دانستنی های مواد شیمیایی

روشهای تولید فنول

استفاده از یکی از روشهای تولید فنول در آزمایشگاه

فنول یا فنل را می توان یک نوع ترکیب آلی آروماتیک دانست. از همین رو، می توان این ترکیب را نوعی الکل سوم نیز در نظر گرفت. این ماده شیمیایی را جزء قدیمی ترین موادی می دانند که از قدیم الایام در حوزه ضدعفونی کننده ها جای داشته است. از سالهای دور این ماده را از قطران زغال سنگ استحصال می کردند. ولی در حال حاضر فنول را به صورت گسترده و در حجم انبوه از مشتقات نفتی استخراج می کنند. در این مطلب به توضیح روشهای تولید فنول به طور جامع می پردازیم.

در ادامه معرفی روشهای تولید فنول باید خاطر نشان کرد، این ماده از نظر ظاهری به صورت بلورهای سفید رنگی است که در دمای مثبت چهل و دو درجه سانتیگراد ذوب می شود و از انحلال پذیری بالایی در آب نیز برخوردار است. نامهای دیگر این ماده شیمیایی، هیدروکسی بنزن، کربولیک اسید و بنزنول می باشد. فنول یک محصول مهم و استراتژیک است که در ساخت بسیاری از ترکیبات و مواد صنعتی و شیمیایی کاربرد دارد. لذا خرید فنول در بسیاری از حوزه ها بحثی مهم بوده و مشتریان بسیاری دارد.

کارخانه تولید فنول با روشهای مختلف

فنول هم به شیوه طبیعی و مصنوعی ساخته می شود، اما محصول تجاری این ماده به شکل مایع است. همچنین از نقطه نظر بو و مزه باید گفت، فنل دارای بویی خاصی و طعمی شیرین است. اگر فنل مقدارش کم باشد، می توان آن را بو کرد یا چشید. اما در حجم زیاد هرگز توصیه نمی شود. منابعی که به صورت طبیعی می‌توان از آنها فنل استخراج کرد، متابولیتهای ثانویه گیاهان می باشند که از نظر ساختار شیمیایی می تواند متفاوت باشد. جالب است بدانید، فنل می تواند یک ترکیب آلی و بر پایه مشتقات نفتی باشد که به صورت سالیانه بالغ بر هفت میلیارد کیلوگرم در تمام دنیا ساخته می شود.

اهمیت فنول در صنایع مختلف

اهمیت فنول از آنجا بر ما معلوم می شود که از قدیم ترکیبی بوده است که از آن برای گندزدایی استفاده می کرده اند. چنانچه فنول در غلظت بالایی مورد استفاده قرار بگیرد، احتمال دارد پوست دچار سوختگی شود. ناگفته نماند، فنول یکی از ترکیبات اصلی آلی در صنایع مختلف می باشد و از آن به عنوان یک ماده اصلی و اولیه مهم استفاده می کنند. موادی چون نایلون، انواع شوینده ها، ملحقات بنزین، آسپرین، پلی اورتان، رنگ، علف کش، نرم کننده، آنتی اکسنده ها، روغنهای روان کننده و در نهایت قارچ کشها از فنول به عمل می آیند.

استفاده فنول در پزشکی توسط پزشک

فنول به صورت وسیع در محصولات خانگی نیز کاربرد دارد. چنانچه فنل را رقیق کنند، می توان از آن به عنوان یک ضدعفونی کننده در محلولهای پاک کننده خانگی استفاده کرد. حتی فنول رقیق شده می تواند در دهان شویه ها نیز کاربرد داشته باشد. بنابراین می توان تصور کرد که این ماده ارزشمند نیز حتی در کنار تیم جراحی و در اتاق عمل، حضوری برجسته و مهم دارد. با این همه باید در نظر داشت، این ماده شیمیایی پر کاربرد می تواند سمی نیز باشد.

روشهای تولید فنول چیست؟

امروزه تولید فنول با سه شیوه متفاوت صورت می پذیرد. در روش اول تولید فنول، نخست بنزن و پروپیلن را با هم ترکیب می کنند تا طی واکنشهای شیمیایی کیومن ساخته شود. سپس به منظور ساخت هیدروپراکسید، کیومن (Cumene) مورد اکسایش قرار می گیرد. در انتها هیدروکسید، از کاتالیست اسیدی فنول عبور داده می شود و استون بدین ترتیب تولید می شود. این شیوه یکی از مقرون به صرفه ترین روشهای ساخت فنول در صنعت است که استون یکی از محصولات جانبی آن می باشد.

همچنین در روش دوم تولید فنول، از ماده ای به نام هیدرولیز کلر و بنزن استفاده می کنند. در سومین روش تولید فنل که در دو مرحله انجام می شود، تولید بر مبنای اکسیداسیون فاز مایع تولوئن می باشد. در این شیوه نخست تولوئن را در مجاورت هوا قرار داده و اکسید می کنند. فنول با این عمل به اسید بنزوئیک تبدیل می شود و سپس به خاطر اکسیده شدن به فنل تغییر شکل می دهد.

علامت هشدار برای مصرف فنول

توجه به نکات ایمنی در استفاده از فنول

از آنجا که فنول یک ماده ای سمی می باشد و در صورت غلظت بالای این ماده امکان سوختگی شدید پوست وجود دارد، پس لازم است حتما با احتیاط با آن رفتار شود. خوب است بدانید که این نوع سوختگی بدون درد می باشد. لذا وقتی کاربر با این ماده شیمیایی سر و کار دارد، لازم است حتما از تجهیزات محافظتی شخصی استفاده کند. به عنوان مثال، استفاده از عینک محافظ، دستکش کار، ماسکهای مخصوص بخارات، کفش و لباس مناسب از الزامات این کار است. حتی پیشنهاد می شود حتما از ماسکهای پوشاننده سر، در هنگام کار با فنل استفاده شود. زیرا امکان پاشیدن فنول و متصاعد شدن بخارات آن بسیار بالا است. در صورتی که پوست و چشم شما با این ماده در تماس قرار گرفت حتما به پزشک مراجعه کنید.

فروش فنول چگونه است؟

فروش فنول بیشتر به شکل مایع است. این ماده ارزشمند را می توان در بشکه های دویست و بیست و پنج کیلوگرمی خریداری کرد. علاوه براین به صورت خرده فروشی نیز فنول را می توان در بازارهای داخلی یافت. در هر صورت می توانید برای تهیه آن با کارشناسان فروش واحد فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات تماس حاصل فرمایید. شرکت کیمیا تجارت تات همواره از جمله تامین کنندگان عمده و اصلی مواد شیمیایی مانند فنول در بازار مواد شیمیایی می باشد.

سوالات متداول روشهای تولید فنول

1- کاربرد‌های فنول چیست؟

فنول جزء ماده مهم و اولیه تولید پلاستیک، مواد منفجره و حتی داروهایی مانند آسپرین است. این ترکیب شیمیایی در ساخت محلولهای عکاسی، خدمات زیبایی و پوست، رنگهای آزو نیز کاربرد دارد.

2- فنول در پزشکی چه نقشی دارد؟

بیشترین نقش فنول در پزشکی برای ضدعفونی و گندزدایی است که اولین بار توسط جوزف لیستر در حوزه پزشکی ورود پیدا کرد. حتی این ترکیب در درمان برخی بیماریها مانند درمان بیماریهای ناخن انگشت پا و نگهدارنده مواد در بعضی از واکسنها بکار می رود.

3- آیا فروش فنول در فرمت ترکیبات طبیعی فنولی می تواند برای انسان مفید باشد؟

بله، به عنوان مثال فلفل منبعی غنی از ترکیبات فنلی است. این ترکیبات گیاهی خاصیت ضد اکسیدانی دارند. بنابراین مصرف فلفل به خاطر وجود فنل، برای سلامتی انسان بسیار مفید است.

4- فنول را کدام شرکت فروش مواد شیمیایی خریداری کنیم؟

شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات یکی از بزرگترین عرضه کنندگان فنول در سطح کشور است. برای خرید فنول شما می توانید با کارشناسان واحد فروش ما در ارتباط مسقیم باشید.

5- آیا از اکسیده کردن مستقیم بنزن می شود به منظور ساخت و فروش فنل استفاده کرد؟

چنانچه از جهت تئوری مورد بررسی قرار گیرد، می توان از اکسیده کردن به منظور ساخت و فروش فنول کمک گرفت. در حال حاضر نمی توان به صورت تجاری روی آن حساب باز کرد. از همین رو از شیوه های دیگری مانند فرایند Cumene استفاده می کنند.

6- استفاده از فنل در لایه برداری شیمیایی و کاربرد آن در زیبایی چگونه است؟

فنول یک لایه بردار عمیق به شمار می رود. این محلول می تواند در حذف چروکهای عمیق و لکه های مقاوم موثر واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *