دانستنی های مواد شیمیایی

ادتا 2 سدیم در صنایع شوینده

کاربرد ادتا 2 سدیم در صنایع شوینده و تولید بخصوص صابون

ادتا 2 سدیم ترکیبی شیمیایی است که به خاطر ایجاد حالت کلاته با یونهای فلزی گوناگون در بسیاری از بخشهای صنعتی کاربرد دارد. این ماده به همراه ادتا 4 سدیم ترکیبی پر تقاضا است که خریداران زیادی دارد. چنانچه بخواهیم از نظر ساختاری این ترکیب را معرفی کنیم، باید بگوییم، ادتا کوتاه شده عبارت اتیلن دی آمین تترا استیک اسید است. این ماده از گروه آمینو پلی کربوکسیلات اسیدها می باشد که حلالیت خوبی در آب دارد. همچنین این ماده فاقد رنگ است. همانطور که اشاره شد، جزء ترکیبات کلاته کننده دسته بندی می گردد و قادر است یونهای فلزی مانند کلسیم را به آسانی کمپلکس نماید. بر همین اساس یکی از مهمترین کاربردهای ادتا 2 سدیم در صنایع شوینده می باشد.

پودر سفید ادتا 2 سدیم در حال ریخته شدن بر روی سطح

وزن مولکولی این ماده نیز 336.21 گرم بر مول تعریف شده است. برای اولین بار، ادتا 2 سدیم از واکنش اتیلن دی آمین و کلرو دی استیک اسید و به وسیله موس ساخته شد. با این حال امروزه این ترکیب حاصل واکنش اتیلن دی آمین، فرمالدهید و سیانور سدیم است. این شیوه از تولید باعث می گردد تا به ساخت نمک سدیم برسیم که چنانچه مرحله بعدی ادامه پیدا کند، حالت اسیدی پیدا خواهد کرد.

کاربرد ادتا 2 سدیم

ادتا 2 سدیم به صورت عمده در پاکسازی یونهای فلزی که در محلول‌ها یافت می شوند، کاربرد دارد. این ماده شیمیایی، در صنایع مختلف به کار می رود. به عنوان مثال؛ در صنعت نساجی برای جذب یونها و جلوگیری از تشکیل ناخالصی در رنگهای سنتزی از جمله موارد کاربرد این ترکیب است. همچنین ادتا 2 سدیم این توانایی را دارد که از تغییر رنگ نیز ممانعت کند. علاوه بر این، در صنعت کاغذسازی نیز شاهد حضور ادتا دو سدیم هستیم. در این زمینه این ماده اجازه نمی دهد تا یونهای فلزی عملکرد خاصی را داشته باشند.

بسته های ادتا 2 سدیم در انبار در حال نگهداری

این ماده حتی در صنایع غذایی نیز نقش دارد. به عنوان مثال به مواد غذایی اضافه می گردد تا مدت زمان نگهداری آنها را افزایش دهد. همچنین به دلیل یونهای کلسیم و منیزیم موجود در آب باعث حذف سختی آب خواهد شد. لذا در صنعت آب و فاضلاب نیز حضور دارد. با استفاده از این ماده شیمیایی، یونهایی نظیر کلسیم و منیزیم از فعالیت منع می شوند و همین امر باعث خواهد شد تا آب نرم گردد.

اهمیت ادتا 2 سدیم در درمان کم خونی نیز غیر قابل انکار است. این ماده توانایی این را دارد که بدون این که طعم و بوی محصولات غذایی را تغییر بدهد، باعث افزایش جذب آهن شود. کاربرد ادتا دو سدیم یک راه حل عالی و موثر در کشورهای جهان سومی است. صنایع داروسازی، کارخانه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و در مطب دندانپزشکی نیز کاربرد دارد.

نقش ادتا دو سدیم در صنایع شوینده چیست؟

ادتا 2 سدیم در شوینده ها باعث می شود تا سختی آب از بین رود. چرا که شوینده ها و پاک کننده های گوناگون در آبهایی که دارای یونهای کلسیم و منیزیم هستند، کارآیی ضعیفی دارند. از همین رو، از ادتا دو سدیم استفاده می کنند تا در آنها کمپلکس ایجاد شده و سختی آب از بین برود. همین امر سبب می گردد تا قدرت کف کنندگی و اثر گذاری محصولات بهبود یابد. ادتا دو سدیم به منظور جداسازی اسکیل آب سخت فیلم صابون و اسکیلهای غیرآلی در شوینده هایی مانند صابون بکار می رود. از همین رو، شاهد حضور این ماده موثره در ساخت انواع شامپو، محصولات مراقبتی و بهداشتی خواهیم بود.

همچنین، این ترکیب شیمیایی تحت عنوان یک فاکتور sequestering در تقویت و پایداری مواد کاربرد دارد. بنابراین ادتا دو سدیم در حقیقت یک نوع تثبیت کننده نیز می باشد. به بیانی دیگر، مواد پاک کننده و شوینده ها عمدتا حاوی ادتا دو سدیم هستند. چرا که یونها با برقراری پیوند با ادتا دو سدیم دیگر تمایلی برای تداخل با صابونها و دیگر پاک کننده ها ندارند. از همین رو، شاهد حضور فعال ادتا 2 سدیم در صنایع شوینده بویژه در حوزه صابون سازی هستیم.

چهار صابون تولید شده توسط ادتا 2 سدیم در صنایع شوینده

معایب و مضرات ادتا 2 سدیم

از جمله مهم‌ترین مضرات ادتا 2 سدیم، نقش آن در تخریب محیط زیست است. بدین معنی که این ماده به دلیل ساختاری که دارد، دوست دار محیط زیست نیست و هرگز با آن سازگاری ندارد. چنانچه این ماده در آب رها شود می‌تواند اثرات سویی داشته باشد. همچنین، این ترکیب را باید در محلی مناسب و دارای تهویه کافی نگهداری کرد. در غیر این صورت می تواند خطرات جانبی زیادی را به همراه داشته باشد.

سوالات متداول ادتا 2 سدیم در صنایع شوینده

1- آیا تماس مستقیم با ادتا 2 سدیم خطرناک است؟

متاسفانه تماس ادتا 2 سدیم اگر با پوست و چشم کاربران آن در تماس باشد، می تواند پوست را بسوزاند. از همین رو، در استفاده از این ماده باید مراقب بود و از بکارگیری کلاه، ماسک، عینک محافظ و سایر لوازم ایمنی نباید غفلت کرد.

2- در صورت تماس با ادتا دو سدیم چه کارهایی باید انجام دهیم؟

چنانچه فردی در تماس مستقیم با ادتا دو سدیم قرار گرفت، باید خیلی سریع و به مدت 15 دقیقه محل آلودگی را با آب تمیز شستشو بدهیم. چنانچه احساس سوختگی برطرف نشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

3- ادتا دو سدیم در چه صورت خطرناک است؟

چنانچه این ماده در فضایی دور از تهویه مناسب و در محیطی گرم نگهداری شود، امکان اشتعال دارد. همچنین ممکن است از این ماده بخارات و گازهای سمی متصاعد شود که بسیار خطرناک هستند.

4- خرید ادتا 2 سدیم را از کجا می توان با قیمت مناسب انجام داد؟

شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات یکی از تامین کنندگان بنام مواد شیمیایی است. شما می توانید برای خرید ادتا 2 سدیم با کیفیت و با بهترین قیمت با کارشناسان واحد فروش شرکت کیمیا تجارت تات تماس حاصل فرمائید. همچنین از طریق وبسایت کیمیا تجارت تات می توانید به طور مستقیم به آنالیز ادتا 2 سدیم نیز دسترسی داشته باشید.

5- کاربردهای دیگر ادتا دو سدیم چیست؟

این ماده علاوه بر محصولات و صنایعی که نامشان را در متن آوریم، در کودها، محلول تولید فیلم رنگی، اصلاح کننده pH کاربرد دارد. علاوه بر این، در واکنش ردوکس جهت پلیمریزاسیون لاستیک بوتیل بنز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6- بسته بندی ادتا دو سدیم چگونه است و چقدر ماندگاری دارد؟

این ماده را می توان در کیسه های با وزن مختلف ذخیره و بسته بندی کرد. همچنین عمر مفید این ماده سی و شش ماه (سه سال) برآورد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *