دانستنی های مواد شیمیایی

استفاده از دی اتیل هیدروکسیل آمین

علت استفاده از دی اتیل هیدروکسیل آمین در صنعت آب و فاضلاب

دی اتیل هیدروکسیل آمین به یک نوع مایع شفاف، بدون رنگ و مایل به زرد که از ترکیبات هیدروکسیل آمین تشکیل شده است گفته می شود. ماده ای که به راحتی در آب حل و از نظر شیمیایی یک عامل کاهش دهنده نیز محسوب می گردد. دی اتیل هیدروکسیل آمین هنگام ترکیب با آب به دلیل حرارت، قابل تجزیه است و این توانایی را دارد که با حذف اکسیژن موجود در آب، بتواند کاربردهای زیادی به ‌خصوص برای بویلرها داشته باشد.

دی اتیل هیدروکسیل آمین در صنعت آب و فاضلاب

بطور کلی دی اتیل هیدروکسیل آمین برای اکسیژن زدایی و غیرفعال سازی سطوح فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده در دمای بسیار بالا قابل استفاده است و این قابلیت را دارد که همراه آب، بخار شود. به بیان ساده تر، این ماده برخلاف بسیاری از مواد که اکسیژن زدا می باشند، سمی نیست. دی اتیل هیدروکسیل آمین به دلیل عملکرد حذف اکسیژن، در صنایع تصفیه آب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این مطلب با کاربردهای دی اتیل هیدروکسیل سلولز و همچنین اهمیت آن در صنایع آشنا خواهیم شد.

دی اتیل هیدروکسیل آمین سلولز چه کاربردی دارد؟

دی اتیل هیدروکسیل آمین در فشار بسیار بالا و در سیستمهایی مانند صنعت و بویلرها مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل تنوع این ماده و مصرف پایین، وجود ایمنی، سرعت مناسب در عملکرد و قیمت اقتصادی دی اتیل هیدروکسیل آمین (DEHA)، تقاضا در صنعت برای استفاده از آن، افزایش‌یافته است. این ماده علاوه بر استفاده در صنایع به عنوان یک محرک بازدارنده پلیمریزاسیون و ضد خوردگی نیز استفاده می شود. علاوه بر این، کاربرد آن به عنوان پایدارکننده و برای تثبیت رنگ هم می باشد.

دی اتیل هیدروکسیل آمین یک اکسیژن محلول در آب است که در تجهیزات صنعتی مثل یک عامل خورنده عمل می کند. این ماده بسیار مقرون به صرفه است و از آن در نیروگاه های فعال بهره می برند. دلیل استفاده در نیروگاه ها، به منظور برطرف سازی خطر خوردگیِ بوجود آمده از اکسیژن است. در این راستا ترکیب آن با محلول هیدرازین مشکل را حل می کند. اگرچه این ماده، کاربردهای فراوانی در صنعت و نیروگاه‌ دارد و به عنوان یک محلول تصفیه آب نیز، مورد استفاده قرار می گیرد اما اثرات نامطلوب و سم گازی بسیار بالایی نیز، دارد.

استفاده از دی اتیل هیدروکسیل آمین در بویلرها

این مواد مضر که در هنگام استفاده تولید می شود در نتیجه باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند سرطان خواهد شد. به همین دلیل امروزه سعی شده یک ماده جایگزین به‌ جای هیدرازید استفاده شود. در این صورت،  بهترین عملکرد متعلق به دی اتیل هیدروکسیل آمین است. یکی دیگر از کاربردهای این ماده جلوگیری از زنگ خوردگی آهن در آب است که باعث ایجاد زنگ آهن می شود. کاهش بسیار کم یون DEHA باعث می شود که مگنت مثل یک ‌لایه خارجی عمل کند. در نتیجه خوردگی و زنگ زدگی آهن کاهش می یابد. یکی از دلایلی استفاده از دی اتیل هیدروکسیل آمین این است که سرعت حذف اکسیژن در دمای پایین بسیار کم است و با اضافه کردن این ماده به ‌عنوان یک کاتالیزگر می تواند سرعت آن را افزایش دهد.

چرا از DEHA در صنعت آب و فاضلاب استفاده کنیم؟

طیف وسیعی از مواد شیمیایی در صنعت آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند. بهتر است بدانید آب پس ‌از اینکه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفت، کیفیت اصلی و بیولوژیکی خود را از دست می دهد. در نتیجه به فاضلاب و پساب تبدیل خواهد شد. فاضلابهای صنعتی معمولاً دارای مقدار زیادی فلزات بسیار سنگین مانند رادیوم، سرب، جیوه و غیره هستند که برای محیط ‌زیست بسیار مضر و خطر آفرین می باشند.

امروزه با ترکیب مواد شیمیایی برای خنثی سازی این مواد سمی و خطرناک می توان از ماده ای مثل دی اتیل هیدروکسیل آمین استفاده کرد. در این روش مواد شیمیایی به ‌عنوان منعقد کننده مورد استفاده قرار می گیرد و در پساب فاضلاب ته ‌نشین خواهد شد. با استفاده از روش خنثی سازی از ماده دی اتیل هیدروکسیل آمین استفاده می شود که البته همراه با این مواد، از روش مختلف دیگر نیز، برای خنثی سازی بهره مند می شوند.

بهره مندی کارشناسان آب و فاضلاب از دی اتیل هیدروکسیل آمین

از روشهای دیگری که برای خنثی سازی و ته نشین کردن پساب و مواد مضر در صنعت فاضلاب وجود دارند می توان به ترسیب فلزات، تبادل کردن یونی و اکسیداسیون اشاره کرد. البته نوع دیگر آن، شناورسازی است که آن نیز، برای ته نشین کردن یا خنثی سازی مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع تصفیه یا خنثی سازی، با حذف مواد آلی و فلزات سنگین که خنثی سازی یا ته نشین می شوند بوی ناخوشایند آب پسماند یا فاضلاب از بین رفته و تا حدود بسیار زیادی کنترل می شود. در مراحل خنثی سازی توسط ماده شیمیایی دی اتیل هیدروکسیل آمین مواد دیگری مانند پودر کلر، آهک و زئولیت نیز ترکیب و در این فرایند مورد استفاده قرار می گیرد.

سوالات متداول علت استفاده از دی اتیل هیدروکسیل آمین

1- روش تولید دی اتیل هیدروکسیل آمین چگونه است؟

روش تولید دی اتیل هیدروکسیل آمین با واکنش ‌تری اتیل آمین و پراکسید انجام می شود که در ادامه تصفیه و تقطیر را به همراه دارد. این روش در دو مدل خشک با گرید 85 درصد تولید می شود. هر دو ماده تولیدی به‌ عنوان رباینده اکسیژن و رادیکال مورد استفاده قرار می گیرند.

2- مزیتهای دی اتیل هیدروکسیل در استفاده در صنایع چیست؟

دی اتیل هیدروکسیل آمین موجب می گردد تا سطح درونی دیگ بخار در زمان فعالیت تقویت شود و به‌عنوان یک خنثی کننده برای محافظت از کل سیستم بخار و میعانات قابل‌ استفاده باشد.

3- هدف متخصصین برای استفاده از دی اتیل هیدروکسیل آمین چیست؟

هدف مهندسان و متخصصان برای تصفیه آب، ایجاد سطحی خالی از خوردگی و زنگ زدگی است. البته می توان گفت، یکی از مزیتهای این ماده در یک پکیج کوچک برای زنگ خوردگی است.

4- واکنش دی اتیل هیدروکسیل آمین با اکسیژن چگونه است؟

برای واکنش نشان دادن این ماده با اکسیژن و از بین بردن آن به یک یا دو میلیگرم اکسیژن نیاز است که این ‌یک واکنش پیچیده ای می باشد و نسبت به دما، غلظت و موارد دیگر عملکرد متفاوتی نشان می دهد.

5- فراریت دی اتیل هیدروکسیل چیست؟

این ماده علاوه بر حذف اکسیژن برای تصفیه فاضلاب قابلیت انفعال فلزات را نیز دارد که با استفاده از این واکنش شیمیایی منبع بخار به‌ کلی تمیز می شود. همچنین می تواند از زنگ خوردگی ‌جلوگیری کند.

6- DEHA با قیمت و کیفیت مناسب را از کجا بخریم؟

برای خرید DEHA با کیفیت مناسب و همچنین با بهترین قیمت می توانید از شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات کمک بگیرید. شرکت کیمیا تجارت تات همواره در صدد است تا انواع محصولات و مواد شیمیایی را با بهترین کیفیت و نازل ترین قیمت به فروش برساند. برای خرید مواد شیمیایی می توانید با کارشناسان فروش شرکت کیمیا تجارت تات تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *