دانستنی های مواد شیمیایی

چطور در خانه اسلایم بسازیم؟

چطور در خانه اسلایم با رنگهای مختلف بسازیم

اسلایم یا ژل بازی یک سرگرمی فوق العاده برای کودکان و حتی بزرگسالان است. این خمیر حالت ژلاتینی دارد و بازی با آن بسیار لذت بخش است. بازی کردن با این ژل باعث رشد خلاقیت و کاهش اضطراب می شود. انواع و اقسام این نوع ژل بازی با رنگها و برندهای مختلف در بازار وجود دارد. اما آیا می توانیم در خانه اسلایم بسازیم؟ ما در این مطلب سعی داریم جواب این پرسش را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

ساخت ژل بازی در خانه با ماده شیمیایی

بوراکس از مواد شیمیایی است که به صورت پودر قابل تهیه است. این ماده همانند اکثر مواد شیمیایی سمی است و خوردن آن باعث مسمومیت می شود. بنابراین کودک را در حین بازی با این نوع اسلایم تحت نظر داشته باشید و هشدارهای لازم را در مورد خوردن آن به کودک بدهید. در این روش به پودر بوراکس، آب گرم، رنگ خوراکی (در صورت تمایل) و چسب چوب نیاز دارید. در یک کاسه بزرگ 4 قاشق غذاخوری پودر بوراکس را در یک لیوان آب گرم به طور کامل حل کنید و در یک ظرف دیگر 2 فنجان آب و 1 فنجان چسب چوب را با هم مخلوط کنید. رنگ خوراکی دلخواه تان را به مخلوط آب و چسب چوب اضافه کنید. ابتدا از چند قطره رنگ استفاده کنید آن را به صورت تدریجی اضافه کنید.

اسلایم اکریلدار بنفش ساخته شده در خانه

مخلوط آب و بوراکس را به تدریج به محلول حاوی چسب، آب و رنگ اضافه کنید و با دست ورز دهید. اگر بافت آن چسبنده بود، اضافه کردن محلول بوراکس را تا رسیدن به بافت دلخواه تان ادامه دهید. اما توجه داشته باشید که استفاده زیاد از بوراکس باعث سفت شدن بافت می شود. توجه کنید استفاده از رنگ زیاد باعث پررنگ شدن آن می شود و در حین کار کردن با آن دستتان رنگی می شود. همچنین شما می توانید مخلوط آب و چسب را در چند ظرف مجزا بریزید و به هر کدام رنگهای مختلفی را اضافه کنید به این ترتیب اسلایمهایی با چندین رنگ تهیه کنید.

ساخت اسلایم در خانه با شامپو

استفاده از شوینده ها مانند شامپو برای ساختن اسلایم بسیار متداول است. برای این کار دو روش مختلف وجود دارد که هر دوی آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

روش اول: در این روش به شامپو، خمیردندان و نمک نیاز دارید. ابتدا مقداری شامپو را در داخل ظرف بریزید. در حد امکان از شامپوهای غلیظ استفاده کنید. در ادامه به نسبت 1 به 3 شامپو، خمیر دندان غیرژله ای اضافه کنید. این دو ماده را به خوبی با هم مخلوط کنید و نگران رقیق بودن آن نباشید. در ادامه مقداری نمک اضافه کنید و 1 الی 2 دقیقه مخلوط را خوب هم بزنید. برای دستیابی به فرم دلخواه تان از خمیر دندان برای افزایش غلظت و از شامپو برای رقیق کردن آن استفاده کنید. با توجه به تغییرات، میزان نمک را هم تنظیم کنید. زمانی که اسلایم به فرم دلخواه رسید، کار شما به اتمام رسیده است. با انتخاب خمیردندان و شامپو رنگی می توانید رنگ نهایی را مشخص کنید. حتی می توانید از رنگ خوراکی یا اکریلیک استفاده کنید.

بازی با اسلایم بنفش یاخته شده در خانه

روش دوم: در این روش ابتدا شامپو را در ظرف مناسب بریزید. به نسبت 1 به 4 شامپو، خمیر دندان اضافه کنید و یک دقیقه مواد را به خوبی مخلوط کنید. با تنظیم مقدار شامپو و خمیر دندان بافت نهایی اسلایم را مطابق با دلخواه تان تغییر دهید. به مدت 1 دقیقه مواد را به خوبی مخلوط کنید. در مرحله بعد مواد را داخل فریزر قرار دهید. بعد از 10 دقیقه مواد را از داخل فریزر خارج کنید. اگر بافت شل بود به مدت 50 دقیقه دیگر آن را داخل فریزر قرار دهید.

آموزش ساخت ژل بازی با آرد ذرت

این روش یکی از روشهای ساخت اسلایم بدون چسب و بوراکس است. در این روش از آرد ذرت، رنگ غذا یا اکریلیک و آب برای تهیه اسلایم استفاده می شود. یک استکان آب را درون ظرف مناسب گرم کنید. گرم بودن آب کفایت می کند و نیاز نیست که آب خیلی داغ باشد. در ادامه چند قطعه رنگ را به آن اضافه کنید و با آب مخلوط کنید. در ادامه 2 استکان آرد ذرت را به مخلوط آب و رنگ اضافه کنید و خمیر را ورز دهید. اگر بافت آن بیش از حد سفت بود به آن آب اضافه کنید و اگر شل بود آرد ذرت اضافه کنید. زمانی که اسلایم به بافت مورد نظر رسید و به صورت یک خمیر یکپارچه درآمد کار شما به اتمام می رسد. از بازی کردن با اسلایمی که خودتان ساخته اید، لذت ببرید.

تهیه ژل بازی با جوش شیرین

در این روش به مواد اولیه جوش شیرین، چسب چوب، مایع شستشوی لنز و رنگ خوراکی نیاز دارید. در ابتدا 120 میلی لیتر چسب چوب را در یک ظرف مناسب بریزید. به آن یک دوم قاشق غذاخوری جوش شیرین اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. در صورت تمایل چند قطره رنگ خوراکی یا اکریلیک به آن اضافه کنید. در این مرحله 1 قاشق غذاخوری مایع شستشوی لنز اضافه کنید. آن  را ورز دهید تا اسلایم شکل بگیرد. اگر چسبندگی کمی داشت می توانید یک چهارم قاشق غذاخوری مایع شستشو لنز به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

طرز تهیه اسلایم با مایع ظرفشویی

در این روش از شوینده ای مانند مایع ظرفشویی برای تهیه اسلایم استفاده می شود. برای تهیه اسلایم با این روش به این شیوه عمل کنید. حدود 3 الی 4 قاشق از مایع ظرفشویی در یک ظرف مناسب بریزید و با قاشق هم بزنید تا مایع کمی نرم شود. در ادامه 2 الی 3 سانتی متر خمیر دندان را به ظرف اضافه کنید و به خوبی با هم مخلوط کنید. در ادامه به اندازه 1 قاشق چای خوری نمک اضافه کنید و دوباره مواد را به خوبی مخلوط کنید. 2 الی 3 دقیقه مخلوط کردن مواد کفایت می کند. در ادامه ظرف حاوی مواد را به مدت 2 ساعت داخل فریزر قرار دهید.

ساخت اسلایم سبز خانگی بوسیله خمیردندان و مایع ظرفشویی

طرز تهیه اسلایم پفکی

برای تهیه اسلایم پفدار یا پفکی به چسب چوب، نشاسته ذرت یا پودر بچه و در صورت تمایل رنگ خوراکی یا اکریلیک نیاز دارید. در ابتدا مقداریک چهارم پیمانه چسب چوب را در ظرف مناسب بریزید. سپس یک چهارم پیمانه نشاسته ذرت و یا پودر بچه را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. بعد از 10 دقیقه ورز دادن، آن را به مدت 20 ثانیه درون مایکروویو قرار دهید. بعد از خنک شدن 10 دقیقه دیگر ورز دهید.

سوالات متداول چطور در خانه اسلایم بسازیم­؟

1- آیا برای ساخت اسلایم از هر شامپو و خمیر دندانی می توان استفاده کرد؟

اگر از خمیردندان رنگی استفاده می کنید شامپو را بدون رنگ انتخاب کنید و بالعکس. در صورتیکه هر دو ماده رنگی باشند رنگ اسلایم تهیه شده جالب و زیبا نخواهد بود. اگر هر دو ماده بدون رنگ هستند از رنگ خوراکی یا اکلریلیک برای ایجاد رنگ دلخواه تان استفاده کنید.

2- طول عمر اسلایم به چه عواملی بستگی دارد؟

طول عمر اسلایمی که در منزل تهیه کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد: کیفیت مواد اولیه، انتخاب روش مناسب، نحوه استفاده، شیوه نگهداری

3- برای افزایش طول عمر اسلایم به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای کار با اسلایم دستهای خود را خوب بشویید. بعد از استفاده آن را درون ظروف دربسته نگهداری کنید. اگر بافت در اثر استفاده بیش از حد، شل شد آن را درون یخچال قرار دهید تا مجدد به صورت بافت اولیه دربیاید.

4- بازی کردن با اسلایم چه فوایدی دارد؟

استفاده از اسلایم باعث تقویت سیستم عصبی کودکان، تقویت عضلات دست، نشاط، سرگرمی، شکوفایی استعداد کودکان و تقویت هماهنگی چشم و دست می شود.

5- تهیه اسلایم در خانه چه مزایایی دارد؟

با تهیه این ماده در منزل خیالتان از بابت بهداشتی بودن آن راحت است. همچنین استفاده از رنگهای خوراکی به جای رنگهای شیمیایی میزان بروز حساسیتهای پوستی در کودکان را به حداقل می رساند. شما می توانید با انتخاب رنگهای زیبا اسلایمی جذاب و دوست داشتنی تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *