دانستنی های مواد شیمیایی

تفاوت جوش شیرین و بیکینگ پودر

بررسی شباهتها و تفاوتهای جوش شیرین و بیکینگ پودر

بسیاری از افرادی که با آشپزی و شیرینی پزی سر و کار دارند، جوش شیرین و بیکینگ پودر را بهتر می شناسند. این دو پودر نقش اصلی را در اسفنجی کردن مواد غذایی مانند کیک و شیرینی و نان بازی می کنند. در ادامه این مقاله سعی داریم تا در مورد این دو ماده مهم و کارآمد صحبت کنیم و به بررسی شباهتها و تفاوتهای اصلی آنها بپردازیم.

مقایسه کامل جوش شیرین و بیکینگ پودر

جوش شیرین و بیکینگ پودر شبیه به هم هستند ولی ساختار کلی آنها کمی با هم متفاوت است. جوش شیرین به طور خالص از بی کربنات سدیم تشکیل شده است. فعال کننده های جوش شیرین نیز باید موادی نظیر دوغ، سرکه یا آبلیمو باشند تا باعث واکنش این ماده شوند. اما بیکینگ پودر علاوه بر بی کربنات سدیم، مقداری نمک اسیدی نیز در خود جای داده است تا از چسبیدن مواد به یکدیگر جلوگیری کند. نمک اسیدی نیز یک عامل اصلی فعال و خنثی سازی بی کربنات سدیم می‌ باشد. در ادامه بیشتر با شباهتها و تفاوتهای این دو ماده آشنا می شویم.

پودر سفید جوش شیرین و بیکینگ پودر کنارهم

بررسی شباهت جوش شیرین و بیکینگ پودر

همان طور که می دانید جوش شیرین و بیکینگ پودر از اصلی ترین مواد موجود در یک آشپزخانه می باشند. ممکن است هر دو این مواد به صورت همزمان مورد استفاده قرار بگیرند یا اینکه به صورت جداگانه استفاده شوند. این دو ترکیب هر دو ماده ای هستند که هنگام استفاده، گاز تولید می کنند. این گاز، سبب ایجاد یک واکنش شیمیایی می باشد که در پخت و پز، باعث پف کردن بهتر کیک و شیرینی می گردد. اصلی ترین ماده تشکیل دهنده این دو پودر، سدیم بی کربنات می‌باشد. سدیم بی کربنات یک ماده قلیایی می باشد که به هنگام ترکیب و واکنش با اسید، دی اکسید کربن تولید می کند. پس هر دو این مواد تقریبا شبیه به هم هستند و در پخت پز، نقش یکسانی را بازی می کنند.

اصلی ترین تفاوت بیکینگ پودر و جوش شیرین

یکی دیگر از تفاوتهای اصلی بیکینگ پودر و جوش شیرین، سرعت واکنش آنها است. زمانی که شما از جوش شیرین استفاده می کنید، سرعت واکنش بسیار بالایی را مشاهده خواهید کرد؛ یعنی زمانی که بی کربنات با یک ماده اسیدی واکنش دهد، سریعا دی اکسید کربن را تولید خواهد کرد. اما در بیکینگ پودر این اتفاق به شکل دیگری رخ می دهد. زمانی که این محصول را با ماده مورد نظر ترکیب کنید، گاز کمی را در ابتدا تولید می کند که آن گاز به دلیل وجود جوش شیرین کم در بیکینگ پودر است. زمانی که نمکهای اسیدی داخل بیکینگ پودر شروع به حل شدن کنند، گاز تولیدی بیکینگ پودر نیز بیشتر خواهد شد.

قاشقهای فلزی حاوی جوش شیرین و بیکینگ پودر

چه زمانی باید از بیکینگ پودر و جوش شیرین استفاده کنیم؟

استفاده ازاین دو ماده در رسپیهای خاصی که در آنها از مواد اسیدی استفاده نشده است مناسب است. چرا که بیکینگ پودر در داخل خود، یک جزء اسیدی دارد که طعم صابونی مانند داشته و به هنگام طبخ غذا خودش را نمایان می کند. همچنین اگر از بیکینگ پودر در رسپی جوش شیرین استفاده کنید، تاثیر آن را نخواهید دید. بعلاوه اگر در موادی که نیاز به بیکینگ پودر دارند و شما در آن از جوش شیرین استفاده کرده اید، به اندازه کافی پف نخواهد کرد.

این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که ممکن است استفاده از بیکینگ پودر به جای جوش شیرین یا بالعکس، تاثیر معکوسی بر روی رسپی مد نظر شما داشته باشد. برای مثال ممکن است به هنگام پخت کلوچه، به جای بیکینگ پودر از جوش شیرین استفاده کنید و نتیجه مد نظر خود را نگیرید و نیز برای مثال در طبخ نان، به جای جوش شیرین، بیکینگ پودر استفاده کنید و طعم مورد نظر خود را پس از پخت احساس نکنید.

مضرات بیکینگ پودر و جوش شیرین

تمام مواد غذایی که در آشپزخانه و طبخ روزانه استفاده می کنیم، دارای مضراتی نیز می باشند. جوش شیرین و بیکینگ پودر نیز دارای مضراتی هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. استفاده زیاد از بیکینگ پودر باعث ایجاد زخم معده می شود. زیرا در بیکینگ پودر، جوش شیرین وجود دارد و انواع زخمهای معده و روده به همراه تنشهای عصبی را به وجود می آورد. همچنین این ماده باعث کم کار شدن تخمکها در زنان شده و ناکارایی آنها را به همراه دارد. کم خونی و پوکی استخوان نیز یکی دیگر از مضرات استفاده بیش از اندازه بیکینگ پودر است. استفاده زیاد بیکینگ پودر، موجب جلوگیری از جذب آن در بدن شده و مشکلات فراوانی را به همراه دارد. سدیم موجود دراین ماده نیز برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند مضر می باشد.

سه عدد قاشق چوبی حاوی پودر سفید بیکینگ پودر و جوش شیرین

جالب است بدانید که بقیه پف کردن محصول در داخل فر، زمانی که حرارت به محصول می خورد اتفاق خواهد افتاد. در حالت کلی، نمکهای اسیدی به صورت کامل، کار خود را انجام می دهند. چون گرما نیز در انجام واکنش، دخیل می باشد و کمک بسیار زیادی می کند.

سوالات متداول تفاوت جوش شیرین و بیکینگ پودر

1- آیا می‌ توان جوش شیرین و بیکینگ پودر را تست کرد؟

بله یکی از روشهایی که می توان با استفاده از آن، این دو ماده را تست کرد، طعم آن است. طعم هر دو ماده تلخ می باشد. البته طعم تلخ این دو ماده از خاصیت بازی آنها می باشد. هر چقدر خاصیت بازی بیشتر باشد، تلخی نیز بیشتر خواهد بود. با این حال بیکینگ پودر به نسبت، خنثی تر است و تلخی کم تری دارد.

2- آیا بیکینگ پودر دارای تاریخ مصرف می باشد؟

بله، قبل از خرید بیکینگ پودر حتما تاریخ آن را چک کنید و به نبود رطوبت و هوا در داخل بسته، دقت کنید. در ضمن، در صورتی که بکینگ پودر را به صورت متداول مصرف نکنید ممکن است خاصیت خود را پس از مدتی از دست بدهد.

3- آیا جوش شیرین دارای تاریخ مصرف و انقضا می باشد؟

جوش شیرین نیز دارای تاریخ مصرف می باشد. در صورتی که تاریخ مصرف جوش شیرین گذشته باشد هیچ خاصیتی نخواهد داشت. همچنین باید در یخچال نگهداری شود تا دمای خود را تنظیم نگه دارد. برای خرید جوش شیرین، شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات میتوناد بهترین گزینه باشد. چرا که همواره قیمت روز را به شما اعلام و سپس سفلرش شما را ثبت و در مناسب ترین بسته بندی آن را ارسال می کند.

4- آیا مضرات جوش شیرین و بیکینگ پودر یکسان هستند؟

در حالت کلی، استفاده بیش از اندازه از این دو محصول تاثیرات مثبتی بر روی سلامتی نخواهد گذاشت. همچنین لازم است بدانید که به دلیل استفاده از بی کربنات سدیم در جوش شیرین و بیکینگ پودر، برای افرادی که دچار بیماریهای فشار خون هستند بسیار مضر است.

5- بهترین برند مربوط به بیکینگ پودر کدام است؟

انتخاب بهترین برند تولیدکننده برای بیکینگ پودر کار چندان سختی نیست. کافی است تا نظرات مصرف کنندگان را دانسته و سپس نسبت به خرید اقدام کنید. همچنین قبل از خرید، حتما به تاریخ محصول توجه کنید. چرا که محصول تاریخ گذشته، تاثیر خود را از دست می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *