دانستنی های مواد شیمیایی

فواید و معایب روغن کنجد

بررسی و شناخت فواید و معایب روغن کنجد

در این مقاله می خواهیم به فواید و معایب روغن کنجد و کاربردهای آن بپردازیم. همان طور که می دانید این روغن را از دانه های کنجد می گیرند که از خاصیت و فواید بسیار زیادی برخوردار است. به عبارت دیگر این روغن برای سلامت پوست و مو و حتی بدن فواید بسیار زیادی دارد. اسیدهای چرب موجود در این روغن شامل اسید استئاریک، اسید لینولئیک، اسید اولئیک و پالمتیک اسید هستند که هر کدام فواید خاصی دارند.

روغن کنجد چیست؟

کنجد دانه های بسیار کوچک به رنگ کرمی است که از طریق این دانه ها روغن کنجد یا  Sesame oil گرفته می ‌شود. دانه های کنجد دارای طعمی بسیار مطلوب و منحصر بفرد هستند که اغلب در کشور آفریقا کشت می ‌شوند. همچنین طعم روغن دانه های کنجد هم شبیه به طعم دانه های آجیل هستند و بسیار معطر می‌ باشند. بهتر است بدانید که از کنجد در جنوب، شرق و جنوب شرق آسیا به عنوان چاشنی در بسیاری از غذاها استفاده می کنند. انرژی روغن دانه های کنجد در هر 100 گرم، حدود 884 کیلو کالری می‌ باشد. همچنین میزان چربی موجود در هر 100 گرم روغن کنجد حدود 200/14 می باشد. روغن دانه های کنجد کاربردهای بسیار زیادی دارند که در ادامه این مقاله کاربردها و موارد استفاده از آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

دو ظرف چوبی حاوی کنجد و یک ظرف شیشه ای حاوی روغن کنجد

موارد استفاده از روغن کنجد

روغن کنجد در مصارف گوناگونی همچون آشپزی و طبخ غذا، درمان بیماریهایی همچون یبوست، کاهش کلسترول و فشار خون و … مورد استفاده قرار می گیرد. البته بهتر است برای سرخ کردن انواع مواد غذایی از این روغن استفاده نکنید. چرا که مقاومت این روغن در برابر حرارت مستقیم بسیار کم است. همچنین از روغن دانه های کنجد در صنایع داروسازی به عنوان ماده حلال در محلولهای تزریقی که تزریقشان به صورت عضلانی است مورد استفاده قرار می گیرد. در طب سنتی هم از این روغن برای ماساژ درمانی استفاده می‌ کنند. برای درمان انواع سوختگیها در بدن می توانید از این روغن استفاده کنید؛ زیرا روغن دانه های کنجد دارای آنتی اکسیدان بوده و از ایجاد انواع لک بر روی پوست جلوگیری می‌ کند. برای تولید انواع لوازم آرایشی و بهداشتی و مراقبتی پوست از این روغن استفاده می کنند. چرا که روغن دانه های کنجد دارای انواع ویتامینهای مفید برای پوست و آنتی اکسیدان می باشد.

فواید روغن کنجد

روغن کنجد دارای بسیاری از ویتامینها همچون ویتامین E و … می‌ باشد که این ویتامینها برای سلامت بدن و پوست بسیار موثر هستند. اصلی ترین فواید روغن دانه های کنجد می توان به تقویت سلامت استخوان، بهبود کم خونی و تقویت سلامت قلب و جلوگیری از ایجاد آسم اشاره کرد. همچنین ماساژ دادن ناحیه آرتروز توسط روغن دانه های کنجد باعث تسکین درد ناشی از بیماری آرتروز می‌ شود. همچنین برای جلوگیری از پیری پوست و ایجاد چین و چروک در پوست بهتر است شبها با مقداری روغن کنجد پوستتان را ماساژ دهید. چرا که این روغن دارای ویتامین C و K بوده و از ایجاد هر گونه چین و چروک در پوست جلوگیری می کند.

ظرف شیشه ای حاوی روغن کنجد و دانه های کنجد داخل ظرف چوبی

مزایا و معایب استفاده از روغن کنجد

روغن کنجد علاوه بر فواید بسیار زیاد، معایبی نیز دارد. به عنوان مثال استفاده کردن از پوشش این روغن برای جلوگیری از ایجاد حشره و شپشک در حبوبات یکی از مزایای این روغن به شمار می‌ آید. همچنین یکی دیگر از اصلی ترین مزایای این روغن، خاصیت ضد التهاب بودن آن می باشد. به طوری که برای درمان درد دندان و التهابات مفصلی از این روغن استفاده می کنند. از معایب روغن دانه های کنجد می توان به ایجاد آلرژی و حساسیت پوستی برای افرادی که پوستهای حساس و چرب دارند اشاره کرد. به طوری که استفاده کردن از این روغن برای پوستهای حساس و چرب باعث قرمزی و کهیر در پوست می شود. استفاده بیش از حد از این روغن باعث کاهش بسیار زیاد گلوکز در خون می شود و این امر باعث ایجاد بیماریهایی همچون هیپوگلیسمی در افراد می شود. همچنین استفاده کردن بیش از حد از روغن کنجد باعث بروز بیماریهایی همچون آپاندیسیت می شود.

ریختن روغن کنجد از ظرف شیشه ای به یک ظرف دیگر

سوالات متداول فواید و معایب روغن کنجد

1- آیا استفاده از روغن کنجد در ناحیه کف سر باعث افزایش رشد موها می شود؟

بله، زیرا استفاده از روغن کنجد در ناحیه کف سر باعث تحریک فولیکولهای مو می شود و این امر باعث رشد مجدد موها می گردد. همچنین این روغن باعث ترمیم موهای آسیب دیده می شود. استفاده از این روغن باعث می شود تا ریشه موها قوی تر شود

2- روغن کنجد تیره برای چه مواردی استفاده می شود؟

جهت طعم دادن برای انواع سالادها و غذاها از روغن کنجد تیره استفاده می کنند. همچنین برای تفت دادن انواع سبزیجات و غذاها مورد استفاده قرار می گیرد که این نوع روغن از بو دادن کنجدها حاصل می‌ شود و رنگ قهوه ای تیره‌ ای دارد.

3- چرا افرادی که درگیر بیماریهای گوارشی هستند نباید از روغن کنجد استفاده کنند؟

روغن کنجد دارای چربی بسیار زیادی است و به همین دلیل افرادی که دچار بیماریهای گوارشی هستند نمی توانند به راحتی این روغن را هضم کنند. پس بنابراین افرادی که به بیماریهای گوارشی دچار هستند یا مشکل معده دارند بهتر است از این روغن استفاده نکنند.

4- استفاده از روغن کنجد در دوران بارداری چه فوایدی دارد؟

روغن کنجد یکی از بهترین تامین کننده های ویتامین سی و ویتامین ای و مواد مغذی بدن در دوران بارداری می باشد. همچنین مصرف این روغن در دوران بارداری و شیردهی باعث می شود تا فقر آن در بدن جبران شود.

5- آیا روغن کنجد باعث برطرف شدن ترکهای پوستی ناشی از بارداری و چاقی می شود؟

بله، زیرا این روغن منبع بسیار خوبی از ویتامین E و آنتی اکسیدان است که این مواد مغذی برای شادابی و صاف شدن پوست بسیار موثر می باشند. این امر باعث می شود تا ترکهای موجود در هر ناحیه از پوستتان تا حدود بسیار زیادی محو شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *