاربردی که دارد متفاوت است و عموماً مزایای آن بسیار بیشتر از معایب آن می باشند. مهمترین مزایای این ماده شیمیایی خاصیت روان کنندگی و حجم دهندگی است و در این موارد کاربردهای زیادی دارد. چسبندگی و مقاومت بالا از دیگر مزایایی اروزیل است و در صنایع مختلف و مهمی استفاده می شود. مقاومت در برابر آسیبهای فیزیکی و سالم ماندن در برابر عوامل فرسایشی از دیگر مزیتهای اروزیل است. این ماده ویژگیهایی مانند، مقاومت در برابر ضربه، روان کننده، افزایش غلظت مواد، جلوگیری از رسوب و … را دارد. اروزیل به دلیل مقاومت بالایی که در برابر سایش و خراش دارد در صنایع مختلفی قابل استفاده است. جذب بالا و قابلیت جذب خوردگی از دیگر ویژگی و مزایای این محصول می باشد.

حجمی از پودر سفید اروزیل

معرفی خطرات و عوارض اروزیل

تا این قسمت از مقاله درباره مزایا و معایب اروزیل گفتیم و همانطور که متوجه شدید این محصول مزایای زیادی دارد اما در کنار این مزایا یکسری عوارض و خطرات هم وجود دارند که با رعایت موارد ایمنی قابل کنترل می باشند. به طور کلی اروزیل مسمومیت ایجاد نمی کند و باعث سرطان نمی شود اما استفاده از این ماده شیمیایی باید طبق اصول ایمنی انجام شود. استنشاق اروزیل باعث التهاب مزمن ریه ها می شود به همین دلیل لازم است استفاده از آن در محیطی که تهویه دارد انجام شود. ماسک و عینک از دیگر تجهیزات ایمنی مهم و ضروری هنگام کار با این ماده شیمیایی هستند.

سوالات متداول مزایا و معایب اروزیل

1- اروزیل با چه قیمتی خرید و فروش می شود؟

اروزیل در گریدهای مختلفی تولید می شود و هر گرید کاربرد متفاوتی دارد. قیمت اروزیل با توجه به نوع گرید، برند تولید کننده و حجمی که دارد متفاوت می باشد. برای خرید اروزیل و همچنین استعلام قیمت آن می بایست با مراکز فروش مواد شیمیایی با کیفیت همچون شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات تماس بگیرید. کیمیا تجارت تات همواره سعی دارد تا مواد شیمیایی با کیفیت را به مشتریان خود در سطح کشور ارائه دهد.

2- نام گریدهای مختلف اروزیل چیست؟

اروزیل در نوع صنعتی و خوراکی با گریدهای مختلف به نامهای، اروزیل 90، اروزیل 130، اروزیل 150، اروزیل 200، اروزیل Tcox50، اروزیل TT600 و اروزیل pharma200 تولید می گردد.

3- پرمصرف ترین گرید اروزیل کدام است و چه کاربردی دارد؟

اروزیل 200 پرطرفدارین گرید این ماده شیمیایی است. آب دوست بودن و مساحت سطحی 175 تا 225 متر مربع بر گرم از مشخصات این گرید می باشد. از اروزیل 200 در صنایع مربوط به رنگ و پوشش و مواد غذایی استفاده می شود.

4- آیا اروزیل در صنایع دارویی هم کاربرد دارد؟

بله اروزیل دارویی از دیگر گریدهای این ماده شیمیایی است و جهت بهبود وضعیت سختی و شکنندگی قرصها استفاده می شود.

5- اروزیل در چه شرایطی نگهداری می شود؟

این ماده شیمیایی را در بسته هایی که رنگ مات دارند و کاملا دربسته هستند نگهداری می کنند. شرایط نگهداری اروزیل به این صورت است که باید در مکانی خشک و خنک و به دور از رطوبت و حرارت قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *