دانستنی های مواد شیمیایی

اسید استیک در صنعت نساجی و رنگرزی

اهمیت و کاربرد اسید استیک در صنعت نساجی و رنگرزی

اسید استیک با فرمول شیمیایی CH3COOH، مایعی بی رنگ و شفاف است. این محصول فرعی حاصل از فرآیند تخمیر، بویی بسیار شبیه به بوی سرکه می دهد. به همین سبب این ماده شیمیایی را با نام اسید سرکه هم می شناسند. یکی از ویژگی های مهم اسید استیک توانایی آن در تفکیک است. از آنجایی که یک اسید کربوکسیلیک است، تجزیه می شود و بنابراین جریان الکتریکی را به خوبی هدایت می کند. این ترکیب نقطه جوش بسیار بالایی دارد که به دلیل ساختار شیمیایی ماده است. در این مقاله به توضیح کوتاه و مختصر کاربردهای اسید استیک در صنعت نساجی و رنگرزی خواهیم پرداخت.

سه ظرف شیشه ای در دار اسید استیک

کاربردهای اسید استیک

کاربرد اسید استیک بی شمار است. به عنوان مثال از آن در صنعت رنگرزی، تولید حشره کش ها، پلاستیک، لاستیک، نوار عکاسی، ساخت مواد دارویی مانند انواع ویتامین ها، آنتی بیوتیک ها، نگهدارنده های مواد غذایی و … استفاده می شود. از این رو خرید و فروش اسید استیک، سود قابل توجهی دارد. در بیشتر لوازم آرایشی از اسید استیک به عنوان یک تنظیم کننده استفاده می شود. اگرچه این ماده شیمیایی بوی بسیار نامطبوعی دارد اما می تواند تعادلی را برای بوهای شیرین ایجاد کند.

اسید استیک در شیشه های با درب فلزی برای کاربردهای گوناگون

در صنایع شیمیایی نیز از آن برای تولید مواد شوینده استفاده می شود. تقریبا تمام محصولات شستشو و تمیز کننده حاوی این ماده شیمیایی با غلظت کم تا متوسط ​​هستند. در نهایت، یکی از بزرگترین ذینفعان اسید استیک، صنعت داروسازی است. تحقیقات نشان می دهد که مقدار کمی از این اسید تاثیر مثبتی بر بدن دارد که عمدتا بر کاهش سطح قند و تثبیت فشار خون تاثیرگذار است. این ماده شیمیایی، به مقدار بسیار کم در مکمل ها و در برخی داروها برای کاهش درد یا مشکلات روده و معده استفاده می شود. همچنین معمولا در پمادها استفاده می شود.

کاربرد اسید استیک در صنعت نساجی و رنگرزی

اسید استیک در صنعت نساجی کاربرد فراوان دارد. در رنگرزی پارچه و همچنین برای تولید ابریشم مصنوعی و اکثر پارچه های لاتکس و مصنوعی این ماده شیمیایی نیز بکار می رود. همچنین از خواص رطوبت سنجی آن برای جذب رطوبت از محیط در هنگام تولید پارچه استفاده می شود.

و اما کاربرد اسید استیک در رنگرزی! داستانهای نمک و سرکه، ریشه در علم و تاریخ دارد. هنگامی که نخ پنبه ای یا پارچه رنگ می شود، نمک به عنوان ماده رنگی به حمام رنگ اضافه می شود تا به الیاف کمک کند تا رنگ را جذب کنند. برای پشم یا نایلون، اسید موجود در سرکه به عنوان یک ماده خشک کننده در حمام رنگ عمل می کند و به الیاف کمک می کند تا رنگ را جذب کنند.

کاربرد اسید استیک در صنایع نساجی و رنگرزی برای تولید پارچه های با طرحهای رنگارنگ

اهمیت، فواید و مضرات اسید استیک

اهمیت اسید استیک غیر قابل چشم پوشی است. چرا که این ماده جاذب رطوبت است، به این معنی که قادر به جذب آب از منابع مختلف است. این خاصیت اسید استیک و توانایی حل کردن آب در آن به این معنی است که وقتی در بطری اسید را باز می کنید، ماده موجود در آن حتی می تواند در تماس با هوای مرطوب، جامد شود. استیک اسید یکی از عوامل خطرناک و محرک برای چشم و پوست است. قرار گرفتن در معرض استنشاق با بخارات استیک اسید می تواند باعث تحریک چشم، بینی و گلو گردد.

اسید استیک در لوله های آزمایشگاهی گوناگون

سوالات متداول اسید استیک در صنعت نساجی و رنگرزی

1- آیا اسید استیک همان سرکه است؟

سرکه حاوی استیک اسید و آب است. بنابراین استیک اسید رقیق شده، تا حدودی در سرکه یافت می شود. به غیر از استیک اسید، سرکه طبیعی ممکن است حاوی ترکیبات دیگری مانند اسید سیتریک و اسید تارتاریک باشد.

2- آیا استیک اسید در غذا بی خطر است؟

به طور کلی استیک اسید اگر از نوع غذایی باشد، برای استفاده در غذاها بی خطر شناخته می شود. پس می توان از آن در تهیه مواد غذایی بهره مند شد.

3- آیا می توانیم استیک اسید را بنوشیم؟

اگر استیک اسید به روشی ایمن و مناسب استفاده نشود، می تواند یک ماده شیمیایی خطرناک محسوب گردد. این مایع اثر خورندگی قوی بر روی صورت دارد. استیک اسید در صورت بلعیده شدن یا استنشاق بخار نیز می تواند به اندامهای داخلی آسیب برساند.

4- اسید استیک با کیفیت را از کدام فروشنده مواد شیمیایی خریداری کنیم؟

برای خرید اسید استیک با قیمت مناسب می توانید با شرکت کیمیا تجارت تات در تماس باشید. کارشناسان واحد فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات بهترین اسید استیک موجود را با بهترین قیمت برای شما آماده و ارسال می کنند. شما می توانید محصول مورد نظر خود را با حمل و نقلی ایمن و مطمئن دریافت و استفاده کنید.

5- کدام میوه ها سرشار از استیک اسید هستند؟

منابع طبیعی استیک اسید عبارتند از: سیب، انگور، آناناس، توت فرنگی و پرتقال. جدای از آن، استیک اسید را می توان در برخی از میوه ها و سبزیجات فاسد پیدا کرد.

6- آیا استیک اسید فوایدی برای سلامتی دارد؟

برخی از مطالعات نشان می دهد که استیک اسید می تواند مسئول بسیاری از خواص سلامتی سرکه باشد. همچنین التهاب را کاهش می دهد و منجر به کاهش وزن خواهد شد. البته که در حذف باکتری های مضر نیز نقش مهمی را ایفا می کند.

2 دیدگاه برای “اسید استیک در صنعت نساجی و رنگرزی

  1. نسیم سپهری گفت:

    سلام وقت بخیر مطالب خیلی مفید و کاربردی بودند سپاس

    1. مواد شیمیایی کیمیا تجارت تات گفت:

      با سلام و احترام
      ممنونیم از نظر و حسن توجه شما
      برای خرید مواد شیمیایی می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *