دانستنی های مواد شیمیایی

بهدامین در صنایع شوینده

اهمیت استفاده از بهدامین در انواع شوینده ها

بهدامین با فرمول شیمیایی C18H41NO7S یا همان ترکیب triethanolamine lauryl ether sulfate که با نام های TEA-Laureth sulfate و Texapon EXT-NT نیز شناخته می شود. بهدامین در صنایع شوینده و نیز به عنوان ماده ای اولیه بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی بکار می رود. تری اتانول آمین لوریل سولفات نمک تری اتانول آمین از لوریل سولفوریک اسید است. در لوازم آرایشی به عنوان شوینده، تثبیت کننده و حلال استفاده می شود. این ماده مایعی چسبناک، زرد رنگ و شبیه به وازلین است که دارای بوی ضعیفی می باشد که در تمام دماها با آب قابل اختلاط است، اما معمولا در دماهای پایین تشکیل می شود.

تری اتانول آمین لوریل سولفات در ظرف شیشه ای درب دار

بهدامین یک عامل فعال سطحی آنیونی است. عامل فعال سطحی به هر ترکیبی که کشش سطحی را هنگام انحلال در آب یا به صورت محلول آبی کاهش دهد یا کشش سطحی بین دو مایع یا بین مایع و جامد را کاهش دهد می گویند. اصطلاحات شوینده یا سورفکتانت نیز اغلب برای نشان دادن ترکیبات فعال سطحی استفاده می شود. سورفکتانت های آنیونی مانند TEA-Lauryl Sulfate با یک تعادل ساختاری بین یک گروه آبدوست با بار منفی و یک باقیمانده چربی دوست مشخص می شوند. اگر محصولات آرایشی آلوده به باکتری شوند، سورفکتانت می تواند خاصیت خود را به عنوان عامل فعال سطحی از دست بدهد.

کاربرد و موارد مصرف بهدامین

خاصیت کف کنندگی و مرطوب کنندگی کاربرد و موارد مصرف بهدامین در صنایع شوینده ها و لوازم آرایشی را فراهم می کند. بهدامین در مقایسه با آمونیوم یا سدیم لوریل سولفات، خورندگی کمتری در بسته بندی های فلزی دارد و به واکنش ویسکوزیته نمک کمتر حساس است. در لوازم آرایشی، مانند رنگ مو به عنوان تثبیت کننده رنگ به خصوص در شامپوهایی که برای بعد از رنگ مو استفاده می شوند، عامل مرطوب کننده، تثبیت کننده برای عطرها و در کرم موبر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در صنایع شوینده نیز به عنوان یک حل کننده، کف کننده، پخش کننده و امولسیون کننده استفاده می شود.

وجود گروه سولفات در این ترکیب عامل کاهنده است و موجب ایجاد قابلیت امولسیون کنندگی صابون آهک برای ایحاد نرمی مو و لطافت پوست در برابر آب سخت می شود. هنگامی که این ترکیب به عنوان یک ترکیب آنیونی در صنایع شوینده مانند شامپوها استفاده می شود، بخش لوریل سولفات مو را از چربی خارج کرده و آن را برای مواد بعدی پذیرا می کند.

استفاده از مایع دستشویی دارای تری اتانول آمین لوریل اتر سولفات

ساخت و تولید بهدامین

استفاده از روغن های غنی از اسید چربی لوریک اسید از الزامات ساخت بهدامین است که این اسید چرب در روغن هسته پالم، کره حیوانی و البته نارگیل به وفور یافت می شود. این اسیدهای چرب توسط هیدروژناسیون به الکل مبدل می شوند. واکنش سولفاته نیز از طریق یک راکتور پیوسته، به تهیه سولفات منجر می شود. به طور کلی دودسیل الکل و تری اکسید گوگرد از طریق راکتور واکنش می دهند، سپس تری اتانول آمین خنثی می شود و در نهایت محصول نهایی TEA-Lauryl Sulfate به دست می آید.

بهدامین در شوینده ها

بهدامین ماده ای پاک کننده و زیست تخریب پذیر است که به عنوان ماده اولیه، اغلب با غلظتی حدود 10.5٪ در شوینده ها استفاده می شود. به طور کلی، این ماده به مراتب کمتر از سولفات های آمونیوم یا سدیم یا مشتقات آنها استفاده می شود. همچنین منشا اولیه آن ممکن است از مشتقات گیاهی و یا مصنوعی باشد. در مطالعات بالینی، شامپوهای حاوی 10.5% TEA-Lauryl Sulfate هیچگونه تحریکی را ایجاد نکردند. تحقیقات بر روی شامپوهای رقیق شده حاوی 0.15 تا 7.5 درصد سورفکتانت نیز تحریک واکنش های پوستی انسان را به همراه نداشت.

انواع شوینده های حاوی بهدامین

اگرچه پدیده تحریک پوست، برای پوست های حساس با اکثر شوینده ها مشاهده می شود و مختص به یک ترکیب نمی شود. اما شامپوهای رقیق نشده حاوی 10.5 درصد TEA-Lauryl Sulfate نیز پتانسیل بسیار کمی برای ایجاد حساسیت پوستی نشان می دهند. این ترکیب به دلیل داشتن خواصی همچون قابلیت پاکسازی عالی، کف کنندگی، امولسیون کنندگی، مرطوب کنندگی، نفوذ کنندگی، پراکندگی، حل شدن، ملایم بودن، مقاومت در برابر آب سخت، شفافیت در دمای پایین و سازگاری خوب در صنایع شوینده مورد مصرف قرار می گیرد.

خرید تری اتانول آمین لوریل اتر سولفات

خرید بهدامین یا تری اناتول آمین لوریل اتر سولفات به صورت مایعی بی رنگ یا زرد رنگ است که توسط شرکت های تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی و یا صنایع شوینده انجام می گیرد. شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات این آمادگی را دارد تا مواد اولیه شیمیایی را بهترین قیمت و کیفیت ارائه کند. برای اطلاع از موارد مذکور، می توانید با کارشناسان واحد فروش شرکت کیمیا تجارت تات تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول اهمیت بهدامین در صنایع شوینده

1- علت استفاده از تری اتانول آمین لوریل اتر سولفات در شوینده ها چیست؟

ترکیبات متفاوتی مانند آمونیوم لوریل سولفات می توانند در صنایع شوینده مورد استفاده قرار می گیرند که موجب خشکی پوست شوند. بنابراین برای برطرف سازی این مشکل استفاده از ترکیباتی نظیر تری اتانول آمین لوریل سولفات که خاصیت نرم کنندگی نیز دارد، در میان تولیدکنندگان شوینده ها از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.

2- سورفکتانت آنیونی به چه معنا است؟

سورفکتانت های آنیونی دارای بار منفی در انتهای آبدوست خود هستند. این بار منفی به مولکولهای سورفکتانت کمک می‌­کند تا ذرات خاک‌ را در میسل ‌ها گرفتار و با خود معلق و همراه کنند. از آنجایی که این ترکیبات قادر به حمله به طیف وسیعی از ذرات خاک هستند، اغلب در صابونها و مواد شوینده استفاده می شوند.

3- استفاده بیش از حد مجاز از بهدامین در ترکیبات چه مضراتی دارد؟

استفاده از تری اتانول آمین لوریل اتر سولفات در شوینده ها مشخص است و تا 10.5٪ دوز مجاز مصرف می باشد. استفاده بیشتر از این ماده می تواند ایجاد خشکی و حساسیت پوستی در بعضی افراد کند اما خطر جدی نخواهد داشت. بنابراین میزان آن همیشه در محصولات آرایشی بهداشتی، کمتر یا برابر با دوز مذکور است.

4- نکات ایمنی در ارتباط با تری اتانول آمین لوریل اتر سولفات چیست؟

در زمان استفاده از این ترکیب باید از لباس مناسب و تجهیزات محافظ چشم استفاده نمایید. بخارات این مایع می تواند به دستگاه تنفسی آسیب برساند که بنابراین استفاده از ماسک الزامی می باشد. این ترکیب را در محیط خشک و خنک نگهداری کنید و از تماس آن با مواد اکسید کننده اجتناب کنید. فرمالدهید کمک به نگهداری این ماده خواهد کرد.

5- ترکیب TEA-Lauryl Sulfate در چه صنایعی به جز صنایع شوینده کاربرد دارد؟

این ماده شیمیایی کاربردهای مختلفی در صنایع گوناگون دارد اما پس از صنایع شوینده به طور شاخص در صنعت پتروشیمی و قالیبافی از آن بهره می برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *