دانستنی های مواد شیمیایی

کالیفون در موسیقی

کاربرد کالیفون در موسیقی

کلیفون یا کالیفون که با نامهای خاصی همچون رزین سخت هم شناخته می شود، محصولی سفت و رنگی است که با استفاده از شیره یک سری درختهای خاص تولید می گردد. این محصول طی واکنشهای فیزیکی و شیمیایی با استفاده از شیره درختهای مختلف تولید خواهد شد. در دماهای بالا این ماده حالت مایع و شکننده دارد ولی در دمای معمولی، به شدت سفت و سخت می باشد. این محصول در موقعیتهای مختلف کاربردهای زیادی دارد. برای مثال یکی از مهمترین انواع کاربرد کالیفون مربوط به وزنه برداری است. وزنه برداران از این محصول استفاده می کنند تا از لیز خوردن دستشان جلوگیری نمایند. در این مقاله ما قصد داریم تا کاربرد کالیفون در موسیقی را بررسی کنیم.

مهمترین کاربردهای کالیفون

حال که با چیستی کالیفون آشنا شدیم، باید به سراغ مهمترین کاربردهای این محصول خصوصاً در صنعت موسیقی برویم. بی شک اهمیت کالیفون در موسیقی به شدت بالا می باشد. این محصول به گونه ای است که شما می توانید آن را در موقعیتهای مختلفی مورد استفاده قرار دهید. اصلی ترین و مهمترین کاربرد کالیفون در موسیقی مربوط به زبر کردن سطح آرشه می باشد. با استفاده از این محصول شما سطح آرشه را به صورت کامل زبر می کنید تا بر روی سیمها لیز نخورد. این مسئله برای نواختن ویالون نتیجه مطلوبی را دارد. در نتیجه، زمانی که شما از آرشه استفاده می کنید، صدای شفاف تری را از ساز خود می شنوید. لازم به ذکر است که این محصول برای سایر سازها، کاربردهای دیگری را نیز دارد.

کلیفون در موسیقی برای زبر کردن سطح آرشه

همه سازهای آرشه ای می توانند کالیفون را مورد استفاده قرار دهند. از آنجایی که موهای آرشه به شدت نرم هستند، گاهی اوقات استفاده از آنها باعث می گردد تا از آن صدای نامطلوبی به گوش رسد. در چنین شرایطی زمانی که شما موهای آرشه را بر روی سیمهای ساز قرار می دهید، حرکات اضافی و کشش بی دلیل ایجاد می شود. پس، استفاده از ماده ای که می تواند نرمی و لطافت را از بین ببرد به عنوان یک مسئله ضروری به حساب می آید. با استفاده از کلیفون شما می توانید اصطکاک آرشه و سیمها را بیشتر کنید. در نتیجه، صدای نهایی تولید شده واضح و شفاف خواهد بود. کیفیت نهایی کالیفونی که شما از آن استفاده می کنید هم بر روی این مبحث موثر است. هرچه کالیفون شما کیفیت بالاتری داشته باشد، قدرت عملکردی ساز هم بالاتر خواهد رفت.

انواع مختلف کالیفون

در حال حاضر مدلهای بسیار زیادی از انواع کالیفون در بازار موجود است. هر کدام از این مدلها یک سری ویژگیهای خاص را دارد و همراه با یک سری مشخصات ویژه نیز در بازار به فروش می رسند. توجه کنید که کالیفون در موسیقی، مخصوص یک ساز خاص طراحی می شود. مثلا افرادی که از کنترباس استفاده می کنند، باید یک کالیفون خاص را در مقایسه با افرادی که از ویالون استفاده می کنند مورد استفاده قرار دهند.

انواع مختلف کالیفون برای سازهای گوناگون

سطح چسبندگی و قدرت عملکردی کالیفون بر روی انتخاب افراد موثر است. ویالون ساز خیلی ظریف تری در مقایسه با کنترباس می باشد. در نتیجه، نوازندگان این ساز نیاز به استفاده از کالیفونهای خیلی قوی و سنگین ندارند. پس یک نوازنده ویالون باید از کلیفونهایی استفاده کند که مخصوص ویالون طراحی شده است. این مسئله برای سایر انواع ساز آرشه ای هم صادق است. نوازندگان همواره باید به دنبال استفاده از بهترین مدلهای این محصول برای ساز خود باشند. استفاده از مواد خیلی قوی برای سازهایی که قدرت عملکردی بالایی ندارند، نتایج نامطلوبی را به همراه خواهد داشت. برای بررسی قدرت عملکرد، فقط کافی است که رنگ محصول را مورد بررسی قرار دهید. هرچه رنگ کالیفون مورد نظر شما تیره تر باشد، قدرت نهایی این محصول هم افزایش پیدا خواهد کرد.

مزایا و معایب استفاده از کالیفون در موسیقی

دیگر مسئله ای که قبل از اقدام برای استفاده از کالیفون در موسیقی شما باید آن را مد نظر خود قرار دهید، مزایا و معایب استفاده از این محصول می باشد. به صورت کلی این محصول می تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. از آنجایی که یک کالیفون مزایای زیادی دارد، خیلی از افراد نسبت به استفاده از آن علاقه نشان می دهند. اولین مزیت استفاده از این محصول مربوط به بهبود وضعیت صدا و واضح تر کردن آن می باشد. اگر شما از کلیفون استفاده کنید، میزان اصطکاک ساز و آرشه را افزایش می دهید. در چنین شرایطی صدای ساز شما بهتر می شود. همین یک دلیل کافی است تا خیلی از افراد نسبت به استفاده از محصول اقدام نمایند.

مزایا و معایب استفاده از کالیفون برای ویالون

با این حال بکار گیری کالیفون در موقعیتهای مختلف، می تواند با یک سری آسیبهای خاص برای ساز شما به همراه باشد. این محصول به صورت مستقیم بر روی سلامتی سیم و ضخامت آن تاثیر گذار خواهد بود. از آنجایی که کالیفون دما و سطح خارجی سیم را تحت تاثیر قرار می دهد، استفاده از آن می تواند مشکلات خاصی را برای شما ایجاد نماید. از جمله این مشکلات می توان به نازکی بیشتر سیمها و یا بالا رفتن احتمال پارگی و آسیب دیدن آن اشاره کرد. پس، به صورت کلی بهتر است که بیش از اندازه کالیفون را مورد استفاده قرار ندهید تا با مشکلی در این زمینه مواجه نشوید.

نحوه استفاده از کالیفون

برای استفاده از کالیفون، شما باید یک سری مراحل خاص را طی کنید. در ابتدا شما باید کالیفون خود را آماده کنید، یعنی باید کمی آن را بخراشید تا مقداری سطح خارجی آن حالت پودری به خود بگیرد. اگر تارهای آرشه شما خیلی سفت باشند، بهتر است کمی آنها را شل کنید. چرا که سفتی بیش از حد باعث می شود تا کلیفون نتواند به همه قسمتهای آرشه نفوذ پیدا کند. در مرحله بعد برای استفاده از کالیفون در موسیقی شما باید آرشه را به سمت بالا بگیرید و کلیفون را در پایین ترین قسمت آن قرار دهید. سپس شما باید به آرامی آرشه را بالا و پایین کنید.

نحوه استفاده از کلیفون

دقت به زاویه در این مرحله اهمیت زیادی دارد. شما نباید آرشه را کج و راست کنید تا کاملا به ماده آغشته شود. بهتر است که بیش از حد این ماده را بر روی آرشه اعمال نکنید. کمی سطح خارجی آن سفید شود، کافی است. هنگامی که استفاده از کالیفون تمام شد، اگر این محصول بر روی دسته یا سایر قسمتهای ساز شما ریخته بود، بهتر است به سرعت آن را پاک کنید. چرا که با سفت شدن کالیفون شما نمی توانید به راحتی آن را از روی محیط پاک نمایید.

سوالات متداول کالیفون در موسیقی

1- آیا استفاده از کالیفون می تواند به صورت مستقیم باعث خرابی ساز شود؟

به صورت کلی کالیفون ابزاری مهم برای بهبود وضعیت صدا و عملکرد سازهای آرشه ای می باشد. اگر شما بیش از حد از این ماده استفاده کنید یا اینکه درهنگام استفاده از آن به نکات مهم در مقاله کالیفون در موسیقی توجه نداشته باشید، احتمال آسیب دیدن ساز شما وجود خواهد داشت. پس، شما باید به درستی از این ماده استفاده نمایید.

2- قیمت خرید کالیفون چقدر است؟

این سوال از جمله رایج ترین سوال هایی است که کاربران با آن مواجه می شوند. قیمت نهایی که کاربران باید برای خرید کالیفون پرداخت کنند می تواند تحت تاثیر یک سری عوامل و فاکتورهای خاص کم و زیاد شود. برای استعلام قیمت و خرید کالیفون می توانید با شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات تماس حاصل نمائید.

3- بهترین برند کالیفون کدام است؟

امروزه برندها و شرکتهای زیادی در زمینه تولید کالیفون در سراسر جهان فعالیت می کنند. متاسفانه به علت زیاد بودن شرکتهای فعال در این زمینه، مشخص کردن وعلامت گذاری یکی به عنوان بهترین کار دشواری است.

4- استفاده از کالیفونهای قوی بر روی سازهای ضعیف که نتایجی را به همراه دارد؟

اگر شما از یک کالیفون خیلی قوی و خاص بر روی یک ساز نسبتا معمولی و ظریف همچون ویالون استفاده کنید، احتمال آسیب زدن به آن زیاد می شود. پس بهتر است که تحت هیچ شرایطی این کار را انجام ندهید.

5- آیا رنگ کالیفون همیشه زرد و نارنجی است؟

شرکتهای تولید کننده می توانند کالیفون را با استفاده از رنگهای متنوعی تولید کنند. آبی، سبز، زرد، نارنجی و غیره از جمله این رنگها هستند. برای خرید فقط باید غلظت و میزان تیرگی را مد نظر خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *