دانستنی های مواد شیمیایی

لاکتیک اسید در محصولات آرایشی و بهداشتی

کاربرد و اهمیت لاکتیک اسید در محصولات آرایشی و بهداشتی

قبل از هرچیز بیایید بررسی کنیم که اصلا لاکتیک اسید چیست؟ در واقع این ترکیب نوعی آلفا هیدروکسی اسید است. به علت فواید زیادی که برای پوست دارد، می توان آن را در ترکیبات بسیاری از محصولات مراقبتی پوست مشاهده کرد. شیر و فرآورده های لبنی یکی از منابع طبیعی اسید لاکتیک هستند و دقیقاً همین اسید است که به برخی از لبنیات طعم ترش می دهد. در ادامه بیشتر با کاربرد و فواید لاکتیک اسید در محصولات آرایشی و بهداشتی و بخصوص اهمیت آن برای پوست آشنا می شویم.

لاکتیک اسید در شیشه ای تیره رنگ

کاربردهای لاکتیک اسید در محصولات آرایشی و بهداشتی

لاکتیک اسید یک ماده همه کاره در ترکیب محصولات مختلف مراقبت از پوست است. رایج ترین محصولات دارای لاکتیک اسید عبارتند از: اسکراب بدن، پاک کننده ها، لایه بردارها، سرم ها، ماسک ها، تونرها، مرطوب کننده ها

اسکراب بدن

لاکتیک اسید در محصولات اسکراب مخصوص صورت و بدن وجود دارد. معمولا افرادی که پوست حساس و خشکی دارند برای اسکراب کردن می بایست سراغ محصولات حاوی اسید لاکتیک بروند. این ترکیب در بازسازی سلولهای مرده پوست نقش کلیدی را ایفا می کند.

پاک کننده ها

یکی از کاربردهای لاکتیک اسید برای محصولات مراقبتی پوستی،‌ پاک کننده ها هستند. پاک کننده حاوی لاکتیک اسید برای پوست های مستعد آکنه عالی است. استفاده از آنها سبب پاکسازی عمیق پوست می شود.

کرم یا لوسیون

امروزه لاکتیک اسید در ترکیبات بسیاری از کرم ها یا لوسیون ها، اصلی ترین جزء به شمار می آید. این ماده  اغلب با سرامیدها و اسید هیالورونیک ترکیب می شود. این ترکیبات به همراه لاکتیک اسید احتمال خشکی را تا حد زیادی کاهش می دهند.

استفاده از کرم ها و لوسیون های حاوی لاکتیک اسید

سرم ها

سرم لاکتیک اسید در بهبود وضع پوستی نقش زیادی را ایفا می کنند. معمولا سرم هایی که اثرات جوان سازی و کلاژن سازی دارند از ماده موثر لاکتیک اسید در ترکیبات خود بهره می برند. بهتر است سرم را در شب بعد از پاکسازی و قبل از مرطوب کردن استفاده کنید.

ماسک ها

لاکتیک اسید در انواع ماسکهای مراقبتی پوست برای بهبود مشکلات پوستی به کار برده می شود. دوره درمانی این ماسکها را می توانید با توجه به غلظت اسید لاکتیک تنظیم کنید. با این حال متخصصان توصیه می کنند از این ماسکها یک بار در هفته یا در صورت نیاز استفاده کنید.

لایه بردارها

کرم لاکتیک اسید می تواند به شکل لایه بردار هم مورد استفاده قرار بگیرد. لایه بردارهای شیمیایی با غلظتهای متفاوت برای درمان انواع لک مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده عمدتاً در لایه برداری های با غلظت بالا برای کمک به درمان آکنه، چین و چروک، لکه های پیری و خطوط ریز استفاده می شود.

مرطوب کننده ها

توانایی زیاد لاکتیک اسید در مرطوب کردن پوست و جلوگیری از خشکی آن، منجر به کاربرد آن در محصولات مرطوب کننده شده است؛ زیرا اسید لاکتیک عملکرد شاخص رطوبت طبیعی پوست را بهبود می بخشد. این امر به تحریک پوست برای مرطوب کردن طبیعی سلول هایش کمک میکند.

تونرها

تونرها در تنظیم pH صورت نقش موثری دارند. لاکتیک اسید در ترکیبات تونر به علت داشتن خاصیت اسیدی که دارد به کار برده می شود. لاکتیک با مواد قلیایی دیگر مخلوط می شود و به یک ترکیب معجزه آسا برای لطافت بخشیدن به پوست شما‌ تبدیل می شود.

اهمیت و فواید لاکتیک اسید برای پوست

لاکتیک اسید برای پوست فواید زیادی دارد. در این بخش می خواهیم به مهم ترین آنها اشاره کنیم. اسید لاکتیک می تواند به لایه های سطحی پوست نفوذ کند. این ترکیب دارای خواص کلاژن سازی طبیعی در پوست می باشد. نکته مهم اینکه می تواند به کاهش ضخامت لایه بالایی اپیدرم کمک و از انسداد مجاری غدد چربی جلوگیری کند. همچنین پوسته های مرده پوست را به آرامی از بین می برد و بازسازی پوست را 1.5 برابر کاهش می دهد.

لاکتیک اسید این توانایی را دارد که لکه های تیره ناشی از آفتاب و ملاسما را کاهش دهد. خواص آبرسانی لاکتیک اسید می تواند پوست شما را صاف و بدون چین و چروک نشان دهد. اسید لاکتیک به ترمیم آسیب های پوستی ناشی از اشعه UV کمک می کند. همچنین به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای مرطوب کردن پوست عمل می کند و سلامت و درخشندگی را برای پوست شما فراهم می سازد.

استفاده از قطره چکان برای مصرف لاکتیک اسید برای پوست

سوالات متداول لاکتیک اسید در محصولات آرایشی و بهداشتی

1- اسید لاکتیک بهتر است یا اسید سالیسیلیک؟

اسید لاکتیک به رفع مشکلات سطحی پوست بدون آسیب رساندن یا خشک کردن پوست کمک می کند. با این حال، برای افرادی که پوست چرب یا مختلط دارند، اسید سالیسیلیک انتخاب بهتری است.

2- آیا می توانم از اسید لاکتیک و هیالورونیک اسید با هم استفاده کنم؟

بله – می توانید از سرم های اسید لاکتیک معمولی با اسید هیالورونیک معمولی 2% + B5 استفاده کنید. این سرمها در ترکیب با یکدیگر اثر بخشی قوی تری دارند.

3- لاکتیک اسید با کیفیت را از کجا بخرم؟

شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات از بهترین فروشندگان لاکتیک اسید است. این محصولرا می توانید در گالن 25 کیلوگرمی با خلوص 85 درصد از شرکت کیمیا تجارت تات تهیه کنید. علاوه بر لاکتیک اسید، برای خرید انواع مواد شیمیایی نیز می توانید با کارشناسان مجرب واحد فروش شرکت کیمیا تجارت تات در تماس باشید. کارشناسان ما بروزترین قیمت مواد شیمیایی مد نظر شما را در کمترین زمان ممکن اعلام می کنند.

4- آیا میتوان از اسید لاکتیک روزانه استفاده کرد؟

به طور کلی، اسیدهای لاکتیک با غلظت کم را می توان روزانه استفاده کرد، در حالی که اسید لاکتیک با غلظت بالاتر باید به دو یا سه بار در هفته محدود شود.

5- اسید گلیکولیک یا لاکتیک کدام بهتر است؟

اسید گلیکولیک می تواند به صورت عمیق تر لایه پوست را بازسازی کند. معمولا برای درمان اسکار آکنه و چین و چروک اسید گلیکولیک کارایی زیادی دارد. از سوی دیگر، اسید لاکتیک یک لایه بردار ملایمتری است که برای انواع پوستهای خشک تا حساس مناسب است.

6- آیا می توانم از اسید لاکتیک و رتینول استفاده کنم؟

بله – شما می توانید هر دو محصول را در روتین مراقبت از پوست خود استفاده کنید. به شرطی که آنها را در زمانهای مناسب و به ترتیب مناسب استفاده کنید تا تحریک در پوست را به حداقل برسانید و به بهترین نتیجه برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *